Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt apuja! Olen 35 ja niin rapakuntoinen, että hengästyn portaissa. Miten alan parantaa kuntoani?

Vierailija
09.09.2020 |

Ongelmani ei ole ylipaino, vaan se, että olen muuten päästänyt itseni aivan rapakuntoon. Hengästyn kevyestäkin suorituksesta ja hengityksen tasaantuminen kestää pitkään. Ilmeisesti hapenottokykyni on todella huono.

Ennen kuin menen personal trainerille tai lääkäriin, haluaisin itse yrittää parantaa kuntoani. Mistä minun kannattaisi aloittaa? Löytyykö täältä ammattiosaamista ja/tai henkilökohtaista näkemystä, mikä toimii ja mikä ei? Pitääkö aloittaa aerobisella hikijumpalla vai pitkillä kävelyillä, tai jollain ihan muulla? Mitä itse tekisit?

Vinkkejä kehiin! Meitä nuorehkoja istumatyöläisiä ja muita rapakuntoisia on varmasti muitakin, etenkin nyt korona-aikana, kun ryhmäliikunnat ovat jääneet monelta väliin yms.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna lisäisin kuntoilun lisäksi ruokavalioon rautaa sekä C- ja D-vitamiineja. Ehkä lääkärissä voisit puhua raudantarpeen arvioinnista - se nimittäin vaikuttaa hengästymiseen paljonkin.

Tärkeintä tietysti olisi lisätä kevyesti hengästyttävää liikuntaa nyt reilusti elämääsi. Ui, pyöräile, tanssi, jumppaa, pyöritä hulavannetta ja punnerra kotona musiikin tahtiin. Ennen kaikkea kävele paljon. Jos pääset luontopoluille, tee siellä pitkiä reippaita lenkkejä. Hanki kevyet vaatteet että homma tuntuu mukavalta.

Vierailija
22/44 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni latasi itselleen äänikirjapalvelun ja alkoi kuunnella pitkien kävelyiden aikana kaikenlaista kiinnostavaa. Välillä elämäkertoja, välillä jännäreitä, joskus taas tietokirjoja ja joskus ammatillisesti kiinnostavaa. Kuulemma ihan odottaa nykyään lenkille lähtöä, kun kirjat ovat seurana ja viihdykkeenä.

Jotkut ihmiset motivoituvat urheilukellon myötä kohottamaan kuntoaan. Osa kelloista on hyvinkin ”normaalin” näköisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kävelylle lähteminen on se helpoin keino. Kävely on hyvää liikuntaa ja samalla saa raitista ilmaa.

Vierailija
24/44 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakaan ei kunto nouse vaikka teen raskaita työpäiviä seisomatyötä. Yhtä nihkeää on meno silti ja syke korkea. Ehkä se on ikä, yli 50, ettei kunto nouse, jos ei ole koskaan ollut hääppöinen. Astmaakin lienee.

Vierailija
25/44 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ehdottaa täällä kävelyä ja olen hiukan erimieltä. Sinun pitää tehdä selkeää hikiliikuntaa jossa hengästyt kunnolla ja lihaksesi rasittuvat. Tämä on ainut keino hapenottokyvyn lisäämiseen. Suosittelen että tälläistä hikiliikuntaa teet 3 x viikossa (mieluiten nämä 3 treeniä olisi erilaisia, yksi voi olla lenkki, yksi kuntopiiri, yksi kuntosali), muina päivinä voit tehdä hyöty liikuntaa, kuten kävely.

Ruokavalio kannattaa myös muuttaa sellaiseksi että syöt paljon lihaa ja hedelmiä. Jätät liiallisten hiilihydraattien ja maitovalmisteiden syönnin

Vierailija
26/44 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuna lisäisin kuntoilun lisäksi ruokavalioon rautaa sekä C- ja D-vitamiineja. Ehkä lääkärissä voisit puhua raudantarpeen arvioinnista - se nimittäin vaikuttaa hengästymiseen paljonkin.

Tärkeintä tietysti olisi lisätä kevyesti hengästyttävää liikuntaa nyt reilusti elämääsi. Ui, pyöräile, tanssi, jumppaa, pyöritä hulavannetta ja punnerra kotona musiikin tahtiin. Ennen kaikkea kävele paljon. Jos pääset luontopoluille, tee siellä pitkiä reippaita lenkkejä. Hanki kevyet vaatteet että homma tuntuu mukavalta.

Myös B-vitamiinit ovat tärkeitä, ja raudan varastoitumisessa erityisesti B12.

Vierailija
27/44 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita nousemalla portaita esim 8 kerrosta joka päivä. Ei tietenkään putkeen.

Vierailija
28/44 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aloitin kesällä samanlaisesta tilanteesta. En sano, että tapani olisi oikein tai sopisi kaikille. Toimin näin:

Alkuun tavallista kävelyä 30 - 90 minuutin rauhallisia kävelyitä fiiliksen ja kehon mukaan. Tavoite oli 4-6 päivänä viikossa liikkua. Enemmän lyhyitä ulkoiluja, välillä metsään vaihtelevaan maastoon. 2-3 viikkoa tätä ja sitten aloin käymään uimassa kahdesti viikossa, jotta sain rankempaa treeni. Uinnin sijasta lenkkeily, pyöräily tai jokin pallopeli toimisi varmasti myös. Uidessa aloitin 500 metristä ja viikkojen edetessä lisäsin matkaa.

Et ole ollut rapakunnossa aloittaessasi. 

Vierailija
29/44 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdesti olen nyt aloittanut kuntokampanjan. Kahtena päivänä 20 km keskiraskasta pyöräilyä. Molempien jälkeen jumalaton viikon flunssa... en tiedä uskallanko kolmatta kertaa kokeilla. Työnantaja ei tykkää ku kuukauden välein viikon saikulla.

Vierailija
30/44 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hengästyn rappusissa, mutta jaksan juosta ja kävellä oikein hyvin. Mistä johtuu?

Vierailija
31/44 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hhdhhddh kirjoitti:

Moni ehdottaa täällä kävelyä ja olen hiukan erimieltä. Sinun pitää tehdä selkeää hikiliikuntaa jossa hengästyt kunnolla ja lihaksesi rasittuvat. Tämä on ainut keino hapenottokyvyn lisäämiseen. Suosittelen että tälläistä hikiliikuntaa teet 3 x viikossa (mieluiten nämä 3 treeniä olisi erilaisia, yksi voi olla lenkki, yksi kuntopiiri, yksi kuntosali), muina päivinä voit tehdä hyöty liikuntaa, kuten kävely.

Ruokavalio kannattaa myös muuttaa sellaiseksi että syöt paljon lihaa ja hedelmiä. Jätät liiallisten hiilihydraattien ja maitovalmisteiden syönnin

Kirjoittaja kertoo olevansa rapakuntoinen. Siirtymällä (ilmeisesti) täydestä liikkumattomuudesta himokuntoilijan suorituskalenteriin tuskin enteilee muuta kuin että innostus lakkaa hyvin pian. Toki rasitustasoa tulee koko ajan nostaa, kun kunto alkaa vähänkään kohota ja voi kokeilla erilaisia lajeja.

Vierailija
32/44 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin hengästyn portaissa kun nousen kotiini neljänteen kerrokseen.

Vierailija
33/44 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aerobista liikuntaa, lenkkeilyä, uintia (riittävän kovaa) tai noita hikijumppia. Kuntosalilla painoharjoittelu tai nuo pitkät kävelyt eivät aerobista kuntoa paranna. Lihaskunnosta huolehtiminen on toki tärkeää jos et halua olla 7-kymppisenä liikuntarajoitteinen käyrä.

Vierailija
34/44 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hhdhhddh kirjoitti:

Jos ihminen on ap:n kuvaamassa rapakunnossa niin luultavasti mielekkäämpi tapa aloittaa rauhallisemmin. Tämä ei ole sprintti vaan pitkäkestoinen elämänmuutos.

Vierailija
35/44 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hhdhhddh kirjoitti:

Jos ihminen on ap:n kuvaamassa rapakunnossa niin luultavasti mielekkäämpi tapa aloittaa rauhallisemmin. Tämä ei ole sprintti vaan pitkäkestoinen elämänmuutos.

Tietysti pitää aloittaa rauhallisemmin mutta aloittaminen sellaisella "treenillä" mistä ei ole mitään hyötyä on lähinnä ajan hukkaa ja saattaa motivaatio karista kun ei tulosta tule.

Vierailija
36/44 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole ollut rapakunnossa aloittaessasi. 

Mikä nyt sitten rapakunnon määritelmä kenellekin? En koe, että 4-6 päivänä kävelyllä käyminen tarkoittaisi, ettei olisi huonossa kunnossa. 

Vierailija
37/44 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hhdhhddh kirjoitti:

Tietysti pitää aloittaa rauhallisemmin mutta aloittaminen sellaisella "treenillä" mistä ei ole mitään hyötyä on lähinnä ajan hukkaa ja saattaa motivaatio karista kun ei tulosta tule.

Monipuolinen aerobinen liikunta on ideaali, mutta turha sanoa, että ripeä lenkkeily kävellen olisi täysin hyödytöntä ja ajanhukkaa verrattuna täyteen liikkumattomuuteen terveyttä ja kuntoa ajatellen.

Vierailija
38/44 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun hengästyy puolen tunnin kävelylenkillä, niin niistä lyhyistäkin lenkeistä on hyötyä ja tuloksia huomaa varsin nopeasti. Innostaa liikkumaan lisää, ellei ole illalla kuolemanväsynyt kehon huutaessa kivusta.

Vierailija
39/44 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko varma, ettei sinulla ole astmaa ainakin jossain määrin? Minäkin ihmettelin, että miten voi hengästyttää vähäinenkin määrä portaita aina. Astmadiagnoosin jälkeen asiaa alkoi ymmärtämään.

En ajatellutkaan että minulla voisi olla astma, kun aina ajattelin, että astmaatikko haukkoo henkeä paljon helpommasta ja usein ilman rasitustakin.

Flunssassa ja joskus esim siitepölyaikaan minulla oli henki hieman ahtaalla ja vinkui, mutta laitoin ne aina vain olemassa olevan tilanteen piikkiin.

Astman lisöksi on paljon esim sydänperäisiä ongelmia jotka voivat oireilla hapenpuutteena. Eli normaali terveysrätarkastus.

Tunti liikuntaa per päivä, mutta siitä pitäisi tullankivaa ja monipuolista, aloita helpolla, älä kiirehdim ole varovaisen nousujohteinen, vaihda lajeja, älä lopeta. Lisäksi varo rasitusvammoja.

Aloittaisin myös saliharjoittelun kun corona on ohi.

Vierailija
40/44 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hhdhhddh kirjoitti:

Rapakuntoinen, jos tekee samalla viikolla jonkun kuntopiirin ja punttisalin, niin kroppa menee totaalijumiin ja seuraavan viikon voikin sitten maata paikallaan. Liikunnassa maltti on valttia ja kun pohjalta lähdetään, niin se kunto oikeasti nousee reippaalla kävelylenkillä (sauvat kehiin, niin vielä parempi). Ja hikikin tulee kyllä. Sitten kun elimistö alkaa tottua liikuntaan voi alkaa nostaa rasitusta. Loppuelämän kannalta on parempi tehdä 15 min joka päivä kuin kerran tunti ja sitten lopettaa, kun olo on niin kauhea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan