Olen muuttamassa maaseudulle asumaan, mutta pelkään susia ja karhuja
Rohkaiskaa minua!
Olen asunut lapsena maalla, mutta nyt todella pitkään kaupungissa tiheän asutuksen keskellä. Paikka, jonne muutamme, on ihana ja juuri sellainen, jota kaipaan, omaa tilaa ja rauhaa, mutta pelkään, että törmään metsälenkillä suteen tai karhuun. Tiedän, ihan naurettavaa, mutta en varmaan ole kuitenkaan ainoa? :)
Kommentit (25)
Niitä et tässä elämässä tule näkemään. Ihmiset kyttää päiväkausia jossain raadolla, että pääsisvät edes vilaukselta näkemään jomman kumman, mutta turhaan. En tunne yhtään ihmistä, joka olisi päässyt luonnossa näkemään suden tai karhun.
Olen nähnyt sudenkeskellä kirkasta päivää, samoin karhun. Suomussalmi
Niillä on niin hyvä hajuaisti ja kuulo, että ne pakenevat sua jo kauan ennen kuin olet kohdalla. Tälläkin kulmalla kiertää poliisin mukaan karhu säännöllisesti, mutta en ole koskan päässyt näkemään tai kuulemaan.
Yksin tien reunaa liikkuneen suden näin kaukaa vuosia sitten.
Tässä on paljon kauriita ja peuroja, joten saavat hyvin ruokaa. Eivät ole kiinnostuneita ihmisistä eivätk edes koirista.
Olen 50 vuotta asunut maalla, lapsena leikkinyt metsissä n 2 km kotoa yms. Koskaan en ole sutta tai karhua nähnyt, en edes jälkiä. Turhaan huolehdit.
Olen asunut Lapissa parilla eri paikkakunnalla lähes puolet elämästäni ja koskaan en ole nähnyt sutta tai karhua.
Käyn marjassa ja lenkkeilen metsässä, enkä koskaan ole pelännyt. Uskon että karttavat ihmistä. Liian hiljaa ei kannata olla, mutta mitään porokelloja en kanna mukanani.
Susia ei ole paljoa ja karhut nukkuvat puoli vuotta
Suurin osa maalla asuvista ei ole koskaan nähnyt sutta tai karhua. Sinullakin on aika olemattomat mahdollisuudet.
Pelkää mielummin ylensyömistä. Se tappaa lähes varmasti.
Te jotka olette nähneet suden tai karhun, minkälainen tilanne oli? Huomasiko eläin teitä? Miten se reagoi jos huomasi?
Kun alan liikuskelemaan uudella asuinalueellani, niin totunko todennäköisesti taas maaseudulla ja metsässä liikkumiseen, kuten sanotaan lentopelkoisista, jotka eivät ole lentäneet paljoa?
Ap
Meillä oli kesäkuussa karhunpas"kaa mökin pihatiellä ja talvella siellä on aina ilveksen jälkiä. Susiakin alueella tiettävästi liikkuu. Näitä eläimiä en ole kuitenkaan kertaakaan nähnyt. Hirviä ja peuroja joskus näkee sekä jäniksiä ym. Nyt olemme olleet vielä tavallista pidempiä aikoja metsässä mustikassa, puolukassa ja siemestämässä.
Meidän olohuoneen ikkunasta näkee pellolle, jonka takana on metsä. Metsän reunaa pitkin jolkottelee usein susilauma. Siinä menee joku niiden kulkureitti. Samalla pellolla kulkee myös hirviä ja peuroja. En ole osannut pelätä niitä, siinäpähän menevät.
Kaksi karhua on käynyt tutkimassa naapurin pyöröpaaleja navetan nurkalla. Semmonen vois jo vähän jännittää jos aamuhämärissä törmäis.
Taskuun henkilökohtainen hälytin, sellainen jota jotkut kantavat mukanaan mm. ryöstön varalta. Ääni on järkyttävän kova ja kimeä, sitä pelästyisi vaikka lohikäärmekin.
Enpä ole vielä törmännyt susiin, enkä karhuihin, vaikka molempia täällä liikkuu.
Enpä ole minäkään nähnyt koskaan sutta tai karhua vaikka koko ikäni maalla asunut.
Riskillä vaan, harvoin niitä näkyy. Metsästäjät ilmiantaa karhut kyllä.
Mun paras ohje on, että mikään siellä korvessa ei ole pahantahtoista sua kohtaan. Sen sijaan kaupungissa on paljon ihmisiä, jotka on paljon vaarallisempia ja joista osa oikeasti pahantahtoisia. Luonto vaan haluu chillata ja selvitä seuraavasta päivästä.
Kunhan et satu karhun ja sen pennun väliin..karhu ei tee mitään. Jos oot koiran kanssa lenkillä ja susilauma tulee vastaan niin saattaa olla kinkkisempi tilanne..harvoin sudet liikkuu yksin ja jos liikkuu niin ei tee mitään vaan ennemmin välttelee. Asun itse alueella missä susia ja karhuja (ja ilveksiä ja ahmoja jne) mutta en oo pelännyt vaikka yksin metsässä käynyt.. pitänyt vaan ääntä vähän normaalia enemmän ja taskussa huutanut 80-luvun hitit:DD mutta tuo jos sulla on just vaikka koira mukana niin kyllä sudet saattaa kiinnostua ja koira tottakai haluais monesti lähtee kattoon että ketä nämä kaverit on varsinkin jos pennusta kyse.. valitettavasti tiedän kokemuksesta
Ne karttaa sua kyllä...