Ahdistaa kun en osaa "höllätä" lapsen ruokailun suhteen
Ollaan lähdössä kavereiden kanssa v-loppumatkalle. Molemmilla on 3-v lapset, mua ahdistaa jo valmiiksi kun haluan että lapseni syö aina 2 lämmintä ruokaa ja aamu-ja iltapuurot. En pysty antamaan jonkun (edes aamupalan) tilalla vaan jotain leipää. Enkä pysty ruokkimaan lasta pelkällä ranskalaisilla ja hampurilaisilla, minulla on pakkomielle antaa lapselle oikeaa ruokaa ja pitää ruoka-ajoista kiinni. Miten pystyisin ottamaan vähän rennommin tämän asian kanssa? Tiedän ettei lapsi kuole jos syö vaan ranskalaisia tai leipää.... mutta minua käy heti ahdistamaan ja nyt pitäisi selvitä kokonainen v-loppu niin että syödään missä milloinkin ja mitä sattuu. Tämä kaverin lapsi taas on niin että hän ei koskaan syö mitään lämmintä vaan pupertaa vähän väliä jotain leivän palasta.
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 11:59"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 11:20"]
Puuro ei ole mitenkään erityisen terveellistä jos jatkuvasti neljäsosa lapsen energiasta tulee siitä.
[/quote]
Neljäsosa? Jos lapsi syö neljä kertaa päivässä ja kaksi niistä on puuroa, tulee siitä huomattavasti enemmän. Puolet lapsen ruuista on puuroa! Tosi terveellistä joo. Ja monipuolista.
[/quote]
No nyt puhutaan kohtuu pieneestä lapsesta vielä. Kyllähän sylivauvatkin elää pelkällä rintamaidolla, kauhean yksipuolista!
Meillä on taapero itse opettanut minut hölläämään. Joskus ei puuro maistu, mutta jugurtti sen sijaan uppoaa hyvin, toisinaan tykkää leivästä ja hyvistä päällysteistä vaihtelun vuoksi. Sama juttu lämpimien ruokien kanssa. Minusta on ihan hyvä antaa lapsen syödä vähän kaikenlaista ja totuttaa myös siihen, että päivien rytmikin voi olla erilainen. Esim. viikonloppuisin meillä ei syödä puuroaamiaisia vaan kunnon brunssi, ja samoin saatetaan syödä päivällinen pitkän kaavan mukaan hyvinkin myöhään. Näin lapsi ei vieraassa paikassakaan hämmästy, jos ruoat ja rytmit ovat joustavia. Tsemppiä lomalle ja yritä näytä esimerkkiä lapsellesi suhtautumalla ruokaan rennosti.
Kyllä tosiaan kannattaa höllätä otetta. Ei ole hyväksi lapselle totuttaa pelkästään samoihin ruokiin ja ruoka-aikoihin. Tulee vaikeaa lapselle itselle vähän vanhempana jos ei osaa muuta syödä kuin puuroa ja äidin tekemää ruokaa tasan kello neljä. Nämä on sitten niitä lapsia jotka itkevät yökylässä ja päiväkodissa kun kaikki ei maistukaan just siltä samalta äidin makaronivelliltä.
Ei siis ole kysymys etteikö meidän lapsi söisi monipuolisesti vaan siitä kun minulle on tärkeää että syödään laadukasta ruokaa ja oikeaan aikaan. Nämä meidän kaverit ovat sellaisia ketkä tuputtavat lapselleen kokoajan jotain niin ettei lämmintä ateriaa syö sitten ollenkaan. Ollaan toki reisssattu lapsen kanssa ennenkin, mutta ei tämän perheen kanssa. Ja se että perheemme tavat eroavat toisistaan aika ahdistaa minua jo valmiiksi....
Ihmettelen vaan itseäni kun en yleensä ole kontrolli-friikki, mutta tämä lapsen ruokailu tuntuu olevan minulle tosi vaikeaa. T:AP
Pakko minunkin takertua tähän puuroasiaan: miten puuro ja esimerkiksi vaikka ruisleipä eroavat toisistaan? Molemmat koostuvat viljasta ja vedestä. Meidän 3-vuotiaan suosikkiaamupaloja ovat esimerkiksi ruisleipä/näkkäri leikkeleen ja vihannesten kanssa + maustamaton jogurtti itsetehdyn omenasoseen kera. Jos olette hotellissa, niin hotelliaamiaiselta löytyy varmasti vaikka mitä taaperolle sopivaa.
Ja eihän lomalla nyt ole pakko käydä missään hampurilaispaikoissa, vaan voi mennä johonkin ihan tavalliseen ravintolaan syömään. Itse olen ainakin huomannut, että paremmin lapsille maistuu ns. aikuisten ravintolaruoka kuin kammottavat lastenannokset (makkaraperunat, eineslihapullaperunat tms.). Varsinkin jos ei ole tottunut ikinä mitään eineksiä tai pikaruokia syömään.
Meidän lasten kanssa reissut onnistuvat kaikkein helpoiten, jos ruoka-ajoista pidetään kiinni. Ruoan laatu ei ole niin ratkaiseva. Monesti on yritetty tätä banaanilla tai leivällä ruoka-ajan siirtämistä, mutta helpointa on kuitenkin etsiä se ihan kunnon lounaspaikka viim. klo 13, ja päivällispaikka viim. klo 18.
Vinkki: Kahdelle taaperolle voi tilata yhden aikuisten annoksen puoliksi. Tulee usein halvemmaksikin kuin kaksi lastenannosta.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 14:17"]
mutta helpointa on kuitenkin etsiä se ihan kunnon lounaspaikka viim. klo 13, ja päivällispaikka viim. klo 18.
[/quote]
Maailmalla on todella vaikeaa löytää päivällispaikka ennen kello 18, koska yleensä ne aukeaa vasta kello 18, usein vielä myöhempään.
kyllä ap.lle tulee todennäkösesti paha mieli vain lomalla jos tämä toinen perhe on vänkäämässä eri suuntaan aina kun ap alkaa puhumaan että kohta olisi ruoka aika.tuskin se perhe sitten mitenkään tukee ap.tä vaan päinvastoin. itse en lähtisi sellaisen perheen kanssa minnekään. sulla on täysi oikeus vaatia ruoka ajat lapsellesi se luo turvaa kun on säännöllinen rytmi. olen puolellasi. minun lapset saa aina samaan aikaan ruuan.kotiruokaa yleensä.en näe pitsaa ruokana edes. mutta toki matkalle voi ottaa niitä pieniä pusseja pikapuuroa jos keitettyä vettä saa jostain sitten.ja ruokapurkkeja on.ottaisin mukaan kaikkea sellaista. ja sua pitää kunnioittaa muista se.olet normaali kun ajattelet noin....se ei ole joka pupeltaa leipää millon sattuu......anteeks olen jyrkkä.....
Osta jo etukäteen sellaista leipää, joka on vähäsuolaista ja kuitupitoista. Itsekään en kovin mielelläni korvannut lapsen ollessa pieni puuroa leivällä, koska valmiissa leivässä oli aina paljon enemmän suolaa kuin mitä itse tekemässäni puurossa.
Samoin kuivattuja marjoja, tuoretta hedelmää voit pitää mukana.
Voit myös kuivata itsekin esim. porkkanaa ja lehtikaalia lastuiksi, joita voit antaa naposteluun.
Nuo ovat ainakin terveellistä mutusteltavaa.
Ap, älä lähde pilaamaan muiden matkaa kakaroinesi. Jää kotiin keittämään vaikka sitä puuroa. Olisit vain kamalaa matkaseuraa.
Ymmärrän sinua ap, olen aika lailla samanlainen. Pystyn relaamaan mutta se vaatii minulta jatkuvaa tietoista ponnistelua (eli ei ole kovin relaa). Tiedän, että kuulun tässä vähemmistöön (sinun kanssasi :), mutta komppaan tuota, että on ihan tosi hyväkin syödä vaihtelun vuoksi välillä leipää puuron sijasta aamu- tai iltapalaksi (jogurtti on mielestäni täysin turha ruoka, mutta ei lapsi tosiaan siihen kuole). Toisaalta hotelliaamiaisella saanee myös puuroa.
Ja voihan matkalla mennä kunnolliseenkin ravintolaan. Lapset syövät usein hyvin intialaisissa/nepalilaisissa tms. paikoissa. Eihän sekään mitään terveysruokaa ole, mutta kuitenkin "oikeaa ruokaa". Tai ravintolassa lohi ja perunamuussi, pasta ja lihapullat...? Rennot vastaajat ovat kyllä oikeassa siinä, että matkustaa ei voi ellei kykene vähän rentoutumaan, se siis kannattaa :)
Tavallaan ymmärrän sinua, olin itse samoilla linjoilla kaksosten ollessa jotain 2-vuotiaita, mutta kyllä kolmivuotiaita ollessaan osasin jo höllätä. Ihmetyttää, että minne oikein menette, missä ei sitä puuroa saa/pysty valmistamaan aamulla, mikäli se on niin tärkeä asia sinulle. Kyllä 3-vuotiaalle varmaan vielä uppoisi sellainen pahvipakkauksessa oleva lasten valmispuuro, jos kerran puuroa päivittäin syö ja mukaan pikkutölkki huoneenlämmössä säilyvää hylamaitoa. Itse juttelisin toiselle perheelle jo hyvissä ajoin ja tarpeeksi ytimekkäästi, että meillä on tapana syödä lounas kahdeltatoista, kiinnostaako teitä jo silloin, vai pitääkö mennä erikseen.. Välipalasta nyt ei varmaan tarvitse suurempaa numeroa tehdä, varaa mukaan hedelmiä, tai mitä sitten olet tottunutkin antamaan. On heidän oma mokansa, jos eivät lämmintä ruokaa syö edes päivällisaikaan, ehdota vain paikkaa ja luvallamme saat kummastella, elleivät halua syömään ollenkaan. Kyllä se järjestyy, pidä pääsi ja niin, kuin hyvältä tuntuu, puputtakoot he mitä puputtavat.
Voivoi kun kokonaisen viikonlopun ajan pitäisi poiketa totutuista ateriarutiineista. On se vaikeaa. Miten ihmeessä kuvittelet voivasi joskus myöhemmin matkustaa lapsen kanssa vaikka viikon matkalle jonnekin etelään??
No meillä ollaan joskus eletty yksi päivä sipseillä, pillimehuilla ja karkilla kun lentokoneessa ei ollut mitään lapsen suuhun kelpaavaa. Olivat innoissaan rutiinien vaihdosta, kukaan ei kitissyt eikä haastanut riitaa. Illalla sitten maistui hyvin hotellin iltapalat. Kyllä pienikin lapsi ymmärtää, että reissussa eletään eri tahtiin. Ja ovat niin iloisia kun palataan kotiin ja vanhojen rutiinien pariin.
Puurokeskusteluun vielä, että osalla ihmisistä puuro ja muut hiilihydraattipommit eivät pidä nälkää. Kuulun itse tähän populaan, puuro katoaa mahasta tunnissa ja taas nälkä kurnii. Esikoinen kuuluu samaan kategoriaan ja meillä aamianen koostuukin enemmän proteiinipitoisesta ruuasta. Tai jos puuroa mieluillaan, kaverina on jotain täyttävämpää, kuten munaa.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 11:45"]
Miten puuro muka olisi erityisen terveellistä, jos sitä syödään kaksi kertaa päivässä joka päivä vuosikausia? Sehän tekee valtavan suuren osuuden koko päivän aterioista! Todella yksipuolista ja tylsää, ei totuta uusiin vaihteleviin makuihin, ei ole erityisen ravitsevaa. Puuro on pelkkää viljaa, miten se olisi jotenkin huipputerveellistä?
[/quote]
En ole tuo kirjoittaja mutta puurossa on paljon kuituja ja se pitää kylläisenä pitkään. Eli ei tarvitse heti olla napostelemassa jotain muuta. Minä olen aloittanut aamuni jo varmaan kohta 40 vuotta puurolla ja sen olen todennut parhaaksi aamupalaksi. Toki jotain hedelmiä tai muita juttuja siihen varmaan kohta ap:n lapsellekin tulee kylkiäisiksi sillä harva nyt ihan pelkkää puuroa syo aamiaisellakaan. Niitä uusia makuelämyksiä ehtii sitten muilla aterioilla kokeilla.