Onko sulta mennyt välit johonkin ihmiseen poliittisen tai uskonnollisen näkemyseron vuoksi?
Katkaisitko itse vai katkaisiko toinen osapuoli? Millainen tilanne oli? Mitä sitten tapahtui? Miltä tuntui?
Kommentit (56)
Vuoden ystävyyden jälkeen tyyppi paljastui holokaustin kieltäjäksi. Laitoin heti välit poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, poistin jopa Facebook-kavereista yhden pioneerileireillä lapsena käyneen kommunistin, joka laittoi koko Facebooki täyteen Li Andersson-sotkua ja muuta vasemmistopropagandaa. Sanomattakin lienee selvä, ettei hän juuri töitä koskaan ole tehnyt, koulu ei oikein maistunut ja vanhempansa oli aikoinaan kovia kommunisteja ja juoppoja. Tämä siis entinen hyvä lapsuudenystävä.
Vau, kylmää menoa! Millä tavalla tämä siis vaikutti väleihin, että hän ei tehnyt töitä tai käynyt kouluja? Miksi et voi oll a hänen ystävänsä vaikka elätte eri tyylillä? Hänkin on varmasti kokenut sinun elämäntyylissä/arvoissa paljon pureksittavaa mutta ehkä silti ajatellut että hyvä lapsuudenystävä on ystävä silti aina.
Ajattele itse että menisit vanhalle kaverillesi ja siellä olisi kunnon nasuilua?
A.H julisteet seinällä ja ainoa puheenaihe on kuinka rotu-X on syyllinen kaikkeen pahaan maailmassa.
Olisiko oikeasti edelleen se paras kaveri, koska lapsuus <3
Ja kyllä, on täysin verrannollinen töitä vieroksuvan, huumeita käyttävän kommarin kanssa.
-eri
Ei tos mistään huumeista puhuttu ja vaikka oltais puhuttukin niin olis eri.
Kaksi sateenkaarityyppiä, kiihkeitä vihervasemmistolaisia, ovat poistaneet minut kavereistaan somessa kun kävi ilmi etten ole samoilla linjoilla heidän kanssaan poliittisesti tai muutenkaan. Minusta meillä oli hyvät keskustelut, eikä siinä ääni kohonnut tai menty henkilökohtaisuuksiin tms., joten en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Olen ottanut reilusti etäisyyttä mutta en pannut täysin välejä poikki fanaattisiin uskovaisiin sukulaisiin ja pariin harrastuskaveriin.
Miten teit sen käytännössä? Onko tullut kysymyksiä tai palautetta?
Vähentämällä yhteydenpitoa omalta puoleltani. Uskovaisten puheluihin olen vastannut mutta en kutsunut kotiini, vaikka on ehdotettu tapaamista "kun ajelen siitä ohi".
On tosi vaikeaa käsittää, miten ihmiset voivat olla täsmälleen päinvastaista mieltä jonkun käyttäytymisen seurauksista. Uskikset kokee tekevänsä ehdottomasti oikein kertoessaan että homous on synti ja kiusatessaan ihmispoloja itsemurhan partaalle. Muut ihmiset taas näkevät heidän käytöksensä sadistisena julmuutena. Voikohan tolta pohjalta sitten olla kavereita tai edes tekemisissä?
Laitoin itse välit poikki muutamaan amerikkalaiseen kaveriin, koska olivat liittyneet Trump-kulttiin. Aiemminkin meillä toki oli ollut poliittisia mielipide-eroja, mutta niitä saakin olla. Kun liityt tiedettä ja ihmisoikeuksia vastustavaan kulttiin, kyse ei ole enää mielipiteistä vaan sielusta.
Pystyykö ihmisoikeusaktivisti ja homovihaaja oleen kavereita? Kannattaako edes yrittää?
Mä joutuisin katkaisemaan välit kahteen siskoon jos antaisin niiden mielipiteiden vaikuttaa. Ollaan opittu ettei puhuta 'kuumista' aiheista ja muuten menee hyvin. Miksi antaa sellaisen vaikuttaa ystävyyteen ja väleihin mikä istuu ihmisessä niin lujassa että turha yrittää selittää omaa, yhtä härkäpäistä kantaansa? Suu poikki ja muita puheenaiheita.
Vierailija kirjoitti:
Mä joudun ehkä kohta pistämään välit poikki läheisen ihmisen kanssa, koska hän tuomitsee uskontonsa vuoksi toisia sellaisella tavalla, joka on niin julma, etten vain enää kestä sitä. Lisäksi pitää kaikki muita kuin oman uskontonsa edustajia alempiarvoisina, vaikka ei sitä itse tajuakaan. Luulee tekevänsä hyvää, mutta satuttaa monia todella pahasti.
Mulla ihan samanlainen ateistituttu. Tuomitsee ja lokeroi uskovaiset todella tyhmällä tavalla, en vaan ymmärrä sellaista enää aikuisiällä. Minusta jokainen saa uskoa mihin tahtoo, eikä uskominen tai sen puute kerro paljoa muuta ihmisestä. Itse olen agnostikko.
Poistaisin kaikki uskovat ja vasemmistolaiset kavereistani, mutta koska en ole pyörinyt missään friikkipiireissä niin eipä sellaisia ole mistään tarttunutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä joudun ehkä kohta pistämään välit poikki läheisen ihmisen kanssa, koska hän tuomitsee uskontonsa vuoksi toisia sellaisella tavalla, joka on niin julma, etten vain enää kestä sitä. Lisäksi pitää kaikki muita kuin oman uskontonsa edustajia alempiarvoisina, vaikka ei sitä itse tajuakaan. Luulee tekevänsä hyvää, mutta satuttaa monia todella pahasti.
Mulla ihan samanlainen ateistituttu. Tuomitsee ja lokeroi uskovaiset todella tyhmällä tavalla, en vaan ymmärrä sellaista enää aikuisiällä. Minusta jokainen saa uskoa mihin tahtoo, eikä uskominen tai sen puute kerro paljoa muuta ihmisestä. Itse olen agnostikko.
Ateistinen vai teistinen agnostikko?
Ei ole koskaan tullut riitaa tuollaisista asioista. En yleensä toitota omaa mielipidettäni, jos sitä ei kysytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän vaikea uskoa, että ateisti kykenisi vastaavaan k-päisyyteen kuin uskikset. Tuskin esim. kiertelee silmät kiiluen huutamassa ihmisille, että he ansaitsevat kuoleman ja ikuisen kärsimyksen helvetissä.
Vierailija kirjoitti:
On tosi vaikeaa käsittää, miten ihmiset voivat olla täsmälleen päinvastaista mieltä jonkun käyttäytymisen seurauksista. Uskikset kokee tekevänsä ehdottomasti oikein kertoessaan että homous on synti ja kiusatessaan ihmispoloja itsemurhan partaalle. Muut ihmiset taas näkevät heidän käytöksensä sadistisena julmuutena. Voikohan tolta pohjalta sitten olla kavereita tai edes tekemisissä?
No en minä ainakaan ole vielä kellekään julistanut että homous on synti enkä kiusannut ketään itsemurhan partaalle. Oksettaa niin toimivat.
t. uskis
Niihin, jotka ujuttavat tavalliseen keskusteluun uskonnollisia juttuja ja tyrkyttävät uskontoaan tai uskonnollisia tilaisuuksia. Ja yhden tyypin enkelihöpinöitä en jaksanut kuunnella. Noissa on se juttu, että ilmeisesti kaikkien mielestä pitäisi vaan antaa toisen puhua ja kuunnella, koska se on kohteliasta. Ja sitten jos esitän eriävän mielipiteen tai esim. argumentin/kysymyksen, jonka vaikkapa on tarkoitus osoittaa enkelijutun epäloogisuus, niin tämä minun näkemykseni on sitten kaikkien mielestä epäkohteliaisuutta. En jaksa sellaista, joten mieluummin olen tapaamatta näitä ihmisiä.
Ei oikeastaan, osaan erottaa ihmisen ja tämän mielipiteet toisistaan. Osaan olla ystävä myös niiden kanssa, jotka ei ole kaikesta samaa mieltä kanssani.
Ei toki poliittisen mielipiteen takia, mutta rasismin takia persut pitää dropata.
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeastaan, osaan erottaa ihmisen ja tämän mielipiteet toisistaan. Osaan olla ystävä myös niiden kanssa, jotka ei ole kaikesta samaa mieltä kanssani.
Mäkin osasin kunnes alkoivat kiihkoilemaan homovihansa kanssa. Sattuu henkilökohtaisella tasolla aika paljonkin, kun niin monet läheiset ovat homoja. Jos en protestoi homovihaa, se on käytännössä sama kuin että sanon, että osaa ystävistäni saa tuomita ja kiusata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minä ainakaan ole vielä kellekään julistanut että homous on synti enkä kiusannut ketään itsemurhan partaalle. Oksettaa niin toimivat.
t. uskis
Hyvä! Ja uskon sua ja tiedän, etteivät kaikki uskikset ole samanlaisia. Kuitenkin: myöskään nämä hurmoshenkiset helvetillä uhkailijat ja riekaleiksi kiusaajat kieltävät ehdottomasti kusaavansa ketään eivätkä näe mitään yhtymäkohtaa toisten ihmisten pahoinvoinnin ja oman toimintansa kanssa. Kas kun sehän on vain armoa, että kertoo toisille totuudesta.
Serkusta tuli äärikokoomuslainen kun tuli ero ja sen myötä alkoholiongelma. Kunnon jokainen ponnistaa omin avuin, köyhät on laiskoja ja jos joutuu ongelmiin niin itse pitää selvitä. Jotain natsijuttujakin hokee. Unohtaa sujuvasti että iso osa sukua pitää häntä nyt pystyssä ja maksaa hänen velkojaan kun tuli tuossa pahimmassa vaiheessa ostettua aivan liian kallis talo ja uusi auto. Ei enää edes tervehditä kadulla eikä mennä samoihin juhliin.