Tuttavani koira joutuu olemaan aina ulkona, pitäisikö puuttua? :(
Koira on viettänyt melkein koko ikänsä ulkona häkissä, ruokaa ja vettä saa säännöllisesti mutta lenkille sitä ei viedä koskaan. Tuntuu pahalta kun se on siellä yötäpäivää yksin, sen ajan on seuraa kun ruokaa viedään. Sisälle lämpimään sitä ei oteta koskaan. Mitä sinä tekisit jos näkisit vastaavaa vai tekisitkö mitään ja antaisit olla?
Kommentit (40)
33 jatkaa. Suuremmalla syyllä, jos et itse voi todeta tilannetta, niin olisi aika reilua soittaa sille koiranomistajalle ja kertoa, että olet huolissasi koirasta. Niin tekee aikuinen ihminen, ennen kuin sotkee viranomaisia asiaan.
Kysyisin tuttavalta että onko koira aina häkissään? Mikä rotu? Sitten se koppi?
Meillä on 3 huskya aina ulkona. Niillä on iso ulkotarha ja siellä kopit, jotka on lämpöeristettyjä ja sisällä on olkea. Koirat pääsevät lenkille pari kertaa päivässä ja lisäksi ne ovat paljon omalla pihalla vapaana. Kakkoja tekevät tosi harvoin tarhaan, mutta se siivotaan säännöllisesti. Jos joku ulkoilee talomme ohitse vaikka vain päivisin tai myöhään illalla hän voisi luulla että koirat ovat aina vaan tarhassa.
Meidän karhukoira piti pakottaa kovilla pakkasilla sisälle. Silloinkin sen oli päästävä ulos viimeistään klo 4.00. Tietysti sillä oli "lämmin"koppi ja se sai liikuntaa. Säälittää kun näen karhukoiria (ja monia muitakin) kaupungissa. Meillä koiralla oli elintilaa ja silti se oli selvästi onnellinen metsäreissuilla. Ulkona koirat voi viihtyä vallan mainiosti, mutta virikkeitä niillä pitää olla.
Koira voi olla aina ulkona, jos häkki on riittävän iso, sitä siivotaan päivittäin, koiralla on kunnon koppi (talviasuttava), sään suojaa muuten (esim. ettei aurinko porota) ja koiran kanssa seurustellaan ja sitä lenkitetään/harrastetaan jotain säännöllisesti (huomioitava koiran ikä&terveys ja aktiviteettien tarve).
Ei sekään ole "kunnon koiran elämää", että koira pääsee päivässä n. 15 min ulos yhteensä ja muuten makaa sisällä. Ulkokoirat kiinnittää ihmisten huomion aina, mutta mietittekö koskaan pääseekö nivelvaivaisen naapurin mummon lihava spanieli tarpeeksi usein lenkille?
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 10:22"]
Kysyisin tuttavalta että onko koira aina häkissään? Mikä rotu? Sitten se koppi?
Meillä on 3 huskya aina ulkona. Niillä on iso ulkotarha ja siellä kopit, jotka on lämpöeristettyjä ja sisällä on olkea. Koirat pääsevät lenkille pari kertaa päivässä ja lisäksi ne ovat paljon omalla pihalla vapaana. Kakkoja tekevät tosi harvoin tarhaan, mutta se siivotaan säännöllisesti. Jos joku ulkoilee talomme ohitse vaikka vain päivisin tai myöhään illalla hän voisi luulla että koirat ovat aina vaan tarhassa.
[/quote]
Taisin siinä ekassa viestissäni mainita, että kyseessä on tuttavan tuttava ja siksi juuri tämä tilanne on kiusallinen, koska en vaan voi soittaa tälle lähes ventovieraalle ihmiselle. Koira varmaan rotuna pärjää ulkona, vaikka onkin yli puolet elämästään ollut sisäkoira. Mutta silti käsittääkseni kopin tulisi täyttää lain vaatimukset, lisäksi tarjota riittävästi virikkeitä ja liikuntaa. Lisäksi häkki on ankeampi kuin juoksulanka, koska siinä häkissä ei mahdu juoksemaan eikä voi piehtaroida ruohossa jne. Eli voi vaan kököttää ja tappaa aikaa. Teillä huskyilla on myös toisensa seuranaan. Koira on laumaeläin.
14 jatkaa:
olen täysin samaa mieltä numero 38 kanssa eli en ole lähtökohtaisesti kaikkea koiran ulkonapitoa vastaan.
Minkään koiran paikka ei ole häkissä 24/7, kyllä pitää lenkille/ulos häkistä ja ihmisten kanssa tekemisiin päästä säännöllisesti.
Tekisin ilmoituksen eläinsuojeluvalvojalle, ja yrittäisin puhua sitä ennen koiran omistajalle eläimen kohtelusta.
Meilläkin on kaksi koiraa aina ulkona, eivät yksinkertaisesti viihdy sisällä. Ovat metsästykoiria eli saavat kyllä liikuntaa ja heillä on koppi häkissä.
Metsästyskoiralta kuulostaa.Noinhan ne elää.Joskus sutten metsälle,mutta suurimmaksi osaksi vain häkkielämää.Ei metsästyskoiran kanssa voi seurustella kuin kotikoiran kanssa.Koira on polveutunut sudesta (jos et tiennyt)ulkoelämää se niilläkin on 24/7.Koirankoppi varmaan löytyy kuiten.
niin. mihin on hävinneet koirankopit? kyllä koira ulkona pärjää siinä kuin kissatkin.
Niin kyllä sillä koppi on mutta kyseessä ei ole metsästyskoira vaan paimenkoira. Sitä ei uskalla kukaan muu kuin omistaja silittää koska se voi purra. Sitä ei ole koskaan koulutettu, "istu" käsky on ainoa minkä osaa. Onko tuo nyt sitten koiran elämää? ap
Ei häkissä eläminen ole mitään koiranelämää, kunnollista sellaista.
Jotkut koirathan ovat ulkokoiria ja tarvitsevat aitauksen ja kopin, täytyy päästä liikkumaan. Ilmoitus kunnan eläinsuojeluun heti!
Hyvät koiranomistajat käyvät metsästyskoirienkin kanssa lenkillä, kun ei ole metsästysaika. He huolehtivat myös lämpimistä kopeista ja tarpeeksi lämpimästä juomavedestä, antavat luita järsittäväksi, että koirilla on tekemistä jne..
Hyvät koiranomistajat eivät vain unohda metsästyskaveriaan häkkiin loppuvuodeksi.
Lukekaa nyt eläinsuojelulakia ja -asetusta ennen kuin tulette tänne oletuksinenne. Siellä on ihan selvät säännöt siitä, miten koiraa saa pitää ulkokoirana. Vaatii tarpeeksi lämpimän sisätilan, makuualustan, näköyhteyden, säännöllistä liikuntaa ja ulkoasumiseen sopivan rodun jne.
Kyllä koiran pitkälle lenkille ainakin pitäisi välillä päästä. On hyvin mahdollista, että koira ei edes viihdy sisällä ja on sen takia ulkokoira. Monilla ulkokoirilla on kyllä häkissä toisia koiria seurana.
Minulla vähän sama tilanne kuin ap:lla, mutta kyseessä on tuttavan tuttava ja olen nähnyt koiran vain kerran. Koira on myös paimenkoira, mutta ollut aluksi sisäkoira ja sitten perhesyiden vuoksi laitettu pihalle pieneen häkkiin. Kesällä ainakin koppi oli onneton eikä mitään makuualustaa missään. Koiran turkki ihan puuhkana eli varmaan ollut talvella kylmässä paljon. Häkki täys kakkaa kertoi siitä, että lenkit jääneet varmasti väliin. En kuitenkaan 'osaa' tehdä eläinsuojeluilmoitusta, monesta syystä mutta koiran kohtalo on jäänyt vaivaamaan mieltäni. En tiedä, mitä siellä pikkukylällä pohjoisessa edes ajattelisivat, jos joku hesalainen soittelisi sinne että menkää tsekkaamaan koiran olot paikassa x. Ajattelisivat varmaan, että olen luonnosta vieraantunut kaupunkilainen kukkahattuineni.
Koira on kuitenkin rotukoira ja sillä voisi olla vielä hyvä loppuelämä jossain toisessa kodissa, jos nykyinen omistaja tajuaisi antaa sen lähteä.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 16:12"]
Minulla vähän sama tilanne kuin ap:lla, mutta kyseessä on tuttavan tuttava ja olen nähnyt koiran vain kerran. Koira on myös paimenkoira, mutta ollut aluksi sisäkoira ja sitten perhesyiden vuoksi laitettu pihalle pieneen häkkiin. Kesällä ainakin koppi oli onneton eikä mitään makuualustaa missään. Koiran turkki ihan puuhkana eli varmaan ollut talvella kylmässä paljon. Häkki täys kakkaa kertoi siitä, että lenkit jääneet varmasti väliin. En kuitenkaan 'osaa' tehdä eläinsuojeluilmoitusta, monesta syystä mutta koiran kohtalo on jäänyt vaivaamaan mieltäni. En tiedä, mitä siellä pikkukylällä pohjoisessa edes ajattelisivat, jos joku hesalainen soittelisi sinne että menkää tsekkaamaan koiran olot paikassa x. Ajattelisivat varmaan, että olen luonnosta vieraantunut kaupunkilainen kukkahattuineni.
Koira on kuitenkin rotukoira ja sillä voisi olla vielä hyvä loppuelämä jossain toisessa kodissa, jos nykyinen omistaja tajuaisi antaa sen lähteä.
[/quote]Ilmoituksen voi tehdä nimettömänäkin.
http://www.sey.fi/sey_toimii/seyn_vapaaehtoiset_elainsuojeluvalvojat_ja_-neuvojat/etsi_lahin_valvoja
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 16:12"]
[/quote]
Mikä paikkakunta? Minkä rotuinen? Onkohan kyse samasta koirasta? ap
Minun tulkintani on se, että bulldogi ei ole ulkokoiraksi soveltuva rotu, tätä voi toki kysyä kunnan eläinsuojeluviranomaisilta, heillä on asiasta parempaa faktaa.
33, tämäpä se on minun ongelmani. Kun en tiedä ihan tarpeeksi hyvin, mutta pelkään että epäilyni osuu kohdalleen (koiralla ei ole talvella eri koppia eikä tarpeeksi virikkeitä ja liikuntaa). Minulla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta itse ottaa asiasta selvää, koska kyseessä ei ole ihan vieras eikä toisaalta tarpeeksi tuttu taho. Satojen kilometrien välimatkan takia en voi myöskään käydä itse toteamassa asioita. Koiran häkissä ei ollut mitään muuta kuin hiekkainen maapohja, huono koppi, tyhjiä ruoka-astioita, leväisiä mutta täysiä vesiastioita ja jonkin verran kakkaa. Omaa koiraani en moiseen tilanteeseen laittaisi. Koiran liikkeet eivät olleet ihan sulavat, mutta sitä en osaa sanoa jäykistyykö nivelet häkissä vaikka pääsisi kunnon lenkitykselle joka päivä. Oma koirani ei kakkaisi häkkiin kuin hätätapauksessa, jos tietäisi pääsevänsä säännöllisesti päivittäin tekemään tarpeensa häkin ulkopuolelle.
Surkea #14