Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhetuttumme onnitteli ylioppilasta vuolaasti, mutta ammattikoulusta valmistunutta nihkeämmin

Vierailija
09.09.2020 |

On jäänyt vaivaamaan tällainen. Perhetuttumme iloitsi hyvät yo-arvosanat kirjoittaneen tyttäremme puolesta ja antoi lahjaksi 100 e. Kortti ja kukka lisänä tietenkin. Ammattikoulusta lähihoitajaksi valmistunutta toista tytärtämme ei onnitellut virallisesti mitenkään, ohimennen vain meillä kyläillessään.

Lisäksi ihmetytti, miten kiinnostuneena hän jutteli ylioppilaaksi valmistuneen tyttömme kanssa ja kyseli mistä aiheesta on äidinkielessä kirjoittanut, mitkä aineet kirjoitti reaalissa, miten hän panosti kielten opiskeluun... Uteli kovasti tulevaisuuden suunnitelmista ja jatko-opintoaikeista. Lähihoitajatytöltämme kysyi lähinnä kohteliaisuudesta jotain työnsaannista, että on varmaan varma työpaikka tiedossa... Opinnoista ei juurikaan kysellyt harjoittelua lukuun ottamatta.

Eniten loukkaa se, että tuttavamme tiesi lähihoitajatyttömme sairastamasta masennuksesta, jonka vuoksi hän ei yläasteella pystynyt antamaan parastaan. Olisi hän lukioon päässyt, mutta koki ettei voimat riittäisi panostaa lukuopintoihin niin paljoa, ja että arvosanat tuskin olisivat kummoiset. Lisäksi hän oli koulukiusattu niihin yläasteaikoihin.

En voi ymmärtää ihmisten ajattelemattomuutta ja kapeakatseisuutta. Vainko enemmän opiskelleet ansaitsevat rahaa valmistumisestaan ja toinen sivuutetaan noin.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MMS85 kirjoitti:

Tuttua hommaa, itsekkin vain amislainen, olen silti ollut taksiyrittäjänä, lopetin terveys asioiden takia.

Todennäköisesti päädyn taas yrittäjäksi, on useampi liike idea mielessä.

Jos olisit ylioppilas, saattaisit hallita nuo yhdyssanat ja liitepartikkelit vähän paremmin ja siten olla ihan vakavasti otettava yrittäjä.

Vierailija
42/48 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa nillittämistä taas. Ylioppilaaksi pääsy on ollut perinteisesti juhlittu asia. Amis ei. Miksi juhlimme häitä? Porukka asunut jo monta vuotta yhdessä, eroaa parin vuoden päästä ja taas juhlitaan uusia häitä. Ei siinäkään ole mitään järkeä nykypäivänä, mutta näin edelleen teemme. Tai ristiäiset... Miksi, ei porukka kai oikeasti enää usko mihinkään Jeesus-juttuihin. Jatkamme sokeasti perinteitä. (Paitsi itse kyllä, olen nämä asiat kyseenalaistanut jo pitkä aika sitten. Ihmisiä onnittelen, jos valmistuvat yliopistosta tai saavat hyvän työn. Häihin en mene, kun ei kukaan sitoudu kuitenkaan lupauksiinsa ja turhaa ostan lahjoja, mekon yms. Hautajaisissa käyn.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ne juhlat ylioppilaalle vai molemmille? Jos vain ylioppilasjuhlat, niin miksi pitäisi juhlistaa molempia?

Vierailija
44/48 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adolfina Mielivalta kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt tätä lukio hyvä, amis paha -ajattelua. Varsinkin kun useimmat amisalat työllistävät huomattavasti todennäköisemmin kuin moni yliopistoala, vaikka arvostus olisi kuinka suurta. Pelkällä ylioppilastutkinnollahan ei tee sinänsä yhtään mitään. Itsekin joskus lukiopaineiden alla tulin miettineeksi, että haaskaanko vain aikaani, eikä tulisi mieleenkään kehuskella lukion suorittamisella yhdellekään amislaiselle. Amiskavereilla pyyhkii selvästi paremmin.

Kyllä lukiosta valmistuneet keskimäärin ovat fiksumpaa porukkaa kuin ammattikoululaiset. Itseni on ainakin helpompi keskustella ihmisen kanssa, jolla on edes jonkinlaista yleissivistystä ja näkökulmaa asioihin. Kyllä sen vaan usein huomaa kumpi on kumman koulun käynyt, ei siitä mihinkään pääsen. Toki lukionkin voi suorittaa rimaa hipoen ja valmistua A:n papereilla,  mutta puhuinkin mit

Ylimielisyys ja tyhmyys on ehkä pahimpia yhdistelmiä ihmisessä.

Vierailija
45/48 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MMS85 kirjoitti:

Tuttua hommaa, itsekkin vain amislainen, olen silti ollut taksiyrittäjänä, lopetin terveys asioiden takia.

Todennäköisesti päädyn taas yrittäjäksi, on useampi liike idea mielessä.

Jos olisit ylioppilas, saattaisit hallita nuo yhdyssanat ja liitepartikkelit vähän paremmin ja siten olla ihan vakavasti otettava yrittäjä.

Asiakas: Päivää. Haluaisin ostaa tuotetta X. Mitä se maksaa? Ja ennen kaikkea, osaatteko liitepartikkelit ja yhdyssanat? Ai ette vai, no sitten en voi ostaa tuotetta teiltä.

Verottaja: Kyllä kyllä, kirjanpito ja veroilmoitus näyttääkin olevan kunnossa...mutta mites ne liitepartikkelit? Ai ei ole hallussa, no nyt mätkähti lisäveroa.

Sopimuskumppani: Meidän on kyllä irtisanottava tämä yhteistyösopimus, koska tietoomme on tullut, että ette hallitse liitepartikkeleita.

Joo-o.

Vierailija
46/48 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jotkut ihmiset ovat tuollaisia rajoittuneita tylsimyksiä. Itse iloitsen jokaisesta koulunsa päättävästä oli se ala tai koulutus mikä tahansa. Itse entisenä kiusattuna ymmärrän sen, että suurin uroteko joillekin meistä on se, että on ylipäätään selvinnyt hengissä rankoista kokemuksista. Hyvää kesää!

Vierailija
47/48 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täähän on vain osoitus suomalaisen tapakulttuurin vinoumasta. Ylioppilaita on aina ollut tapana juhlia isosti ja sama jatkuu nykyäänkin, vaikka lakki ei enää ole mikään harvinaisuus. Pidittekö lähihoitajaksi valmistuneelle juhlat? Yhtä isot kuin ylioppilaalle? Monissa perheissä ei nimittäin pidetä.

Mun serkkutyttö valmistui samana keväänä merkonomiksi kuin minä ylioppilaaksi (tää oli jo ysärillä) ja hänelle pidettiin myös valmistujaisjuhlat. Muistan että oli kivat juhlat ja suku kyläili samoin kuin ylppäreissäkin. Mutta jotkut kyllä vähätteli ja paheksui että "vaan" merkonomi ja juhlitaan :/

Ehkä tämä pikkuhiljaa muuttuu ja perheet alkaa juhlia myös ammattiin valmistuvia. Itse ainakin menisin, jos saisin kutsun ei-niin-tavallisiin juhliin, kuten valmistujaisiin tai protujuhliin :)

Ysärin loppupuolella merkonomin tutkinto oli yliopistoon kelpaava muistaakseni

Vierailija
48/48 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi