Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nirsoilkaa vaan niistä vuokra- ja pätkätöistä

Vierailija
25.10.2013 |

Itse sain pätkätyön jälkeen yhteistyökumppanilta toistaiseksi voimassa olevan työn. Oli seurannut touhujani sivusta ja kun tiesi, että projekti loppuu, iski kiinni.

Kaveri teki toista vuotta pätkää vuokrafirman kautta. Nyt hänet on vakinaistettu ko. firmaan. 

Eräs tuttava tuli mieheni työpaikalle muutamaksi kuukaudeksi ajatuksella, että kunhan pääsee ansiosidonnaiselle. Hän ollut paikassa muutaman vuoden.

Tiedän, että meillä kaikilla on ollut melko hyvä tuuri. Mutta ei lotossakaan voita jos ei lottoa. 

Kun pätkätyöläisyys on nykypäivää, niin palkkaus tehdään niiden joukosta, joiden töitä on ensin katseltu vähän aikaa. Vaikka onkin koeaika, niin tämä on kuitenkin helpompi tapa työnantajalle katsoa muilla keinoin ensin, sillä koeaikapurku antaa työnantajastakin negatiivisen kuvan. 

Jos haluaa suoraan vakinaisen hyväpalkkaisen työn mikäs siinä. Minä kuitenkin tajusin, että siihen pitää olla kokenut huippuosaaja. Nyt alan olla kokenut osaaja, mutta en vielä huippuosaaja. jos työnantajani menisi konkurssiin, edelleen kelpuuttaisin pätkätyön. 

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin pätkätyöt kelpuutan, mutta onhan se tosi asia, että lyhyet pätkät tekee elämästä rahallisesti vaikeaa. Tuet katkeaa Kelaan ja joudut käymään hirveää paperisotaa. Lisäksi rahasta voi tulla pahakin pula, kun työpaikan palkanmaksussa voi kestää yli kuukausikin ja kelaltakin on ne tuet katkolla.

Ikinä en ole silti pätkähommista kieltäytynyt. Päivän tai kahdenkin sijaisuuksia olen tehnyt pyydettäessä, jos ei ole muuta hommaa ollut. Vielä ei ole silti vakipaikkaa löytynyt, vaikka näin on useampi vuosi jo sumplittu... Ja olen ahkera ja tunnollinne työntekijä, eikä ikinä ole ollut työnantajilla mitään valitettavaa. Huono tuuri kai ollut toistaiseksi.

Vuokrafirmalle sen sijaan en mene, paitsi jos näyttää, ettei näitä pätkiäkään enää saa ilman. Sellaista nuorten riistoa koko firmat. Niin moni ystäväni on saanut noiden firmojen kanssa taistella mm. sairaslomistaan/laillisista lomapäivistään, etten todellakaan halua ikinä joutua samaan.

Vierailija
2/24 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aloja, joissa ei vakinaisteta koskaan. Minä tein pätkätöitä 29 vuotta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan riippuu alasta. Minulla on ollut työkavereita, jotka ovat olleet saman talon sisällä pätkätöissä toistakymmentä vuotta. Asiasta ei kannata nostaa meteliä tai loppuu nekin työt, ja tämän alan työt ovat muutenkin harvassa.

Ennen lapsia tein kaikkea työtä mitä sain, mut nyt se ois taloudellisesti mahdotonta. Ei mulla enää ole varaa pitää täysin tulottomia kuukausia, en siis yksinkertaisesti voi pistää lapsia elämään sellaista elämää että joinakin kuukausina ei ole yhtään mihinkään rahaa. Onneksi sain mahdollisuuden aloittaa hoitoalan opinnot, jos se turvaisi meille vähän leveämmän leivän - vaikka sielläkin on pätkää, niin ainakin sitä työtä ylipäänsä on valtavan paljon enemmän kuin entisellä alallani.

Vierailija
4/24 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivat sulle. Mä menin vuosikausia joka ikiseen pätkään ja sijaisuuteen jonka sain mutta ikinä mua ei vakinaistettu vaikka vakkaripaikkoja samasta talosta jopa hain. Enää en mene. Mun joustavuuteni on nyt loppu. Menen vain ja ainoastaan vakituiseen työhön.

Vierailija
5/24 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 08:04"]

Tosiaan riippuu alasta. Minulla on ollut työkavereita, jotka ovat olleet saman talon sisällä pätkätöissä toistakymmentä vuotta. Asiasta ei kannata nostaa meteliä tai loppuu nekin työt, ja tämän alan työt ovat muutenkin harvassa.

Ennen lapsia tein kaikkea työtä mitä sain, mut nyt se ois taloudellisesti mahdotonta. Ei mulla enää ole varaa pitää täysin tulottomia kuukausia, en siis yksinkertaisesti voi pistää lapsia elämään sellaista elämää että joinakin kuukausina ei ole yhtään mihinkään rahaa. Onneksi sain mahdollisuuden aloittaa hoitoalan opinnot, jos se turvaisi meille vähän leveämmän leivän - vaikka sielläkin on pätkää, niin ainakin sitä työtä ylipäänsä on valtavan paljon enemmän kuin entisellä alallani.

[/quote]

Millä alalla ollaan kymmeniä vuosia pätkätöissä? Eikö se ole laitonta?

Vierailija
6/24 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Media-alalla. Nyt sitten uusin trendi on se, ettei ole edes niitä pätkätöitä. Vain alihankintaa ja ulkoistuksia, että päästään maksamasta työnantajakuluja.

Itse jättäydyin työttömäksi, koska työttömyyspäivärahani on tonnin enemmän kuin mitä olisin tienannut ja senkin yrittäjäriskillä. Väsyin siihen pompottamiseen.

Vierailija
7/24 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkätyön teettäminen vuosikausia on laitonta, mutta jos työntekijä ei itse siitä tee valitusta, niin työntantaja ei varmasti sitä systeemiä muuta. Pätkätyöläisyyttä on sekin, että olet elämästi esimerkiksi tutkijana projektitöissä, tai alalla jolla on töitä vaan sesonkeina (viherala, monet ympäristöalan työt, matkailualan työt jne.) Jos nostat tästä metelin, niin ongelma on nopeasti ratkaistu sillä että että seuraavaa sopimusta ei koskaan tule. 

Vierailija
8/24 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein yhdeksän vuotta 1 päivän - 7kk mittaisia sijaisuuksia sairaalaan ennen kuin sain vakituisen toimen. Toimen saatuani hain osittaisen opintovapaan ja opiskelin uuden ammatin toiselle alalle, jonka jälkeen vaihdoin alaa. Sairaalat on perseestä.

t. ex sairaanhoitaja

Vierailija
9/24 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen voi myös kiertää. Ja aina on joku valopää tulossa tilalle.

Vierailija
10/24 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 08:28"]

Millä alalla ollaan kymmeniä vuosia pätkätöissä? Eikö se ole laitonta?

[/quote]Kunnalla ja valtiolla... laitontahan se on.

Vierailija
11/24 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en nirsoile, vuoden ajan ollut haku päällä. Nytkin hain joulumyyjäksi. Mutta ei mitään. Ei edes haastatteluja mihinkään, jos olen hitusenkin "väärältä alalta". Hakemukset on viilattu kuntoon, niissä tuskin on vikaa. Aika epätoivoinen fiilis. Ei insinööriä ilmeisesti edes kuvitella asiakaspalvelutyöhön :(

Vierailija
12/24 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 08:38"]

Pätkätyön teettäminen vuosikausia on laitonta, mutta jos työntekijä ei itse siitä tee valitusta, niin työntantaja ei varmasti sitä systeemiä muuta. Pätkätyöläisyyttä on sekin, että olet elämästi esimerkiksi tutkijana projektitöissä, tai alalla jolla on töitä vaan sesonkeina (viherala, monet ympäristöalan työt, matkailualan työt jne.) Jos nostat tästä metelin, niin ongelma on nopeasti ratkaistu sillä että että seuraavaa sopimusta ei koskaan tule. 

[/quote]

Tietyillä sesonkialoilla pätkätyöt ovat järkevä ja perusteltu ratkaisu, koska miksi pitäisi maksaa palkkaa, jos työtä ei ole? Esim. puutarhanhoito on sidottu kesäaikaan ja hiihtosesonki talveen. Tietyissä sesonkitöissä myös yrittäjällä on riskinsä. Tutkijan työt ovat taas usein projektikohtaisia, joten siinäkin pätkät ovat perusteltuja työnantajan näkökulmasta, jos työntekijä työskentelee ainoastaan tässä projektissa eikä muita tehtäviä ole. Jos rahoitusta ei enää saadakaan jatkoprojektille, mitä tutkija tekisi palkkansa eteen?

Jos työ on jatkuvaa ja samalle työnantajalle niin silloin se on käsittääkseni laitonta eikä ainakaan oikeudenmukaista. Jos riskinä on menettää työ kokonaan niin minusta ihan ymmärrettävää, että monet työntekijät eivät sitten ala penäämään oikeuksiansa. Helppo huudella ellei ole itse siinä tilanteessa!

Vierailija
13/24 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 08:44"]

Minä en nirsoile, vuoden ajan ollut haku päällä. Nytkin hain joulumyyjäksi. Mutta ei mitään. Ei edes haastatteluja mihinkään, jos olen hitusenkin "väärältä alalta". Hakemukset on viilattu kuntoon, niissä tuskin on vikaa. Aika epätoivoinen fiilis. Ei insinööriä ilmeisesti edes kuvitella asiakaspalvelutyöhön :(

[/quote]Et kai sä mene hakemuksessa sanomaan että olet insinööri jos haet jotai ruuhka-apulaisen hommaa? Jos näin, niin hakemuksesi eivät todellakaan ole kunnossa. Ei kaikkia paikkoja haeta samalla hakemuksella. Ruuhka-avuksi otetaan ihan eri ihminen kuin suunnittelutoimistoon.

Vierailija
14/24 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 08:54"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 08:44"]

[/quote]Et kai sä mene hakemuksessa sanomaan että olet insinööri jos haet jotai ruuhka-apulaisen hommaa? Jos näin, niin hakemuksesi eivät todellakaan ole kunnossa. Ei kaikkia paikkoja haeta samalla hakemuksella. Ruuhka-avuksi otetaan ihan eri ihminen kuin suunnittelutoimistoon.

[/quote]

Käsket valehtelemaan? Oletko oikeasti sitä mieltä, että cv:n voi väärentää sopimaan tilanteeseen kuin tilanteeseen? Ei sitten varmaan haittaisi vaikka keksisin itse itselleni jokusen työsuhteen paikkaamaan muutamaa kiusallista aukkoa.

Vierailija
15/24 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetusalalla pätkätyöt ovat yleisiä. Lakia kierretään sumeilematta.

Vierailija
16/24 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin pätkätyöt kelpuutetaan, vaikka tulevatkin joskus 2 tunnin varoitusajalla. Kaikki työ on aina kotiinpäin, miehenkin piti kerran olla vain viikko töissä, mutta se sitten venyi puoleksi vuodeksi. Vakituista paikasta ei ikävä kyllä tullut, mutta lupasivat pitää miehen mielessä, kun tarvitsevat taas tuuraajaa :) Kuka tietää, jos seuraavalla kerralla jäisi kokonaan sinne? ;)

Vierailija
17/24 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni avmamma ei ota kunnon työtä vastaan

Vierailija
18/24 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt pätkää julkisella puolella nyt vuodesta 2004. Siskoni on tehnyt pätkää vastaavassa tilanteessa vuodesta 1999. Eli tervetuloa yliopistolle!

t. Tutkijat

Vierailija
19/24 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 08:28"]

Kivat sulle. Mä menin vuosikausia joka ikiseen pätkään ja sijaisuuteen jonka sain mutta ikinä mua ei vakinaistettu vaikka vakkaripaikkoja samasta talosta jopa hain. Enää en mene. Mun joustavuuteni on nyt loppu. Menen vain ja ainoastaan vakituiseen työhön.

[/quote]

Mulla meni 17 vuotta, unohdin mainita sen. Tosin kävin 3,5- vuotisen koulutuksen välissä. 

ap. Mutta siis 17 vuotta vei, mutta en silti luovuttanut. Eikä mikään ole niin varmaa kuin epävarma, vakinaisessakaan työssä. 

Vierailija
20/24 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen vain ja ainoastaan pätkätöitä, ihan hyvä vaan jos joku niissä nirsoilee niin minulle on enemmän puuhaa ;-) Minusta se on vaan kätevää, että töiden välissä voi lomailla aina muutaman viikon. Rahallisesti pärjään oikein hyvin, kun ei ole autoa tai lapsia rohmuamassa kukkarolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi