Onko kukaan nähnyt alkiota/sikiötä keskenmenossa?
Millasia kokemuksia teillä on ja nyt tarkoitan siis alkuraskauksissa alle 10 tai 12 rv.
Kommentit (20)
Olen nähnyt, tosin se sikiö oli jo rv 15-16 vanha. :/ Ei ollut siis omani, työharjoittelussa naistentautien osastolla tuli tuo nähtyä kun lääkäri otti sikiöstä jotain kokeita keskenmenon syyn selvittämiseksi.
Näin mullakin oli suunnilleen rv 10.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 15:25"]
Olen nähnyt alkion :`( Omasta mielestäni se muistutti hieman raakaa kananmunaa.. keskellä oli pieni musta "möykky". Alkaa itkettään, kun alan tapahtumaa miettimään :`(
[/quote]
Mulle tuli keskenmeno yhtäkkiä.
Vuosin verta ja menin huonoon kuntoon.
Niin, ja tuo sikiö oli tietenkin valtavan pieni, mutta aivan "valmiin" näköinen jo. Oli vielä sisällä lapsivesipussissa kun lääkäri alkoi ottaa näytteitä, joten lääkäri joutui sen pussin sitten avaamaan ensin. Sikiöllä oli jo ihan kunnolla kehittyneet jalat ja kädet, kaikki sormet ja varpaat täysin erotettavissa. Pienet korvanalutkin hänellä oli. Näky ei ollut (minulle) lainkaan järkyttävä, koska sikiö oli hyvin kauniin ja täydellisen näköinen.
Olen nähnyt 2. Eka oli raskausviikolla 10, sikiön kehitys oli pysähtynyt viikolla 7. Oli juuri sellainen kananmunan kokoinen kiinteä soikio. Toinen lli sitten raskausviikolla 16 synnyttämäni täysin täydellinen pieni poika.
Keskenmeno tuli vuosia sitten, mutta näky edelleen kirkkaana mielessä. Sikiö oli kuollut n. 10+0, havaittiin np-ultrassa. Lääkkeellinen keseytys ja ilman mitään ennakkovaroitusta tai erityisiä supistuksia (vuotoa tietysti oli jo jonkun aikaa ehtinyt tulla) sikiö tipahti suihkun lattialle. Ensin meni vedet ja sitten syöksyi perään pieni pikkuruinen ihminen. Pienihän sikiö oli, mutta selvästi erotti jalat ja kädet, silmänkin. Surullinen näky siellä kaakeleilla ;..(
Kyllä kai monikin on nähnyt, suurin osa heistä joille keskenmeno on tapahtunut. Itse olen nähnyt omani 15-viikkoisena. Miksi kysyt, ap?
En ole omassa tuttavapiirissäni kuullut että joku olisi nähnyt sikiön alle 10 mutta nyt kun itse sain keskenmenon 8+ niin näin sikiön. Mietin vaan että voiko se olla mahdollista näinkin aikasilla viikoilla.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 21:03"]
En ole omassa tuttavapiirissäni kuullut että joku olisi nähnyt sikiön alle 10 mutta nyt kun itse sain keskenmenon 8+ niin näin sikiön. Mietin vaan että voiko se olla mahdollista näinkin aikasilla viikoilla.
[/quote]
Tottakai. Se on vaan pieni.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 21:03"]
[/quote]
Alkiohan se vielä noilla viikoilla on, ei sikiö.
Tuli vain verinen "pallo". En minä nähnyt mitään sikiötä.
Ihan sama mitä sanaa käytät. Sillä on jo sydän ja muutkin "osat" kehittyneet,
kuin pienessä nupussa.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 15:57"]
Keskenmeno tuli vuosia sitten, mutta näky edelleen kirkkaana mielessä. Sikiö oli kuollut n. 10+0, havaittiin np-ultrassa. Lääkkeellinen keseytys ja ilman mitään ennakkovaroitusta tai erityisiä supistuksia (vuotoa tietysti oli jo jonkun aikaa ehtinyt tulla) sikiö tipahti suihkun lattialle. Ensin meni vedet ja sitten syöksyi perään pieni pikkuruinen ihminen. Pienihän sikiö oli, mutta selvästi erotti jalat ja kädet, silmänkin. Surullinen näky siellä kaakeleilla ;..(
[/quote]
Saako kysyä, että mitä teit sille pienelle? Minne laitoit?
Se on suojattuna, siksi pallomainen.
Minä en nähnyt. Verta tuli vaan niin perhanasti, sellaisia hyytyneitä klimppejä. Ehkä jos olisin niitä käynyt tutkimaan, niin jostain olisi löytynyt. Mutta yritin vain pysyä tajuissani ja järjissäni silloin.
Lain mukaan sikiö on sikiö, kun on kohtuun kiinnittynyt. Lääketieteessä määrittely vaihtelee eri lähteiden mukaan.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 15:57"]
[/quote]
Saako kysyä, että mitä teit sille pienelle? Minne laitoit?
[/quote]
Säilöin sen pieneen purkkiin ja tein siitä itselleni hauskan kaulakorun.
Minä olin niin raukka, että lääkkeellisen keskeytyksen alettua vaikuttaa, istuin vaan vessanpytyllä ja vedin pytyn aina kun jotain klimppiä tai hyytymää tuli, juuri siitä pelosta että järkyttyisin liikaa jos näkisin jonkun pienen ihmisenalun kuolleena jossain lattialla...
Olen nähnyt alkion :`( Omasta mielestäni se muistutti hieman raakaa kananmunaa.. keskellä oli pieni musta "möykky". Alkaa itkettään, kun alan tapahtumaa miettimään :`(