Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksulliset alkoholit häissä

Vierailija
23.10.2013 |

Täällä tää iänikuinen ongelma ravintolahäät ja alkoholi..

Olemme järjestämässä häitä ravontolassa ja haluamme tarjota hyvän ruuan ja siksi tämä paikka valinta. Ruoka itsessään maksaa jo 5000e (100henk). Tämän lisäksi tarjoamme myös alkoholilliset alkumaljat sekä 2 kaatoa viiniä ruuan kanssa. Eli siis mikäli haluaa lisää juoda hääjuhlan aikana täytyy käydä hakemassa baarista omaan piikkiin.

Jatkoille tulee tallinnasta viinakset ja niitä riittää varmasti yllinkyllin kaikille jotka jatkoille haluavat lähteä.

Tarjoammeko mielestäsi liian vähän alkoholia? Olen kuullut jo monen monta kertaa sen että se kuka häät järjestää sen täytyy kaikki tarjota. Kuitenkin noihin alkoholeihin joita vaan ravintolassa tarjoamme menee jo 1600e joten mielestäni ei ole enempää järkevää maksaa muuten häiden hinta kohoaa pilviin(eikä meillä edes varaa olisi juottaa 100 henkilöä ravintolassa humalaan). Omasta mielestäni on parempi panostaa erittäin hyvään ruokaan kuin alkoholiin.. Alkoholiahan kaikki saa baarista omaan piikkiin jos ennen jatkoja haluaa mutta ruokaa ei oikein voi tilata mikäli tyytyisimme vaatimattomampaan ruokaan.

Onko mielestäsi siis järkevämpää panostaa ruokaan viimeisen päälle vaiko sitten alkoholiin jolloin ruuan laatu kärsii? Toki hyvää ruokaa saa ehdottomasti halvemmallakin ja tietysti myös kalliimmalla..

Haluan todella että vieraat viihtyvät, siksi täällä tyhmiä kyselen.Tuntuisi kamalalta että vieraat lähtisivät kesken jatkamaan juhlia muualle kun alkoholista täytyy maksaa. Kyllähän tietysti saa järjestää vaikka alkoholittomat häät jos siltä tuntuu. 

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että kaikki ymmärtävät nykypäivänä, miten tyyristä lystiä häiden järjestäminen on. Mikäli asiasta on ilmoitettu hääkutsusta, voivat käytännön kohtuuttomaksi kokevat yksinkertaisesti jättäytyä pois hääjuhlasta. Omasta mielestäni olette varsin avokätisiä. Avecin jättäminen pois lopusta on ihan hyvä vaihtoehto - yhtään laadukkaammat viinakset maksavat ja yleensä alle puolet juhlavieraista oikeasti juovat ne...

Vierailija
2/27 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi kun pääsisi tällaisiin häihin. :) Kuullostaa kivalta. Ainoa, et mulle käy niin usein, et jos juo vähän ja sit odottelee paljon ja istuskelee, niin väsy iskee. Ja silloin enää ei jatkojuomat enää maistu. Mut jos häissä on iloinen fiilis, niin kaippa sitä hakisi jonkun drinksun välissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/27 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut ravintolahäissä pariin otteeseen, molemmissa oli kutakuinkin näin. Alkumalja & 2 kaatoa ruoan kanssa sisältyi, loput piti itse ostaa. Tosin molemmissa tapauksissa hääparin vanhemmat ilmoittaneet tarjoavansa piikin tiettyyn pisteeseen asti myös ravintolassa. Mutten itse kokenut tätä ongelmaksi, vaikka vanhempien tarjoamaa piikkiä ei olisi ollutkaan.

Vierailija
5/27 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä kuulostaa. Itselle tulee vähän hölmö olo, jos ruokajuomat joutuu itse ostamaan. Kaikki sen jälkeen on ihan ok, kannattaa tosin kutsussa mainita, jotta lompakot tulee matkaan.

Vierailija
6/27 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai tuollaista porukkaa kukaan juota, varsinkaan jos on viinaan menevää porukkaa...

Vierailija
7/27 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä järjestely. Jatkoilla voi sitten halukkaat juoda itsensä humalaan, eiköhän jokainen selviä ruokailusta viineillä. Enkä mä näe miksi silloin pitäisi sen suuremmin alkaa ryypätäkään, hienossa ravintolassa.

Vierailija
8/27 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa juuri sopivalta, en pettyisi tuollaiseen tarjoiluun ollenkaan.

Olen ollut yksissä ravintolahäissä Suomessa, missä ruokailun jälkeenkin baari oli täysin auki. Myös ennen ruokailua sai juomia kun odoteltiin alkumaljojen jälkeen (helteessä) hääparia valokuvauksesta (tapahtui samalla alueella, voitiin terassilta katsella kuvausta samalla kun tarjoilijat kantoivat vettä, limsaa, olutta ja siideriä). Ulkomaalaiset menivät täällä naimisiin (ja siihen on omat syynsä) ja suomalaiset vieraat kauhistelivat, kuinka kalliiksi tulee järjestäjille. Jos on varaa, niin miksei. Ja kun vierasjoukko ei koostunut suomalaisista normijuopoista niin homma pysyi hallinnassa.

Vierailija
9/27 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tuollaisissa häissä tuppaa fiilis lässähtämään, ja harva jaksaa enää jatkoille. Motkotus yleensä on myös kovaäänistä. Iloinen seitinohut jatkuva nousuhumala takaa hyvät ja hauskat häät. Känni tai tarjoilukatkos taas pilaa häät.

Vierailija
10/27 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät pidä viinistä ruokajuomana joten kai voi valita myös olutta?

Vierailija
11/27 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pariin otteeseen olen ravintolahäissä ollut. Toisella kerralla olin toki raskaana joten en alkoholia ostellut, mutta silloin olikin tosi ihanaa kun ruoka oli herkullista, oli alkuruoka, pääruoka ja hääkakkukin tarjoiltiin pöytiin. No, ne toiset häät... kutsussa ei ilmoitettu mitää että paikassa on maksullinen alkoholi tarjoilu, mutta mainittiin että ovat lapsettomat häät, saimme lapselle hoitajan niin luulimme että silloin laitetaan kannat kattoon.... no juomaa oli mutta lähinnä olutta ja makeaa siideriä (yäk). Eipä ollut seuraavana päivänä huono olo!

Mutta siis jos ilmoitatte kutsussa juhlien juomapolitiikan niin ihmiset tietää varata rahaa mukaan. Eikä kaikki varmaankaan ole niin janoisia etteikö jaksaisi odottaa jatkoille. Millaisessa paikassa jatkot ovat? Siirrytäänkö sinne kakun syönnin jälkeen vai häätanssin vai vasta yömyöhään? Onko kaikki tervetulleita sinne vai vaan kaverit?

Myös voithan kysyä ravintolasta olisiko heillä antaa joku alennus häävieraille juomiin?

Vierailija
12/27 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut Suomessa häissä, joissa olisi ollut enemmän alkoholia tarjolla järjestäjien piikkiin kuin mitä teillä on aikomus. Minusta tuo (alkumalja + 2 lasia viiniä) on täysin normaali häätarjoilu ja olisi todella hullua, jos siitä olisi jotenkin varoitettu etukäteen kutsussa. (Ehkä kavereillenne voitte sitten erikseen vihjata, että kannattaa ottaa lompakot mukaan, jos kaveripiirissänne on tapana pitää ryyppäjäishäitä.)

Vierailija
13/27 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaankin, kutsussa olisi hyvä tuosta käytännöstä ilmoittaa.

Itse olen ollut kaksissa "kitupiikki" -häissä, toisessa ei ollut mitään alkoholitarjoilua hääparin puolesta, vaan ruokajuomatkin piti ostaa itse. Onnittelumalja oli Pommacia! Tässä tapauksessa asiasta ei ollut mitään tietoa etukäteen, joten en ollut osannut varata kuin muutaman kympin rahaa mukaan. Mulla oli pieni ja siro käsilaukku, joten lompakkoa en ollut ottanut enkä sitämyöten korttiakaan. Oli tosiaan vaan muutama kymppi käteistä hätävarana. Oli todella laimeat häät, tunnelma ei oikein missään vaiheessa lämmennyt ja hääpari oli ainut joka haki baarista juomia omaan piikkiinsä. Kyseessä eivät olleet ravintohäät, vaan juhlatalo, joten paikastakaan ei osannut juomapolitiikkaa etukäteen arvata. Hääpari kuului niihin ihmisiin, jotka harvemmin istuvat iltaa kuivin suin, joten jotenkin sitä odotti kosteita häitä.

Toisissa "ostakaa itse" -häissä oli kutsussa mainittu, että ruokajuomat tarjoillaan, mutta muusta pitää itse maksaa. Ne olivat hyvät häät, kun asiaan oli osannut varautua ja ottaa kortin mukaan.

Vierailija
14/27 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimi tuontyylinen järjestely ihan hyvin. Toisaalta meillä tuttavapiirissä ei kenelläkään ole ollut mitään laajempaa alkoholitarjoilua häissä, yleensä vain alkumaljat, ja ruokajuomatkin ovat olleet vesi- ja kotikaljalinjaa. Me tarjottiin alkumalja ja ruuan yhteydessä tarjoilija kiersi tarjoamassa viiniä. Muutama kävi sitten jälkiruoan kanssa hakemassa baarin puolelta lisää juotavaa.

Mutta jos tiedät jo etukäteen, että suuri osa vieraistasi haluaa juoda enemmän alkoholia, niin kannattanee mainita kutsussa asiasta.

Vierailija
15/27 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo teidän systeemi kuulostaa oikein hyvältä. Meidän häissä tarjottiin alkumaljat, ruuan kanssa viinit ja pari lasia boolia per nokka. Tämän jälkeen halukkaat saivat ostaa baarista omalla rahalla lisää. Minusta häissä ei tarvitse juottaa koko kööriä kaatokänniin, mutta tästä asiasta onkin eri koulukuntia. Laitatte vain kutsuun, että hääjuhlassa tarjotaan ruokajuomat ja että baari on sen jälkeen käytettävissä. Jatkoista oma mainintansa. 

Vierailija
16/27 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan normaali aikuinen edes juo alkoholia yhessä illassa enempää kuin sen kaksi viinilasia? 

Jaa niin, nämä häät taisi olla Suomessa...

Vierailija
17/27 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät ja hauskat häät kestää usein puolilta päiviltä aamuyöhön, joten aika lässähdys tulee parin vinkun jälkeen jos aamuyöhön pitäisi jatkaa ilman muutamaa lasia lisää. Mulla ainakin pieni laskuhumala alkaa väsyttämään ja lähden sitten mieluummin sänkyyn kuin jatkoille.

Vierailija
18/27 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät tarjoilut ja ihan normaalia! 

Eikä tarvitse kutsuun laittaa juomapolitiikasta tietoa. Kyllä  ihmiset normaalisti pitävät pankkikorttia mukana, niin että ei tarvitse kuivin suin istuskella.

Toki olen silä lailla samaa mieltä, että menevimmät juhlat savutetaan just tolla kevyen hiprakan ylläpidolla, mutta te pnostatte ruokaan, mikä sekin on ihanaa.

Vierailija
19/27 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän hääkutsut järjestettiin aikoinaan "soittoravaintolassa" alkuillasta ja tarjosimme ruuat ja ruokajuomat, mutta baari oli auki ja siellä sai kukin käydä itse ostamassa paukkuja jos huvitti. Ukot kävi naukkauleimassa omista pulloistaan. Hääruokailun jälkeen paikka aukesi yleisölle ja suurin osa häävieraista jäi sinne omakustanteisille jatkoille.

Vierailija
20/27 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut monissa isoissa juhlissa (häät, synttärit), joissa on tarjottu alkumaljat ja ruokajuomat ja sen jälkeen vieraat ovat voineet ostaa juotavansa itse. Kukaan ei ole nyrpistänyt nokkaansa, ei juhlien aikana eikä niiden jälkeen. Tuleehan juhliin ystävyksiä, tuttuja. Ainakaan kellään meidän tutulla ei ole varaa tarjota isolle sakille ruokaa ja juomaa yöhön asti ja kaikki hyväksyvät sen. Ei sitä oikeasti tule edes ajatelleeksi. 

Jatkoja joko on tai ei ole. Me tultiin miehen 4-kymppisiltä pienellä porukalla kotiin. Tarjolla oli hyvää, venäläistä votkaa, keppanaa, ruislimppua, salamia, smetanaa, suolakurkkuja ja hunajaa. Kahvia ja teetä, tietysti. Viimeiset vieraat lähtivät aamuseitsemältä. Lapset oli onneksi ulkoistettu yöksi serkkulaan. :)

Ihanaa kun tarjoatte hääväelle hyvää ruokaa (ettei mitään voileipäkakkua ja karjalanpiirakka+munavoi-systeemiä).

Hauskoja häitä ja onneksi olkoon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan