Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioero ja muutto omaan kotiin?

Vierailija
09.09.2020 |

Hei, jos muutan omakotitalosta omaan vuokra-asuntoon ja laitan samana päivänä avioeron vireille. Miten käy yhteisten avioliittoon ja yhteisasumiseen liittyvien laskujen? Näitä on esim. jäte, vesi ja sähkölaskut? Ilmoitanko näille firmoille muuttopäiväni ja silloin velvollisuuteni maksaa laskuja loppuu. Näissä kaikissa laskuissa on myös minun nimeni.

Entä asuntolainenlyhennys? Joudunko vuokra-asunnon vuokran lisäksi maksamaan myös osuuteni lainanlyhennyksistä vaikken asu talossa? Lainanlyhennys on samaa luokkaa kuin kuukauden vuokra . 700€

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vellit ja puurot sentään. 

Vierailija
22/29 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvän tähden ap, toivottavasti olet trolli. Eivät aikuisen tekemät sitoumukset lopu siihen, että vain ilmoitat ettei sua nyt huvita enää maksaa. Jos omistat kiinteistöstä puolet, omistat myös sen sähköliittymästä puolet, ja vastaat sähkölaskusta asuit siinä tai et.

Sama lainan kanssa, ei sen maksuvelvollisuus ole sidottu siihen mistä tililtä se lähtee, vaan kuka on lainasopimuksen allekirjoittanut. Jos mies ei maksa yhteistä lainaa, pankki voi periä sen sinulta.

Sovi nyt vain sen tulevan exän kanssa asioista niinkuin aikuinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea matkaan, sitä tässä tapauksessa todella tarvitaankin.

Vierailija
24/29 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi olevan paikalla muitakin, jotka muuttaneet omistamastaan omakotitalosta vuokralle. Minulla on hyvin varaa vuokra-asunnon asumiskuluihin, mutta ei enää lisäksi vanhan asumuksen. Ehkä minun ei tarvitse näin tarkkaan miettiä asioita valmiiksi. Riittää kun ilmoitan jokapaikkaan muutostani ja teen virallisen muuttoilmoituksen.  Olen se joka on huolehtinut 20 vuotta talouden laskujen maksusta niin siksi näihin takerrun. 

Luulisi pankin suostuvan lainanlyhennyksen tauottamiseen, jos kertoisin tilanteen. Toisaalta eipä se ole minun ongelma, kun kun lyhennys ei omalta tililtä lähde :) Lyhentäköön puoliso omaa osuuttaan näin halutessaan. 

Ap

Lainapapereissa on kuitenkin sinunkin nimesi? Silloin se on sinunkin lainasi. 

Vierailija
25/29 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Tulikin hyviä vastauksia. Irtisanon oman osuuteni ja huolehdin muuttoilmoituksen teosta, ettei ole jälkeenpäin epäselvyyttä, milloin olen muuttanut. 

Ap 

Vierailija
26/29 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Tein puolison kanssa avioliittosopimuksen, joka rauennut hänen käytöksen johdosta. En neuvottele enää. Onneksi pää toimii ja sukanvarressa on jolla maksaa ylimääräisiä kuluja.  

Ap

Vierailija
27/29 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi olevan paikalla muitakin, jotka muuttaneet omistamastaan omakotitalosta vuokralle. Minulla on hyvin varaa vuokra-asunnon asumiskuluihin, mutta ei enää lisäksi vanhan asumuksen. Ehkä minun ei tarvitse näin tarkkaan miettiä asioita valmiiksi. Riittää kun ilmoitan jokapaikkaan muutostani ja teen virallisen muuttoilmoituksen.  Olen se joka on huolehtinut 20 vuotta talouden laskujen maksusta niin siksi näihin takerrun. 

Luulisi pankin suostuvan lainanlyhennyksen tauottamiseen, jos kertoisin tilanteen. Toisaalta eipä se ole minun ongelma, kun kun lyhennys ei omalta tililtä lähde :) Lyhentäköön puoliso omaa osuuttaan näin halutessaan. 

Ap

Kyllä se on sun ongelma, jos sun nimi on lainapapereissa. Jos puoliso ei maksa,niin karhuavat sinulta (ja ihan laillisesti). Miten kukaan voi olla noin pihalla, ettei tiedä, että eroaminen on kallista ja juuri asunnon kanssa voi tulla ongelmia.

Vierailija
28/29 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista muista sopimuksista pääset kyllä eroon, mutta asuntolainasta et. Joko sovit sen miehen kanssa tai vaadit virallisia teitä. Voit ilmoittaa miehelle, että haluat talon myyntiin. Mies voi valita, lunastaako sen itselleen vai myydäänkö kenelle tahansa. Jos mies viivyttelee, vaadit häntä maksamaan käypää vuokraa sinun puolikkaastasi taloa. Hyväsydämisesti voit antaa miehen asua siinä vielä jonkin aikaa ilman että saat rahat omasta puolikkaastasi taloa, jos mies maksaa lainanlyhennykset yms. taloon liittyvät kulut. Jännä piirre tässä on, että avioeron vahvistamiseen asti teillä on edelleen voimassa keskinäinen elatusvelvollisuus.

Luultavasti on miehen edun mukaista jatkaa lainan lyhentämistä niin kuin ennenkin, vaikka sitä et osallistuisi siihen (edelleenkään). Jos maksamattoman lainan takia talo menisi pakkohuutokauppaan ja pankille rahat, se ei luultavasti haittaisi sinua yhtä paljon kuin miestä, jos et sitä taloa mihinkään enää kaipaa. Olettaen, että talon arvo kattaisi jäljellä olevan lainan määrän.

Eroon liittyen on monenlaista neuvontaa mahdollista saada. Jos olet pienituloinen/vähävarainen, voit saada ilmaiseksi/edullisesti juridista apua oikeusaputoimistosta. Jossain vaiheessa todennäköisesti juristi on tarpeen. Paras on sopia miehen kanssa yhdessä asiat, jolloin juristeja tarvitaan vain vähän. Sitten jos kaikkea pitää vaatia oikeudessa, tulee luultavasti kalliiksi teille molemmille.

Vierailija
29/29 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Tulikin hyviä vastauksia. Irtisanon oman osuuteni ja huolehdin muuttoilmoituksen teosta, ettei ole jälkeenpäin epäselvyyttä, milloin olen muuttanut. 

Ap 

Siis minkä "oman osuuden" sä irtisanot??  Koita nyt tajuta, että niin kauan kuin sun nimi on siellä omistajana, olet vastuussa kuluista. Et voi irtisanoutua mistään. Ainoastaan, jos pääsette sopuun miehesi kanssa, pääset niistä eroon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi