Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minusta näistä "1 € tilillä" -ihmisistä pitäisi tehdä ls-ilmoitus!

Vierailija
24.10.2013 |

Ilmeisesti kykenemättömiä huolehtimaan itsestään ja lapsistaan. Ei voi olla todellista, ettei vanhemmalla/vanhemmilla ole yhtään rahaa tilillä etenkin, kun on lapset huollettavana!

Ja ihan turha lässyttää, että pakastin on täynnä ruokaa. Sitä rahaa tarvitaan muutenkin. Lapsi esim. pitäisi viedä harrastukseen tai jonnekin kauemmas synttäreille, niin ei ole edes bensaan tai bussilippuun rahaa!

Järkytyin tuosta alemmasta ketjusta oikeasti. Miten joku voi päästää tilinsä kuukausi toisensa jälkeen täysin nollille?

Kommentit (133)

Vierailija
21/133 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 16:22"]

Onko Suomessa oikeasti perheitä joilla on vain euro tilillä? En voi uskoa! :( Mihin ne rahat on menneet sitten? Mulla on aina vähintään 5 tonnia tilillä ja minusta sekin on aika vähän...

[/quote]

Kyllä kuule on. Minulla on tilillä kaksi euroa, miehellä 50 senttiä. Käteisenä on 3,5e. Huomenna tulee lapsilisät ja parin viikon kuluttua on miehen tilipäivä ja minä saan hakea työmarkkinatukea samoihin aikoihin (jonkun on tehtävä nuo matalapalkkaisetkin työt ja kuten kaikki tietää, Kelan rahat eivät ole kummoisia mutta suuri apu silti). 

Ei tässä mitään hätiä mitiä ole. Kaapeissa on ruokaa ja lääkevarastotkin on päivitetty viime tilin aikaan. Jos nyt joku sairastuu akuutisti ja sitä varten tarvitaan rahaa, lainataan luultavasti siskoltani (hän on ennenkin auttanut). Tosin aika epätodennäköistä koska sairastellaan aika harvoin ja ne harvatkin sairastumiset ovat sattuneet silloin kun on tilillä ollut vähän enemmän katetta.

Mihin rahat ovat menneet? No elämiseen ja asumiseen. Onneksi tässä on jo oppinut elämään pienillä rahoilla. Kun rahat loppuu niin luovuus lisääntyy. Olen myös yrittänyt laittaa vähän rahaa sivuun että saan ostettua edes muutaman joululahjan muksuille.

Olisihan se tietysti kiva kun ei tarvitsisi jokaista senttiä laskea mutta sille ei nyt voi mitään. Luotan, että saan edes jonkinlaisen työpaikan jotta tulot nousisivat edes muutamalla satasella. Se olisi jo iso helpotus, ehkä voisi saada kympin tai parin säästöön kuukaudessa.

Vierailija
22/133 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 13:26"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 11:23"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 11:15"]

Tämän minäkin haluaisin tietää. Kai ne menee sitten kerjuulle tuttavien tai sukulaisten luo.

Oikeasti en voi tajuta, ettei muka voi budjetoida kun rahaa ei ole budjetoitavaksi. Jokaiselle on taattu edes jonkinmoinen perustoimeentulo, vaikka sitten sosiaalitoimen kautta. Eihän se paljon ole mutta kyllä pitäisi pärjätä, kun on säästeliäs.

[/quote] 300e opintotuki+100e lapsilisä Pistäs budjetoiten. Puhelinlasku 20€ Kouluruoka 50€ Koulumatkat 260€ Lapsen tarhamaksu 200€

[/quote]

Eli miehes on sitten isotuloinen, jos lapsen tarhamaksut on tuota luokkaa. Jos et valehtelis, kertoisit, että tarha on penskalles ilmainen.

[/quote]

Täällä on kyllä aina outoja kommentteja, kun palstaa lukee... Ei kai tuohon tarhamaksuun tarvitse isotuloinen olla?? Meilläkin maksaa yli 500 euroa kahden lapsen hoitomaksu, ja ihan normaalituloisia ollaan.

Mutta en minäkään tajua tämän ketjun porukkaa, jolla ei ikinä ole rahaa normaaliin elämiseen. Miksei voi opiskella tai etsiä ahkerasti töitä?? Koko ajan on töitä tarjolla kun nettiä katsoo, mutta eivätkö ne vain kelpaa? Joku ei halua kaupan kassalle tai joku ei halua siivota. Jonkun mielestä kotona olo on helpompaa - vaikka sitten köyhänä. Lusmuilua yhtä kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/133 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahat eivät riitä, vika on taloudenpidossa. Eletään yli varojen. Ihan sama, onko työtön, eläkkeellä vai opiskelija, yhteiskunnalta saa tietyn summan tukea ja sen mukaan pitää elää, jos ei itse saa ansaittua lisää. On ihan oma valinta, jos rahat ei riitä. Opsikelut, lasten hankkimiset ja asunnot ovat alintoja, eivätkä mysteerisiä pakkoja elämässä. Olen elänyt viisi vuotta opintotuella. Kolme vuotta tein pätkätöitä, 5 kk sain toimeentulotukea ja tulotasoni nousi verrattuna pätkätyöläisen ja opiskelijan tuloihin. En velkaantunut enkä jättänyt laskujani maksamatta. Osasin silloin ja osaa nyt suhteuttaa menoi tulotasooni. Mieheni on ollut työtön, minä sairastan vakavaa sairautta, ja vaikka on ollut tiukkaa, niin ulosottoon ei ole ikinä mennyt yhtään laskua. Osaamme nimittäin laskea emmekä elä yli varojemme. 

Emme hankkineet lapsia keskelle kurjuutta ja ajatellet, että yhteiskunta huolehtii. Lapset ansaitsevat muutakin kuin vanhempien itsekkyyttä. Lapset hankittiin, kun säästöjä oli riittävästi ja molemmilla työpaikat. Vaikka kaikki ei mennyt nappiin ( mies joutui työttömäksi ja minä sairastuin), niin edes harrastuksista lasten ei ole tarvinnut tinkiä. Mies on tehnyt sijaisuuksia ja ns. paskaduuneja. Minä olen myynyt kirpputoreilla mm. tekemiäni vauvanvaatteita ja nukenvaatteita. Meillä on ollut säästöjä emmekä ole koskaan käyttäneet esim. kännykkälaskuun 20 euroa edes yhteensä. Miehen lasku oli vimeksi 7 euroa, minun pari euroa kalliimpi.

On laiskuutta valittaa, että rahat ei riitä. Paljon rankempaa kun olisi oikeasti elää tulojen mukaan esim. vaihtamalla asunto, myymällä auto jne. Nykyään tuntuu olevan vain tätä elintasoköyhyyttä, missä e murehdita huomisesta, kun sossusta voi aina hakea lisää rahaa.

Osoittaa täydellistä elämänhallinnan puutetta hankkia lapsia tilsnteeseen, jossa köyhyys on jo elämäntapa. Itsekästä ja välinpitämätöntä toimintaa.

Vierailija
24/133 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 15:23"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 11:10"]

Entä jos lapsi sairastuu ja tarvitsee lääkkeitä apteekista?

[/quote]

Meillä köyhimmillä on maksusitoumus lääkkeisiin.

Hätätapauksessa lääkkeet saa mukaan vastaanotolta, siellä on mainospakkauksia.

Oikeasti minulla on nyt tilillä 1,39 € ja huomenna tulee lapsilisät.

Ette tiedäkään miten luovaksi köyhä oppii. Niitä vähäisiä euroja venytetään.

Ap on siinä käsityksessä että köyhän tulot riittää erääntyviin laskuihin - ei se niin mene.

Köyhäkin osaa laskea, köyhyys ei ole kiinni laskutaidosta.

Minun eikä sosiaalitoimiston matematiikalla meidän rahat riitä, jatkuvasti vajetta.

Osa laskuista jää maksamatta ja menevät ulosottoon. 

[/quote]

Sitä muuten tehdään ls-ilmoitus jos lääkärissä pyytää ilmaisia lääkkeitä lapsille mukaan, siitä oli juttua tällä palstallakin joskus. 

Vierailija
25/133 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koska en ole itsekäs, on lapseni saanut pitää kalliin harrastuksensa vaikka se syökin tuloni joka kuukausi loppuun.

Pienituloisena yksinhuoltajana sitä vaan näin tämä asia menee. Voisinhan toki sanoa "harrastaminen loppuu nyt, yhdentoista vuoden jälkeen, liian kalliiksi nousseet maksut, onhan tuolla nuorisoa pörräämässä kadun kulmilla, sinne vaan".

Vierailija
26/133 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ennen olisin ollut ap:n kanssa samaa mieltä. Sitten mies jäi työttömäksi, minun jo ollessa työtön. Meillä on kaksi lasta, asumme kolmiossa (jonossa halvempaan).

Yhteenlasketut tulot (eli tuet..) 1600€. Vuokra: 1000€, jää 600€. Matkakortit: 90€, jää 510€. Sähkölasku 3kk ajalta: 180€, jää 330€. Puhelinlaskut yht. 30€, jää 300€. Ruokaan oli budjetoitu 400€, eipäs riitäkään. Hammaslääkärikäyntiä piti siirtää. Ja jos meille tulee yksikin lisälasku, koko talous kaatuu.

Ai missä ne säästöt on? Menivät toisen lapsen sairaalalaskuun kesällä jo.

Vierailija
27/133 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra 1000 euroa?? On siinä asumuksessasin peiliinkatsomista, ihan oikeasti. 

Vierailija
28/133 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 17:26"]

[/quote]

Luitko, että ovat jonossa halvempaan, ihan oikeasti?

Vierailija
29/133 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 13:29"]

Palstalla aina kohkataan siitä, että toisen vanhemmista tulee aina olla selvinpäin, jos lasta pitäisi lähteä viemään lääkäriin.

Miten persaukinen lähtee viemään lasta päivystykseen? Jos ei ole bensaa eikä edes taksirahaa?

Ja Visa-kortin haltijoiden on turha vastata, koska mielestäni Visa-kortin haltija ei voi olla kovin köyhä!

[/quote]

Persaukinen vie lapsensa pyörällä, naapurin kyydillä tai soittaa ambulanssin.

Vierailija
30/133 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 17:28"]

[/quote]

[/quote]

Ylipäätään maksaa kahden lapsen perheenä tonni vuokraa on aika ihmeellistä. Miksi ihmeessä..

Vierailija
31/133 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 17:36"]

[/quote]

[/quote]

Ylipäätään maksaa kahden lapsen perheenä tonni vuokraa on aika ihmeellistä. Miksi ihmeessä..

[/quote]

Ehkäpä vaikka siksi, että samalta alueelta, samnkokoisen oman ostaminen olisi mahdotonta.

Vierailija
32/133 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 17:39"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 17:36"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ehkäpä vaikka siksi, että samalta alueelta, samnkokoisen oman ostaminen olisi mahdotonta.

[/quote]

Niinno, miten vaan tietenkin..

Vierailija
33/133 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap oikeasti meinaa, että sellaisilla lapsilla joita ei ole varaa kuskata synttäreille autolla, on parempi olla jossain lastensuojelun säilössä? :D

Onko Suomessa oikeasti näin tyhmiä ihmisiä...?

Kun minä olin lapsi, meillä ei ollut varaa autoon ollenkaan. Jouduin siis kulkemaan kävellen tai pyörällä niin kouluun, harrastuksiin kuin sinne synttäreillekin. Kaameeta.

Vierailija
34/133 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, sekä ammatti- että korkeakoulutettu yhden lapsen yh. Pian vuoden työttömänä, töitä haen viikoittain, myös koulutustani paljon "alempia" paikkoja. Vuokra peruskaksiosta kaupunkilähiössä (ei siis lähelläkään keskustaa) lähes 800e, ei varaa autoon, bussilla ja pyörällä kuljetaan. Hakenut aikuiskoulutuspaikkaa ja saanut sen, tosin työkkäri ei puoltanut joten joudun perumaan paikan ja jäämään ed kotiin (opintotuelle putoaminen ei mahdollista tässä tilanteessa).

Kaikkia isompia laskuja tai lapsen "kalliimpia" vaatteita tai liikuntavälineitä en pystyisi maksamaan ilman isovanhempien apua. 

Olen siis lusmu teidän mielestänne? Otan mielelläni vinkkejä vastaan :)

Vierailija
35/133 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Niin ja ei toi tonni kolmiosta mikään hirveä summa edes ole. Normaalin, kunnollisen (siisti, ehjä mutta ei ylellinen) kolmion NORMI TAKSA!!! Itse en ainakaan ole löytänyt Tampereelta alle tonnin kolmiota joka ei olisi läävä. 

Vierailija
36/133 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 18:53"]

[/quote]

[/quote]

Niin ja ei toi tonni kolmiosta mikään hirveä summa edes ole. Normaalin, kunnollisen (siisti, ehjä mutta ei ylellinen) kolmion NORMI TAKSA!!! Itse en ainakaan ole löytänyt Tampereelta alle tonnin kolmiota joka ei olisi läävä. 

[/quote]

Mikä on läävä kenellekin, jos ei ole varaa sitä tonnia pistää asumiseen niin ei ehkä kannata kolmiota hankkia. 

Se nyt ei ole kenellekään yllätys että työttömyys voi uhkata. 

Vierailija
37/133 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 16:37"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 13:26"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 11:23"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 11:15"]

Tämän minäkin haluaisin tietää. Kai ne menee sitten kerjuulle tuttavien tai sukulaisten luo.

Oikeasti en voi tajuta, ettei muka voi budjetoida kun rahaa ei ole budjetoitavaksi. Jokaiselle on taattu edes jonkinmoinen perustoimeentulo, vaikka sitten sosiaalitoimen kautta. Eihän se paljon ole mutta kyllä pitäisi pärjätä, kun on säästeliäs.

[/quote] 300e opintotuki+100e lapsilisä Pistäs budjetoiten. Puhelinlasku 20€ Kouluruoka 50€ Koulumatkat 260€ Lapsen tarhamaksu 200€

[/quote]

Eli miehes on sitten isotuloinen, jos lapsen tarhamaksut on tuota luokkaa. Jos et valehtelis, kertoisit, että tarha on penskalles ilmainen.

[/quote]

Täällä on kyllä aina outoja kommentteja, kun palstaa lukee... Ei kai tuohon tarhamaksuun tarvitse isotuloinen olla?? Meilläkin maksaa yli 500 euroa kahden lapsen hoitomaksu, ja ihan normaalituloisia ollaan.

Mutta en minäkään tajua tämän ketjun porukkaa, jolla ei ikinä ole rahaa normaaliin elämiseen. Miksei voi opiskella tai etsiä ahkerasti töitä?? Koko ajan on töitä tarjolla kun nettiä katsoo, mutta eivätkö ne vain kelpaa? Joku ei halua kaupan kassalle tai joku ei halua siivota. Jonkun mielestä kotona olo on helpompaa - vaikka sitten köyhänä. Lusmuilua yhtä kaikki.

[/quote]

Köyhät tekevät juuri noita kaupankassan ja siivoustöitä mutta palkka on niin pieni että se ei riitä elämiseen. Suurimmalla osalla on vähintään ammatillinen tutkinto mutta se ei takaa töitä. Yliopistoon ei kaikista ole joten lopetetaan tyhjät puheet opiskelusta. Olet tyypillinen wannabe porvari joka työntää syyn köuhien ahdingosta näiden omaksi syyksi.Uusliberalistiseen poltiikkaan kuuluu että kun määrätitetoisella politiikalla ajetaan ihmisiä köyhyyteen siitä tehdään näiden oma epäonnistuminen. Monelle kaltaisellesi pikkuporvarille jotka on irtisanottu hyväpalkkaisista työpaikoistaan valkenee vielä karu totuus kun 500 päivän ansiosidonnainen loppuu ja uutta työtä ei olekaan löytynyt.

Vierailija
38/133 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 12:09"]

Kukaan yhden euron mamma ei ole vielä kertonut, mitä tekisi, jos lapselle pitäisi äkillisesti hommata lääkkeitä ja tilillä on 1 euro? Jäisikö lääkkeet ostamatta, kunnes rahaa tulee vai miten hoitaisitte asian?

[/quote]

Vivus.fi

Vierailija
39/133 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 12:09"]

Kukaan yhden euron mamma ei ole vielä kertonut, mitä tekisi, jos lapselle pitäisi äkillisesti hommata lääkkeitä ja tilillä on 1 euro? Jäisikö lääkkeet ostamatta, kunnes rahaa tulee vai miten hoitaisitte asian?

[/quote]

Niin. Tai miten ensinnäkin pääsee sinne lääkäriin?  Onhan aloitus vähän provoava,  mutta joku raja pitäisi saada, ettei ainakaan lisää lapsia hankita sellaiseen tilanteeseen, jossa eletään sossun rahoilla. t. pitkäaikaistyötön

Vierailija
40/133 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä myöskään 1 e tilillä meininkiä.

Esimerkki 1:

tilille tulee rahat kuun eka päivä, rahaa on niin vähän, että rahat loppuu kuun 20.päivä. Loppukuu kituutellaan pakkasesta otetulla ruualla.

Esimerkki 2

Tilille tulee rahat kuun eka päivä. Rahaa on vähän. Kituutellaan kuun ensimmäiset 10 päivää. Rahaa on siten tilillä vielä kuun lopussa.

Eli vaikka rahaa olisi miten paljon tai vähän vaan, niin on kuitenkin myös omaa valintaa, käyttääkö rahat alkukuusta vai loppukuusta. Itse elän vaikka kaurapuurolla, kun en halua tilin menevän nolliin. Minulla on ollut 20-vuotiaasta tilillä 1000 euroa pohjalla. Olen käyttänyt sen vain isoon hankintaan ja sitten jälleen säästänyt 1000 e pohjakassaksi. Sekä hoitovapaalla ollessa että töissä ollessa huomasin, että se mikä tulee, se myös menee. Tuloero kuitenkin 1500 euroa hoitovapaan ja työssäkäynnin välillä. Tarkoitan, että vaikka näille 1 euroa tilille tyypeille antaisi 2000 euroa lisää kuussa, saattaisi heidän tilinsä silti olla kuun lopussa 1 e.