Nirsoilkaa vaan niistä vuokra- ja pätkätöistä
Itse sain pätkätyön jälkeen yhteistyökumppanilta toistaiseksi voimassa olevan työn. Oli seurannut touhujani sivusta ja kun tiesi, että projekti loppuu, iski kiinni.
Kaveri teki toista vuotta pätkää vuokrafirman kautta. Nyt hänet on vakinaistettu ko. firmaan.
Eräs tuttava tuli mieheni työpaikalle muutamaksi kuukaudeksi ajatuksella, että kunhan pääsee ansiosidonnaiselle. Hän ollut paikassa muutaman vuoden.
Tiedän, että meillä kaikilla on ollut melko hyvä tuuri. Mutta ei lotossakaan voita jos ei lottoa.
Kun pätkätyöläisyys on nykypäivää, niin palkkaus tehdään niiden joukosta, joiden töitä on ensin katseltu vähän aikaa. Vaikka onkin koeaika, niin tämä on kuitenkin helpompi tapa työnantajalle katsoa muilla keinoin ensin, sillä koeaikapurku antaa työnantajastakin negatiivisen kuvan.
Jos haluaa suoraan vakinaisen hyväpalkkaisen työn mikäs siinä. Minä kuitenkin tajusin, että siihen pitää olla kokenut huippuosaaja. Nyt alan olla kokenut osaaja, mutta en vielä huippuosaaja. jos työnantajani menisi konkurssiin, edelleen kelpuuttaisin pätkätyön.
Kommentit (24)
Kyllä mulle kelpaisi vuokra- ja pätkätyöt, paremmin kuin hyvin! Mutta kas kummaa, minä en kelpaa työnantajille. Pitäisiköhän laittaa sinne suuntaan noottia, kun tuolla lailla nirsoilevat?
Mulla on ollut kymmenkunta määräaikaista ja osa-aikaista sopparia samalle työnantajalle. Kyllä mä työtä tykkään tehdä, mutta vituttaa se, että kaikki systeemit on tehty olettaen, että vakituiset täyspäiväiset sopimuksen on ainoita oikeita ja nää muut jotain tällaisia väliaikaisia tai marginaalisia juttuja. Nykyään kun kuuntelee ihan mun ikäisiä vajaa 30-vuotiaita niin suhtautuminen määräaikaisuuteen ja silpuun on ihan välitön: pakko, työtä siinä missä muutkin, mutta onhan niissä huonot puolensa. Tämä on lainsäädännön ja yleisten asenteiden ongelma. Me nuorehkot tehdään nyt työtä, josta ei makseta sitä palkkaa, mitä siitä kuuluisi (esim. lomarahat voi jäädä saamatta, työsuojelu on ulkoistettu yhteiskunnalle ja työkkäri voi lähettää akateemisen ihmisen palkatta tekemään työtä, josta pitäisi maksaa monta tonnia vuodessa ja johon yhteiskunta nojaa eikä tekemättäkään voi jättää). Meidän itse pitää saada tähän muutos, ei noi pullamössö-50-vuotiaat sitä tee!
Tää viesti oli tarkoitettu niille, joille kelpaa heti ensimmäisenä vain vakituinen työ....22: Kuulostaa laittomalta, vai mikä on peruste? Lainsäädäntö nimenomaan kieltää jatkuvien työsuhteiden ketjuttamisen määräaikaisena ilman perusteltua syytä, perusteltu syy on esim. sijaisuudet.
Seitsemäs vuosi menossa hoitoalalla pätkätöitä, että enpä nirsoilusta puhuisi :(