Hei kaikki pitkäaikaistyöttömät: Oletteko olleet työkykyarviossa?
Tarpeeksi pitkään ihmisen oltua työttömänä tässä huonosti työllistyvässä valtiossamme, hänet passitetaan viimeiseltä työkykyarvioon te-toimiston määräyksestä.
Millaisia kokemuksia em. työkykyarviosta työttömillä on?
Oliko siitä hyötyä vai haittaa?
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon pitkäaikaistyöttömiä tavannut haastatteluissa ja eri hankkeiden parissa. Valtaosaa yhdistää tietty outous, eli tyyppi ei nyt vaan ole ihan normaali. Sitten nämä ihmettelevät, kun eivät työpaikkaa saa. Katsokaa oikeasti peiliin ja nöyrtykää joskus kuuntelemaan mitä esim. siellä työkykyarviossa sanotaan.
Tietty outous? Eli siis mikä? Ei nyt vaan ole ihan normaali? Millä tavalla? Aikamoista mutuilua :D Ehkäpä kukaan ei vain halunnut sinulle töihin tai piti taas yhtä turhanpäiväistä haastattelua ajanhukkana. Ehkä kyselit outoja tai epäjohdonmukaisuuksia? Ihania sun kaltaiset ihmiset jotka on töissä olleet ehkä pitkäänkin, niin tulee tuo sama asenne kuulla ja nähdä outouksia ihmisissä jotka ei epäonnekseen ole saaneet (suhteilla) vakipaikkaa. Harhaluulo että itse on jotenkin terve ja normaali :)
No jos nyt kuvaan tätä henkilötyyppiä, niin sellainen kummelihahmo. Ja ei sitä kukaan pysty esittämään tieten tahtoen. Meille toki rekrytään paljon ihan muutenkin, ja kyllä tämä kummelimaisuus on valtaosassa pitkäaikaistyöttömiä, ei toki kaikissa. Ja ei ole vain minun silmissä, ihan samalla tavalla myös työkaveri asian näkee.
Onkohan minusta tullut kummelihahmo nyt kun olen pitkäaikaistyötön?
Olen kyllä aikaisemmin ollut töissä, jopa vuosia samassa työpaikassa, ja työpanokseeni on oltu ihan tyytyväisiä. Mutta onko se sitten tämä työttömyys, joka kummelihahmouttaa ihmisen omituiseksi?
Pikkuisen syrjäänvetäytyvät olen kyllä aina ollut, kärsin melusta, en aina ymmärrä mikä ihmisiä jossakin asiassa naurattaa, enkä välitä pukeutua muodikkaasti.
Haha, joo ihan käsittämätön yleistys. Mies on pitkäaikaistyötön ja ihan normaali ihminen on. Kun ei vaan pääse töihin, niin ei pääse. Ei meinaa päästä edes haastatteluun näyttämään, onko kummelihahmo vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkein juttu omasta mielestäni oli, kun tein masennustestin ja se masennustesti piti viedä työvoimavirkailijalle. Yksi tämän testin kysymyksistä oli: koetko seksuaalisen kiinnostuksesi vähentyneen, tms. Todella järkyttävää oli sitä jollekin kalkkunalle kiikuttaa. Ilman sitä kuulema en olisi ollut oikeutettu työttömyysetuuteen, koska eivät olisi voineet tietää olenko tarpeeksi terve työmarkkinoille. Tästä on aikaa yli 10 vuotta ja vieläkin vit uttaa.
mitä hemmettiä se te-virkailijalle kuuluu kenenkään seksuaalisuus??? Eihän sitä saa työhaastattelussakaan kysyä.
Tuollaiset yksityisasiat ei kuulu työnhakuun tai mihinkään työkkärin "palveluihin". Jos vaan on mahdollista, kannattaisi ottaa lakimies näihin tyky-haastatteluihin ym. Siihen kai kansalaisella on oikeus.
Liekö edes itsestäänselvästi oikeutta siihenkään, kun työkkäristä on kyse.
Toisekseen pitkäaikaistyöttömällä ei useinkaan ole varaa mihinkään lakimiehiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mitä niiden Kummeli-hahmojen ja omituisten ihmisten sitten pitäisi oikein tehdä?!!! Ei pääse töihin, ei pääse eläkkeelle, ei saisi näköjään käydä edes työhaastatteluissa, kun se on ihan turhaa ja haastattelijalle tulee epämukava olo.
