Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Savon Sanomat: Koiran purema aiheutti infektion ja kuoleman

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on savolaisia pöpöjä, kierompia kuin muualla...

Vierailija
22/32 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka yleistä on, että koirat purevat?

Mulla on ollut koiria kotona aina, joten joko pian on odotettavissa se eka puraisu?

Ja ilmeisesti tältä pienemmältä se siis tulee? Kun isommat ei niin herkästi pure?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 10:29"]

Ne on savolaisia pöpöjä, kierompia kuin muualla...

[/quote]

Ovatko nämä asiallisia vastauksia?

Vierailija
24/32 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 10:32"]

Kuinka yleistä on, että koirat purevat?

Mulla on ollut koiria kotona aina, joten joko pian on odotettavissa se eka puraisu?

Ja ilmeisesti tältä pienemmältä se siis tulee? Kun isommat ei niin herkästi pure?

[/quote]

Minua on 30 vuoden aikana purrut yksi koira niin, että iho meni rikki ja mustelmat tuli. Appivanhempien iso koira oli polttanut päreensä toisen sukulaisen pienempään ja päätti näyttää sille. Pienempi loikkasi sohvalle ja sieltä syliini ja isompi yritti haukkaista sitä, mutta pikkukoira luikerteli alta pois ja isompi haukkasikin minua reidestä. Se oli siis vahinko ja tuo iso koira näytti koko olemuksellaan olevansa vilpittömän pahoillaan siitä.

Omat koirat eivät ole purreet koskaan purrakseen. Pentu usein yrittää nipistellä, nehän jäystävät painiessaan toisiaankin, mutta se kyllä oppii lopettamaan sen kun opettaa. Pari kertaa olen kolhaissut käteni koiran hampaaseen, kun se on juossut täyttä laukkaa luokseni ja sen suu on ollut auki ja käteni on osunut siihen. 

Mutta tosiaan sekä koiran hampaat että kynnet voivat aiheuttaa ankaria tulehduksia. Kun kerran koira potkaisi jalkaani kymmensenttisen syvän haavan, sain tuhdin antibioottikuurin eikä haavaa ommeltu, jottei sen pohjaan jäisi muhimaan mitään.

Mielestäni ei kuitenkaan ole mitään syytä ruveta näiden kolmen tapauksen johdosta mitenkään hysterisoimaan, että rakit pitää tappaa. Ei tässä ole mistään uudesta asiasta kysymys.

Vierailija
25/32 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 10:27"]

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 09:52"]

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 09:18"]

No mitäs tuolle voi? Ihmisiä kuolee ja syntyy. Jos on niin tyhmä että antaa koiran purra itseään ja vielä kuolee siihen, niin voivoi.

[/quote]

Sinäkö muka uskaltaisit?

Mikset hoida tuota pelkoasi - ja niitä kaikkia muita pelkoja, joita epäilemättä löytyy, että pystyisit elämään suht normaalia elämää. Vihaaminen ei auta mitään.

Täytyy tästä lähtien potkaista kuoliaaksi kaikki lähelle tulevat rakit.

[/quote]

[/quote]

Joko omistaja pitää huolta, että rakkinsa ei pääse puremaan tai nuoleskelemaan tai sitten minä pidän siitä huolen. Minulla ei ole mitään velvollisuutta olla jonkun rakin nuoltavana eikä omistajalla ole mitään oikeutta vaatia, että hänen rakkinsa saa nuoleskelle ihmisiä.

Vierailija
26/32 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 10:28"]

Onko teidän lasten naamat ja kädet ja jalat koko ajan rikki?

[/quote]

Ei tietenkään aina, mutta joskus on. Tuskin se koira osaa olla juuri niillä kerroilla nuolematta jos on sellainen huonosti koulutettu ällöttävä nuolijarakki.

Vierailija
27/32 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 10:24"]

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 09:12"]

Capnocytophaga canimorsus on gramnegatiivinen sauvabakteri joka voi aiheuttaa 2-8 vuorokauden kuluttua naarmun tai rikkoutuneen ihon nuolaisun jälkeen rajun, usein fataalin septisen sokin, yleistyneen hyytymishäiriön, aivokalvon-, nivel- tai pleuratulehduksen.

Siis pelkkä koiran nuolaisu voi riittää! Opettakaa ne piskinne olemaan nuolematta.

[/quote]

Pelkkä nuolaisu ei riitä, ääliö.

Ihon pitää olla rikki.

Ja bakteerissa on kaksi eetä. Mutta pieneen puremaan ei tietenkään mahdu kuin yksi.

Pienten koirien puremia aina vähätellään, mutta ne ovat vaarallisia, koska ne ovat neulamaisia ja niitä on usein vaikea havaita.  Lisäksi pienet koirat purevat paljon herkemmin ja useammin kuin suuret.

[/quote]

siinä luki "VOI" riittää eli aina ei tarvita puremaa JOS ihossa sattuu olemaan ennestään naarmu.

Tuo lainattu teksti on kopsattu OYS:n (Oulun yliopistollinen sairaala) sivuilta, pahoittelen jos sinulla oli vaikeuksia ymmärtää tekstiä tuon yhden e:n puuttumisen vuoksi.

Vierailija
28/32 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä rakkia tarvitse potkaista, jos on lähelle tulossa, sillä ääri harvoin se tulee sun lähelle sen vuoksi, että voisi sua nuolaista tai puraista...

Vierailija
29/32 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 11:04"]

Ei sitä rakkia tarvitse potkaista, jos on lähelle tulossa, sillä ääri harvoin se tulee sun lähelle sen vuoksi, että voisi sua nuolaista tai puraista...

[/quote]

Sitä kun ei voi etukäteen tietää niin parempi olla ottamatta riskiä. Ei autotkaan varmaan ole tulossa minua kohti ajaakseen ylitse mutta en silti mene keskelle moottritietä toikkaroimaan.

Vierailija
30/32 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 11:10"]

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 11:04"]

[/quote]

Sitä kun ei voi etukäteen tietää niin parempi olla ottamatta riskiä. Ei autotkaan varmaan ole tulossa minua kohti ajaakseen ylitse mutta en silti mene keskelle moottritietä toikkaroimaan.

[/quote]

Montaako koiraa olet potkaissut? Mitä seuraamuksia olet saanut?

Vierailija
31/32 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 10:28"]

Onko teidän lasten naamat ja kädet ja jalat koko ajan rikki?

[/quote]

Ei, mutta niillä on naamassaan myös silmät ja suun limakalvoa melkein esillä, mitkä toimivat hyvänä bakteerienpääsyreittinä verenkiertoon.

Me muut ihmiset emme yleensä saa siitä mitään tyydytystä, että koira nuolee haisevalla kielellään, joten elämme mielummin ilman niitä koiran nuolaisuja. Koiran omistajan tehtävä on pitää huoli, ettei oma koira pääse nuolemaan ketään. 

Vierailija
32/32 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pysyn vapaaehtoisesti kaukana kaikista koirista ja toivon vastaavasti, ettei kukaan omistaja päästä koiraansa haistelemaan, nuolemaan tai puremaan minua. En pelkää koiria mutta en myöskään tykkää niistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme