Nyt apuja! Olen 35 ja niin rapakuntoinen, että hengästyn portaissa. Miten alan parantaa kuntoani?
Ongelmani ei ole ylipaino, vaan se, että olen muuten päästänyt itseni aivan rapakuntoon. Hengästyn kevyestäkin suorituksesta ja hengityksen tasaantuminen kestää pitkään. Ilmeisesti hapenottokykyni on todella huono.
Ennen kuin menen personal trainerille tai lääkäriin, haluaisin itse yrittää parantaa kuntoani. Mistä minun kannattaisi aloittaa? Löytyykö täältä ammattiosaamista ja/tai henkilökohtaista näkemystä, mikä toimii ja mikä ei? Pitääkö aloittaa aerobisella hikijumpalla vai pitkillä kävelyillä, tai jollain ihan muulla? Mitä itse tekisit?
Vinkkejä kehiin! Meitä nuorehkoja istumatyöläisiä ja muita rapakuntoisia on varmasti muitakin, etenkin nyt korona-aikana, kun ryhmäliikunnat ovat jääneet monelta väliin yms.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hhdhhddh kirjoitti:
Moni ehdottaa täällä kävelyä ja olen hiukan erimieltä. Sinun pitää tehdä selkeää hikiliikuntaa jossa hengästyt kunnolla ja lihaksesi rasittuvat. Tämä on ainut keino hapenottokyvyn lisäämiseen. Suosittelen että tälläistä hikiliikuntaa teet 3 x viikossa (mieluiten nämä 3 treeniä olisi erilaisia, yksi voi olla lenkki, yksi kuntopiiri, yksi kuntosali), muina päivinä voit tehdä hyöty liikuntaa, kuten kävely.
Jos ihminen on ap:n kuvaamassa rapakunnossa niin luultavasti mielekkäämpi tapa aloittaa rauhallisemmin. Tämä ei ole sprintti vaan pitkäkestoinen elämänmuutos.
Tietysti pitää aloittaa rauhallisemmin mutta aloittaminen sellaisella "treenillä" mistä ei ole mitään hyötyä on lähinnä ajan hukkaa ja saattaa motivaatio karista kun ei tulosta tule.
Monipuolinen aerobinen liikunta on ideaali, mutta turha sanoa, että ripeä lenkkeily kävellen olisi täysin hyödytöntä ja ajanhukkaa verrattuna täyteen liikkumattomuuteen terveyttä ja kuntoa ajatellen.
Ei se täysin hyödytöntä ole mutta ei siinä juurikaan kaloreita pala eikä aerobinen kunto kohene. Parempi varmasti kuin sohvalla makailu. Sen kävelylenkkiajan voi käyttää kuitenkin paljon hyödyllisemmin jos on tarkoitus kuntoa kohottaa ja jos pystyy lähtemään kävelylle niin miksei pystyisi hölkkäämään sen verran, että syke nousee alkuun vaikka 120:n paikkeille.
Ei kukaan normaalipainoinen selkeästi hengästy kevyistä suorituksista jos elimistö on muutoin terve. Ei, vaikka tekisi istumatyötä. Porukka täällä kehoittaa aloittamaan kuntoilun olan takaa, mutta suhtaudun varauksella näihin yllytyksiin.
Kuten mainittu, tuollaiset keuhko-oireet eivät luultavasti ole kuntoiluasia, vaan lääkärintarkastusasia. Lisäksi huomioitava, että keuhko-oireet saattavat viitata koronaan, eli luultavasti lääkäri määrää testiin ennen terveystutkimusta.
Tuo ei ole mikään himokuntoilijan suorituskalenteri, normaali liikunta jossa tulee hiki on asia mihin jokaisen keho pystyy ja jota jokainen voi tehdä. Se on täysin luonnollinen tila. Aineenvaihdunta pitää saada heräämään, muutoin tuloksia ei tule. Lisäksi AP on erittäin nuori, joten hänen kehonsa myös kehittyy nopeasti.