THL: Useampi kuin joka neljäs poika on ylipainoinen tai lihava
THL: Useampi kuin joka neljäs poika ja lähes joka viides tyttö on ylipainoinen tai lihava, alueelliset erot ovat suuria
www.hs.fi/kotimaa/art-2000006629652.html
Niin, mitä tälle nyt voisi tehdä?
Kommentit (74)
Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin alueella 35 prosenttia pojista ylipainoisia
Järkyttävä luku. Onko vanhemmat tuolla niin tottuneita pulskiin poikiin etteivät enää näe mikä on normaali koko?
Koulusurmaajaa oli kiusattu peruskoulussa ylipainon vuoksi.
Mitäkö voisi tehdä? Ensiksi sokerin syöntiä pitäisi vähentää huomattavasti. Toiseksi olisi luovuttava "kevyt-ruuasta" ja syötävä ruoka normaalirasvaisena. Kolmanneksi pitäisi liikkua arjessa enemmän, toisin sanoen "pieni liike" kaiken aikaa.
Enemmän vapaamuotoisia lasten liikuntaharrastuksia. Sellaisia, jossa leikkimielellä pelataan eri pelejä eikä vaan verenmaku suussa harjoitella jotain tiettyä lajia.
Karkin, energiapatukoiden ja - juomien nauttimisesta pitää tehdä sosiaalisesti noloa. Esim somevaikuttajien avulla.
Lihavien naisten pitää lopettaa lisääntyminen koska he synnyttävät lihavia poikia.
Pikkukunnissa missä ei ole julkista ja tarvitaan autoa enimmäkseen.
Luulen, että monella on isoin ongelma karkin ym. hakeminen kaupasta koulun jälkeen. Itsekin tietää mitä kauppoja kannattaa vältellä tiettyihin aikoihin (jos on kiire), koska ne ovat täynnä lapsilaumoja. Siinä on aika se ja sama onko kotona lautasella yksi vai kaksi perunaa, kun on jo vedetty limsaa ja pussillinen karkkeja. Käsite "tavallinen kotiruoka" on tosi venyvä, mutta arvelen, että jos se nyt on kutakuinkin "normaalia" ruokaa (ei edes mitään hyper-terveellistä) ja annokset kohtuullisia, sillä ei mittavaa ylipainoa hankita. Arkiliikuntaa on monilla myös vähemmän, mutta toisaalta vaikka itse lapsena leikin ulkona ja teineinä käytiin kävelemässä, olin myös aikamoinen lukutoukka, emmekä mitenkään valtavasti liikkuneet - silti oltiin normaalipainoisia. Syyksi veikkaan lähinnä noita sipsejä, karkkeja ym. ja sitä, että annoskoot ovat myös niissä kasvaneet hurjasti. Kyllä meilläkin esim. sipsejä syödään, mutta jaan sen pussin moneksi annokseksi.
Yksi ilmiö on sitten se, että missä tilanteissä ylipainoon kannattaa edes puuttua. Olen kahden teini-ikäisen pojan äiti, joista isompi on jo pituuskasvunsa lopettanut. Meillä kummallakin pojalla kertyi vähän ennen pituuskasvun kiihtymistä ihan näkyvästi rasvaa, mutta se kaikki on "sulanut" ihan itsestään pois ilman mitään elämäntapamuutoksia. Laskin "pahimpina" vuosina lasten painoindeksit ja olivat lievästi ylipainoisia ja näin jälkeenpäin ajatellen on hyvä, etten puuttunut asiaan mitenkään. Olen kuullut muiltakin samoja kokemuksia ja jossain Prisma-dokumentissakin käsiteltiin samaa asiaa. Ei sitä ehkä kaikilla sitten tapahdu, mutta aika monella kuitenkin. Tietysti ylipäänsä kannattaa huolehtia elämäntavoista, oli ylipainoa tai ei. Ja toki jokainen reilusti lihava on joskus ollut lievästi ylipainoinen ja voi ajatella, että jos asiaan olisi silloin puututtu, helpommalla olisi päästy. Eli ei ihan yksinkertainen juttu tämäkään.
Vierailija kirjoitti:
Lihavien naisten pitää lopettaa lisääntyminen koska he synnyttävät lihavia poikia.
Olen lapseni synnyttäessäni ollut lihava. Raskausaikana söin hyvin terveellisesti ja laihduin sinä aikana 5 kg.
Lihoin uudelleen lapsen vauva-aikana. Lapsi on kuitenkin koko ajan ollut painokäyrällä keskiarvosta hieman alapuolella. On nyt esikoululainen, hoikka ja liikunnallinen.
Ei lihavan äidin lapsi ole säännönmukaisesti lihava.
Ainakaan syyllistämällä ei tule muutosta. Voisiko lapsia kannustaa enemmän terveelliseen ruokaan, vaikka jakamalla koulun kautta ohjeita helppoihin ruokiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lapseni synnyttäessäni ollut lihava. Raskausaikana söin hyvin terveellisesti ja laihduin sinä aikana 5 kg.
Lihoin uudelleen lapsen vauva-aikana. Lapsi on kuitenkin koko ajan ollut painokäyrällä keskiarvosta hieman alapuolella. On nyt esikoululainen, hoikka ja liikunnallinen.
Eskarilaisen tilanteesta helppo huudella. Palataan asiaan 10 vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan syyllistämällä ei tule muutosta. Voisiko lapsia kannustaa enemmän terveelliseen ruokaan, vaikka jakamalla koulun kautta ohjeita helppoihin ruokiin?
Lapsia? Vanhemmathan sitä kannustusta tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän vapaamuotoisia lasten liikuntaharrastuksia. Sellaisia, jossa leikkimielellä pelataan eri pelejä eikä vaan verenmaku suussa harjoitella jotain tiettyä lajia.
Karkin, energiapatukoiden ja - juomien nauttimisesta pitää tehdä sosiaalisesti noloa. Esim somevaikuttajien avulla.
Pojan äitinä olen huokaissut helpotuksesta kun hän on liikunnasta kiinnostunut ja siinä lahjakaskin, sillä poikien maailmassa se on kova juttu ja hän saa valtavasti nautintoa oman lajinsa harrastamisesta. Luokalla on niitäkin, joita ei ole kannustettu liikkumaan, viety kokeilemaan ja oppimaan, niin nämä jäävät jo heti ekoilta luokilta jälkeen muista ja itsetunto ihan pohjamudissa. Toivottavasti nykyaikana tämä huomioidaan koululiikunnassa nämä tasoerot, että saisivat kaikki tuntea liikkumisen iloa, löytää jotain mistä saattaisivat pitää. Eikä ainakaan et tarvia itku kurkussa tunneille raahautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia? Vanhemmathan sitä kannustusta tarvitsee.
Ei ne vanhempien asenteet kovin helposti muutu. Itse seuraan paria perhettä ja he kun tietää itse kuulemma parhaiten. Lapset ei ole ylipainoisia ja uskallappas ees vihjata painosta. Naapuri kuuluu olevani syyllinen, kun oli tarjonnu jäätelön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eskarilaisen tilanteesta helppo huudella. Palataan asiaan 10 vuoden päästä.
Joo, todella harva on eskari-iässä kovin tuhdissa kunnossa, vaikka söis mitä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun kaikki on nykyään sitä syyllistämistä. Tosiasioiden ääneen sanominen on syyllistämistä. Miten sinä hoitaisit asian, mahdollisimman konkreettisia esimerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Koulun kautta voit saada ohjeita helppoihin ruokiin, mutta et terveellisiin.
En kuitenkaan tarkoita, että terveellinen olisi vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojan äitinä olen huokaissut helpotuksesta kun hän on liikunnasta kiinnostunut ja siinä lahjakaskin, sillä poikien maailmassa se on kova juttu ja hän saa valtavasti nautintoa oman lajinsa harrastamisesta. Luokalla on niitäkin, joita ei ole kannustettu liikkumaan, viety kokeilemaan ja oppimaan, niin nämä jäävät jo heti ekoilta luokilta jälkeen muista ja itsetunto ihan pohjamudissa. Toivottavasti nykyaikana tämä huomioidaan koululiikunnassa nämä tasoerot, että saisivat kaikki tuntea liikkumisen iloa, löytää jotain mistä saattaisivat pitää. Eikä ainakaan et tarvia itku kurkussa tunneille raahautua.
Ravinnon merkitys on kuitenkin tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Tuo loppu nyt oli älytöntä. Typerintä ikinä opettaa lapsia tuolla tavalla. Päinvastaiseen minä pyrin kasvatuksessa, eli että itsetunto rakentuisi niin vahvaksi, ettei mieti mikä on noloa tai siistiä muiden mielestä. Tuollainen lisää vaan toisten kyttäämistä ja kiusaamista.
Mikä muuten on energiapatukka?
On ihan ok nauttia karkkejakin kohtuudella. Siihen pitäisi pyrkiä. Kohtuuteen.
Ongelma lähtee siitä, että niin naiset kuin miehetkin näkevät hintelyyden pojilla ja miehillä negatiivisempana asiana kuin ylipainon. Tässä on selkeä ero siihen, miten tyttöihin suhtaudutaan. Juuri kukaan ei pidä painoindeksin 25 miestä lihavan näköisenä, varsinkaan jos hänellä on pituutta keskimääräistä enemmän. Oman havainnon mukaan näillä pyöreämmillä pojilla on myös lähipiirissä joku, yleensä äiti tai mummo, joka kiikuttaa ruokaa ja herkkuja eteen sitä mukaan kuin ne katoavat.
Lihavien vanhempien lapsista yleensä tulee lihavia
:(