Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako ottaa influenssarokote? Tautihan on ihan kauhea. Onko joku ottanut?

Vierailija
10.09.2020 |

https://www.mehilainen.fi/lehdistotiedotteet/jopa-15-suomalaisista-sair…

Mehiläisen mukaan ei ole mitään järkeä sairastaa influenssatason tautia.

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vuosi olen ottanut, työskentelen terveydenhuollossa iäkkäiden ihmisten parissa ja minusta olisi epäeettistä olla työpaikalla ilman rokotetta. Suuri osa nuorten, terveiden influenssatartunnoista on hyvin vähäoireisia tai oireettomia (kuten vaikka covidinkin kohdalla). Tällaista vähäoireisena tai jopa oireettomana taudin levittämistä voi ehkäistä rokotteella, minkä vuoksi minusta jok'ikisen terveydenhuollossa työskentelevän pitäisi hommata rokote joka vuosi, ellei esim. allergia ole esteenä. Kun tähän yhdistetään hyvä käsihygienia, turhat tartunnat saadaan varsin hyvällä prosentilla ehkäistyä. 

Totta kai rokotettukin voi sairastua, ei siitä kukaan hämmästy. Rokotteen kehittelyn ja Suomen infuenssakauden väliin mahtuu runsaasti aikaa virukselle muuntautua. Vähän vähemmänkin osuva rokote kuitenkin ehkäisee osan tartunnoista ja lieventää usein taudinkuvaa. 

Vierailija
62/98 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perussairauteni vuoksi saanut influenssarokotteen jo monena vuotena ja jälleen tuli kutsu, tällä kertaa myös pneumoniarokotteeseen.

En ole koskaan kipeä (kop-kop) eikä minulla ole ollut mitään rokotteen sivuvaikutuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin nuorempana kaksi kertaa rajun influenssan ja heti kun oli mahdollista saada vuosittainen rokote, olen sen ottanut.

Mitään haittavaikutuksia ei ole ollut rokotteesta. Vaikka se antaisi alle 50% suojan niin silti otan. Joinain vuosina rokote on täsmännyt hyvin sen kartakseen influenssaan, kuten teki viime talvena. Tiedetään että influenssavirus muuntuu, eikä rokote voi koskaan antaa täyttä 100% suojaa. Hyvä kun edes osan suojaa ja ainakin itse olen pysynyt terveenä.

Vierailija
64/98 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
65/98 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen kun sairastui reumaan olen itse ja koko perheeni ottanut influenssarokotteen joka vuosi.

Vierailija
66/98 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran sairastanut influenssan, enkä toiste tautia halua. Sairaalassa 3 viikkoa, josta 8 päivää teholla. Toipuminen vei yli puoli vuotta. Keväällä sairastamani korona (testattu ja todettu) oli helppo tauti siihen verrattuna. Otan siis rokotteen empimättä. 

Vierailija
67/98 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastin nuorempana kaksi kertaa rajun influenssan ja heti kun oli mahdollista saada vuosittainen rokote, olen sen ottanut.

Mitään haittavaikutuksia ei ole ollut rokotteesta. Vaikka se antaisi alle 50% suojan niin silti otan. Joinain vuosina rokote on täsmännyt hyvin sen kartakseen influenssaan, kuten teki viime talvena. Tiedetään että influenssavirus muuntuu, eikä rokote voi koskaan antaa täyttä 100% suojaa. Hyvä kun edes osan suojaa ja ainakin itse olen pysynyt terveenä.

Sama, paitsi että olen saanut haittavaikutuksia, tosin lieviä ja lyhytaikaisia. Mieluummin silti ne kuin influenssa ja sänkypotilaana 2 viikkoa.

Vierailija
68/98 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut ja aion ottaa, jos se vähänkään pienentää sairastumisen riskiä. On älyttömän raskasta hoitaa pieniä lapsia, kun on itse sairas. Se on jotain niin hirveetä, kun ei saa hetkeäkään levätä...

Vierailija
69/98 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä saatavissa.

Ja tuohon ei voi vastata kukaan mitään.

Se on jokaisen oma päätös.

Mikään vastaus ei ole väärä eikä oikea.

Vierailija
70/98 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kerran sairastanut influenssan, enkä toiste tautia halua. Sairaalassa 3 viikkoa, josta 8 päivää teholla. Toipuminen vei yli puoli vuotta. Keväällä sairastamani korona (testattu ja todettu) oli helppo tauti siihen verrattuna. Otan siis rokotteen empimättä. 

koronavirukset aiheuttavat yleensä flunssamaisen taudin. influenssa sen sijaan on paljon todennäköisemmin erittäin ikävä kokemus perusterveille ja nuorillekin.

Vierailija
71/98 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
72/98 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aloitukseen alapeukkuja.

Todellakaan ei mitään järkeä sairastaa influenssatason tautia. Epäilen että joskus lapsena olen sairastanut. Jostain teini-iästä ylöspäin olen aina ottanut rokotteen, aina. Ei kertaakaan influenssaa.

Tosi typerää olla ottamatta rokotetta.

Vierailija
73/98 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kysyt, onko joku ottanut? 🤣

Vierailija
74/98 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo vuosien ajan ottanut influenssarokotuksen.

Ennen syöpädiagnoosia sairastin vuoden aikana kaksi influenssaa, alku- ja loppuvuodesta. Olin erittäin sairas ja pitkään hyvin heikossa kunnossa. Sairastamani verisyöpä tietenkin vaikutti sekä sairastumiseen että toipumiseen, koska minulla ei ollut vastutuskykyä.

Vierailija
75/98 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aloitukseen alapeukkuja.

Todellakaan ei mitään järkeä sairastaa influenssatason tautia. Epäilen että joskus lapsena olen sairastanut. Jostain teini-iästä ylöspäin olen aina ottanut rokotteen, aina. Ei kertaakaan influenssaa.

Tosi typerää olla ottamatta rokotetta.

Niin? En ole tietääkseni koskaan sairastanut influenssaa enkä ottanut koskaan rokotetta.

Vierailija
76/98 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joinakin vuosina on otettu, toisinaan ei. Yhtenä vuonna, kun vain puolisoni otti rokotteen, ja muu perhe ei, sairastettiin kaikki, puolisoni sai vain lieviä oireita, kun muut olimme korkeassa kuumeessa. Viime vuonna puolisoni, vaikka oli ainut rokotettu, sai pahimmat oireet koko perheessä.

Nyt kyllä varmaan otetaan koko porukalla, koska on nämä kiristyneet säännöt, eli joutuu olemaan poissa koulusta/töistä koko sen ajan, kun on oireita. Tulee liian pitkät poissaolot, jos sairastutaan influenssaan.

Vierailija
77/98 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ollut edes normi flunssassa 20 vuoteen saati missään influenssissa joten omalla kohdalla en näe mitään syytä piikittää itseäni. Eri asia jos joku on altis saamaan kaikki mitä vastaan tulee siltikin epäilen että huono hygienia niittenkin takana.

Näin minäkin luulin, mutta 50 v sairastin influenssan ja kesti neljä kuukautta ennenkuin olin jotenkin kunnossa.

Sen jälkeen olen ottanut joka vuosi, enkä ole edes pikkuflunssia sairastanut nyt kahteenkymmeneen vuoteen.

Tuttu mies kuoli ihan terveenä työikäisenä muutama vuosi sitten influenssaan.

Vierailija
78/98 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa tutkimmus:

Comparative community burden and severity of seasonal and pandemic influenza: results of the Flu Watch cohort study

Suurin osa inflenssoista oireettomia tai lieväoireisia.

Onko oireettomia yhtä paljon kuin koronassa?

Vierailija
79/98 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio ottaa.

Influenssa ei ole sen vakavuusluokan sairaus, että kannattaisi. Ainakaan perus terveen.

Vierailija
80/98 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa tutkimmus:

Comparative community burden and severity of seasonal and pandemic influenza: results of the Flu Watch cohort study

Suurin osa inflenssoista oireettomia tai lieväoireisia.

Onko oireettomia yhtä paljon kuin koronassa?

Noin puolet influenssatartunnoista on oireettomia. Siksi tuo "helvetintauti" voi iskeä kuin tyhjästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän