Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaslääkäriin piiiiiitkän välin jälkeen, pelottaa!

Vierailija
27.10.2013 |

Tosi typerä ongelma ja täysin oma vikani kun olen näin saamaton, mutta työkiireiden ja lapsen takia en ole käynyt hammaslääkärissä vuosiin. Olen siis 23 ja viimeksi taisin käydä lukion lopulla kun se vielä kuului kouluterveydenhuoltoon. Reikiä on varmaan paljon ja viisaudenhampaitakin pitäisi repiä, mutta en vaan saa aikaiseksi varattua aikaa :( pelottaa näyttää tätä suuta kellekään!

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa kaikki!

Kirjotin samasta asiasta tänne n. vuosi sitten. Itselläni oli 8 vuotta siitä kun olin ed.kerran käynyt hammaslääkärissä. Asia tuli uniinikin ja aloin heräämään hikisenä joka yö ajatuksissa hammaslääkärin varaaminen. Mua tsempattiin tällä palstalla tosi paljon ja vihdoin soitin ja varasin ajan. Kerroin varauksen yhteydessä, että mulla on pelkoja pitkästä tarkastuvälistä johtuen. En tiedä vaikuttiko, mutta sain aivan ihanan hammaslääkärin. Kaikki meni hyvin, reikiä tietenkin oli ja tarkastuksen jälkeen mulle tuli kyyneleet silmään ilosta. Muistan kun lääkäri antoi mulle nenäliinan ja sanoi, että sulla on kauniit hampaat ja me laitetaan ne nyt kuntoon. Hän teki suunnitelman, että 2-3 paikkausta samalla kertaa(kysyi multa jaksainko/pystyisinkö) ja käyntejä tuli 3. Hintaa 360e. Ja hampaat kuntoon. Nyt olen käynyt jo uudessa tarkastuksessa(otin muistutuksen lääkäristäpäin) ja reikiä 0! Tee rohkea päätös ja ylitä pelkosi. Elämänlaatusi paranee, usko mua!

Vierailija
2/23 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä turhaan stressaa! Mulla oli kahdeksan vuotta väliä ja olin myös ihan paniikissa mitä kaikkea sieltä löytyy, mutta onneksi ei löytynyt kun yksi alkava reikä!

Turhaan noita etukäteen miettii :) Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 16:29"]

Onko jotain oireita? Tarkistusajan varaaminen yleiselle puolella ainakin pääkaupunkiseudulla tarkoittaa kuukausien jonoa. Jos ei tunnu mikään suussa - hyvin todennäköistä, että siellä on kaikki ok.

[/quote]

Minä olin viisi vuotta käymättä hammaslääkärissä. Sitten menin poistattamaan viisaudenhampaat. Hampaissani oli lähes 20 reikää, vaikka mitään oireita ei ollut. Aikaisemmin hampaissani ei ollut koskaan ollut yhtäkään reikää.

Vierailija
4/23 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella paikataan vain muovilla tai amalgaamilla, mutta yksityiseltä voi saada keraamisen täytteen. Olen niiiiiin tyytyväinen omaan posliiniseen keraamitäytteeseeni, joka on juurihoidetussa hampaassa. Ihan kuin olisi oma hammas taas tuossa.

Vierailija
5/23 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 22:08"]

[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 16:29"]

Onko jotain oireita? Tarkistusajan varaaminen yleiselle puolella ainakin pääkaupunkiseudulla tarkoittaa kuukausien jonoa. Jos ei tunnu mikään suussa - hyvin todennäköistä, että siellä on kaikki ok.

[/quote]

Minä olin viisi vuotta käymättä hammaslääkärissä. Sitten menin poistattamaan viisaudenhampaat. Hampaissani oli lähes 20 reikää, vaikka mitään oireita ei ollut. Aikaisemmin hampaissani ei ollut koskaan ollut yhtäkään reikää.

[/quote]

Viisaudenhampaat reikiintyvät helposti, ja sitten pitävät sitä bakteerikantaa suussa yllä. Yleensä kyllä jos hampaissa reikä, se tuntuu ja kunnolla. Itselläni pisin tauko taisi olla 8 vuotta. Hammaskiveä oli, mutta ei yhtään reikää.

Vierailija
6/23 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina ollut jotenkin korkea kynnys tuohon julkisen puolen hoitoon. Jo opiskeluainkoina yths:n hammashoitoon oli vaikea päästä. Jos pääsi linjoilla läpi, tiukka kuulustelu ja ilmeisesti vain parhaat valittajat saivat sieltä ajan. Mulle todettiin, että jos ei ole hammas haljennut ymv. niin turha yrittääkään. Sama sitten kunnallisella puolella, jos katsoo akuuttihoidon kriteereitä - ne on hilattu todella korkealle: hammas halki, kipulääkkeet ei auta, et pysty nukkumaan kivulta jne.

Hammasongelmista  ja dentaalifobiasta kärsivä ei kaipaa mitään ylitsepääsemätöntä kyykytysbyrokratiaa itsensä ja hoidon väliin.

Vierailija
7/23 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli pitkö tauko välissä. 5 vuotta melkein.  Varasin ajan yksityiselle ja sain ajan tarkastukseen. Samalla otettiin röntgen. Sain hoito ja kustannusarvion.

Torstaina laitetaan mun hampaat kuntoon nukutuksessa.

Tiedän, että keskiviikkona alkaa se jännitys ja voi olla, että uni ei tule. Inhoan niitä ääniä ja hajuja mitä hammaslääkärin vastaanotolla tulee.  Sen lisäksi olen saanut hammaslääkäripelon kouluajoilta.

Sen seurauksena hoidatan hampaani nykyään nukutuksessa. Tämä lienee 5 tai 6 kerta.

Vierailija
8/23 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aloittajan kanssa samassa tilanteessa jokin vuosi sitten. Palotti niin, etten uskaltanut varata aikaa lainkaan.

Sain kuitenkin vinkin, joka toimi. Varasin sen mukaisesti ajan (yksityiselle kylläkin mutta ei tullut kalliiksi) suuhygienistille. Hän poisti hammaskiven ja antoi epävirallisen näkemyksen hampaiston kunnosta. Kun kuulin, että suusta erottuu hänen silmäänsä vain neljä reikää ja vanhat paikat ovat kunnossa, pelko helpotti sen verran, että sain kuin sainkin lääkäriajan varatuksi. Ja hammaslääkäri vielä siiten kehui, että ihan hyvin olen hoitanut, kun ei ole ientulehdusta tai hammaskiveä. :D

Vierailija
9/23 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkaiskaa mua jotta saan huomenna sen hiton varauspuhelun tehtyä :)

- ap

Vierailija
10/23 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
11/23 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa yksityiselle varata aika vaikka joutuukin maksaa. voi olla että sulla on reikiä paljon, itse en käynyt 4 vuoteen hammaslääkäri pelon takia ja sitten oli viimein pakko mennä kun tuli kauheet kivut hampaaseen ja piti tehdä sitten juurihoito :( hampaassa näky kaks mustaa pistettä. juurihoito ei sattunut yhtään ku sain kaks puudutuspiikkiä ja hampaaseenkin laitettiin vielä joku pikku puudutus:D

Vierailija
12/23 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pyydä vaikka esilääkitys jos on kova pelko.. tosin se maksaa sitten (yksityiseltä saa) ihan "kivasti"

Vierailija
13/23 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli suunnilleen yhtä pitkä tauko samassa iässä. Pelkäsin kamalasti, sillä olin hoitanut hampaita melko satunnaisesti ja muutenkin puutteellisesti. Lisäksi minulla oli paha tapa litkiä limua pitkin päivää. Luulin, että suunnilleen kaikki hampaat pitää repiä pois. Yllätyksekseni minulta löytyi vain yksi alkava ja toinen isompi reikä. Hammaskiveä jouduttiin myös poistamaan urakalla, mutta mitään kamalaa tai peruuttamatonta ei ollut tapahtunut. En tietenkään voi luvata että sinunkin tilanteesi on tällainen, mutta ei se välttämättä ole ollenkaan niin paha kuin kuvittelet. Nykyään hoidan hampaita hyvin säntillisesti, eikä reikiä olekaan sittemmin ollut. Hammaskiveä joudutaan edelleen poistamaan vuosittain.

Vierailija
14/23 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa kunnalliseltakin esilääkityksen! Ja jos mikään hammas ei oireile niin niissä ei luultavasti ole mitään sen suurempia reikiä, ja vaikka pikkureikiä olisikin niin niiden poraus eli se pahin vaihe kestää muutaman minuutin ja saat pitää siinäkin aikana taukoja kunhan nostat vaan kättä ylös. Sen kestät kyllä! Ja sekään ei luultavammin satu, tuntuu vaan vähän pelottavalta. Ja jos on epäilys että sattuu niin saat puudutuksen. 

Ja jos puudutuksen pistoa pelkäät niin voin kertoa että se ei satu nipistystä enempää jos sattuu ollenkaan. Pyydä puudutusta jos on epäilys että poraus voi sattua ja jos saat puudutuksen niin sitä ennen pyydä pintapuudutus mikä töpötellään pumpulilla ikeneen ennen pistoa. Ja tuskin sielä edes on mitään operoitavaa! Sä kestät kyllä, otat omat musat ja kaverin mukaan pitelemään kädestä. 

Vierailija
15/23 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei tarvi sitä "suun näyttämistä" jännittää, ne hoitajat on nähny tuhat pahempaa tapausta ( esim. mun suu missä oli kaks jättireikää mihin sujahteli aina esim. herneitä tms. joita sai purskutella pois ennenkun uskalsin aikaa varata) ja oot vaan heti avoimena että pelottaa yms. niin suhtautuminenkin on luultavasti oikein lempeää ja kannustavaa. JA jos ei ole niin pyydä eri hammaslääkäriä! Turha kiduttaa itseään jonkun empatiakyvyttömän puoskarin hoidossa kun on olemassa myös niitä ihania jotka kehuu ja kannustaa kun pelottaa. 

Vierailija
16/23 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 16:34"]

kannattaa yksityiselle varata aika vaikka joutuukin maksaa. voi olla että sulla on reikiä paljon, itse en käynyt 4 vuoteen hammaslääkäri pelon takia ja sitten oli viimein pakko mennä kun tuli kauheet kivut hampaaseen ja piti tehdä sitten juurihoito :( hampaassa näky kaks mustaa pistettä. juurihoito ei sattunut yhtään ku sain kaks puudutuspiikkiä ja hampaaseenkin laitettiin vielä joku pikku puudutus:D

[/quote]

En ymmärrä miksi pitäisi yksityiselle varata. Ainoastaan siksi, jos haluat päästä nopeasti tarkastukseen. Kunnallisessa tekevät huolellisesti työn ja hoitosuunnitelman. Yksityisellä tulee kustanusarvion teko tai jos sitä ei välitetä tehdä eikä asiakas osaa vaatia, niin saattaa tulla ikävän suuri lasku. Ottakaa huomioon, että Suomessa kaikki hammaslääkärit on saaneet saman koulutuksen.

Vierailija
17/23 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aikanaan myös pitkä väli hammaslääkärillä käyntien välillä. Mietin mikä siinä pelottaa ja huomasin, etteivät ne reiät sun muut oikeastaan pelottaneet vaan se, että inhosin hammaslääkärin saarnaa!! Siis sitä huokailua, kyllästynyttä ääntä, roinien ollessa suussa kyselyä käytänkö hammaslankaa ja miksi en käytä, miksi en tullut aikaisemmin ja marmatusta siitä, kuinka hampaistaan pitäisi osata aikuisen ihmisen huolehtia! Piru sentään kun se tympäisi. Niinpä kyselin tutuilta suosituksia hyvistä ja asiallisista hammaslääkäreistä. Löysin oikein mukavan hammaslääkärin sitä kautta ja jo soittaessa sanoin, että hoitakaa vain hampaat kuntoon, älkää saarnatko yhtään tai jätän hoidon taas kesken. Ei tarvinnut jättää, siellä oli jopa melkein mukavaa. :)

Vierailija
18/23 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, varasitko ajan? 

t.12

Vierailija
19/23 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhtään mihinkään ei satu nyt, niin voisit jättäytyä julkisen puolen hoitojonoon. Kun kerran pääsee asiakkaaksi (vaikka joutuisit vuoden odottamaan), niin sitten aikojakin saanee helpommin. Jos tulee akuutti tarve, niin saatat päästä nopeastikin tai sitten käyt yksityisellä. Pysy kuitekin siellä hoitojonossakin. Koskaan ei voi tietää, mikä tilanne on silloin.

Minun piti toimia noin, mutta sitten vaan vitkuttelin (vaikka mitään hammaslääkäripelkoa en tunne) ja niin vain kävi, että noin kuukausi sitten sain sellaisen säryn, että oli pakko ottaa yksityiseltä pika-aika. Kaksi hammasta paikattiin, lasku 300 euroa. Särky loppui onneksi siihen.

Vierailija
20/23 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolottaa sanoa, mutta itselläni oli kerran melkein 10 vuoden tauko hammasläärillä käynnissä. Kynnys mennä lääkäriin kasvoi ja kasvoi. Kun vihdoin olin mennyt lääkäriin (1 reikä ja paljon hammaskiveä), olo oli hoitojen jälkeen taivaallinen. Myönsin heti lääkärille, että pelottaa ja on ollut pitkä tauko. Lääkäri olikin sitten erityisen mukava. Nykyään käyn hammaslääkärissä kerran vuodessa, koska pyysin, että minut aina kutsuttaisiin uudestaan. Ja usko tai älä, nautin nykyään käynneistä ja hoidetusta suusta!

Eli varaa heti huomenna aika ja yritä saada aika mahdollisimman pian! Se henkinen palkinto hoitojen jälkeen on mahtava!!! Älä siirrä asiaa enää yhtään, vaikka suussasi ei varmasti mitään korjaamatonta olekaan. Tsemppiä! Hyvin se menee!

Toiv. tästä viestistä saat rohkaisua :) Palaa huomenna kertomaan, että soitit ajan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi