No nyt se Marimekko kopioi vauvanhousujen kaavat
Kommentit (40)
Nämä suunnittelijathan alkavat käyttäytyä kuin Sulo-pojan kiukustunut isä.
Lisäksi minä puhun nyt Marimekosta - siitä Marimekosta, jonka luulin olevan reilu, suomalainen vaateyritys. Huippumuotia en ole koskaan ostanutkaan ja H&M taas on muuten aina ollut mielessäni aivan eri kategoriassa kuin Marimekko.
t. 16
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 09:44"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 09:30"]
Olen tosi pahoillani kaikkien nuorten alalle pyrkivien suunnittelijoiden puolesta, ettei mikään etiikka enää ole alalla kiinni pitämisen arvoinen asia. Kuka enää uskaltaa / haluaa suunnitella copymekolle yhtään mitään, kun toimitaan näin? Tämäkin suunnittelija oli tehnyt 20 eri mallia ja käyttänyt suunnitteluun puoli vuotta. Marimekko ottaa mallin tuosta noin vaan itselleen.
[/quote]
"Tuosta noin"? Suunnittelijalle maksettiin mallista!!!
Tsiisus. En edes erityisemmin pidä Marimekosta (varsinkaan nykyään, kun vaatteiden laatu on laskenut todella paljon), mutta pitäisi pysyä erossa näistä kopiokohuketjuista. Menee hermot niin totaalisesti tähän tekopyhään keskusteluun. Meneehän H&M, Gina Tricot ja kaikki muut halpavaateketjut sitten varmasti myös boikottiin? Meneehän? Sillä niissä ei muuta tehdäkään kuin kopioidaan - eikä alkuperäisille suunnittelijoille makseta penniäkään.
[/quote]
Maksettiin joo, mutta ei loppuelämäksi. Marimekon omissa ohjeissa HS:n mukaan on, että "kokomuutokset ja vähäiset mallinmuutokset on tehtävä aina suunnittelijan kautta. Tällaiset muutokset eivät vaikuta maksettaviin rojalteihin." (Eli eivät poista niitä)
[/quote]
Niin, no, mehän emme näe koko sopimusta emmekä tiedä mitä tuossa on todellisuudessa tapahtunut. Emmekä tiedä paljonko suunnittelijalle on maksettu. Jos kyseessä on ihan oikeasti sopimusrikkomus, asia päätynee oikeuteen. Tosin voipi olla, että oikeus toteaisi, ettei suunnittelijalla ole yksinoikeutta housujen perusmalliin.
Nämä suunnittelijathan alkavat käyttäytyä kuin Sulo-pojan kiukustunut isä.
No huh huh, suunnittelijako se tässä on mielestäsi varastanut Marimekolta?
Plagioinnin yksi ongelma on se, ettei designilla on niin epämääräinen tekijänoikeussuoja. Toinen asia on kunkin suunnittelijan oma moraali, joka on falskannut todistettavasti ainakin Kristiina Isolalla. Muistatteko Isolan kommentin Primatshenkon kuvan varastamiseen: "Metsä on minulle tärkeä enkä tullut ajatelleeksi ..." Ääliön puhetta!
Mua nää Marimekon ympärillä vellovat "kohut" surettaa, kun olen vuosikausia käyttänyt Marimekon vaatteita (ja ne ovat kestäneet minulla vuosikausia). Toivottavasti nämä Marimekon tuomitsevat eivät shoppaile Tallinassa eri tuotteiden piraatteja ja kiertävät kaukaa Ikeat ja H&M:t. Kun yhtiö tekee alihankintasopimuksia suunnittelijoiden kanssa sen on voitava luottaa heihin. Jokaista mallia ja kaavaa ei voi lähteä tutkimaan ja vertaamaan kaikkiin maailman kuoseihin jne.
Ruokaresepteillä ei ole tekijänoikeussuojaa. Onko tuollaisilla vauvan peruspöksyillä?
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 10:10"]
Lisäksi minä puhun nyt Marimekosta - siitä Marimekosta, jonka luulin olevan reilu, suomalainen vaateyritys. Huippumuotia en ole koskaan ostanutkaan ja H&M taas on muuten aina ollut mielessäni aivan eri kategoriassa kuin Marimekko.
t. 16
[/quote]
Ymmärrän kyllä. Mutta Marimekko ei ole ollut se sama Marimekko enää vuosikausiin. Olen nähnyt 90-luvun Marimekon vaatteita, joissa lukee Made in Portugal. Nykypäivän vaatteissa lukee yleensä Made in Lithuania tms. Liian harvoin Made in Finland.
Jos ja kun haluan tukea suomalaista työtä, ostan jotain suomalaista pikkumerkkiä - en Marimekkoa. Eikä siihen mitkään kopiokohut vaikuta.
Vähänkin isommista merkeistä Marimekko on kuitenkin aika eettinen vaihtoehto. Ihmettelenkin lähinnä näitä tuntemiani ihmisiä, jotka vaahtoavat boikotoivansa kopio-Marimekkoa, mutta iso osa päällä olevista vaatteista on kuitenkin sellaisia, jotka eivät ole eettisyyttä koskaan nähneetkään.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 10:16"]
Ruokaresepteillä ei ole tekijänoikeussuojaa. Onko tuollaisilla vauvan peruspöksyillä?
[/quote]
Ei ole. Eikä olisi vähemmän perusmallisillakaan pöksyillä.
COpymekko vauhdissa. Tosin suurin osa näistä kopiotapauksista on Kirsti Paakkasen ajoilta. Varmaan helvetin mukavaa tuolla Ihamuotilalla kun koko brandi ja maine kaatuu niskaan. Itse en ainakaan Marimekon ryysyihin koske ja kohta voi olla, että ei ole friikkuja suunnittelijoitakaan, jotka sinne päin edes pyllistää.
Kyllä minulla tulee marimekosta sellainen kuva, ettei se toimi reilusti suunnittelijaa kohtaan nyt. En voi mitään, ei minua huvita ostaa tuotteita, millä on ikävä vaikutelma.
Miksei kukaan metelöi Ikean kopioinnista?
Siellä kävellessä varsin monesta tuotteesta pystyy sanomaan, mikä siinä on ollut esikuvana ja ideana.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 14:31"]
Miksei kukaan metelöi Ikean kopioinnista?
Siellä kävellessä varsin monesta tuotteesta pystyy sanomaan, mikä siinä on ollut esikuvana ja ideana.
[/quote]Marimekko suomalainen yritys ikea ei ole.
Niin, sitä suomalaista voi boikotoida, mutta Ikeaa ja H&M:ää ei.
Tekopyhää.
Lapseni omistaa noin 5 vuotta sitten marketista hankitut halpispöksyt, jotka ovat täsmälleen samaa mallia kuin tämän suunnittelijan kaavat. Peruspöksyt. Onko suunnittelija kopioinut nämä pöksyt? Kuks omistaa pöksyjen alkuperäiset oikeudet? Kenen oikeuksia oikeasti on loukattu?
Marimekko voisi varmasti toimia eettisemminkin mutta mustaa kylkeä löytyy kyllä monilta padoilta.
http://kuvat2.huuto.net/5/3b/6faa88debf1946646bb0dccb2965c-orig.jpg
tuossa yllä kuvassa ne alkup Pellervo-housut.
Tuossa muka ihan erilaiset Marimekon uudet??!
http://is12.snstatic.fi/img/658/1288612310551.jpg
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 16:30"]
http://kuvat2.huuto.net/5/3b/6faa88debf1946646bb0dccb2965c-orig.jpg
tuossa yllä kuvassa ne alkup Pellervo-housut.
Tuossa muka ihan erilaiset Marimekon uudet??!
http://is12.snstatic.fi/img/658/1288612310551.jpg
[/quote]
Lahkeesta leikattu pois 10 cm ja muuten ihan sama housu. Miten nuo Pellervot lököttää, niinkuin joku Kopymekosta sanoi?
Jos olisin Pellervojen suunnittelija, en olisi kovin iloinen.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 15:18"]
Lapseni omistaa noin 5 vuotta sitten marketista hankitut halpispöksyt, jotka ovat täsmälleen samaa mallia kuin tämän suunnittelijan kaavat. Peruspöksyt. Onko suunnittelija kopioinut nämä pöksyt? Kuks omistaa pöksyjen alkuperäiset oikeudet? Kenen oikeuksia oikeasti on loukattu?
Marimekko voisi varmasti toimia eettisemminkin mutta mustaa kylkeä löytyy kyllä monilta padoilta.
[/quote]
Yhdysvalloissahan tuon mallisia vauvanpöksyjä on ollut iät ajat. Ymmärtäisin suunnittelijan tuohtumusta enemmän, jos kyseessä olisi jokin todella uniikki kaava, mutta kun sitä tuo ei ole...
Heh: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288612193008.html
Eli suunnittelijan oma mallisto lanseerataan ensi kuussa, mutta tämä ei liity sitten mitenkään mihinkään, varsinkaan "kohun" ajankohtaan :D
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 16:53"]
Eli suunnittelijan oma mallisto lanseerataan ensi kuussa, mutta tämä ei liity sitten mitenkään mihinkään, varsinkaan "kohun" ajankohtaan :D
[/quote]
Ihan sama vaikka liittyisikin, sitä suuremmalla syyllä minäkin nostaisin metelin, jos kyse omasta leivästä.
Pitäisikö olla vain hiljaa ja mumista itsekseen?
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 16:53"]
[/quote]
Ihan sama vaikka liittyisikin, sitä suuremmalla syyllä minäkin nostaisin metelin, jos kyse omasta leivästä.
Pitäisikö olla vain hiljaa ja mumista itsekseen?
[/quote]
No jos Marimekko olisi oikeasti tehnyt jotain väärin, niin totta kai siitä pitäisi nostaa meteliä.
Mutta kun Marimekko maksoi suunnittelijalle pöksymallista, joka ei ole edes mitenkään uusi, omaperäinen eikä erityinen pöksymalli. (Minulla on 40-luvun neulekirjanen, jossa on täsmälleen samanlaiset vaippahousut - tosin neulottuna. Varmasti näitä on trikoisinakin tehty jo moneen kertaan ennen näitä Pellervo-pöksyjä.)
Suunnittelija on saanut rahansa (mikä ei kait hänen mielestään ollut vain tarpeeksi rahaa) ja myöntää itsekin, ettei mitään laitonta ole tapahtunut. Mikä muu syy hänellä siis voisi olla nostaa nyt meteliä kuin että hän haluaa julkisuutta ja sympatiapisteitä omalle mallistolleen?
Ihmeellistä, av-mammat puolustavat jotain naista. Ihmeidena aika ei ole ohi.
Paitsi tietysti Marimekko on suomalaisyritys, se pitää lintata suohon sillä kunnon suomalainen ei omaansa puolusta koskaan.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 09:44"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 09:30"]
Olen tosi pahoillani kaikkien nuorten alalle pyrkivien suunnittelijoiden puolesta, ettei mikään etiikka enää ole alalla kiinni pitämisen arvoinen asia. Kuka enää uskaltaa / haluaa suunnitella copymekolle yhtään mitään, kun toimitaan näin? Tämäkin suunnittelija oli tehnyt 20 eri mallia ja käyttänyt suunnitteluun puoli vuotta. Marimekko ottaa mallin tuosta noin vaan itselleen.
[/quote]
"Tuosta noin"? Suunnittelijalle maksettiin mallista!!!
Tsiisus. En edes erityisemmin pidä Marimekosta (varsinkaan nykyään, kun vaatteiden laatu on laskenut todella paljon), mutta pitäisi pysyä erossa näistä kopiokohuketjuista. Menee hermot niin totaalisesti tähän tekopyhään keskusteluun. Meneehän H&M, Gina Tricot ja kaikki muut halpavaateketjut sitten varmasti myös boikottiin? Meneehän? Sillä niissä ei muuta tehdäkään kuin kopioidaan - eikä alkuperäisille suunnittelijoille makseta penniäkään.
[/quote]
Maksettiin joo, mutta ei loppuelämäksi. Marimekon omissa ohjeissa HS:n mukaan on, että "kokomuutokset ja vähäiset mallinmuutokset on tehtävä aina suunnittelijan kautta. Tällaiset muutokset eivät vaikuta maksettaviin rojalteihin." (Eli eivät poista niitä)