Mistä apua unettomuuteen? Olen väsynyt enkä jaksa lapsia
Tai siis yksi lapsi minulla vain ja kuten varmasti kaikki äidit tietävät että kun väsyttää niin se kitinä ja huuto tuntuu miljoonakertaisilta, mulla nytkin ohimosuoni sykkii vaikka kello ei ole vielä kahdeksaakaan!
Lapsi nukkuu hyvin, mutta minä en. Eilen lapsi meni puoli yhdeksältä illalla nukkumaan, mulla ei ollut unesta tietoakaan, menin silti sänkyyn lukemaan kirjaa. Olin vielä klo 23 hereillä. Ajatukset pyörii kehää siitä mitä tapahtui päivällä, mitä tapahtui 10 vuotta sitten, mitä huomenna tulee tapahtumaan, miksi näin toissayönä sellaista unta, ajatukset ei lopu IKINÄ. En saa niitä pysähtymään. Lopulta nukahdan klo 01 ja herään 3.30 kun lapsi inisee unissaan, mutta nukahtaa kuitenkin heti uudestaan kun olen antanut unilelun. Minä en nukahda. Puoli kuusi luovutan ja menen keittämään kahvit ja kello 6.30 herää lapsi ja mies.
Mä en oikeesti jaksa enää! Isäni on aina ollut huono nukkuja, voiko se periytyä? Hänellä on unilääkkeet ollut käytössä jo monta kymmentä vuotta, itselläni on suuri kynnys lähteä lääkäriin, mutta onko minulla mahdollisuutta saada jotain lääkeapua nukahtamiseen?
Olen alkanut huomaamaan itsessäni jo aggressiivisuutta LASTA kohtaan kun olen väsynyt, ja kun olen väsynyt en jaksa leikkiä ja olla oikeasti läsnä ja lapsi kiukkuaa ja minua alkaa ottamaan päähän ja niin...
Syön hyvin, juon vain aamuisin kahvin, ulkoillaan 2 x päivässä, en nuku juuri ikinä päiväunia kun ajattelen että varmasti sitten nukahdan illalla mutta eipä sekään ole auttanut. Suurin väsymys olo mulla tulee iltapäivästä/alkuillasta niin että voisin seisaaltaan nukahtaa mutta se häviää kello kahdeksaan mennessä. :/
Kommentit (20)
Eikä tarvitse mitään nukahtamislääkkeitä hommata, Triptyl ja melatoniini yhdessä toimivat hyvin, eikä tule tokkuraa.
Olen tullut siihen tulokseen että vieraissa käynti ja muu puolisolta salaitava seikkalu on se mikä aiheuttaa unettomuutta. Juuri eräs tuttava sanoi ettei uskalla nukahtaa ennen miestään, koska pelkää että paljastaa jotain unissaan.
En ole harrastanut tuolaisia ja nukahdan alle minuutissa, kun menen nukkumaan.
Mulla samanlaista ja sitä on nyt kestänyt vuosia. Joillain pitkillä lomilla hiukan helpottaa, mutta arjen tultua sama toistuu.
Mulla nukahtamiseen auttaa Melatoniini. Saat sitä reseptittä apteekista 1mg pakkauksissa, reseptillä sitten vähän halvemmalla ja isompaa annosta. Mutta ekan pakkauksen voit hakea reseptittä ja testata kuinka se auttaa. Ota illalla 1 tbl ja tarvittaessa toinenkin jos ei ala väsyttää. Yöllä sitten herätessä suosiolla se 2 tbl.
Näin ainakin mä käytän tota. Mulla on yöpöydällä aina lasillinen vettä valmiina ja ne tabletit. Ei tarvi edes sängystä nousta.
Kasvat aikuiseksi, lisäät runsaasti liikuntaa ja tarkistat ruokavaliosi. Ja lisää tekemistä. Kai sitä aikuinen pitkästyy yhden lapsen kanssa kotona.
Kannattaa kokeilla melatoniinia. Itse otan käsikauppavalmisteita, mutta 3-6 kpl kerrallaan. Ja jos ei tehoa, lääkäriin.
Hae ne nukahtamislääkkeet ja tee suunnitelma että käytät niitä vaikka max joka toinen ilta, tarpeen mukaan. Tuskin sinulle ensimmäiseksi määrätään kaikkein vaarallisimpia ja koukuttavimpia lääkkeitä. Itse sain reseptin pari viikkoa sitten, ja olen ottanut 1/4 tai jopa vain 1/6 tabletin Stellaa muutamana iltana viikossa.
Melatoniinikin on hyvä, mutta minulla se ei pahimpina öinä auta ja lisäksi se tuntuu menettävän tehonsa jos sitä ottaa joka ilta.
Sekin helpottaa nukahtamista, että tietää kaapissa olevan jotain mikä auttaa.
Mä en kyllä suosittele nukahtamislääkkeitä, vaan just esim. melatoniinin (tavallinen ja pitkävaikutteinen, esim. Circadin) ja Tripylin yhdistelmää.
Nukahtamislääkkeissä nousee toleranssi, ne aiheuttaa riippuvuutta, ne eivät auta kuin nukahtamaan (siis eivät auta heräilyyn), aiheuttavat tokkuraisuutta ja heräämisvaikeuksia ja lisäksi niiden toiminen on aivan onnenkauppaa. En pienen lapsen kanssa uskaltaisi itse käyttää nukahtamislääkkeitä.
Triptyl ja melatoniini auttavat nukahtamaan ja pitävät unen hyvänä. Triptyl kyllä vaikeuttaa heräämistä jonkin verran, mutta ei tee oloa tokkuraiseksi.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 07:45"]
Olen tullut siihen tulokseen että vieraissa käynti ja muu puolisolta salaitava seikkalu on se mikä aiheuttaa unettomuutta. Juuri eräs tuttava sanoi ettei uskalla nukahtaa ennen miestään, koska pelkää että paljastaa jotain unissaan.
En ole harrastanut tuolaisia ja nukahdan alle minuutissa, kun menen nukkumaan.
[/quote]
Kristus että raivostuttaa nää tyypit jotka eivät tajua että unettomuus on ihan oikeasti sairaus, joka voi lamauttaa ja jopa tappaa (altistaa sydänsairauksille esim.). Koko ikäni huonosti nukkuneena tosi kiva kuunnella näitä "laitat vaan pään tyynyyn ja silmät kiinni"- neuvoja.
AP ihan turhaan pelkää lääkäriin menoa. Ainakin oman elämäni on nukahtamislääkkeet muuttaneet tuhatkertaisesti helpommaksi, mulla on just noita samoja ongelmia kuin sulla, eli pää vaan ei tyhjene, siellä suihkii kaikki menneet ja tulevat...
Hae ihmeessä apua, eihän tuollaista jaksa kukaan. Soitat aamulla terveyskeskuslääkärille ja tilaat ajan.
Itse syön melatoniinia ja ketipinoria pienen murun. Olen kärsinyt jo lapsesta asti nukahtamisvaikeuksista. Lasten kanssa ongelmat vain moninkertaistuivat jatkuvan heräämisen kanssa.
Kärsin pikkulapsiaikana samasta ongelmasta. Olisin voinut iltapäivällä nukahtaa pystyyn, mutta sitten ei uni tullut kun olisi ollut aika käydä nukkumaan ja ajatukset risteilivät sinne tänne.
Kehitin itselleni tälläisen hassun tavan, joka auttaa myös nykyäänkin, jos ajatukset valvottavat. Laitan silmät kiinni ja päätän katsoa ja ajatella pelkkää mustaa. Sitten, jos siiheen mustaan yrittää tulla jotain kuvioita tai ajatuksia niin työnnän ne sillä mustalla pois. Kuulostaa kyllä erikoiselta, mutta kannattaa kokeilla.
Vakavan unettomuuden kanssa kääntyisin kuitenkin lääkärin puoleen, tai kokeilisin tuota melatoniinia.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 10:22"]
Kärsin pikkulapsiaikana samasta ongelmasta. Olisin voinut iltapäivällä nukahtaa pystyyn, mutta sitten ei uni tullut kun olisi ollut aika käydä nukkumaan ja ajatukset risteilivät sinne tänne.
Kehitin itselleni tälläisen hassun tavan, joka auttaa myös nykyäänkin, jos ajatukset valvottavat. Laitan silmät kiinni ja päätän katsoa ja ajatella pelkkää mustaa. Sitten, jos siiheen mustaan yrittää tulla jotain kuvioita tai ajatuksia niin työnnän ne sillä mustalla pois. Kuulostaa kyllä erikoiselta, mutta kannattaa kokeilla.
Vakavan unettomuuden kanssa kääntyisin kuitenkin lääkärin puoleen, tai kokeilisin tuota melatoniinia.
[/quote]
Tähän lisään vielä, että tietokoneen ja telkkarin tuijotus ihan minimiin ja kokonaan pois iltaisin. Iltapalalta pois kaikki, missä on paljon sokeria, kuten jogurtit.
Ihan turhaan arastelet lääkäriin menoa. Unettomuus on vakava ongelma ja jos siihen on apua saatavissa niin ne kannattaa ottaa käyttöön. Mullakin on joskus iltaisin miljoonia ajatuksia päässä ja silloin ajattelen valkoista seinää, keskityn siihen ja työnnän muut ajatukset pois. Satunnaiseen nukahtamisvaikeuteen toimii mulla mutta ehkä sun kannattaisi ensin hoitaa isompi väsymys pois.
Oletko kaksin lapsen kanssa? Jos et niin lapsi eri huoneeseen nukkumaan ja isä huolehtii yöheräämisistä.
Melatoniinia tai nukahtamislääkettä avuksi.
Mutta noihin ajatuksiin, itse samasta kärsineenä voin kertoa mikä minulle on auttanut. Olen myös sellainen että jään ajatuksiin jumiin, kierrätän ja pyöritän ja pohdin, eikä ne jätä mua rauhaan. Se on raivostuttavaa ja estää nukahtamisen. Mä olen löytänyt apua meditaatiosta ja mindfulness-tekniikasta.
Olen vuosien ajan jo opetellut tietoisesti tarkkailemaan näitä "pakkoajatuksia", tarraamaan kiinni heti kun huomaan ajatusten jumittavan. Olen opetellut lopettamaan ajatuskierteen keskittymällä pikku seikkoihin, huomioimaan hetken ja keskittymällä hengitykseen. Esimerkiksi illalla kun sammutan valot, en päästä ajatuksia harhailemaan holtittomasti, vaan alan keskittyä pieniin seikkoihin, miltä hengitykseni tuntuu, miten se virtaa, miltä peitto tuntuu päälläni, miltä huone tuntuu ympärilläni, mitä pieniä ääniä kuulen.
Tuntuu ehkä oudolta, mutta kyllä tuolla tekniikalla oppii hallitsemaan ajatuksiaan. Ei tietenkään aina, mutta harjoittamalla oppii paremmaksi. Myös illalla jo ennen nukkumaanmenoa kannattaa pitää tosi rauhallista elämää, ei lukea sähköposteja, ei tekstailla, ei puhua vaikeista asioista. Yrittää keskittyä vain siihen hetkeen, koska muille hetkille ei sillä hetkellä mitään voi. Antaa niiden olla.
Melatoniinia tai nukahtamislääkettä avuksi.
Mutta noihin ajatuksiin, itse samasta kärsineenä voin kertoa mikä minulle on auttanut. Olen myös sellainen että jään ajatuksiin jumiin, kierrätän ja pyöritän ja pohdin, eikä ne jätä mua rauhaan. Se on raivostuttavaa ja estää nukahtamisen. Mä olen löytänyt apua meditaatiosta ja mindfulness-tekniikasta.
Olen vuosien ajan jo opetellut tietoisesti tarkkailemaan näitä "pakkoajatuksia", tarraamaan kiinni heti kun huomaan ajatusten jumittavan. Olen opetellut lopettamaan ajatuskierteen keskittymällä pikku seikkoihin, huomioimaan hetken ja keskittymällä hengitykseen. Esimerkiksi illalla kun sammutan valot, en päästä ajatuksia harhailemaan holtittomasti, vaan alan keskittyä pieniin seikkoihin, miltä hengitykseni tuntuu, miten se virtaa, miltä peitto tuntuu päälläni, miltä huone tuntuu ympärilläni, mitä pieniä ääniä kuulen.
Tuntuu ehkä oudolta, mutta kyllä tuolla tekniikalla oppii hallitsemaan ajatuksiaan. Ei tietenkään aina, mutta harjoittamalla oppii paremmaksi. Myös illalla jo ennen nukkumaanmenoa kannattaa pitää tosi rauhallista elämää, ei lukea sähköposteja, ei tekstailla, ei puhua vaikeista asioista. Yrittää keskittyä vain siihen hetkeen, koska muille hetkille ei sillä hetkellä mitään voi. Antaa niiden olla.
Minulla auttaa joogamatto. Käyn sen päälle ylävartalo paljaana makaamaan ja luen kirjaa. n. 15 minuutin päästä kehoon leviää lämmin rento olo. Nousen pois matolta ja nukahdan.
Sympatiaa, tiedän miltä tuntuu.
Oletko kokeillut kuulokkeita ja musiikkia/rentoutuslevyjä/äänikirjoja? Minulla toimii, etenkin silloin kun turhanpäiväiset ajatukset alkavat pyöriä. Jo tieto siitä, että on mahdollista laittaa napit korville ja uppoutua toiseen maailmaan saattaa auttaa rentoutumaan ja nukahtamaan.
Minulla on puhelimessa niin rentoutusmusiikkia kuin äänikirjoja, ja nappikuulokkeet aina sängyn vierellä. Äänikirjaan keskittyy aluksi, mutta lopulta pimeässä huoneessa ja peiton alla lämpimässä herpaantuu ja rentoutuu.
Suosittelen kokeilemaan :-)
Sitten vielä lisäys: älä ihmeessa mene sänkyyn puoli yhdeksältä! Se varmasti pahentaa nukahtamisongelmaa.
Erittäin vaikeasta nukkumisongelmasta kärsivä tuttavani sai lääkäriltä tarkan aikataulun, jonka mukaan aluksi sängyssä sai olla vain klo 24-06 välillä. Vaikka kuinka väsyttäisi, niin päivätorkkuja ei saa ottaa. Lopulta illalla on niin väsynyt, että uni tulee. Kun säännöllistä rytmiä on noudattanut jonkin aikaa (en muista kuinka kauan), niin nukkumaanmenoa aikaistettiin pikkuhiljaa. Tarkoitus on saada unirytmi paikoilleen. Uskon, että tässä on ideaa.
Hae melatoniinia apteekista ensiavuksi ja jos ei siitä apua niin lääkäriin sitten. Miks ihmeessä kidutat itseäs tolla tavalla eykä hanki apua?