Milloin syöt vikan kerran illalla ja milloin syöt ekan kerran aamulla noin suunnilleen? Eli monta tuntia on syömätön taukonne?
Itse syön vikan kerran pienen iltapalan noin klo 23.
Aamulla syön ekan kerran noin klo 11-12.
Eli tulee noin 12-13 h tauko syömisiin.
Olen pari kiloa normaalipainon yläpuolella.
Kommentit (62)
Vaihtelee 13-16h. Kilot pysyy kurissa vaihdevuosista huolimatta. Syön kolme kertaa päivässä.
Hyvä muistutus. Sain laihdutettua paljon, kun tämän säännön muistin.. vedin silloin parhaimmillaan 16 t tauon syömisissä, mutta vaadin itseltäni tuota 12 t taukoa. Voisi ottaa uudelleen käyttöön.. Ja siis olen 50+, ja onnistuin laihtumaan 15 kg. Nyt on 3 tullut takaisin.
Olen vuorotöissä joten ruoka-aikoja ei saa järkeviksi tai edes säännöllisiksi millään. Mun kropalle tää ei sovi sitten ollenkaan. Syön tai en syö, koko ajan nousee paino ja päällä yleinen turvotus. Kortisolitasot huitelee pilvissä enkä halua edes ajatella mitä tää tarkottaa pittemmällä aikavälillä. Kun ikää tullut jo reippaasti niin tuntuu vaan pahenevan.
Mulla on siis heikentynyt sokerinsieto eli sokerinrasitustestissä oli molemmat arvot reilusti yli normaalin, muttei vielä diabetestasolla.
Mietin, että auttaako pitempi syömätön pätkä laihtumaan ja saamaan insuliinitasot alas?
Olen tosin aina syönyt näin, että tulee noin 13 h tauko syömisiin, eli tuo aika ei auta lainkaan ainakaan.
ap
24h ruokailujen välissä pääosin viikolla. Nestettä muutoin pitkin päivää. Viikonloppuna yleensä n. 13:00 ja 19:00 aikoihin tulee syötyä.
Iltapala klo 19 ja lounas seuraava klo 11
Syön ekan kerran kevyesti klo: 10-12, siinä välissä tukevammin klo: 16-18 ja vikan kerran klo: 21-keskiyön aikoihin iltapalaa.
Syön illalla viimeisen aterian klo 22-23 ja seuraavan kerran syön iltapäivällä n. klo 14.00.
Tämä pitkä paasto on yleensä helppoa, koska koen harvoin nälkää ennen iltapäivää.
Olen normipainoinen, langanlaihaa ei minusta saa, vaikka syön todella vähän.
Yleensä neljän ja seiskan välillä illalla (en aina syö iltapalaa) ja noin seiskalta aamulla. 12-14 h syömättä. En koe sitä mitenkään pätkäpaastoiluksi. Ihan normaali ruokarytmi ollut jo vuosia. Nukunkin paremmin tyhjemmällä vatsalla.
Syön aamupäivällä klo 11 - 12 ja iltapalan syön klo 9 aikoihin ja joskus aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Eli 16 h tauko. Oletko normaalipainoinen vai ylipainoinen?
Syön päivällisen klo 16-18 välillä ja aamupalan noin tunti heräämisestä, klo 6-7 välillä yleensä.
Vaihtelee paljon.
Arkena illalla syön viimeisen kerran 18-22 välillä ja ensimmäisen kerran seuraavana aamuna 9-10 välillä. Joskus harvoin syön jo 7 maissa arkiaamuna, max kerran viikossa. Eli arkena yleisimmin noin 14 tunnin syömättömyys.
Viikonloppuina yleisimmin vika syöminen 20-24 ja eka 12-15. Eli viikonloppuina keskimäärin noin 16 tunnin syömättömyys.
Vierailija kirjoitti:
Syön illalla viimeisen aterian klo 22-23 ja seuraavan kerran syön iltapäivällä n. klo 14.00.
Tämä pitkä paasto on yleensä helppoa, koska koen harvoin nälkää ennen iltapäivää.
Olen normipainoinen, langanlaihaa ei minusta saa, vaikka syön todella vähän.
Niin ja tämän lisäksi syön tietysti pienehkön illallisen, marjoja kreikkalaisen jukurtin kanssa, joitain hedelmiä ja paljon suodatettua vettä pitkin päivää.
Mehuja ja alkoholia en juo koskaan. Hyvin harvoin syön jäätelöä ja suklaata, lähinnä juhlapäivinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli 16 h tauko. Oletko normaalipainoinen vai ylipainoinen?
Normaalipainoinen. Näin olen syönyt lähes aina. Joskus yritin väkisin opetella syödä aamupalaa ja lihoin vaan pari kiloa. Ne kalorit oli pelkästään ylimääräistä ja oli ihan väkisin syömistä kun ei ollut nälkä niin aikaisin.
Yritän syödä niin, että syön viimeisen kerran klo 19 ja ensimmäisen kerran klo 10. Muutama kilo ylipainoa mutta se tuli jo aikaisemmin kun minulla ei ollut mitään rytmiä syömisessä. Nyt paino lähtenyt laskemaan vähitellen.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtelee paljon.
Arkena illalla syön viimeisen kerran 18-22 välillä ja ensimmäisen kerran seuraavana aamuna 9-10 välillä. Joskus harvoin syön jo 7 maissa arkiaamuna, max kerran viikossa. Eli arkena yleisimmin noin 14 tunnin syömättömyys.
Viikonloppuina yleisimmin vika syöminen 20-24 ja eka 12-15. Eli viikonloppuina keskimäärin noin 16 tunnin syömättömyys.
Jatkan vielä. Kerran tai pari kuukaudessa saattaa viikonloppuina venyä syömättömyys 20 tuntiin. Ja paino on 5 kg alipainon puolella.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on siis heikentynyt sokerinsieto eli sokerinrasitustestissä oli molemmat arvot reilusti yli normaalin, muttei vielä diabetestasolla.
Mietin, että auttaako pitempi syömätön pätkä laihtumaan ja saamaan insuliinitasot alas?
Olen tosin aina syönyt näin, että tulee noin 13 h tauko syömisiin, eli tuo aika ei auta lainkaan ainakaan.
ap
Kyllä se varmaan auttaa. Ja huonot hiilarit minimiin, ts. sokeri, vaalea jauho, riisi...
Minulla on noin 10 tuntia illan viimeisen aterian ja aamupäivän ensimmäisen aterian välissä.
Perustuuko pätkäpaaston idea syömättömyyteen eli insuliinitasot laskee ja keho alkaa käyttää rasvavarastoja?
Kuinka pitkä tauko syömisessä pitää silloin olla?