Arabian astiat, suurin osa tehdään ulkomailla
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 14:53"]
Okei, mitä sitten?
[/quote]
Arabian leima pohjassa, mieltänyt että Arabia on Helsingissä.
Tahdon tukea suomalaista työtä ja olen lopettanut ulkomailla tehtyjen "suomalaisten merkkien" tuotteiden oston. Selvitän erikseen, missä joku tietty tuote on tehty jos se on epäselvää. En kyllä usko että moni enää kuvitteleekaan Arabian massatuotteiden olevan kotimaista tuotantoa.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 14:53"]
Okei, mitä sitten?
[/quote]
Arabian leima pohjassa, mieltänyt että Arabia on Helsingissä.
[/quote]
Arabia on Helsingissä, eli jos sitä ei valmisteta Helsingissä, pohjassa pitää olla leimana Kiina?
Ei se ihan noin mene :D
Arabialla oli viime viikolla juuri yt neuvottelut, tehtaalla 20 ihmisestä jäi vain pari ihmistä töihin tehtaaseen (missä tehdään juuri näit muumimukeja, lautasia yms.). Arabian rannalla tehtaan (maan)vuokrasopimus päättyy parin vuoden kuluttua jolloin näköjään 100% tuotanto siirretään ulkomaille, nykyään arabiasta tehdään siellä uskoisin 80-90% kaikista astioista.
Lopetin arabian ostamisen, taidan siirtyä Villeroy and Boch astioihin..
arabian astiat on aina tehty ja tullaan tekemään arabiassa
Eikös Marimekonkin "suomalaiset" vaattetkin ole jo vuosikausia tehty ulkomailla? Ainiin, mutta sehän on nimenomaan suomalaista designia eikä suomessa valmistettu...
meillä on vanhimmat arabian astiat tehty suomessa 1940-luvulla. uusimmat tod näk jossain ulkomailla valmistettuja. en huomaa eroa, tykkään edelleen suomalaisesta muotoilusta, aivan sama, missä ne on tehty. villeroy yms on aika kamalia, niitäkin meillä on. tosin olen suurimman osan antanut lasten mukaan, kun ne on muuttaneet kotoa pois.
Löysin tällaisen jutun. Sen lopussa on luetelu suomalaisia firmoja, jotka mielletään Suomessa tuotteensa tekeviksi, mutta jotka kuitenkin teettävät työtä ulkomailla. Arabian kohdalla sanotaan, että valmistus on Suomessa paitsi siirtokuvioiset tuotteet, joita ovat esim. muumimukit.
mulle tärkeintä on suunnittelu ja ulkomuoto, ei valmistusmaa
ostan edelleen arabiaa, iittalaa, hackmannia, marimekkoa, kukkapuroa. tapiovaaraa, aarniota, jne.
Mulle oli suuri yllätys kun ostin Oiva Toikan Krouvi-tuoppeja Kodin Ykkösestä, niin niiden pohjassa luki made in Poland. Iittalan tarra kyllä llöytyi.
En osta enää Iittalan tai Arabian tuotteita. Minulle kotimaisuus on tärkeää.
Mitkä astiat sitten valmistetaan Suomessa?
Anteeksi vaan, mutta Arabian niemimaa löytyy lähi-idästä eikä Suomesta. Idiootit!
Harmi,koska Arabian tehtaat ovat tuoneet myös paljon turisteja alueelle ja tehdas antanut alueelle oman ainutlaatuisen leimansa. Lisäksi hinnat vain nousevat vaikka tuotanto siirretty ulkomaille.
Eikö Pentik tee astiansa vielä Suomessa...?
Pentikin lasitavara ainakin taisi tulla Kiinasta. Kermansavi taitaa olla kotimainen. Sitten on pikku keramiikkapajoja.
Mä olisin ihan valmis maksamaan muutaman euron enemmän vaikkapa muumimukista, jos se olisi Suomessa tehty.
Älä unohda Thaimaata!