Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä muitakin jotka ovat asuneet eri paikkakunnilla ympäri Suomea elämänsä aikana?

Vierailija
09.09.2020 |

Miten koette tän "juurettomuuden" vaikuttavan identiteettiinne kun teiltä kysytään, mistä ootte kotoisin? Ite oon siis asunut tähän mennessä 5 eri paikkakunnalla Etelä- , Länsi-, Itä- ja Keski-Suomi-akselilla ja oma identiteettini on eniten sillä Itä- Etelä-Suomi-akselilla, sillä oon sukuni on alunperin lähtöisin Savosta ja suurin osa lähisuvustani asuu täällä Etelä-Suomessa nykyään. Molempien vanhempien puolten mummolat on vierekkäisillä paikkakunnilla Savossa ja lapsenä tykkäsin viettää aikaa etenkin äidin puolen mummolassa, koska mun äidin puolen serkut asuu vaan muutaman sadan metrin etäisyydellä sieltä. Sittemmin oon alkanut viihtymään paremmin myös iskän puolen mummolassa. Biologisten vanhempieni erottua 16 vuotta sitten muutin äidin kanssa hänen uuden miesystävänsä luo asumaan Etelä-Pohjanmaalle 15 vuotta sitten ja mulla oli kaikkien 9 siellä asumisvuoteni aikana vähän vaikeeta sulautua kokonaan porukkaan, kun oma suku oli muualla päin Suomea enkä puhunut paikallista murretta. Nykyään asustelen jälleen Etelä-Suomessa yliopisto-opintojen takia ja täällä on ihan ok olla. Silti jokin kaipuu vetää mua takasin ajoittain Savoon mummolaan viettämään huoletonta elämää niinkuin lapsena. Asuin 2 vuotta ennen yliopistoon pääsemistä vaan 500 metrin päässä äidin puolen mummosta ja tykkäsin kun sukulaisia oli niin lähellä vaikka joskus niitä olikin aika ärsyttävää tavata.
T: M26

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nykyään siis myös ihan viihdyn täällä Etelä-Suomessa eli pk-seudulla koska mun iskän puolen sukulaisia asuu samalla seudulla ja mulla on näin ns. turvallinen olo, kun tietää että sukulaisia ei asu kauheen kaukana. Mutta en myöskään näe heitä kovin usein vaikka asutaakin ihan vierekkäsillä paikkakunnilla ja kummitätikin ihan alle 10 kilometrin päässä, kuin lähinnä joissain sukulaisjuhlissa. Isääni nään useemmin nykyään kuin ennen kuitenkin, sillä asutaan vierekkäisillä paikkakunnilla nykyään myös.

Ap

Vierailija
2/5 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oon nykyään eniten yhteyksissä mun molempien isosiskojen ja iskän kanssa kun ennen mulle läheisin perheenjäsen oli äiti, jonka kanssa oon asunut pisimpään tähänastisessa elämässäni. Vois olla useemmin yhteyksissä omiin sukulaisiin oma-aloitteisimmin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/5 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe itseäni juurettomaksi, kun asuin elämäni ensimmäiset 20 vuotta samalla paikkakunnalla, tosin peräti 9 eri osoitteessa. Aikuisiällä olen asunut 5 eri paikkakunnalla.

Vierailija
4/5 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

En koe itseäni juurettomaksi, kun asuin elämäni ensimmäiuset 20 vuotta samalla paikkakunnalla, tosin peräti 9 eri osoitteessa. Aikuisiällä olen asunut 5 eri paikkakunnalla.

Oho aika monessa eri osoitteessa samalla paikkakunnalla.:O

Ap

Vierailija
5/5 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntynyt Tampereella ja asunut sen jälkeen useilla paikkakunnilla. Tunnen olevani juuriltani savolainen, koska kaikki neljä isovanhempaani on sieltä kotoisin ja meillä on siellä kesämökki. Toistaalta minulla on pääkaupunkiseutulaisen identiteetti, koska olen viettänyt täällä teini-ikäni. 

Enkä minä ainakaan tunne itseäni juurettomaksi. Ennemminkin, että minulla on juuret useammassa paikassa.