Hammaslääkäriin piiiiiitkän välin jälkeen, pelottaa!
Tosi typerä ongelma ja täysin oma vikani kun olen näin saamaton, mutta työkiireiden ja lapsen takia en ole käynyt hammaslääkärissä vuosiin. Olen siis 23 ja viimeksi taisin käydä lukion lopulla kun se vielä kuului kouluterveydenhuoltoon. Reikiä on varmaan paljon ja viisaudenhampaitakin pitäisi repiä, mutta en vaan saa aikaiseksi varattua aikaa :( pelottaa näyttää tätä suuta kellekään!
Kommentit (30)
Mulla oli 10 vuoden väli ja menin kauhun sekaisin tuntein tarkastukseen valmiina laittaan tekarit tilaukseen. Mutta ei löytyny yhtään reikää eikä muutakaan hoidon tarvetta. Turhaa pelkoa vuosikaudet.
Mulla on ennätys 6v tarkastusten välillä, eipä niitä reikiä tule kun pesen hampaat kolmesti päivässä, lankaan kahdesti viikossa, syön purkkaa vähintään joka toinen päivä ja huuhtelen suun vedellä ruokailun jälkeen. Syön myös vitamiineja ja ehkä kahdesti kuussa herkuttelen.
Jatkan vanhaan ketjuun. Sain tänään vihdoin hammaslääkäriajan varattua 4,5 vuoden tauon jälkeen. Pelottaa sairaasti, että hampaita revitään ulos. Olen tässä välillä käynyt niin pohjalla kuin ihminen voi, vaikea masennus, hampaista en ole huolehtinut ja hirveästi makeaa mättänyt mielialaan... Ahdistaa. Tuleeko tekarit ennen kuin täytän 40...
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vanhaan ketjuun. Sain tänään vihdoin hammaslääkäriajan varattua 4,5 vuoden tauon jälkeen. Pelottaa sairaasti, että hampaita revitään ulos. Olen tässä välillä käynyt niin pohjalla kuin ihminen voi, vaikea masennus, hampaista en ole huolehtinut ja hirveästi makeaa mättänyt mielialaan... Ahdistaa. Tuleeko tekarit ennen kuin täytän 40...
Hyvin se menee! Täällä yks joka pääsi hammahoidon kelkkaan yli kymmenen vuoden jälkeen! Kyllä pelotti mutta upea tunne on ollut kun hammas-stressi vihdoin vähenee! Mullakin huonoja tapoja ja sairaudenkin aiheuttamia hammasvaurioita niin mitään piinaavia noitia ei kyllä lääkärikseen kaipaa, mutta minäkin löysin mukavan ja ymmärtäväisen, tsemppiä!
Mulla meni tarkastus ihan hyvin. Mutta hammmaslekuri painoi piikillä aika kovaa ikenet läpi. Oli Burana otettu varalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin se menee! Täällä yks joka pääsi hammahoidon kelkkaan yli kymmenen vuoden jälkeen! Kyllä pelotti mutta upea tunne on ollut kun hammas-stressi vihdoin vähenee! Mullakin huonoja tapoja ja sairaudenkin aiheuttamia hammasvaurioita niin mitään piinaavia noitia ei kyllä lääkärikseen kaipaa, mutta minäkin löysin mukavan ja ymmärtäväisen, tsemppiä!
Kiitos. Melkein tuli tippa linssiin kannustavasta viestistäsi :.) Koitan tosiaan ajatella, että ainakaan ei sitten enää tarvitse yksin miettiä ja pelätä, mitä suussa tapahtuu. Valitsemani lääkäri oli ainakin saanut paljon hyviä arvosteluja. Nettisivuilla myös lukee, että ottavat pelkopotilaat huomioon, ja kirjoitin ajanvarauksen lisätietoihin jo tilanteestani, kerroin että hävettää, mutta nyt haluaisin nämä vain kuntoon siinä määrin kuin vielä mahdollista. Ehkä helpompi mennä paikan päälle, kun siellä on tilanne jo tiedossa.
Mä vedän pohjat, en oo käynyt hammaslääkärissä 20 vuoteen :D kaikki hampaat tosin on kyllä pysynyt suussa..
Vierailija kirjoitti:
Mä vedän pohjat, en oo käynyt hammaslääkärissä 20 vuoteen :D kaikki hampaat tosin on kyllä pysynyt suussa..
Minäkin tiedän tällaisen ihmisen, joka ei ole käynyt hammaslääkärissä yli 20 vuoteen, mutta pitääkin kyllä älyttömän hyvää huolta hampaistaan. Multa on yksi hammas jo poistettu näkyvältä paikalta ja nyt pelkään kuollakseni, että niitä poistetaan lisää... On kyllä sinetti sosiaaliselle elämälle, kun ei ole varaa noita korvata.
Vierailija kirjoitti:
En voi uskoa todeksi - kaksi reikää. Siinä se. Nyt paikattu :) Alkavia toki oli enemmän, mutta vastedes pidän näistä parasta mahdollista huolta, jotta eivät etenisi. Käyn vielä toisen kerran poistattamassa hammaskiven. Niin helpottunut!
Mulla sama tilanne ja pelottaa kamalasti.