rekrytoijat: Onko maan tapa soitella työnhakijoista
Entisille työnantajille, että minkälainen tyyppi on kyseessä? Entäpä, katsotteko netistä, mitä tietoja hakijasta löytyy?
Kommentit (42)
Hakijoilta pyydetään suosittelijoita. Näille soitetaan.
Buhahahaaaaaaaa!!!!!
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 19:23"]
Niin ei saa tehdä. Se on laitonta.
[/quote]
Mä soitan aina edelliselle työnantajalle. En siis sille, jonka palveluksesta ottaa yhteyttä, vaan aikaisempaan.
2. Mikä on laitonta? Kysellä entisiltä työnantajilta, vai katsoa netistä? Olin ymmärtänyt, että molemmat voi tehdä ja jossain määrin tehdäänkin molempia. Mutta kiinnostaa tietää, onko tavat jo yleistyneet. -ap
Ilman työnhakijan lupaa ei saa soitella yhtään kellekään, mutta varmasti tätä tapahtuu. Eikä saa googlettaakaan sen puoleen.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 19:38"]
Ilman työnhakijan lupaa ei saa soitella yhtään kellekään, mutta varmasti tätä tapahtuu. Eikä saa googlettaakaan sen puoleen.
[/quote]
Ja silti naistenlehdissä nykyään jaellaan ohjeita some-näkyvyyden parantamiseksi...
Mitenköhän sitten siinä tapauksessa, kun mut on moni tuleva työntekijäni pyytänyt fb-kaveriksi ennen kuin olen heitä edes valinnut töihin, saati välttämättä edes tavannut? Enkö saa sitten katsoa fb-kaverini profiilia, kun en ole häntä vielä palkannut?
Ihan varmasti soittelen, en ota sikaa säkissä töihin ja vielä maksa sille vielä palkkaakin. Kaikki soittelee, mutta ei sitä kirkossa kuuluteta.
no aivan varmasti etsitään sekä netistä että kuulostellaan entisistä työpaikoista, ihan yleinen käytäntö. Suomessa on sen verran pienet ympyrät, että aina löytyy joku tuttu jolle soittaa "kuule meille hakee tällainen tyyppi töihin, mitä olet mieltä?". Samoin netistä näkee nopeasti todella paljon. Laitonta tai ei, kovin yleistä ja hyvin ymmärrettävää, työnantajilla ei ole varaa virheratkaisuihin.
Jos muutamalla nettihaulla/puhelinsoitolla saa arvokasta tietoa työnhakijasta niin vain hullu jättäisi sen käyttämättä. Kiinnihän tuosta ei voi jäädä ellei sitten soittele täysin tuntemattomille tai sano työnhakijalle itselleen jotain asiasta.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 20:14"]
Ihan varmasti soittelen, en ota sikaa säkissä töihin ja vielä maksa sille vielä palkkaakin. Kaikki soittelee, mutta ei sitä kirkossa kuuluteta.
[/quote]
Tehdäänkö tätä oikeasti??Kaikki? Millä alalla? Moni kuitenkaan ei halua työnhaun tulevan nykyisen työnantajan tietoon.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 20:14"]
[/quote]
Tehdäänkö tätä oikeasti??Kaikki? Millä alalla? Moni kuitenkaan ei halua työnhaun tulevan nykyisen työnantajan tietoon.
[/quote]
tietenkin tehdään paitsi ei nykyiseen soitella. Ja aina suosittelijat soitetaan läpi. Jos fb.ssä on bailukuvia punaisine silmineen, se on ehdoton no-no.
Minä soitan aina vain, jos oikeasti olen työntekijää valitsemassa. Se on viimeinen vahvistus sille, että ei tule rekrytointimokaa.
Oon järkyttynyt. Mä luulin, että noin ei tehtäisi ilman lupaa.
Jos aikaa on niin soittelen vaikka kaikki CV:n paikat läpi. En kysele mitään suosittelijoita, koska he voivat ola ketä tahansa ja usein auliistisuositelaan niitä joista halutaan eroon. Netin ja FB:n tsekkaan kanssa, ei siitä mitään jälkiä jää.
Missä rekrytoinnin vaiheessa tämä soittelu tehdään? Joku sanoi aiemmin, että vasta valintaa tehdessä, mutte soitellaanko ennen haastatteluakin?
up ja haluaisin saada vastauksen viestiin 18, jos olisi rekrytoija linjoilla.
no mutta mitä niistä soitoista sitten saa? Oikeesti, jos joku antaa suosittelijan nimen, niin ei kai kukaan niin urpo ole, että antaa jonkun sellaisen nimen, josta tulee shceissea niskaan. eli siellä sanotaan, että hyvä tyyppi oli,,?
Minä tiedän kahdesta viimeisestä omasta työpaikastani, että minun toiseksi viimeiselle esimiehelle soitettiin (ihan se uusi esimies kertoi) ja viimeisimmästä työpaikasta tiedän, että tosi tarkkaan oli minusta kyselty taas sitten tältä edelliseltä esimieheltä (taas se samainen esimies kertoi).
Mitä tunnen näitä pomoja, niin yleensä haastattelevat ihmisiä esim. 6 ja niistä valitsevat sitten vaikka 3 jatkoon ja näiden pomoille sitten soittavat. Joissakin paikoissa nämä kolme vielä laitetaan soveltuvuustestiin.
Silloin kun hakijoita on kymmeniä, niin ei tietenkään soitella kaikkien edellisille esimiehille.
Nettigooglailuista en osaa sanoa mitään, ei ole kukaan maininnut.
Niin ei saa tehdä. Se on laitonta.