Minusta näistä "1 € tilillä" -ihmisistä pitäisi tehdä ls-ilmoitus!
Ilmeisesti kykenemättömiä huolehtimaan itsestään ja lapsistaan. Ei voi olla todellista, ettei vanhemmalla/vanhemmilla ole yhtään rahaa tilillä etenkin, kun on lapset huollettavana!
Ja ihan turha lässyttää, että pakastin on täynnä ruokaa. Sitä rahaa tarvitaan muutenkin. Lapsi esim. pitäisi viedä harrastukseen tai jonnekin kauemmas synttäreille, niin ei ole edes bensaan tai bussilippuun rahaa!
Järkytyin tuosta alemmasta ketjusta oikeasti. Miten joku voi päästää tilinsä kuukausi toisensa jälkeen täysin nollille?
Kommentit (133)
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 11:10"]
Entä jos lapsi sairastuu ja tarvitsee lääkkeitä apteekista?
[/quote]No mä vingutan sitten visaa. Mutta normaalisti en luottokorttia käytä, se on vain olemassa pahan päivän varalle.
Tulot on niin pienet että kaikki rahat menee pakollisiin laskuihin, ruokaan ja bensaan. Huolimatta siitä että eletään säästäväisesti. 1 e tilillä -tilanne EI synny siitä että rahat tuhlattaisiin holtitomasti johonkin turhaan. Eli mitä ls tässä tilanteessa tekee? Laittaa lisää rahaa tilille? Hommaa miehelle tai minulle parempipalkkaisen työn?
Mutta jos on se euro tilillä ja pakasteessa rahaa, niin minusta on aika hyvin suunniteltu että selvitään siihen seuraavaan rahapäivään. Näin meillä oli kun oli tiukempaa. Koskaan ei nähty nälkää,silloin rahapäivänä ostettiin niitä ruokatarvikkeita kuukaudeksi eteenpäin. Lisäksi meillä on etuna kalastava appi ja metsästävä isäni.
On ollut kuukausia jolloin ennen seuraavaa rahapäivää on ollut tilillä vaikka se 5 euroa, ja on ollut myös aikoha jolloin tilillä on ollut se 300 euroa. Kun ei ole vakiduunia niin ei ole. Olen onnellinen, että saan silti olla lähes säännöllisesti töissä. Ja heti helpotti kun edes toinen sai sen vakihomman.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 11:04"]
en minäkään ymmärrä miten tili voi aina olla yhtä, voisiko joku selittää? työstä saa kuitenkin palkkaa.
[/quote]
Tyhjäksi se menee, jos ei ole alkeellisintakaan kykyä suunnitella menojaan edes muutamaa viikkoa eteenpäin. Mikä siinä on niin vaikeaa? Tiettynä päivänä tulee tietty tulo. Siitä maksetaan ennen seuraavaa palkkaa tms. erääntyvät laskut. Sitten katsotaan mitä rivin alle jää käytettäväksi. Tästä budjetoidaan ruoka niin, että viikossa siihen saa mennä tietty summa ja siten, että vielä näiden pakollisten menojen jälkeen tilille jää edes jotain hätävaraa.
Ymmärrän kyllä, että joskus voi tulla talouden kaatavia yllätysmenoja (pesukone hajoaa tms.), mutta kun tuossa ketjussa monilla tämä nollatilanne tuntui olevan jatkuvaa!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 11:13"]
[/quote]No mä vingutan sitten visaa. Mutta normaalisti en luottokorttia käytä, se on vain olemassa pahan päivän varalle.
[/quote]
Tuossa ketjussa johon viitataan oli jollain tilillä euro ja 7 euroa luotolla, sillä ei paljoa apteekista ostella.
Jos kaikista, joilla on elämänhallinnassa puutteita, tehtäisiin ls-ilmoitus ja sossu joutuisi aamusta iltaan selvittelemään tällaisia älyttömiä ilmoituksia,
montakohan ihan oikeaa hätätilannetta jäisi huomaamatta? Mitäs luulisit.
Aika huono juttu niille lapsille joiden vanhemmat tai toinen niistä opiskelee.
Nimimerkillä useinkin 1€ tilillä.
Koulumatkat syö ihan hemmetisti, maksan lapsen tarhamaksun joka määräytyy miehenkin tulojen mukaan ja onhan noita muitakin laskuja.. Ja tämä kaikki pitäis pystyä maksamaan opintotuella ja tilille pitäis jäädä enemmän kuin 1€. Yritäs itse...
Voishan sitä tietty miehelle laskut iskeä pöytään mutta jos mä nyt kuitenkin omat laskut maksan itse, mies sitte maksaa ruuat tai vippaa jos välttämättä tartteen.
[/quote]
Tämän minäkin haluaisin tietää. Kai ne menee sitten kerjuulle tuttavien tai sukulaisten luo.
Oikeasti en voi tajuta, ettei muka voi budjetoida kun rahaa ei ole budjetoitavaksi. Jokaiselle on taattu edes jonkinmoinen perustoimeentulo, vaikka sitten sosiaalitoimen kautta. Eihän se paljon ole mutta kyllä pitäisi pärjätä, kun on säästeliäs.
Missä ihmeen kuplassa ap oikein elää? Kaikilla ei ole asiat yhtä hyvin kuin sinulla. Omat raha-asiani ovat kunnossa ja tilillä on riittävästi rahaa, mutta käsitän, että kaikilla ei välttämättä ole yhtä onnellinen tilanne kuin minulla.
Miten voi päästää tilin nollille? No, varmaankin maksamalla pakolliset menot ja ostamalla lapsille ruokaa ja vaatteita... noin esimerkiksi. Jos sattuu olemaan vaikka työtön, masentunut tai muuten vakavasti sairas, niin mistä ihmeestä sitä rahaa sinne tilille tuhlattavaksi oikein ilmestyisi? Onnea sinulle, jos omassa elämässäsi ei näin ole, mutta jollakulla toisella voi mennä huonommin. Eikä hän varmaankaan kaipaa sinun kaltaistesi moralisointia... ja lastensuojeluilmoituksesta nyt puhumattakaan.
Siis joo pakasteessa piti olla ruokaa, ei rahaa :D
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 11:14"]
Mutta jos on se euro tilillä ja pakasteessa rahaa, niin minusta on aika hyvin suunniteltu että selvitään siihen seuraavaan rahapäivään. Näin meillä oli kun oli tiukempaa. Koskaan ei nähty nälkää,silloin rahapäivänä ostettiin niitä ruokatarvikkeita kuukaudeksi eteenpäin. Lisäksi meillä on etuna kalastava appi ja metsästävä isäni.
On ollut kuukausia jolloin ennen seuraavaa rahapäivää on ollut tilillä vaikka se 5 euroa, ja on ollut myös aikoha jolloin tilillä on ollut se 300 euroa. Kun ei ole vakiduunia niin ei ole. Olen onnellinen, että saan silti olla lähes säännöllisesti töissä. Ja heti helpotti kun edes toinen sai sen vakihomman.
en minäkään ymmärrä miten tili voi aina olla yhtä, voisiko joku selittää? työstä saa kuitenkin palkkaa.
[/quote]
Tyhjäksi se menee, jos ei ole alkeellisintakaan kykyä suunnitella menojaan edes muutamaa viikkoa eteenpäin. Mikä siinä on niin vaikeaa? Tiettynä päivänä tulee tietty tulo. Siitä maksetaan ennen seuraavaa palkkaa tms. erääntyvät laskut. Sitten katsotaan mitä rivin alle jää käytettäväksi. Tästä budjetoidaan ruoka niin, että viikossa siihen saa mennä tietty summa ja siten, että vielä näiden pakollisten menojen jälkeen tilille jää edes jotain hätävaraa.
Ymmärrän kyllä, että joskus voi tulla talouden kaatavia yllätysmenoja (pesukone hajoaa tms.), mutta kun tuossa ketjussa monilla tämä nollatilanne tuntui olevan jatkuvaa!
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mutta jos jää ruokaan+muuhun 300e kun asuminen ja muuta on maksettu, niin on aika vaikeaa säästää siitä. Tuosa tilanteessa se euro tililläkin on hieno saavutus, monet joutuu velkakierteeseen.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 11:15"]
[/quote]
Tämän minäkin haluaisin tietää. Kai ne menee sitten kerjuulle tuttavien tai sukulaisten luo.
Oikeasti en voi tajuta, ettei muka voi budjetoida kun rahaa ei ole budjetoitavaksi. Jokaiselle on taattu edes jonkinmoinen perustoimeentulo, vaikka sitten sosiaalitoimen kautta. Eihän se paljon ole mutta kyllä pitäisi pärjätä, kun on säästeliäs.
[/quote]Ei sosiaalitoimi auta töissä käyviä, jotka joutuvat talousvaikeuksiin. On paljon tilanteita, joissa ihmiset ovat taloudellisessa hädässä mutta sosiaalitomi ei silti auta.
Sillä kirjoituksella voi olla oma tarkoitus mitä ap ei hoksaa.
[/quote] 300e opintotuki+100e lapsilisä Pistäs budjetoiten. Puhelinlasku 20€ Kouluruoka 50€ Koulumatkat 260€ Lapsen tarhamaksu 200€
Tämä on varmaan se osa totuus juuri siihen, että tilillä on vaikka 5 euroa. Jos ketjussa on kysytty paljon on rahaa tilillä niin se on tuo. Voihan olla, että esim. miehen tilillä on monta tonnia enemmän. Odotellaan sitä valmistumista, että pääsee taas leivän syrjään kiinni.
Aika huono juttu niille lapsille joiden vanhemmat tai toinen niistä opiskelee.
Nimimerkillä useinkin 1€ tilillä.
Koulumatkat syö ihan hemmetisti, maksan lapsen tarhamaksun joka määräytyy miehenkin tulojen mukaan ja onhan noita muitakin laskuja.. Ja tämä kaikki pitäis pystyä maksamaan opintotuella ja tilille pitäis jäädä enemmän kuin 1€. Yritäs itse...
Voishan sitä tietty miehelle laskut iskeä pöytään mutta jos mä nyt kuitenkin omat laskut maksan itse, mies sitte maksaa ruuat tai vippaa jos välttämättä tartteen.
[/quote]
No mun tilillä on euro. Huomenna tulee lapsilisä. Harrastukset maksetaan aina elokuussa ja tammikuussa. Synttäreistä tulee tieto aina etukäteen. Mun lapsilla on ihan kaikkea. Paljon enemmän kuin monella muulla lapsella. No miehellä on rahaa säästöistä, mutta sitä ei käytetä.
Äläkä ainakaan tee ls-ilmoitusta köyhyyden takia. Köyhillä on muutenkin tarpeeksi vaikeaa. Siitä on vaan haittaa lapsillekin, jos vanhemmat ahdistuvat lisää ls juttujen takia.
Ä
Minä ja mieheni käymme molemmat töissä, nyt olen tosin vanhempainvapaalla. Kyllä tässä on rahapula aikamoinen, kun saakin paljon vähemmän rahaa kuin palkka-aikana. Mielestäni on kuitenkin tärkeintä, että asuntolaina, laskut, bensat ja ruoka saadaan ostettua koko kuukaudeksi. Jos näiden jälkeen on tilillä yksi euro, mitään ylimääräistä ei osteta, ettei mene luoton puolelle, koska se vain pahentaisi tilannetta.
Minulla on pieni muutaman tonnin puskurirahasto, jos tulee oikea hätätilanne. Pelkkä leipäpussin tyhjeneminen ei sellainen ole. Sitten leivotaan itse, kunnes taas päästään kauppaan. Pakastin syödään usein tyhjäksi tilipäivää odotellessa, ja lapsilisä menee juuri siihen, mihin se on tarkoitettu. On kyllä helpottavaa, kun tietää, että jossain vaiheessa saa palata töihin ja alkaa oikeasti taas tienaamaan hiukan paremmin kuin nyt.
Se ilo tässä kyllä on, että nyt ei tarvita toiseen autoon bensaa ollenkaan. Kun toinen auto on seisonnassa, ei mene vakuutusmaksujakaan melkein ollenkaan, ja kun sillä ei pääse ajamaan, en pääse päivisin täältä syrjäkylältä viettämään päiviä kaupoissa ja tuhlailemaan. Harrastuksetkin ovat katkolla, mutta kyllä niitä saa sitten taas jatkettua parin vuoden päästä.
miksi köyhät lisääntyvät vai oliko rahat loppu kun kortsuista tuli puhe?
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 11:23"]
[/quote] 300e opintotuki+100e lapsilisä Pistäs budjetoiten. Puhelinlasku 20€ Kouluruoka 50€ Koulumatkat 260€ Lapsen tarhamaksu 200€
[/quote]
Tämä esimerkki on vähän huono. Sinulla on kuitenkin puoliso jonka tulot pitäisi ottaa huomioon laskelmissa.
Mutta joo, ei kaikilla ole oikeasti rahaa laittaa säästöön.
[/quote]
[/quote]Jo toinen idari samassa ketjussa. Ei sitä rahaa mitään voi ihanasti budjetoida jos sitä ei ole. Kun ollaan tiukilla, sitä ollaan tiukilla ja jätetään jopa laskuja maksamatta, että riittää rahaa ruokaan. Mut kun kaikki ei ole sitä ikinä kokeneet niin eihän ne tiedä mitä se on. Silloin ei pitäisi sanoa mitään jos ei oikeasti mitään aiheesta tiedä.