Alemmuuskompleksi, tuttavaperheellä taas hienot molot ja ticketit :(
Ääh, tiedän että on ihan tyhmää olla kateellinen, mutta olenpahan silti :(
Kaverin perheessä on taas ostettu lapsille molon haalarit ja ticketit kaveriksi. Jos vanhat merkit paikkansa pitää niin on nätisti haalareihin sopivat rukkaset ja pipot. Ei ne ole edes mitään erityisempää merkkiä ja osa itse tehtyjäkin, mutta näyttävät kauniilta ja mietityiltä asuilta. Ja hienostelutakit ja niihin ihanat nahkasaapikkaat, jotain hienoa ulkomaista merkkiä. Tytöt on kuin jostain kuvastosta, nättejä, huoliteltuja, lapsekkaita (ei siis mitään pikkuteinejä!) iloisia ja somissa vaatteissa.
Meillä lapset on millon missäkin mitä alesta on löytynyt ja ei koskaan ole aikaa eikä usein oikein rahaakaan etsiä/hankkia mitään nättejä mätsääviä asusteita. Ollaan aina jotenkin rähnäisenä liikenteessä kun on niin kirjavaa sekamelskaa päällä, hennesistä, prismasta ja millon mistäkin kiireessä ja viime tingassa ennen pakkasia haettuja. Jalassa kuomat ja goret kun en vain osaa ostaa muuta, vaikka aina mietin, että ensi talveksi satsaan ja mietin nämä jutut.
Näen tätä kaveria perheineen paljon ja aina tulee vähän paha mieli kun toisen lapset on niin somana ja huoliteltuna liikenteessä. Ja siis kurassa saavat peuhata ja rymytä, että ei ole vain silmäniloksi nuo vaatteet hankittu. Kaveri ei koskaan ikimaailmassa kommentoisi meidän lasten vaatetusta, siitä ei siis paha mieleni johdu! Vaan itse vain olen kehittänyt tämmöisen harmistuksen.
Onko muita, joilla ei ole joko silmää, taitoa tai rahaa hankkia useampia mätsääviä vaatekertoja toppaa?
Kommentit (34)
No, mä en pysty ostamaan Jonathan-nimisiä vaatteita. Ulkomailla seikkaillessa seurustelin tuon nimisen miehen kanssa ja hän ei kovin hyvin mua kohdellut. Lapsellista kai, mutta kivoimmatkin Jonathan-vaatteet jää hyllyyn ;)
Tärkeysjärjestys, siitähän tässä on oikeasti kysymys ajateltiinpa sitten ajan tai rahan käyttöä. Voisin ostaa lapsilleni merkkivaatteet kuhuhkin kauteen, mutta mielestäni lapseni on kivan näköinen omana itsenään siinä kirppishaalarissakin, oli se Ticket tai ei. Ostan siis vaatteet niin sisälle kuin pihalle pääosin kirpputoreilta ja mukaan tarttuu sillä hetkellä isojakin kokoja. En siis juokse metsästämässä sopivia kun kausi on jo käsillä, mikä veisikin aikaa. Meillä sen sijaan satsataan sitten matkusteluun koko perheen kanssa, harrastuksiin ja arjen katkaiseviin pikkulomiin, teatterireissuihin ym. Lasten vaatteet ovat siistit ja puhtaat, mutta eivät välttämättä juuri kauden väreissä ja kuuminta merkkiä.
Mulla ei ole enää pieniä lapsia mutta vastaanpa silti. Rahaa ja aikaa olisi shoppailla vaan kun ei kiinnosta yhtään. en edes tunnista mitään lastenvaatemerkkejä enkä itsekään pukeudu vaatteisiin merkin vuoksi. En myöskään jaksa roikkua vaatekaupoissa miettimässä väriyhdistelmiä lasten kauppareissuille ja koulunkäyntiin. Siistejä ja mukavasti puettuja ovat meidän lapset aina silti olleet, sen höyryämisen merkkien ja yhdistelmien kanssa olen jättänyt muille. Minusta on hiukan naurettava akun aikuisen ihmiset jaksavat ravata joidenkin tietynmerkkisten vaatteiden perässä ja maksaa niistä itsensä kipeiksi.
Jaa-a. Mua taas (kouluikäisten lasten vanhempana) nykyään huvittaa nuo mätsäävät pikkulasten vaatteet ja asusteet. Näkee, että netissä on roikuttu ja tiedetään merkit ym. Ihailen vanhempia, jotka eivät piittaa merkeistä ja mätsäävistä asusteista tuon taivaallista, pääasia, että lapsella on lämmin ja mukava olla eikä vaatteita tarvitse varoa.
Omilla lapsillani oli aina alelaarista ja kirppareilta haetut vaatteet ja hyvin sujui elo! (eli siis ihailen myös itseäni ;-))
Mä kyllä vaatetan lapseni ajatuksella ja kauniisti. Joskus huokeammin ja joskus kalliimmilla vaatteilla. ominaisuudet on tärkeimmät, niistä maksan. Itsekin tykkään ulkoilla kunnon vaatteissa, ei kiristä, kerää kosteutta, pussita, roiku sata numeroa liian suurena jne.
Ulkomailla useimmat lapset on kaupungilla tosi sievästi ja kauniisti puettuja, kuten vanhemmatkin. Kaupungille lähdetään takissa, pipossa, nätisti mätsäävässä huivissa ja siisteissä kengissä, usein saapikkaissa. Ei todellakaan missään raksatyökenkien näköisissä kuraisissa vikingeissä. Näin mennää meilläkin. On takit ja kengät siistimpään menoon ja ne vikingit kotipihalla rymyämiseen loskaan ja kuraan. Muuten talvi mennään näteillä Bisgaardeilla, just tulivat postissa ja aivan upeat oli. Viime talvena oli saman tapaiset ja kuten ketjussa on jo mainittu, ne oikeasti kestivät hyvin kelit kuin kelit. Nyt mokasin ja missasin viime talven alekengät, joten pakko oli uutena ostaa. Se kyllä kirpaisi.
En ymmärrä miksi lapset pitää aina pukea niin kuin opiskelijaboxit. Sieltä täältä haalitaan kaikenlaista halvalla ja ilmaiseksi. Mikään ei sovi yhteen ja monet vaatteet on väärää kokoa. Ei ihme, että katukuvassa suomalaiset on aikuisenakin aika tyylittömiä. Asusteita ei osata ja jakseta käyttää ja kaikki vaatteet harvoin sopivat yhteen tai kyseiseen tilanteeseen. Villakangastakin kanssa viipotetaan tennareissa ja istuvan kevättakin virkaa ajaa joku xl-fleece.
En halua lasteni omaksuvan sellaista pukeutumismallia. Halvalla saa alesta kaikenlaista kivaa kun ennakoi vähän ja ostaa silloin kun kausi on jo ohi. Eikä ole oikeastaan edes kalliimpia nämä tiksut ja molon haalarit kuin markettihaalaritkaan jos alesta ne löytää. Netti on se avainsana! Ei tdella tarvitse lähteä edes kauppaan asti hikoilevien ja kiukuttelevien lasten kanssa sovittamaan. Sen kun tilaa kotiin, kokeilee rauhassa vaikka samalla kun lapset kattoo tyytyväisenä muumeja ja pitää tai palauttaa. Tosi helppoa! Samalla näkee minkälainen haalari oikeasti on ja vilkaisee jo olemassa olevat asusteet, sopivatko ne vai tarvitaanko jotain uutta.
Meillä on lapsella Ticketin haalari. Löysin sen Ellokselta 75 eurolla. Jopa jostain KappAhlin haalareista saa maksaa saman verran, joten miksen ostaisi sitten Ticketiä? Laadusta en osaa vielä sanoa mitään, mutta nettikirjoitusten perusteella havittelin juuri tämän merkkistä ja toivotaan, että on hyvä.
Vähän kun seuraa alekampanjoita niin löytää edullisemmin. Tämän meidän haalarin oikea hinta oli siis reilu 120e.
Onhan tuolla huutonetissä monenväristä ja kokoista molon haalaria myynnissä, jos tuntuu että uutena hinta on liian kallis. mäkin olen omalle lapselle kyseisen haalarin ostanut käytettynä. on hyvä haalari joten nimestä viis!
Ostakaa käytettyjä vaatteita! Asun itse Helsingissä ja täällä ainakin on tosi monta laadukasta lastenvaatekirppistä! Ostin juuri mm. Ticketin mustan toppatakin karvakauluksella eskarilaiselle 10 eurolla. On viime kevättalven mallistosta ja ei varmasti kuurikaan käytetty, tosi hienossa kunnossa oli. Noita hienostelutakkeja saa myös halvalla kirppikseltä, hinnat n. 15 e. Pompde luxin uudesta harmaasta neuleesta maksoin 2 e ja Reiman uudenveroisesta villahatusta 2,50 e. Ja kenkiä löytää kirppiksiltä ihan uusiakin. Meillä on lapsilla paljonkin näitä ns. trendimerkkejä, oikeastaan kaikki vaatteet, mutta harva on uutena ostettu. Mitä nyt joskus tilaan jotain Meandilta kun ne voi myydä hyvällä rahalla eteenpäinkin.
Mulle riittää, että lapsilla on tilanteeseen sopivan kokoiset vaatteet. Ei niillä kyllä mitään hienostelukenkiä ole erikseen. Kesällä kulkevat paikkaan kuin paikkaan lenkkareissa tai sandaaleissa, talvella saappaissa tai talvikengissä. Ostan usein vaatteet ale-tangosta ja meillä on monenlaisia vaatteita. Ei myöskään harmita jos 2 euron house collection-paita tuhriintuu maaleilla maalatessa, sillä hinnalla raaskii ostaa useammankin. Enemmän harmittaisi jos 20 euron merkki-paita tuhriintuisi.
Ei kai kyse ole niinkään siitä, mikä merkkinen se vaate on, vaan siitä että ne pipot ja hanskat sopii sen haalarin kanssa edes sinnepäin. Sen estetiikan saa ihan samalla rahalla. Sitten tulee niitä aamuja kun sen sinisen oranssin takin kanssa on saatava vaaleanpunainen prinsessapipo... fiksu vanhempi antaa siihenkin välillä periksi.
Ja niitä nahkakenkiä ainakin meille tulee paljon huutonetistä pilkkahintaan ja uusista (alesta) saa muutaman euroja vielä käytön jälkeen takaisinkin. Lapsen "työkengät" on oikeestaan ainoat uutena ostetut kengät
-9-
.
Mä ihailen ihan reilusti itseäni, että ilman yhtäkään merkkivaatetta sain syksyn ajaksi lapsen puettua kivasti ja säihin sopivasti. Takki on alerekistä Citymarketista, housut Seppälästä tai KappAhlista tai Lindexiltä, lakit ja pipot tyylitaidottomilta sukulaisilta lahjana saatuja lemppareita, siis ängriböörtsiä ja hirvestyspipoa, lapaset mitälie ja kengät myös lahjaksi saatua supersankarilenkkaria. Ja silti ne sopii yhteen, jopa väreiltään, uskomatonta mutta totta. Tuskin kukaan lapsen nähdessään ajattelee, että voi miten tuon äiti onkin äärettömän tyylitajuinen ja selvästi lukenut bloginsa, tai että onpa lapsi kuin jouluinen kerubi pariisilaisen putiikin näyteikkunasta. Mutta itselleni tulee hyvä mieli kun näen hänet pirteissä väreissään päiväkodin pihalla. Ymmärrän että ihminen voi saada mielihyvää vaatteiden shoppailusta ja kokonaisuuksien miettimisestä, mutta minusta kivointa on kun löytyy sopivaa, sattumalta, nopeasti ja halvalla, ja sitten simsalabim kokonaisuuskin on kiva, vaikkei ehkä ihan sitä mitä olisi suunnittelemalla saanut.
Ei himskatti.... tajusin nyt että meillä on tytölle Halloweenaiheiset aluspaita ja -pöksyt (2 talvea jo käytetyt) ja nyt tuli tilattua usasta halloweenaiheinen mekko leggareineen. Pitääpä pistää merkille, että ovat oikeana päivänä kaikki puhtaana... siinä sitä on sitten tarhan tädeillä päivittelemistä.
-9-
Minä en ostele vaatteita merkin mukaan. Vaikka rahaa olisi niin en siltikään osta varsinkaan pienille lapsille mitään kalliita vaatteita, kun niitä ei edes kauaa ehdi pitää ennen kuin menevät pieneksi. Rahan haaskausta mielestäni, mutta minua ei haittaa pätkääkään jos joku muu kokee sen tärkeäksi.
En ole koskaan tajunnut näitä molo-hihittelijöitä. Mitä sitten jos nimi on sellainen? Eihän se ole suomalainen merkki, joten ei ole mikään kulli-niminen haalari. Nimi on ihan aikuisten likaisen mielikuvituksen vääristämä. Ei meillä ainakaan lapset ole koskaan koko nimeä noteeranneet eikä myöskään kukaan tarhassa tai koulussa ole siitä mitään koskaan kommentoinut.
Jotenkin surkuhupaisaa, että aikuinen on niin lapsellinen että jättää hyvän haalarin/tai minkä tahansa tuotteen jonkun nimikummallisuuden vuoksi ostamatta. Kuulostaa juurikin 5v. kiukuttelulta. Eri asia jos ei ulkonäöllisestikään edes pidä tai ei ole varaa kys. merkkiin. Mutta että pelkän nimen vuoksi pitää jättää ostamatta pätevä ja hyvälaatuinen tuote, se on naurettavaa. Eikö teillä ole pokkaa pitää päällä kummallisen nimistä vaatetta? Kertoo kyllä huonosta itsetunnosta ja lapsellisesta/teinimäisestä ajattelutavasta, ja on noloa aikuisella ihmisellä. Fiksummat ja aikuisemman ajatusmaailman omaavat pystyvät kyllä olankohautuksella ohittamaan tuollaisen asian. Tajuavat myös, että maailmassa on eri kieliä ja sanoilla eri maissa eri merkityksiä. Sitten todetaan, että onpas hassu yhteensattuma ja annetaan asian olla. Ei jäädä vuosikausiksi kikattamaan nolo-moloa ja miettimään alapääasioita.
Jätättekö parisuhteenkin aloittamatta jos miehen nimi on Jorma? Kaikki muu osuu kohdilleen ja suhde on loistava, mutta kun se nimi...aijai. kuka nyt voisi peniksen kanssa seurustella?! Pääsiäisenä ei voi syödä pashaa, kun iik, se on melkein ku paskaa!!