Järkyttäviä riitoja lapsen kanssa - mitä tehdä?
Alkaa olemaan takki tyhjänä tuon ekaluokkalaisen kanssa. Riitoja on jatkuvasti ja lapsi on aina pahalla päällä. Tänään jätti pikkuveljensä takapihalle sisävaatteet päällä ja pisti oven kiinni. Kun pikkuveli hakkasi ovea ja pyysi päästä sisään, avasi oven ja repi veljensä hiuksista sisään. Komensin ja pyysin pyytämään anteeksi. Kaikki oli hetken hyvin ja riita sovittuna.
Ekaluokkalainen mökötti sohvalla ja pikkuveli olisi halunnut katsoa telkkaria. Ekaluokkalainen sulki television, eikä suostunut antamaan kaukosäädintä pienemmälleen. Kauhea huuto. Otin kaukosäätimen pois. Ekaluokkalainen alkoi hakkaamaan minua ja yritti ottaa kaukosäädintä pois minulta. Repi ja hyppi minua päin. Hermostuin ja vein lapsen jähylle. Ei tietenkään pysynyt huoneessaan ja hetken yritin pitää häntä huoneessaan nojaamalla oveen, mutta poika työnsi niin lujaa että sai oven auki. (näin käy aina).
Huusin että mene pois täältä ja tule takaisin kun osaat olla kunnolla! Poika lähti ulos.
Onko tämä edes enää normaalia käytöstä tuon ikäiseltä? Elämä on pelkkää tappelua ollut koko hänen elämänsä ajan.
Kommentit (32)
7vuotta olette tapelleet ja nyt kysyt, että onko normaalia? No, ei ole, ei ole normaalia nähnytkään, paitsi sairaalle lapselle tuo on normaalia.
Jostain kai lapsella on paha olla, mutta ei olla saatu selville mistä. Pitänee siis hakea apua.
Ap
Mitä rangaistuksia lapsi saa huonosta käytöksestä? Pidättekö kiinni säännöistä ettekä jousta niistä?
Ehkä kakkonen on oikeassa, tuskin tuo tuosta paranee itsekseen. Hae apua perheneuvolasta vielä kun ei ole liian myöhäistä.
Meillä vanhempaa kunnioitetaan ja vaikka naristaankin jostain päätöksestä niin silti totellaan parin tiukemman sanan jälkeen. Rangaistuksia on kotiaresti ja esim. pleikkakielto.. eli pelipäivä palaa jos ei tehdä niinkuin on sovittu.. Nyt sun pitää ihan ensimmäiseksi kirjottaa säännöt ylös, keskutella ne läpi lapsen kanssa ja jos niitä ei noudateta kirjaat ylös mikä rangaistus siitä seuraa.. Ja kun tarpeeksi monta päivää on mennyt niin ettei tarvitse rangaista niin saa jotain kivaa kaupasta itselleen... Ja sitten pidät kiinni niistä asioista myös itse etkä lipsu. Tuon ikäinen lapsi tietää syyt ja seuraukset kun pari kertaa ne karvaasti kokee.. ja siellä jäähyllä ollaan niin kauan kun äiti päättää.. raahaat sen vaikka sata kertaa sinne huoneeseensa ja jäähy alkaa joka kerta alusta kun tulee pois sieltä ennen aikojaan. Sehän pompottaa ja vedättää sua mennen tullen kun et pidä uhkausiasi.
Miksi ihmeessä häädit ekaluokkalaisen omasta kodistaan ??? Ihan sama vaikka olisi 17v ei omaa lasta häädetä kodista ulos riidan päätteeksi. Ties mitä voi tapahtua.
Mutta ei tod hyväksyttävää käytöstä pojalta, nyt on kunnon kurinpidon paikka, Te määräätte talossa, se tulee tehdä selväksi, ja muita tulee kunnioittaa. Pitkä puhuttelu silloin kun poika on ns normaalilla päällä.
Laatikaa yhdessä säännöt. Koko perhe yhdessä. Ja kaikki noudattavat niitä. Ja jos ei noudateta niin seuraa rangaistus. Älä aja lasta ikinä kotoa pois.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 13:58"]
Alkaa olemaan takki tyhjänä tuon ekaluokkalaisen kanssa. Riitoja on jatkuvasti ja lapsi on aina pahalla päällä. Tänään jätti pikkuveljensä takapihalle sisävaatteet päällä ja pisti oven kiinni. Kun pikkuveli hakkasi ovea ja pyysi päästä sisään, avasi oven ja repi veljensä hiuksista sisään. Komensin ja pyysin pyytämään anteeksi. Kaikki oli hetken hyvin ja riita sovittuna.
Ekaluokkalainen mökötti sohvalla ja pikkuveli olisi halunnut katsoa telkkaria. Ekaluokkalainen sulki television, eikä suostunut antamaan kaukosäädintä pienemmälleen. Kauhea huuto. Otin kaukosäätimen pois. Ekaluokkalainen alkoi hakkaamaan minua ja yritti ottaa kaukosäädintä pois minulta. Repi ja hyppi minua päin. Hermostuin ja vein lapsen jähylle. Ei tietenkään pysynyt huoneessaan ja hetken yritin pitää häntä huoneessaan nojaamalla oveen, mutta poika työnsi niin lujaa että sai oven auki. (näin käy aina).
Huusin että mene pois täältä ja tule takaisin kun osaat olla kunnolla! Poika lähti ulos.
Onko tämä edes enää normaalia käytöstä tuon ikäiseltä? Elämä on pelkkää tappelua ollut koko hänen elämänsä ajan.
[/quote]
Sulta puuttuu auktoriteetti. laumanjohtajuus. On toi käytös aika paha. Mutta jo otsikkosi kertoo jotain outoa; eihän aikuinen riitele lapsen kanssa- jos riitelee niin talossa ei ole aikuista. lapsi voi kiukutella, aikuinen pystyy aikuisena ja ottaa kiukun vastaan ja opastaa käytöksessä. En usko että ongelma on noissa yksittäisissä tilanteissa vaan jossakin syvemmällä- ehkä lapselta puuttuu luottamus siihen että olet aikuinen joka kykenee kantamaan vastuun? Kannattaisi pyytää kasvatusapua- itse on vaikeaa huomata missä vika ja muuttaa omaa käytöstään. Joskus tietysti voi lapsella olla joku häiriö, mä uskon kuitenkin että suurin osa ongelmakäytöksestä johtuu siitä että aikuinen ei osaa olla aikuinen. Varsinkin jos kasvatat lapsiasi yksin, hae ihmeessä tukea.
Jos meno ollut aina tuota ja lapsi jo 7v niin hakisin kyllä apua - perheneuvolasta tai lastenpsykiatrialta on hyvä lähteä liikkeelle, riippuen siitä millainen työnjako noiden välillä teidän paikkakunnalla on. Lapsella voi olla oikeasti joku ongelma, ja pitkään jatkuneena tilanne on varmasti vaikuttanut jo vuorovaikutussuhteisiin perheessä.
Meillä yksi lapsista on allerginen tietyille ruoka-aineille. Mitään muita oireita ei allergiasta tule kuin käytöshäiriöt. Jos lapsi syö päivittäin ruoka-aineita joille allerginen on elämä yhtä huutoa. Juuri tuollaista mitä kuvasit. Sitten kun ruokavalio on kohdallaan on elämä normaalia. Ja tosiaan mutta oiretta ei ole kuin tosi kurja olo joka saa lapsen uhmaamaan, kiukkuamaan, tönimään pikkusisaruksia ym.
Ja ennen kiviryöppyä näitä ruokia on kokeiltu usein ja esim. vehnä ja kanamuna allergiat näkyvät myös allergiatesteissä vaikka muita oireita ei tule kun käytöshäiriöt.
Toinen mahdollinen selitys voisi olla refluksi. Kunnon närästys saa kyllä käyttäytymään huonosti. Ja lapsi ei välttämättä todellakaan tajua että häntä närästää ym.
Itse saattaisin kokeilla lapselle vaikka pitkän viikonlopun ajan tosi suppeaa ruokavalioa. Näin näkisi nopeasti näyttääkö ruokavaliolla olevan vaikutusta.
Meillä pahimpia pahiksia on ollut, pähkinät, sitrukset, mansikka, mausteet, jotkut lisäaineet (esim. E472c - sinisessä keiju margariinilla), ja myöhemmin myös vehnä ja kanamuna.
Meillä pari päivää sopivaa ruokavalioa ja lapsi on kuin eri lapsi. Sitten on kokeiltu taas palauttaa ruoka-aineita ja jos sattuu sopimaton ruoka-aine niin noin 5 min - 3 tuntia siitä alkaa taas kitinä, rähinä, jankkaaminen ym. Tietysti näitä kokeillaan moneen kertaan koska lapsella on myös normaalia kiukka ja kaikki ei ole todellakaan allergiaan liittyvää.
Jaksamista lapsennen kanssa!
Miten koulunkäynti menee? Onko hän tavallisessa luokassa? Saako lapsesi tukiopetusta tai muita tukitoimia koulussa? Miten eskari ja päiväkotiaika meni? Onko lapsellasi todettu oppimisen tai lukemisen vaikeuksia tms haasteita?
Ehdottaisin, että haet apua jaksamiseesi ja lapsesi tukemiseen. Koulussa kouluterveydenhoitaja ja koulupsykologi voivat neuvoa ja tukea oppimisiin liittyvissä asioissa. Perheneuvolasta löytyy myös apuja.
On totta, että joitakin asioita lapsen ei kuulu tehdä ja jotku asiat lapsen tulisi oppia, kun on niitä jonkun kerran kokeillut ja kuullut, että näin ei voi toimia. Ja joskus on niin, että lapsi ei jostain syystä voi oppia asiaa samaan tapaan kuin toiset ja tarvitsee asian sisäistämiseen enemmän tukea ja enemmän harjoittelua.
Hyvä, kun selvität asiaa ja haet tukea itsellesi ja läheisillesi!
Iloisempia ja toiveikkaimpia aikoja toivon teille!
Iso kiitos viesteistä!
Lapsella on refluksi ja allergioita. Myös astmaa. Nämä saattavat olla syynä käytökseen.
Lapsi uhmaa vain minulle, ei isälleen, opettajille, päiväkodintädeille tms. Käytös kodin ulkopuolella täysin mallikelpoista. Kukaan ei usko, kun kerron millainen poika on kotona. Pidän kyllä rajat, nyt vain meni totaalisesti hermot kun minua lyötiin ja annoin pojan mennä ulos. Tiedän että tein todella typerästi.
Ap
Ja oppiminen/keskittyminen lapsella normaalia. On normaalissa luokassa ja oppinut kaikki asiat nopeasti.
Koulussa käytös hyvää.
Ap
moi ap,
Meidän 7-vuotias hyvin samankaltainen. Ehdottaisin samaa kuin joku jo aikaisemmin eli asiantuntijan apua. Lapsi ei ehkä osaa hallita vihantuneitaan (kuten meillä) ja myös empatiakyvyssä voi olla kehittämistä.
Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 14:39"]
Iso kiitos viesteistä!
Lapsella on refluksi ja allergioita. Myös astmaa. Nämä saattavat olla syynä käytökseen.
Lapsi uhmaa vain minulle, ei isälleen, opettajille, päiväkodintädeille tms. Käytös kodin ulkopuolella täysin mallikelpoista. Kukaan ei usko, kun kerron millainen poika on kotona. Pidän kyllä rajat, nyt vain meni totaalisesti hermot kun minua lyötiin ja annoin pojan mennä ulos. Tiedän että tein todella typerästi.
Ap
[/quote]
No sittenhän se vika on sinussa eikä lapsessasi jos muut tulevat hänen kanssaan toimeen. Oletko varma ettet alitajuisesti provosoi lastasi? Mieti nyt tarkkaan omaa käytöstäsi. Mitä sinä teet ennen kuin tilanteet alkavat kärjistyä?
Mullakin on voimakastahtoiset lapset ja tuon vanhemman kanssa (nyt 7 v) oli joskus vaikeaa, mutta tajusin, että enhän mä aikuisena voi provosoitua lapsen käytöksestä. Malta hermojesi kanssa ja mieti, mikä lapsella on hätänä.
Luulen, että lapsi uhmaa sua kohtaan, koska tietää, että voi uhmata. Sun täytyy olla lapselle tiukkana ja pitää rajoista kiinni. Mun mielestä on kuitenkin hyvä, että lapsi näyttää, kun on paha olla, sen vaan voi tehdä muullakin tavalla kuin raivareilla.
Se auttaa, kun lapsen raivarin tullessa puet hänen kiukkunsa sanoiksi, jos hän ei sitä osaa tehdä. Ja raivarin jälkeen, kun lapsi on ihan rauhallinen, kannattaa kysellä mikä lasta suututti. Yleensä siinä on taustalla joku asia, josta lapsi on hermostunut ja sitten purkaa pahan olon muihin.
Meillä on lapsilla mm. atooppista ihottumaa, joka joskus teki lapset ärtyisiksi, kun kutitti. Nyt on olokin parempi, kun ihon hoito on tasapainossa. Lisäksi vanhempaa lasta on joskus kiusattu koulussa.
Yksi asia, joka saa toisen lapsistani pois tolaltaan, on verensokeri lasku/nälkä. Olen huomannut, ettei lapsi ollenkaan tajua tarvitsevansa ruokaa, alkaa vaan ihan mahdottomaksi. Tämän lapsen kanssa täytyy pitää huoli, että saa syödäkseen usein.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 14:39"]
Iso kiitos viesteistä!
Ap
[/quote]
No sittenhän se vika on sinussa eikä lapsessasi jos muut tulevat hänen kanssaan toimeen. Oletko varma ettet alitajuisesti provosoi lastasi? Mieti nyt tarkkaan omaa käytöstäsi. Mitä sinä teet ennen kuin tilanteet alkavat kärjistyä?
[/quote]
Laps on tottunut että sun kanssa tapellaan!
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 14:09"]
Ehkä kakkonen on oikeassa, tuskin tuo tuosta paranee itsekseen. Hae apua perheneuvolasta vielä kun ei ole liian myöhäistä.
Meillä vanhempaa kunnioitetaan ja vaikka naristaankin jostain päätöksestä niin silti totellaan parin tiukemman sanan jälkeen. Rangaistuksia on kotiaresti ja esim. pleikkakielto.. eli pelipäivä palaa jos ei tehdä niinkuin on sovittu.. Nyt sun pitää ihan ensimmäiseksi kirjottaa säännöt ylös, keskutella ne läpi lapsen kanssa ja jos niitä ei noudateta kirjaat ylös mikä rangaistus siitä seuraa.. Ja kun tarpeeksi monta päivää on mennyt niin ettei tarvitse rangaista niin saa jotain kivaa kaupasta itselleen... Ja sitten pidät kiinni niistä asioista myös itse etkä lipsu. Tuon ikäinen lapsi tietää syyt ja seuraukset kun pari kertaa ne karvaasti kokee.. ja siellä jäähyllä ollaan niin kauan kun äiti päättää.. raahaat sen vaikka sata kertaa sinne huoneeseensa ja jäähy alkaa joka kerta alusta kun tulee pois sieltä ennen aikojaan. Sehän pompottaa ja vedättää sua mennen tullen kun et pidä uhkausiasi.
[/quote]Ja kaupan kivan sijaan voitte myös palkinnoksi tehdä yhdessä jotain kivaa, kuten vaikka pelata lautapelejä tms.
Rajat on ilmoitettava niin että niistä ei jää epäselvyyttä ja rangaistuksista on sitten pidettävä kiinni.
Aika pahasti on hommat jo metsässä jos äiti yrittää pitää poikaa huoneessa siinä onnistumatta.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 14:03"]
Jostain kai lapsella on paha olla, mutta ei olla saatu selville mistä. Pitänee siis hakea apua.
Ap
[/quote]Jos lähipiiristä pitää hakea vastaus, niin se on se että lapsi kokee turvattomaksi sen että hän on perheen pää, eikä aikuinen ole hänen silmissään turvallinen. Poikas vie sua jo kuin pässiä teuraaksi, mitenkäs kolmen vuoden tai kuuden vuoden päästä kun se tuosta kasvaa ja vahvistuu?
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 14:19"]
Meillä yksi lapsista on allerginen tietyille ruoka-aineille. Mitään muita oireita ei allergiasta tule kuin käytöshäiriöt. Jos lapsi syö päivittäin ruoka-aineita joille allerginen on elämä yhtä huutoa. Juuri tuollaista mitä kuvasit. Sitten kun ruokavalio on kohdallaan on elämä normaalia. Ja tosiaan mutta oiretta ei ole kuin tosi kurja olo joka saa lapsen uhmaamaan, kiukkuamaan, tönimään pikkusisaruksia ym.
Ja ennen kiviryöppyä näitä ruokia on kokeiltu usein ja esim. vehnä ja kanamuna allergiat näkyvät myös allergiatesteissä vaikka muita oireita ei tule kun käytöshäiriöt.
Toinen mahdollinen selitys voisi olla refluksi. Kunnon närästys saa kyllä käyttäytymään huonosti. Ja lapsi ei välttämättä todellakaan tajua että häntä närästää ym.
Itse saattaisin kokeilla lapselle vaikka pitkän viikonlopun ajan tosi suppeaa ruokavalioa. Näin näkisi nopeasti näyttääkö ruokavaliolla olevan vaikutusta.
Meillä pahimpia pahiksia on ollut, pähkinät, sitrukset, mansikka, mausteet, jotkut lisäaineet (esim. E472c - sinisessä keiju margariinilla), ja myöhemmin myös vehnä ja kanamuna.
Meillä pari päivää sopivaa ruokavalioa ja lapsi on kuin eri lapsi. Sitten on kokeiltu taas palauttaa ruoka-aineita ja jos sattuu sopimaton ruoka-aine niin noin 5 min - 3 tuntia siitä alkaa taas kitinä, rähinä, jankkaaminen ym. Tietysti näitä kokeillaan moneen kertaan koska lapsella on myös normaalia kiukka ja kaikki ei ole todellakaan allergiaan liittyvää.
[/quote]soopaa...
Ei kai tuo käytös ole mitenkään tavattoman epätavallista, mutta ei tuo nyt mitään hyäksyttävää käytöstä ole ekaluokkalaiselsta, eikä myöskään sinulta.
Jos ei itse pärjää, niin pitää hakea apua. Otappa yhteyttä perheneuvolaan. Vielä ei ehkä ole myöhäistä.