Lapsi 1v 4kk huutaa kaikki yöt
Meillä on 1v 4kk iloinen, hellyyttävä ja voimakkaan temperamentin omaava poikalapsi. Öisin iloinen poika on tiessään, huutaa täyttä kurkkua pari-kolme tuntia. Tämä ei oikeastaan ole uusi juttu, on itkenyt yöt lähestulkoon syntymästään asti. Alkuun uniongelmat johtuivat todennäköisimmin mahavaivoista ja tissi-suussa-uniassosioitumisesta ;) Sittemmin iski suoli- ja iho-oireiset ruoka-aineallergiat, joiden oireet loppuivat noin vuoden iässä. Nyt siis syö oireetta mitä vaan, erittäin hyvällä ruokahalulla, ja juo tavallista maitoa. Hampaita on tullut toistakymmentä ja jokaikinen tullut suurella tuskalla, kipulääkkeitä olen melko herkästi antanut jos vähänkään tuntunut kipeältä. Niistä on useimmiten ollut apua, noin ½-1 tuntia lääkkeen antamisen jälkeen olo usein helpottanut silloin kun syynä ollut kipu ja on pystynyt nukahtamaan. Mutta syy ei aina voi olla hammassärky, koska eihän yli vuoden kestäneet lähes jokaöiset huudot voi AINA johtua hampaista?? Päivärytmi on suht säännöllinen, nukkuu yhdet parin tunnin päiväunet, viedään illalla nukkumaan noin klo 20:30, nukahtaa omaan sänkyyn joka sivuvaununa meidän sängyn vieressä. Lisäksi ulkoillaan päivittäin. Pojalla on myös 4v isoveli joka nukkuu myös samassa huoneessa omassa sängyssään, olen kotona lasten kanssa hoitovapaalla. Syliä ja läheisyyttä molemmat lapset saavat päiväaikaan melko paljon joten en usko että läheisyydenkaipuukaan on syynä yöhuutoihin? Lapsi siirtyi pinnasängystä jatkettavaan lastensänkyyn 1v2kk iässä, ajatuksena että saisi itse tulla äidin lähelle yöllä jos siltä tuntuu niin ettei minun tarvitse maata kippurassa käsi pinnasängyn välissä yöt läpeensä. Nukkui silloin jopa 5 yötä putkeen, sitten palannut taas entiseen huutoon. Kävimme jopa sairaalan unikoulussa, kaikki mahdolliset kikkakolmoset käytin mitä ohjeistivat, ja jokaista kokeilin useampana peräkkäisenä yönä koska unitottumusten muuttaminen vie aikaa. Tässä jotain mitä olen kokeillut:
-Panadol, Burana --> toimii jos kipua, mutta ei aina ole sitä eikä kipulääkettäkään voi jatkuvalla syötöllä "varalta" antaa
-reagoin itkuun heti tassuttelemalla (tutti jäi pois reilun vuoden iässä, enää ei sitä huoli vaikka antaisin) -> rauhoittuu useimmiten tassutteluun mutta saanpa sitten tassutella koko yön kun ei minun kättä pois anna
-reagoin itkuun 3 min päästä / 5 min päästä --> sama seuraus kuin edellisessä kohdassa
-en reagoi ollenkaan (niinkin epätoivoinen että huudatustakin joutunut kokeilemaan...) --> repii minulta hiukset päästä ja raapii ihon naarmuille huutaessaan hysteerisenä
-isä nukuttaa --> ei vaikutusta öihin
-vaihdettu isän kanssa paikkoja muutamaksi yöksi --> lapsi huutaa samaan malliin mutta sen lisäksi kipuaa isän yli äidin luo ja äiti saa kantaa muutaman kerran yössä omaan sänkyyn takaisin
-syliin kunnes rauhoittuu, takaisin sänkyyn ennenkuin nukahtaa syliin -->HUONO idea, riehuu sylissä vielä enemmän ja heräytyy enemmän joten tämän hylkäsin heti parin kokeilukerran jälkeen
Ideat ja voimat loppuu, pää leviää kun ei saa nukkua :( Lapsi on ihana ja rakas mutta MIKÄ IHME saa huutamaan yöt?? Välillä heräilee monta kertaa yössä ja rauhoittuu suht piankin mutta herää kohta taas itkemään, välillä taas huutaa tuntitolkulla eikä MIKÄÄN edellä mainituista keinoista tunnu auttavan :( Nyt vuoden täytettyään seitsemästä yöstä jopa jo yhden nukkuu ja "vain" kuusi huutaa. En ymmärrä... Mielellään otan vastaan asiallisia kommentteja, vinkkejä ja kokemuksia, kiitos.
Kommentit (54)
Meillä on välillä ollut ihmeellisiä huutokohtauksia öisin kahdella lapsella. Varsinkin vanhemmalla itkut saattoivat kestää kolmekin tuntia. Mitään syytä ei löydetty, lääkäri epäili että on unissaan. Meilläkin alkoivat reilu vuoden ikäisenä ja loppuivat n. 4v. Huonot yöt tulivat jaksoissa. Saattoivat kestää n.1-2vk, sitten oli vähän rauhallisempaa. Joskus auttoi silittely ja jalkojen hieronta. Meillä molemmat lapset lievästi aistiyliherkkiä joten silläkin epäiltiin olevan vaikutusta, ja se tuo aistiyliherkkyys tulikin ilmi kun käytiin tutkimuksissa noiden yöitkujen takia. Tuo aistiyliherkkyys on helpottanut paljon vanhemmalla (7v) ja nykyään heräilee öisin harvoin. Nuorempi (5v) heräilee edelleen usein, mutta ei tietysti enään huuda ja itke. Saattaa alkaa leikkimään yöllä, tai jopa siivoamaan!=) Uskon että kyse vois olla jostain tuollaisestakin, mutta ehkä ensin kannattaa teidän tapauksessa sulkea pois nuo allergiat. Voimia!
Mitä jos jättäisin viljatkin pois hetkeksi ? Mieluiten kaikki ne ruoka-aineet joille lapsi oli ennenkin allerginen. Samoin kanamuna ja kala pois hetkeksi. ja ruokapäiväkirjan pitoa. Helpommalla pääsee jos kokeilleet reilusti pois noita ruokia. Jos auttaa niipalauttaa yöksi kerrallaan takaisin käyttöön.
tsemppiä
Tässä taas vähän päivitystä!
Elikkäs maidoton kokeilu alkoi reilu kuukausi sitten. Meni pari viikkoa edelleen yöt itkiessä, kakkoihin ei juuri vaikutusta. MUTTA, sitten kolmannen viikon kohdalla nukkui lähes viikon putkeen yöt, korkeintaan yhdellä-kahdella heräämisellä mutta niin että jatkoi itse unia omassa sängyssään ilman että minun tarvitsi nousta. Kerran-pari olisikohan tuon viikon aikana noussut kyynelehtimään ja tullut minun sängyn viereen mutta kehotuksesta mennyt itse takaisin. Viikko sitten aloitin maidon uudelleen, seuraava yö meni itkiessä 3-4 tuntia yhteensä. Mutta seuraavan yön nukkui. Sitä seuraavan taas itki paljon. Sitä seuraavan taas nukkui. Hmm. Mitä tästä päättelisi? Nyt kolme viimeistä yötä on kertaalleen herännyt ja tullut itkemään viereen, olen nostanut meidän keskeen nukkumaan koska itse sairastuin flunssaan ni en jaksa yöllä hyssytellä tai kiikuttaa omaan petiin, en voi edes käskeä nukkumaan kun ei lähde ääntä :D
Lapset on ollu nyt 2 viikkoa flunssassa. Mutta sekään ei tän viikon yöitkuja hirveesti selitä koska tuo eka sairasteluviikko oli just se viikko kun poika nukkui paremmin kuin koskaan vaikka oli vielä enemmän tukossa kuin tällä viikolla ;)
Otappa siitä nyt selvä. No mutta viimeisen parin viikon aikana on meillä kuitenkin nukuttu paremmin kaikesta huolimatta. Ihme kyllä nyt viime öinä kun olen pojan viereen aamuyöllä ottanut niin on nopsaan nukahtanut siihen eikä ole jäänyt potkiutumaan! Ehkä flunssankin takia hakee nyt läheisyyttä enemmän. Ja siksikin en ole tohtinut komennella takas omaan sänkyyn yöllä kun reppana on vähä kipeä <3
-Ap
AP: onhan maidoton dieetti ollut myös naudanlihaton? Voi aiheuttaa maitoallergiselle ihan yhtä vahvat oireet kuin se maito ja selittäisi hyvin noita erilaisia öitä.
jos tilanne jatkuu epäselvänä niin kokeilisin uudelleen maidotonta Ja naudatonta. Ja sitten maidon ottamista takaisin alkuun esim laktoosittomina tuotteina. Jos niistä ei pariin viikkoon oireita niin sitten varoen myös laktoosia sisältävät tuotteet.
Meillä ollut hyvin samanlainen tilanne nukkumisten kanssa. Ei nuku öitä vaan heräilee useasti. Meille ehdotettiin myös sairaalan unikoulua, mutta en ole vielä lasta sinne laittanut. Poikani siis nyt 2 vuotias. Innolla odottelen minäkin täältä neuvoja!
Sen olen kuitenkin huomannut että aikoina kun on ollut kotona vaikeaa ja riitaisaa (olemme jo eronneet) tai olen itse ollut väsynyt on myös poika nukkunut selkeästi huonommin.
Voimia!
Lapsen mielikuvitus on alkanut toimimaan ja sen vuoksi lapsella on painajaisia. Puheenkehitys tulee perässä eli lapsi ei voi kertoa hätäänsä. Lapsi tarvii lähellä olevaa aikuista rauhoittamaan ja lohduttamaan. Parin kuukauden päästä on taas rauhallisempaa!
Koittaisin sinuna vielä puuttua ruokavalioon. Koita muutama päivä antaa vain täysin turvallisia ruokia. Suolioireinen allergia on tosi kivulias.
Meilläkin oli ruokia jotka sopi 1-2 kk ja sitten ei enää sopineetkaan.
Meillä on poika vasta 8kk ja muutamat viimeiset kuukaudet ollaan valvottu. Meillä on on nyt kokeilussa refluksilääke jonka huomattiin auttavan refluksin oireisiin. MUTTA. Yöt jatkui levottomina. Lapsi ei selväsi enää huutanut kipua samoin kuin ennen lääkettä, mutta hysteerinen itkeminen pitkin yötä jatkui. Meillä oli vauvalla yövalo, mutta kaiken mahdollisen (ja mahdottoman) kokeilleena lopulta päätin kokeilla pitää yön valot päällä (kaikkia ohjeistuksia rikkoen). Yöt rauhoittui ja nyt mennään n. kolmella heräämisellä ilman älytöntä itkua. Meillä siis vauva pelkäsi pimeää vaikka olikin kevyt yövalo käytössä. En tiedä voiko teillä on kyse tästä, kun ongelma on jatkunut noin pitkään. Oletteko harkinneet omaa huonetta. Meillä vauva siirtyi omaan huoneeseen ja se on tuntunut hyvältä ratkaisulta, varsinkin nyt kun vauva nukkuu valot päällä. Kun nukuttiin samassa huoneessa vauva heräsi jatkuvasti meidän vanhempien ääniin kun tultii nukkumaan, käytiin vessassa, käännettiin kylkeä tai yskäistiin. En nyt ihan hirveästi osannut olla avuksi kun meidän kaveri tosiaan paljon nuorempi, mutta tuota valoasiaa kannattaa miettiä.
meillä on lasta herättäneet ja huudatteneet:
- suolioireinen allergia ei muuta oiretta kuin öiset itkut (ja joskus pyllyvaon kova punoitus)
- refluksi, allergiaoireena ja joskus kun lapsi söi illalla liikaa sopivaakin ruokaa.
- korvien ilmastoitumisongelma, harvinainen mutta kivulias, tähän auttoi kipulääke, nasonex nenäsumute tai parhaiten korvien putkitus.
veikkaisin että teillä on vielä allergioita ja yöheräämiset johtuvat sopimattomasta ruuasta. Pidä päiväkirjaa lapsen syömisestä ja unista. Ehkä syyllinen maito? Jätä maito hetkeksi pois. jos ei auta niin jätä myös kanamuna, vehnä,ruis ja ohra hetkeksi pois. Seuraa onko ruokavaliolla vaikutusta.
