Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokrankorotus gallup!

Vierailija
23.10.2013 |

Joko olet saanut vuokrankorotusilmoituksen?

Paljonko nousee? Missä päin suomea?

Meille ei ole vielä tullut, kauhulla odotan! Asumme Tampereella.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 12:17"]

[/quote]Mitäs kauhulla odotettavaa siinä on. Lain mukaan korotus on oletava selalainen että vuokralainen voi sen tarkasta. Eli katsot vuokrasopimuksesta korotusehdon ja lasket mitä se on.
Ei ole niin vaikeaa.

Vierailija
2/40 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina käynyt tuuri vuokranantajien suhteen. Edellinen oli yksityinen ihminen eikä nostanut vuokraa kertaakaan, ja se oli muutenkin tosi edullinen. Nyt olen vakuutusyhtiöllä ja vuokra nousi jotain pari euroa viime keväänä. Edullinen on tämäkin, ja sain ilmaiseksi laminaatitkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vuokrasopimuksessa ehtona on vain, että vuokranantaja voi korottaa, siinä ei ole mitään sääntöä jolla itse sen voi laskea, on vain odotettava ilmoitusta.

Vierailija
4/40 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 12:23"]

Meidän vuokrasopimuksessa ehtona on vain, että vuokranantaja voi korottaa, siinä ei ole mitään sääntöä jolla itse sen voi laskea, on vain odotettava ilmoitusta.

[/quote]Jos vuokrankorotusehtoa ei ole määritelty, vuokraa ei voi silloin yksipuolisesti korottaa. vuokranantajasi ei voi korottaa vuokraa jos sinä et suostu. Toki hän sen jälkeen tarvii asunnon omaan käyttöön ja irtisanoo sinut. Sen jälkeen sinä voit riitauttaa asian ja väittää että sinu irtisanottiin vuokran korottamiseksi ja että irtisanominen täytyy mitätöidä.

Vierailija
5/40 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 12:23"]

[/quote]Tuollainen ehto on laiton ja näin ollen mitätön.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481

3 Luku 27§

... Jos on sovittu, että vuokranantaja saa vuokrasuhteen aikana yksipuolisesti määrätä vuokran korotuksen ajankohdan tai määrän, tällainen sopimusehto on mitätön, jos ei ole myös sovittu perusteesta, jonka mukaan vuokraa sopimussuhteen aikana saadaan korottaa.  ...

Vierailija
6/40 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on molemmissa sijoituskämpissäni ollut vuokrasopimuksen edellyttämä vuokrantarkistus 1.9. alkaen. Olen antanut ilmoituksen molempien kämppien vuokrankorotuksesta 1.1.2014 alkaen, toisessa asunnossa nousee 24 euroa kuukaudessa ja toisessa 56 euroa kuukaudessa. Ei ole kummankaan asunnon vuokralainen kommentoinut korotusta mitenkään, enkä ymmärrä miksi siitä kiukuttelisivat kun kyse on täysin lain mukaisesta asiasta. Asunnosta on kuluja meille asunnonomistajillekin, ei asuntojen vuokraaminen mitään hyväntekeväisyyttä ole kuten moni täällä tuntuu luulevan.

Vierailija
7/40 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 12:31"]

Minulla on molemmissa sijoituskämpissäni ollut vuokrasopimuksen edellyttämä vuokrantarkistus 1.9. alkaen. Olen antanut ilmoituksen molempien kämppien vuokrankorotuksesta 1.1.2014 alkaen, toisessa asunnossa nousee 24 euroa kuukaudessa ja toisessa 56 euroa kuukaudessa. Ei ole kummankaan asunnon vuokralainen kommentoinut korotusta mitenkään, enkä ymmärrä miksi siitä kiukuttelisivat kun kyse on täysin lain mukaisesta asiasta. Asunnosta on kuluja meille asunnonomistajillekin, ei asuntojen vuokraaminen mitään hyväntekeväisyyttä ole kuten moni täällä tuntuu luulevan.

[/quote]Totta sinänsä, mutta itse oon pitänyt linjana että jos minulla on hyvä, siisti ja luotettava vuokralainen, en tee korotuksia ennen kuin vasta vuokralaisen vaihtuessa. Uuden etsiminenkin maksaa ja jos kämppä joutuu välillä olemaan tyhjillään, siinäkin menettää.

Vierailija
8/40 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut tässä reilu kaksi vuotta ja joka vuosi on vuokraa korotettu. Asun myös Tampereella, mutta vielä ei tietoa tuleeko vuokrankorotus ensi vuonna.

Vierailija
9/40 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

no tuo nyt kyllä on laiton korotus noin vaan ei voi vuokraa korottaa ellei siitä ole ilmoittanut

Vierailija
10/40 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere YH-kodit 43m2 18,06€. Joka vuosi noussut noin 20€ eli viidessä vuodessa satanen. Aika järkkyä!

Vierailija
11/40 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 12:46"]

[/quote]

no tuo nyt kyllä on laiton korotus noin vaan ei voi vuokraa korottaa ellei siitä ole ilmoittanut

[/quote]

lukutaito "Olen antanut ilmoituksen molempien kämppien vuokrankorotuksesta 1.1.2014 alkaen"

Vierailija
12/40 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 12:51"]

Tampere YH-kodit 43m2 18,06€. Joka vuosi noussut noin 20€ eli viidessä vuodessa satanen. Aika järkkyä!

[/quote]vuokralaisten tekemät tuhotyöt, jotka vaativat korjauksia talossa, näkyvät vuokrissa, itse olette vuokralaiset tilanteenne aiheuttaneet! ja jos korotus ei miellytä, voi vapaasti muuttaa pois ja ostaa oman omistusasunnon

Vierailija
13/40 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 12:46"]

[/quote]

[/quote]

Sopimuksella sovittu että 1.9. tarkastetaan.

23.10. kirjoittaa täällä että tarkasti ja ilmoitti että 1.1.2014 nousee.

Missä kohtaa tapahtuu se laittomuus?

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481#L3P27

Vierailija
14/40 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopio.

79m2 kolmio

Korotus 25€/kk (n. 3,5%)

Vierailija
15/40 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 12:17"]

[/quote]Mitäs kauhulla odotettavaa siinä on. Lain mukaan korotus on oletava selalainen että vuokralainen voi sen tarkasta. Eli katsot vuokrasopimuksesta korotusehdon ja lasket mitä se on.
Ei ole niin vaikeaa.

[/quote]

Eihän se nyt noin ole. Mistä ihmeestä asukas voi tietää vuokrataloyhtiön tekemät sopimukset?

Kaupungin tekemät kilpailutukset ovat ehkä julkista tietoa, mutta jos huoltoyhtiöiden kanssa tehty uusi sopimus on nyt 5,7% kalliimpi kuin edellisellä kaudella niin miten sinä jyvität sen juuri sinun asuntoosi? Oletetaan että vuokrataloyhtiöllä on vaikka 10 000 asuntoa.

Vierailija
16/40 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kyseisessä taloyhtiössä on tosi vähän muuttokorjauksia, osaan lukea tilinpäätöstä ja kuulun asukaslautakuntaan. Ihmisen sen sijaan remppailevat itse melko paljon, laittavat laminaattia ja tapetoivat. Näin nostavat asunnon arvoa eivätkä laske sitä. Vai oletko sitä mieltä että omistusasuntoa ei tarvitse koskaan korjata? Tai taloyhtiön ottaa korjauksia varten lainaa. Näytäppäs tällainen asunto niin muutan sinne viivana ( eli vastike pysyy samana vaikkapa 30v.)

Vierailija
17/40 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Helsingissä vuokra nousee 40€ vuoden alusta, eli 1160 eurosta 1200 euroon.

Vierailija
18/40 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 13:05"]

Tässä kyseisessä taloyhtiössä on tosi vähän muuttokorjauksia, osaan lukea tilinpäätöstä ja kuulun asukaslautakuntaan. Ihmisen sen sijaan remppailevat itse melko paljon, laittavat laminaattia ja tapetoivat. Näin nostavat asunnon arvoa eivätkä laske sitä. Vai oletko sitä mieltä että omistusasuntoa ei tarvitse koskaan korjata? Tai taloyhtiön ottaa korjauksia varten lainaa. Näytäppäs tällainen asunto niin muutan sinne viivana ( eli vastike pysyy samana vaikkapa 30v.)

[/quote]

Jos vastaat tällä viestiin nro. 15, niin on eriasia asua vuokrataloyhtiössä kuin yksityiselle vuokranantajalla asunto-osakeyhtiössä.

Vuokrataloyhtiöt kilpailuttavat sähkön, huollon, kiinteistölaajakaistan yms. isona könttänä. Näissä myös usein vanhat asukkaat maksavat uusien asuntojen rakentamiset yms. Eli siellä on paljon muuttujia ja korotuksen laskeminen on todella vaikeaa jos ei mahdotonta.

Välttämättä kaikki korotusperusteet eivät vuokrataloyhtiöillä menisi oikeudessa läpi, mutta silloin asukkaiden tulisi nostaa joukkokanne. Varisnkin nuo kalliimpien alueiden vuokrien kompensoinnit halvempien alueiden asukkaiden kustannuksella ovat sellainen asia joka näkyy kyllä jos vähänkään katselee sitä toimintaa lähemmin.

Vierailija
19/40 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 12:51"]

[/quote]

Sama firma, alku vuodesta nousi 20e ja nyt 11e, 59m2  ja vuokra lähes 800e!

kyllä on kallista asumista!

Vierailija
20/40 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Vuokrankorotukselle on aina määriteltävä ehto jonka myös vuokralainen voi tarkastaa. Näin lukee laissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan