Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvolajärjestelmä jättää alkuraskaudessa yksin

Vierailija
09.09.2020 |

Tiedän, että Suomen neuvolajärjestelmä on moneen muuhun maahan verrattuna hyvä ja siitä on varmasti monille korvaamatonta apua myöhemmin raskaudessa ja lapsen synnyttyä. Alkuraskaudessa koen kuitenkin jääneeni raskauksieni kanssa tosi yksin.

Minulla on siis takana useampi huonosti päättynyt raskaus (kohdunulkoinen ja keskenmeno). Olen nyt raskaana viikolla 8 enkä ole saanut neuvolasta mitään tukea raskauteen liittyviin pelkoihini. Viimeksi eilen minulle ärähdettiin, ettei kukaan voi luvata minulle onnistunutta raskautta. Ihan kuin en sitä kokemuksieni takia jo tietäisi. Tiedän, että raskauteni on vasta tosi alussa, mutta eikö odottajan henkisellä hyvinvoinnilla ole muka mitään merkitystä ennen kuin alkuraskaus on ohi?

Edellisissä raskauksissa olen myös saanut neuvoloista ylimielisiä ja välinpitämättömiä ohjeita. Onneksi kohdunulkoisessa raskaudessa en kuunnellut neuvolaa, jonka mielestä kaikki oli hyvin, vaan hakeuduin yksityiselle alkuraskauden ultraan, jossa ku sitten paljastui.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin "vaadin" alkuraskaudessa päästä ultraan. Olin ensimmäistä kertaa raskaana, kaikki oli niin jännittävää mutta lisukkeena oli alkuraskauden vuoto siitä kun menkkojen olisi pitänyt alkaa rv12 asti.

Näin jälkeenpäin ajatellen, koko ultraus oli aivan turha. Sille ei kukaan voi yhtään mitään, jos alkuraskaudesta menee kesken.

Kannattaisi siis etsiä henkistä tukea. Kyllä neuvolan pitäisi osata sitä tarjota.

Olisi helpompaa jos raskaudesta saisi tietää vasta muutaman viikon myöhemmin.

Muista että keskenmenoille on aina syy. Alkio ei ole elinkelpoinen. On hyvä että luonto karsii swn jo tässä vaiheessa ettet joudu abortoimaan vaikeasti kehitysvammaista solumöykkyä.

Vierailija
22/53 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei keskenmenoihin kyllä saa juuri minkäänlaista henkistä tukea. Kaks on takana, viimeisin todettu viikon sisällä. Muutama päivä saikkua ja sit pitäis taas jatkaa elämää, niinkuin ei mitään ois tapahtunutkaan. Itse en ainakaan osaa hakea mitään apua tai tukea, koska ei ole aiempaa kokemusta mistään keskusteluavusta enkä tässä mielentilassa jaksa alkaa selvittelemään, mistä sellaista saisi, hyvä kun saa noustua aamuisin ja syötyä ruokansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä lähete keskussairaalan pelkopolille.

Saako sen jo alkuraskaudessa? Luulin, että se on ennemminkin synnytyspelosta kärsiville tms.

Ei taida saada. Sinuna kävisin yksityisellä gynekologilla juttelemassa ja tarkastuttamassa tilanteen. Hinta on toki 100-200 euroa, mutta sinun tilanteessasi se olisi paras ratkaisu.

Vierailija
24/53 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolajärjestelmä ei varsinaisesti käsittääkseni muutenkaan tue yhtään ketään, vaan toimii lähinnä valvontaviranomaisena.

Vierailija
25/53 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko neuvolassa muuten pakko käydä raskauden aikana? Tarkoitan siis, voiko neuvolassa tarkistettavat asiat hoitaa halutessaan jossain yksityisellä puolella?

Sen verran paljon tuntuu olevan huonoja kokemuksia julkisen puolen neuvolasta monilla, hyvät neuvolatädit tuntuu olevan harvassa.

Ap:n kohdalla pitäisi ehdottomasti olla paljon empatiakykyisempi neuvolatäti, joka tukisi häntä. Voin kuvitella miten pahalta tuntuu, kun tiuskitaan. Voimia ap!

Vierailija
26/53 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti saat keskenmenon.

Siinä taas yksi hullu, hyvä esimerkki miten mielisairaista ei täällä huolehdita. Noin ei sanota kenellekään, ei missään tilanteessa. 🖕🏻

Vierailija
27/53 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko neuvolassa muuten pakko käydä raskauden aikana? Tarkoitan siis, voiko neuvolassa tarkistettavat asiat hoitaa halutessaan jossain yksityisellä puolella?

Sen verran paljon tuntuu olevan huonoja kokemuksia julkisen puolen neuvolasta monilla, hyvät neuvolatädit tuntuu olevan harvassa.

Ap:n kohdalla pitäisi ehdottomasti olla paljon empatiakykyisempi neuvolatäti, joka tukisi häntä. Voin kuvitella miten pahalta tuntuu, kun tiuskitaan. Voimia ap!

On olemassa myös yksityisiä neuvoloita.

Minä vaihdoin yhden meidän neuvolatädin. Hän hutiloi rokotusten kanssa raskaasti ja oli mm lähettää kolmevuotiaani Kiinaan ilman hepatiittirokotusta.

Neljästä on kokemusta. Tää yksi oli hutilus, yksi oli sellainen kuiva ja asiallinen, yksi liiankin auttavainen (yritti mm ystävystyttää väkisin toisen äidin kanssa) ja yksi oli ihana.

Vierailija
28/53 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kuulla huonoista kokemuksistasi! Olen itse käynyt kahdessa raskaudessa ihan yksityisellä ultrassa alkuraskaudessa. Ymmärrän kyllä, että se ei ole kaikille rahallisesti mahdollista. Mutta muistan aina ihanan ystävällisen gynen, joka ei vähätellyt pelkojani, vaan totesi, että tottakai äiti haluaa varmistaa, että kaikki on hyvin. Minulla on ollut yksi keskenmeno, eikä sen puolesta kyllä mitään tukea julkiselta saanut. Ei kohtelu ollut huonoakaan, mutta asiani ei enää kuulunut oikein kenellekään. Nyt olen raskaana neljättä kertaa. Tämä raskaus on yllätys, ja sen takia on ollut monenlaista mutkaa matkassa. Onneksi minulla on tällä kertaa aivan uskomattoman hyvä neuvolalääkäri, joka on pitänyt minuun yhteyttä liki viikoittain. Olen todella saanut hyvää palvelua ja huolenpitoa. Harmi, että tämä ei ole ”yleinen” linjaus, miten toimitaan, vaan enemmänkin kiinni siis siitä, kuka sattuu omalle kohdalle. Sen olen myös valitettavasti oppinut, että itse on vaadittava. Olen jo alusta kertonut, että tarvitsen ajan pelkopolille, samoin neuvolapsykologille. Ei näitä ole minulle tarjottu, vaan olen itse pyytänyt. Ja toki sitten saanut lähetteet. Mutta siis, itse on ymmärrettävä vaatia. Olen jo myös sen ikäinen, että mikäli asiat eivät sujuisi terveydenhoitajan kanssa, haluaisin vaihtaa terkkaria. Se on jokaisen oikeus, mutta enemmänkin me odottajat taidetaan itse vain nieleskellä huono kohtelu, kuin vaatia asiallista. Onneksi kuitenkin joka paikassa on myös niitä hyviä ja sydämellisiä hoitajia.

Vierailija
29/53 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin oli kumma, että alkutadkaudessa raskautta ei todettu mitenkään. Riitti, että itse kertoi pissineensä tikkuun ja saaneensa positiivisen raskaustestituloksen.

Neuvolaan ekalle käynnille pääsi heti, mutta ei ultrattu. Meninsitten viikolla 7 yksityiselle vsrhaisultraan, onneksi kaikki hyvin.

Vierailija
30/53 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! ❤️ Tänne on tullut jo monta ystävällistä ja avuliasta vastausta. En tiennyt, että näistä täällä mainituista paikoista voisin saada apua. Täytyy ilmeisesti vaatimalla vaatia lähetettä johonkin ja selvitellä itse vähän lisää.

Tietäisittepä miten paljon nämäkin vastaukset lohduttavat, tämän asian kanssa kun tosiaan on aika yksin.

- Ap

Voi, ap, miten naivi olet uskossasi kaikkivoipaan neuvolajärjestelmään ja terveydenhuoltoon.. Sinuna miettisin ihan muita keinoja käsitellä pelkojasi, kuin terveydenhuoltoon saati ppsykologille hakeutuminen-etkö tiedä, että sinusta ja syntymättömästä laspestasi tehdään hyvin kevyesti lastensuojeluilmoitus "psyykkisten ongelmiesi" ja "jaksamisesi" takia jo ennen kuin lapsi on syntynytkään? 

Vierailija
31/53 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! ❤️ Tänne on tullut jo monta ystävällistä ja avuliasta vastausta. En tiennyt, että näistä täällä mainituista paikoista voisin saada apua. Täytyy ilmeisesti vaatimalla vaatia lähetettä johonkin ja selvitellä itse vähän lisää.

Tietäisittepä miten paljon nämäkin vastaukset lohduttavat, tämän asian kanssa kun tosiaan on aika yksin.

- Ap

Voi, ap, miten naivi olet uskossasi kaikkivoipaan neuvolajärjestelmään ja terveydenhuoltoon.. Sinuna miettisin ihan muita keinoja käsitellä pelkojasi, kuin terveydenhuoltoon saati ppsykologille hakeutuminen-etkö tiedä, että sinusta ja syntymättömästä laspestasi tehdään hyvin kevyesti lastensuojeluilmoitus "psyykkisten ongelmiesi" ja "jaksamisesi" takia jo ennen kuin lapsi on syntynytkään? 

Tämä.

Neuvolassa "kaikki on hyvin", "tukijoukot auttaa" ja "ongelmia ei ole".

Muu on veren kaivamista nenästä.

Vierailija
32/53 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä ihmettelen, eikö teillä ole ketään ystäviä, sukulaisia tai puolisoa, jonka kanssa käsitellä asioita?  Tarvitaanko aina joku ulkopuolinen?

Alkuraskaus on aikaa, jolloin yleensä ei ole mitään tehtävissä raskauden onnistumisen edistämiseksi. Se on aikaa, jolloin luonto hoitaa ja vastaa. Ultrassa käyminen ei usein takaa mitään, koska alkio on niin pieni, ettei juuri mitään ole nähtävissä kuitenkaan. Ymmärrän, että tämä on vaikea hyväksyä, mutta asia ei silti muuksi muutu.

Vierailija
33/53 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin oli kumma, että alkutadkaudessa raskautta ei todettu mitenkään. Riitti, että itse kertoi pissineensä tikkuun ja saaneensa positiivisen raskaustestituloksen.

Neuvolaan ekalle käynnille pääsi heti, mutta ei ultrattu. Meninsitten viikolla 7 yksityiselle vsrhaisultraan, onneksi kaikki hyvin.

Minäkin ihmettelin tätä. Alkuraskaus oli niin erikoista aikaa ja välillä itsekin tunsin epäuskoisuutta siitä, olenkohan edes raskaana (vain vähäiset oireet). Tuli ihan huijariolo kun soitin neuvolaan ja kerroin olevani raskaana. :D Meidän kaupungissamme kyllä ultrattiin ekan kerran jo rv 8, mutta kävin sitä ennen yksityisellä rv 6, koska en malttanut odottaa. Hinta oli suolainen, n. 200 euroa, mutta hetkellinen mielenrauha oli joka euron arvoinen!

Vierailija
34/53 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin äitiysneuvolan kätilö/Th näkökulmaa.

1. En usko, että neuvolassa kukaan ärähtää tällaisissa asioissa. Tai sitten kyseinen ammattihenkilö tarvitsee itse breikin työstään.

2. Joissakin neuvoloissa on neuvolapsykologi, jolle pääsee matalalla kynnyksellä juttelemaan. Kannattaa kysyä. Jos ei neuvolassa ole omaa psykologia, niin pyytää lähetettä tk-puolelle.

3. Kiirettä on (pitkälti ainakin isoissa kaupungeissa), joten valitettavasti tukea on vaikea tarjota esim. ylimääräisten aikojen merkeissä

4. Pelkopolilla saa myös soittoaikoja ainakin meidän kunnassa, olen ohjannut jo alkuraskaudessa sinne, jos on todellinen huoli ja ahdistus tilanteessa.

En tiedä onko neuvoloissa oikeasti töissä tuollaista väkeä. Kaikki minun työkaverini ovat todella empaattisia ja ihmisläheisiä. Suosittelen Th:n vaihtoa, jos oma on tuollainen. Voimia raskauteen!

Vierailija
35/53 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se takaa että vko:lla 7 kaikki on hyvin viikon päästä kaikki voi olla toisin. Nuo varhaisultrat tuo ihan vääränlaista turvallisuuden tunnetta.

Vierailija
36/53 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. En usko, että neuvolassa kukaan ärähtää tällaisissa asioissa. Tai sitten kyseinen ammattihenkilö tarvitsee itse breikin työstään.

2. Joissakin neuvoloissa on neuvolapsykologi, jolle pääsee matalalla kynnyksellä juttelemaan. Kannattaa kysyä. Jos ei neuvolassa ole omaa psykologia, niin pyytää lähetettä tk-puolelle.

3. Kiirettä on (pitkälti ainakin isoissa kaupungeissa), joten valitettavasti tukea on vaikea tarjota esim. ylimääräisten aikojen merkeissä

4. Pelkopolilla saa myös soittoaikoja ainakin meidän kunnassa, olen ohjannut jo alkuraskaudessa sinne, jos on todellinen huoli ja ahdistus tilanteessa.

En tiedä onko neuvoloissa oikeasti töissä tuollaista väkeä. Kaikki minun työkaverini ovat todella empaattisia ja ihmisläheisiä. Suosittelen Th:n vaihtoa, jos oma on tuollainen. Voimia raskauteen!

Sinä olet itse samanlainen. Vähättelet ap:n ja kokemuksensa moneen kertaan.

Vierailija
37/53 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet itse samanlainen. Vähättelet ap:n ja kokemuksensa moneen kertaan.

No siksi vaihdannan alaa ensi viikosta eteenpäin. Pikkusen turhan raskasta puuhaa henkisesti tämä homma.

Vierailija
38/53 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että sun elämässä ei ole mitään tai ketään muuta kuin neuvola? Että jos neuvolan täti ei rahasta kuuntele sun panikointia niin sitten ei ole ketään muuta joka tekisi sen vaikka niinku ihan vapaaehtoisesti? Mitään anmatillista osaamistahan tossa tilanteessa ei tarvita.

Vierailija
39/53 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio olla neuvolaan yhteydessä ennen kuin 12 viikkoa on ohitettu.

Vierailija
40/53 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Ap

Tämä.

Neuvolassa "kaikki on hyvin", "tukijoukot auttaa" ja "ongelmia ei ole".

Muu on veren kaivamista nenästä.

Juuri näin. Neuvolassa hymy päälle ja kaikki hyvin -asenne. Vertaistukea kannattaa hakea esim. Facebookissa olevista odottaville tarkoitetuista ryhmistä, sieltä saattaa saada hyvän porukan kasaan samoja asioita kokeneiden kanssa ja voi vaikka tavata "livenäkin".

Mutta neuvolassa tosiaankin kannattaa aina sanoa kaiken olevan hyvin. Muuten tulee kuraa niskaan.