Meillä valvottiin kans tuohon ikään asti. Kunnes yksityisellä lääkärillä ottivat refluksin esiin. Oksentelikin tosin, ei joka päivä mut ehkä joka toinen. Ei puklannut pienempänä.happosalpaajat autto aika äkkiä ja olin ihan ihmeissäni. Liian tottunu valvomiseen. Ihmettelin aina ku muiden lapset nukku.sitte tuli syyllisyys että lapseni ollu oikeasti kipeä enkä oo tienny. Jälkeenpäi ku ajattelee ni olis pitäny tajuta mutta ensimmäinen lapsi kyseessä. Ja muut vähätteli ku päivällä niin kiltti neiti. Paitsi päiväunet aina maks 20min. Kannattaa tosissaanki selvittää onko lapsella joku oikea hätä!!
Mä veisin lääkäriin ja tarkistuttaisin kaikki tyypilliset ongelmat. Jos kerran kipulääke välillä auttaa, niin lapsellahan on silloin kipuja jossain. Ja jos kerran noita allergioita ja suolistovaivoja on taustalla, niin tuntuu äkkiseltään siltä, että ne eivät ole vielä poistuneet.
mun tuli mieleen korvat. tai sitten siirät sängyn teidän viereen. jos se autaa niin ainakin tiedät mistä johtuu.
Tuli mieleen jos pojallasi on yölliset kauhukohtaukset (unikauhuhäiriö).
Valitettavasti ei ole neuvoja, vain sympatiaa. Meidän esikoinen (poika) käyttäytyi samalla tavalla 8kk-2.5v. Ja meillä ei ollut parisuhdeongelmia, ei muita ongelmia lapsen kanssa, ei allergioita eikä mitään sairautta. Viereen ottaminenkaan ei auttanut, lapsi heräili ihan samalla tavalla ja huusi. Lapsi sai paljon seuraa ja läheisyyttä päivällä, hoidettiin kotona 3-vuotiaaksi. Nyt on terve ja kaikin puolinreipas 5-vuotias, hellä meitä kohtaan, iloinen jne. Kiinnostaisi kyllä tietää mistä hitosta tuo heräily johtui.
En jaksanut lukea aiempia vastauksia, mutta been there done that. Meillä yövalvomiset alkoivat kun lapsi täytti 1v. Hän itki 2-6 h yössä. Se oli jotain ihan kamalaa. Ei kuitenkaan välttämättä nukkut päivällä ihmeemmin päikkäreitä (1-2h). Kävimme lääkärissä ja söimme refluksiin lääkettä turhaan yms, koska halusin, että sille huudolle olisi joku järkeenkäytä syy. Lääkäri sanoi jossain kohtaa, että enää ei voida tehdä mitään. Näitä tapauksia kuulemma on aina välillä. Sanoi, että vanhemmat "sekoavat" koska ei löydy mitään järkeekäypää syytä itkuun. Ei fyysisestä tai henkiseestä puolesta. Lääkärin mukaan itku loppuu useinmiten näissä tapauksissa 4 ikävuoteen meneessä. Arvaa lohduttiko? Olin niin poikki, että vain itkin. Lapsi on nyt 2,5v ja on nukkunut oman mittapuuni mukaan hyvin (heräilee useasti öisin, mutta ei valvo ja itke yhtä jaksoisesti) noin puoli vuotta. Pääsimme siis vähällä, koska yöhelvettiä kesti vain reilun vuoden. Olin jo varma, että sekoan. Kävimme koko ajan allergialääkärillä hän sanoi, että lapsemme voisi olla tämän terveempi, vaihtoehdoksi ei siis jäänyt diagnoosista kuin selittämätön itku. Ja totta, se itku loppui kuin seinään ja yömme on miljoona kertaa rauhallisempia ja laadullisesti parempia kuin vuosi sitten, vaikka moni kauhistelee meidän huonosti nukkuvaa lasta. Tsemppiä!!!! En voi muuta toivottaa kuin tsemppiä ja jaksamista.
Minä siirsin lapseni toiseen huoneeseen sen jälkeen, kun olin käynyt ensiavussa rintakipujen takia. Unenpuute meinasi viedä henkeni, kun olin nukkunut lähes vuoden ajan vain muutaman tunnin yössä. Ajattelin, että parempi että lapsi huutaa, kuin että minä menetän terveyteni tai ehkä henkeni. Pelkäsin kyllä, että huoneiden väliä ramppaaminen pahentaisi entisestään vointiani, mutta itse asiassa lapsen siirtäminen omaan huoneeseen rauhoittikin yöt. Nyt nukumme kaikki hyvin, ja itsekin olen onneksi kunnossa.
Ehkä huoneen vaihto ei ole muuta tilannettanne, mutta mistä sitä tietää.... ainakin viestisi alkuosassa sanoit, ettette ole sitä vielä kokeilleet.
Jonain päivänä tekin nukutte hyvin, voimia kovasti!!
Ihana lukea teidän kommentteja <3 Siis ei tietenkään ole ihanaa että näitä uniongelmia on mutta helpottaa kun saa edes vähän vertaistukea ihmisiltä jotka tietää mistä puhun. Jotenkin on niin turhauttavaa että vaikka tuttavapiirissä on paljon lapsia niin tuntuu että nämä kaikki muut nukkuu yönsä hyvin ja suunnilleen yhtä soittoa kellon ympäri, ainakin vanhemmat näin antavat ymmärtää. Esikoinen onneksi nukkuu olosuhteisiin nähden yllättävän hyvin vaikka toinen mekastaa samassa huoneessa.
Nyt vuorokausi maidotonta dieettiä takana, vielä ei mitään muutosta entiseen. Mutta voihan se viedä muutaman päivän että lehmänmaito elimistöstä kokonaan poistuu. Kauramaito onneksi jokseenkin maistuu, ei nyt herkkua vaikuta olevan mutta ei täyskieltäytymistä ole tullut. Maustamattomasta soijajugurtista tykkää, siihen tutustui jo vauva-aikana kun maitoallergia jylläsi.
Jos maito ei vaikuta olevan oireiden syynä, kokeilen ehkä viljatonta tai nukkumapaikkojen muuttelua. Vilja-allergia tosin tuntuu minusta jokseenkin kaukaa haetulta kun muita oireita ei ole kuin tuo yöitku. Mutta katsotaan nyt. Onhan sekin tietysti mahdollista että mitään fyysistä syytä ei löydy niinkuin pari edellistäkin olivat lastensa kanssa kokeneet, ja lapsi nyt sitten vain "huutaa huutamisen ilosta"...
Useita muutoksia ei kuitenkaan ole järkevää tehdä kerralla, että pysyy kärryillä mikä huutamisen nyt sitten mahdollisesti aiheuttaa. Kokeillaan nyt sitten yks juttu kerrallaan!
-Ap
Takana reilu viikko maidotonta ruokavaliota ja 5 yötä lapsen sängyn paikka siirrettynä huoneen toiseen reunaan. Eipä juurikaan ole ainakaan positiivista muutosta ollut. Ei yhden ainoata nukuttua yötä koko viikon aikana. Huoh. Omaan sänkyyn olen kiikuttanut 1. yönä 60 kertaa (2 heräämistä), 2. yönä 6 kertaa (2 heräämistä, 3. yönä 12 kertaa (5 heräämistä), 4. yönä 10 kertaa (3 heräämistä) ja 5. yönä eli viime yönä 50 kertaa (3 heräämistä). Nyt kello on vasta 22 ja poika on herännyt jo 3 kertaa, mies (joka on jo "nukkumassa" kun menee aamuyöllä töihin) on vienyt pojan omaan sänkyyn ainakin viidesti kun lapsi itkenyt ja noussut äitiä etsimään.
Yöllä ensimmäiset omaan sänkyyn viemiset vielä jaksaa mutta kun alkaa olla 20 kertaa tai yli noita palauttamisia niin alkaa jo omat jalat ja taju pettää kun on niiiin väsynyt... Mitenköhän pitkään menee että lapsi hoksaa että ei kannata sängystä nousta kun kuitenkin kantavat takaisin...??? Meidän sänkyyn en ota huutamaan ja potkiutumaan, kokeiltu on ja siitä tulee katastrofi.
-Ap