Miksi suomalainen dissaa suomalaista?
Minua on pidemmän aikaa ärsyttänyt suunnattomasti suomalaisten tapa dissata lähes joka käänteessä omaa maataan ja kansalaisiaan. Oli kyse sitten mistä vain. Näissäkin keskusteluissa se tulee ilmi vähän väliä. Suomi ja ja suomalaiset tuntuvat monen mielestä olevan aina huononpia. Ja se kun ei pidä paikkaansa.
Mitä itse olen matkustellut, ihan turistirysien ulkopuolellakin niin onhan se avartavaa nähdä muita kulttuureja, mutta kyllä Suomi näyttäytyy hyvin positiivisessa valossa monessakin mielessä useiden maiden rinnalla. Monessa keskieuroopan maassa eivät puhu tai ymmärrä edes englantia, tai todella harva. Suomen opetusjärjestelmä takaa sen, että lähestulkoon koko moderni sukupolvi ainakin ymmärtää engalntia, jos ei muuta. Lähes kaikki varmasti osaavat jopa puhua, jos vain uskaltaisivat. Ei se ole ihan niin tarkkaa, miten ääntää. Onhan näitä laidasta laitaan, kun luettelee. Äiti lapsi kuolleisuus, on maailman alhaisimpia, teknologia osaamista löytyy, hygieniataso on korkealuokkaista jne jne.. Miksi siis haukumme maatamme ja omaa kansaamme? Itse ainakin syntyisin Suomeen uudelleenkin, jos saisin valita.
Kommentit (5)
Ap:n kanssa samaa mieltä. Suomalaiset ovat ihan uskomattoman negatiivinen kansa.
Ulkosuomalainen
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 11:22"]
ei meidän tarvitse olla mitään Suomen mainosmiehiä ja lähettiläitä.[/quote]
Jokainen meistä nimenomaan ON oman maansa lähettiläs ulkomailla. Voit hyvin olla jossain pienessä kylässä kaukana kaikesta ainoa suomalainen, jonka ne ihmiset ovat siellä tavanneet. He muodostavat omassa mielessään käsityksen Suomesta sen kuvan perusteella, minkä sinä heille annat. Mietipä tätä...
Ulkosuomalainen
Haukun niitä asioita joita mielestäni saa haukkua. Ei mulla ole mitään erityistä solidaarisuutta Suomea kohtaan, vaikka sattumalta olen siellä syntynyt. En myöskään koe kaikkia naisia siskoikseni enkä puolusta niitä, vaikka ollaankin samaa sukupuolta.
Suomessa on paljon kivoja puolia, ja juttelen kyllä niistäkin, mutta mielelläni kerron myös niistä huonoista puolista. Ei ole tarpeellista levittää mitään ruusuista Suomi-kuvaa, koska mikään onnen satumaa se ei ole. Kukin puhuu omista kokemuksistaan ja ajatuksistaan, ei meidän tarvitse olla mitään Suomen mainosmiehiä ja lähettiläitä.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 11:22"]
Haukun niitä asioita joita mielestäni saa haukkua. Ei mulla ole mitään erityistä solidaarisuutta Suomea kohtaan, vaikka sattumalta olen siellä syntynyt. En myöskään koe kaikkia naisia siskoikseni enkä puolusta niitä, vaikka ollaankin samaa sukupuolta.
Suomessa on paljon kivoja puolia, ja juttelen kyllä niistäkin, mutta mielelläni kerron myös niistä huonoista puolista. Ei ole tarpeellista levittää mitään ruusuista Suomi-kuvaa, koska mikään onnen satumaa se ei ole. Kukin puhuu omista kokemuksistaan ja ajatuksistaan, ei meidän tarvitse olla mitään Suomen mainosmiehiä ja lähettiläitä.
[/quote]
Olisikin edes noin, mutta kun usein tuppaa menemään sille dissauspuolelle. Mitä tulee tuohon onnen satumaahan, niin täytyy kyllä sanoa että joihinkin maihin verrattuna ehkä ihan on jopa sitäkin. Haluaisin tietää, miksi sinulla ei ole solidaarisuutta synnyinmaatasi kohtaan?
Asun itse vakituisesti ulkomailla ja Suomea on ikävä. Meillä on uskomaton sosiaaliturva ja tuet esim opiskelijoille. Koulutus on korkea tasoista ja ihan tosissaan valtiona Suomi on paras! Olen niin ylpeä ja onnellinen että olen suomalainen. Mutta,,, suomalaiset... Siis apua. Ei feminiinisyyttä nimeksikää. Tukat nyrhitään lyhyiksi ja sinne se naiseus katoaa.. Tyylitajua ei ole! Ihmiset ovat sulkeutuneita ja small talk, sitä ei Suomessa ole. Olemme loogisia ja paikalla aina oikeaan aikaan. Mutta elämäniloa ei ole.