Kuten täällä on sanottu, katsoa peiliin, nöyrtyä ja muuttaa sitä käytöstään. Mutta jos vastaanotto on "epäammattimainen psykologi, valituksen teen", niin se kehittyminen on hieman vaikeaa.
En ole työtön enkä ole koskaan ollut moisessa arviossa mutta suututtaa asenne että jonkun pitäisi persoonansa takia katsoa peiliin ja nöyrtyä, järkyttävää.
Maailma nyt on hieman julma paikka. Ja ei kukaan pakota muuttumaan, mutta olisi hyvä tiedostaa mistä se pitkäaikaistyöttömyys johtuu. Töihin valitaan parhaimmat. Vai olisitko oikeasti tyytyväinen, että aamulla lastasi hoitoon viedessä hoitaja tulisi vastaan hihittäen jotain omituista, laittaisi haalarin lapsesi päälle kesäkuumalla ja leikkaisi lapselle otsatukan, koska leikittiin kampaajaa?
Sinä et nyt puhu pitkäaikaistyöttömistä vaan ihmisistä joilla on oiekasti jonkinasteisia mielenterveysongelmia ja he eivät tarvitse mitään nöyrtymistä vaan tukea ja hoitoonohjausta. Ihmetyttää suuresti että sinun kokemuksesi pitkäaikaistyöttömistä on valtaosin tuollaista kuin kuvaat. Todellisuudessa pitkäaikaistyöttömissä on niin monenlaisia ihmisiä kuin missä tahansa sosioekonomisessa asemassa olevissa yhteiskunnassamme. Sinun ongelmasi on asenteellisuus ja se että et viitsi avata silmiäsi tai mieltäsi tuossa asiassa. Kenenköhän oikeasti tulisi nöyrtyä ja muuttaa käytöstään.
Olen ollut hoitoon ohjaamassa juuri tällaisia pitkäaikaistyöttömiä, mutta vain harvat viitsivät ottaa apua vastaan. Mielenterveyssyyt voisivat oikeuttaa eläkkeelle, mutta jostain syystä on helpompaa syyllistää ammattilaisia täällä kuin käydä miettimässä psykiatrian ammattilaisen kanssa, mikä omassa psyykessä rajoittaa ja on pitkäaikaisesti rajoittanut työllistymistä. Monilla pitkäaikaistyöttömillä on ollut isoja haasteita kehitysiässä koulunkäynnissä, oppimisessa, sosiaalisissa suhteissa. Monilla isoja traumoja. Eikä ne itsestään helpota, jos ei lähde ammattilaisen kanssa niitä työstämään.
Kumma kylläkin mulla työttömällä, jolla on koulut käyty ilman luokalle jäämistä ja ammattitutkinto hanskassa, pitkä työhistoria, mutta alani töitä ei ole ollut vuosiin edes haettavana tällä seudullani, jossa asun; niin mietitään sitten missä vika, koska terveys on kohdallani ollut syntymästäni asti terve ja työkykyä on riittänyt, mutta ei työpaikkoja, jossa voisi toteuttaa sitä kykyään täällä, jossa minä asun? Epäilenpä vaan, että ikälukuni on sellainen, etten vaan kelpaa enää työelämän puolelle. Jos on matkan varrelta traumojakin, niin eipähän ne ole vaikuttaneet aikaisempiinkaan työtehtäviini, ja kiitettäviin suorituksiini. ONGELMA on yksinkertaisesti, ettei ole työnantajia, jotka palkkaisivat normipalkoilla enää ketään, kun ovista ja ikkunoista te-toimisto passittaa ilmaisia työttömiä työhön orjiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vilpittömästi kysyn; jos olette olleet yli kaksi vuotta työttömänä, niin miksi ette hae palkkatukipaikkaa jostain kivasti ja itseä kiinnostavasta kolmannen sektorin paikasta? Ettekö oikeasti koe, että esim. kuuden tunnin työ itseäsi kiinnostavassa paikassa 1700€ palkalla auttaisi työllistymään, toisi mielekästä tekemistä ja ennen kaikkea hyödyttäisi muita?
Kaikki tilastot kertovat, että palkkatuki ei auta työllistymään.
Eli koska tilastot kertovat jotain, niin ei kannata edes yrittää? Todennäköisempää on, että töissä ollessa työllistyy, kun useamman vuoden työttömyyden jälkeen.
Ei ole todennäköisempää. Se on vain hukkaan heitettyä aikaa. Palkkatukityöntekijää ei tuen päätyttyä palkata normaalin työhön oikeastaan koskaan. Parempi olisi vain valehdella nuo työkokemukset ansioluetteloon.
Olin lähes 15 vuotta sitten tallentajana ensin työkokeilussa ja sittemmin palkkatuella suuren kaupungin museossa. Palkkatukiaikanani hoidin tallentamisen osalta yksin erästä isoa projektia. Työpätkäni lähestyessä loppuaan minulle vihjattiin, että tulossa olisi projektirahoituksella jatkopätkä tuohon samaan projektiin. Sainko tuon pätkän? No enhän toki. Se meni muita tallennushommia museolla pätkätyönä tehneelle tohtorille, itse kun olin vain maisteri (en tältä alalta, mutta eipä se ollut niinä puolenatoista työvuotenani tippaakaan haitannut, vaan olin työskennellyt pitkiä aikoja yksin eräässä yksikössä eri tallennusprojektien parissa ja kiitosta oli sadellut). Vuosia myöhemmin olin vielä tuolla museolla puoli vuotta kuntouttavan työtoiminnan nimellä (eli tein samoja hommia, kuin työkokeilijana ja palkkatukilaisenakin), mutta silloin osasin jo suhtautua asiaan niin, ettei jatkoa tipu kuitenkaan - eikä tippunut.
vähävaraiset saavat ilmaisen lakimiehen oikeusaputoimistosta jos on tarve. eläkepaperit kannattaa tehdä siellä, tyky virkailijat tuppaavat pilaamaan tahallaan paperit.
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa mainosta eräälle neuropsykologille tuo nahka-asuinen gaymies, joka esittelee kuvissaan vehjettään & pyllistää reikäänsä esitellen sohvalla nahkaisessa asussaan ja istuu pöydän ääressä tekokalujaan olkkarin sohvapöydällään esitellen.
:D Juu, luotettavuus kyllä katoaa ammattitaitoon, jos ja on tuonkaltaisen seksuaalisesti häiriintyneen ihmissaastan kanssa joutunut jopa elämään.
Vai kertoisiko tämä ehkä enemmän omista haasteistasi erilaisuuden hyväksymisessä? Työyhteisöt ovat nykyään hyvin monimuotoisia ja vaaditaan erilaisuuden hyväksymistä ja avoimuutta. Ehkä sinun tulisi työstää tuollaisten asioiden hyväksymistä, jotta sopeutuminen työelämään ja erilaisiin työyhteisöihin olisi helpompaa?
Olen ollut kertaalleen Kelan kautta kuntoutustutkimuksessa ("rajoituksia on, mutta et ole työkyvytön; hankala tapaus, emme voi auttaa"), Kelan kuntoutustarveselvityksessä ("kuntouta itsesi ja mene työkokeiluun" kun taustalla fyysinen sairaus ja kroonistunut niskajumi), yhden kaupungin TYP:in työkykyarviossa ("hankala tapaus, rajoituksia on paljon, sulkevat suurimman osan työnkuvista pois, emme voi auttaa" kun sairauksia on tullut lisää, eikä niska kestä enää edes pöydän ääressä kahvittelua) ja nyt odottelen lääkäriaikaa tämän nykyisen asuinkaupunkini TYP:iin, koska keskussairaalan työkykyryhmä ei huolinut minua vaivoikseen. Paras kuulemani lause tähän asti on ollut kuntoutustarveselvitystä tehneen psykologin hämmästynyt toteamus "Siis ongelmasihan on fyysinen, et ole masentunut!". Yksi psykiatri puolestaan yritti tyrkyttää masennuslääkkeitä ("Kirjoitan tänne tiedon, että pyydät vaan, niin omalääkäri kirjoittaa reseptin") kipuihin, joita minulla ei ollut, eikä edelleenkään sitä masennustakaan, testienkään mukaan. Itselleni siis hyöty näistä työkykyarvioista on tähän saakka ollut täysi nolla, enkä elättele suuria toiveita tämän tulevan selvittelynkään suhteen.
Vierailija kirjoitti:
60 v. pitkäaikaistyötön kirjoitti:
Mitä tekemistä työkykyarvioinnilla on pitkäaikaistyöttömyyden kanssa? Ei pitäisi olla mitään, ellei työtön itse hae sairauspäivärahaa tai eläkkeelle. Silloinkin asia ei kuulu TE-toimistolle vaan Kelalle.
"Työkyvyn arviointitutkimuksia käytetään, kun ne ovat tarpeellisia selvitettäessä hakijan oikeutta sairauspäivärahaan tai Kelan työkyvyttömyyseläkkeeseen."Työnantajat alkavat syrjiä vanhempia työnhakijoita ja siitä syystä yhä pitemmät työttömyysjaksot seuraavat toisiaan seuraavan 50 vuodesta 25 vuoden ajan aina vanhuuseläkkeelle asti. Pahimmillaan se voi tehdä ihmisen katkeraksi muttei automaattisesti työkyvyttömäksi. Jos on aina ollut aktiivinen, niitä aktiviteetteja etsii työttömänä ollessaan vapaa-ajan harrastuksista.
Tai opiskelee huvikseen ohjelmointia, 3D-mallinnusta ym. taitoja, vaikka omasta kokemuksesta tietää, ettei sellaisilla ole tässä yhteiskunnassa mitään todellista tarvetta. Osaaminen on miinusta, nuoruus plussaa! Ei todellakaan tällä konseptilla saada Suomea nousuun!Ehditkin esittää kysymyksen ennen minua. En ole koskaan ollut työtön, mutta kun olin sairauksieni vuoksi työkykyarviossa, tarkoitus oli silloin selvittää, pitäisikö mun päästä jo työkyvyttömyyseläkkeelle vai vieläkö pystyn tekemään töitä.
Pääseekö tuota kautta muka sairaseläkkeelle? Ettei ole vaaraa että jää täysin ilman toimeentuloa? Jos toteavat että on liian sairas työmarkkinoille mutta liian paljon työkykyä ettei pääse sairaseläkkeelle ja sitten jää kokonaan ilman toimeentuloa. Siinä tapauksessa eroan miehestäni että saan edes toimeentulotukea koska mieheni elätettävänä en aio olla loppuikääni, hirveän nöyryyttävää olisi.
Minulla on sellainen resilienssi kokemieni traumojen, koulutuksen ja työni pohjalta ettei mua nyt mihinkään siivoamaan tahi orjatyöhön laiteta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon pitkäaikaistyöttömiä tavannut haastatteluissa ja eri hankkeiden parissa. Valtaosaa yhdistää tietty outous, eli tyyppi ei nyt vaan ole ihan normaali. Sitten nämä ihmettelevät, kun eivät työpaikkaa saa. Katsokaa oikeasti peiliin ja nöyrtykää joskus kuuntelemaan mitä esim. siellä työkykyarviossa sanotaan.
Outo on tilannekin. Onko teillä muuten rasti ruutuun arvioinnit vai pitääkö kokonaisilla lauseilla tehdä se arviointilomake työttömästä?
Siis ihan normaaleissa työhaastatteluissa tavannut, kun on pitänyt velvoitetyöllistää yms. En tiedä tarkemmin tuosta työkykyarviosta, mutta jonkun pitäisi näille tyypeille sanoa asia ihan suoraan. Outoja, haisevia, omituisesti pukeutuvia, väärässä kohtaa nauravia/suupaltteja tai muuten vaan hassusti käyttäytyviä ei nyt vaan kukaan halua työpaikalleen, valitettavasti. Ja toki kaikki eivät ole, osa nyt vaan on ihan perilaiskoja, joiden perusasenne on sellainen hanskat tippuu maahan ja aidan ali mennään. Joskus jonkun vanhemman järkevän olen kohdannut. Tämä siis pk-seudulla, noin 14 vuoden kokemuksella ja noin 140 kohtaamisen perusteella.
Avainsana on siis velvoitetyöllistää!! Oma asenteesi on jo valmiiksi huono, voin kuvitella ilmeesi kun kyselet työttömältä asioista. Voin kuvitella työttömän vitutuksen kun taas pitää mennä palkattomiin töihin joista ei koskaan mitään pitempiaikaista irtoa vaikka joku saattaa valehdella että ehkä jopa saakin pitemmän sopparin. Kukaan ei niihin velvoitetöihin oikeasti halua, sillä kohtelu on niin ala-arvoista siitä haastattelusta alkaen, kuvittelette oikeasti että ihminen on intopinkeenä ja nöyränä tulossa palkattomaan työhön? Tietysti jokainen näyttää huonoimman puolensa että siltä välttyisi. Et taida olla ihan penaalin terävin kynä jos muuta kuvittelet? Saitko oman työpaikkasi miehesi junailemana? Tässä taas loistava esimerkki siitä että parhain aines ei ole aina siellä työelämässä :D
Ei meillä mitään palkattomia töitä ole, normaaleja työpaikkoja, jossa on palkkatuki mukana. Muuten ihan normaali työsuhde, joskus määräaikainen joskus vakituinen. Ja ilmeisesti tämä on todellinen ongelma, koska joskus on varovasti asiasta sanottu, niin ei kyllä olisi kannattanut. Jokainen saa olla sellainen kuin haluaa, mutta ei kannata ihmetellä ja kummastella, jos on pitkäaikaistyötön. Valitettavasti sellaista "kummelityyppiä" ei nyt vaan kukaan töihin halua.
Vaikutat ilkeältä. Ilmeisesti asenteesi paistaa kauas. Olisi kurjaa tulla työpaikkaasi pitkäaikaistyöttömänä. Varmaan saisi tuntea oudon tuijotuksesi, silmien pyörityksen, keljut vihjailut jne. Itse käyttäytyisin varmasti niin kummelisti, että työ loppuisi koeajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vilpittömästi kysyn; jos olette olleet yli kaksi vuotta työttömänä, niin miksi ette hae palkkatukipaikkaa jostain kivasti ja itseä kiinnostavasta kolmannen sektorin paikasta? Ettekö oikeasti koe, että esim. kuuden tunnin työ itseäsi kiinnostavassa paikassa 1700€ palkalla auttaisi työllistymään, toisi mielekästä tekemistä ja ennen kaikkea hyödyttäisi muita?
Vilpittömästi vastaan sinulle; luuletko että joakinen joak sellaisen haluaa/sellaista hakee saa sen? Osa pikkupaikkakunnista on niin huonossa taloudellisessa tilanteessa että edes palkkatukipaikkoja ei enää myönnetä. Osassa taas isoimpia pomoja lukuunottamatta kunta pyörii täysin näiden palkkatukilaisten/9€ päivä työttömien varassa.
Miksi yhdistys tai järjestö ei haluaisi heille ilmaista työntekijää? Toki jos asuu Lapin perukoilla, mutta silloin on ehkä muutenkin haasteita työllistyä. Ja pienemmältä paikkakunnalta muidenkin täytyy töihin kulkea.
Miksi ei haluaisi? No jos ei ole mitään työtä, mitä niille antaa. Minä olen ollut kahdessa eri järjestössä töissä 10 vuoden aikana, pk-seudulla. Toisessa tein 15 tuntia viikossa ja toisessa vain yhden päivän viikossa. Kummassakin tapauksessa olin ainoa työntekijä. Eli jos niillä ei ollut edes yhdelle ihmiselle tuon enempää töitä, niin mitä siellä joku toinen tekisi? Katselisi seiniä 1700 euro palkalla? Kiitos, ottaisin sen itselleni mieluummin kuin nykyisen alle 500 euron palkan/kk.
Olen ihan varma, että sama tilanne on monessa muussakin pienessä järjestössä.
Eikö järjestö tarvitse yhtään uusia toimintoja, jäsenkeräystä, somemarkkinointia tai koulutusmateriaalia? Tapahtumia? Kysely jäsenille? Nettisivujen uudistamista? Rahoitushakemuksia uusiin projekteihin? Avustusjärjestöissä ei yleensä käsittääkseni työt ainakaan lopu.
Ei niihin "avustus"järjestöihinkään montaa tukipalkallista kerralla oteta. Kierrätetään yhtä tai muutamaa kerrallaan, kun oikeus palkkatukeen päättyy aloittaa seuraavana päivänä jo uusi pitkäaikaistyötön.
No niinhän se on. Siksi se palkkatukipaikka on sellainen, minkä aikana aletaan hakea sitä uutta työtä, päivitetään osaamista ja saadaan suosittelijat uutta työtä varten.
Juu mutta niitäkään paikkoja ei riitä läheskään kaikille työttömille, siksi sinne ei niin vain mennä.
Eli koska ei riitä kaikille, niin myöskään sinun ei kannata hakea?
Ja mistä päättelit että itsestäni puhuin? Tai että en olisi joskus ollut palkkatyössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pyytänyt päästä työkyvyn arviointiin, mutta en ole päässyt. Ikää 58. Minulle ei enää edes soitella te- toimistosta. En pääse mihinkään.
:D Sinut onkin katsottu toivottomien työttömien tapaukseksi eli sinut on mapitettu ÖÖÖ-porukkaan, ja et pääse enää mihinkään, et edes hoitoon ja tutkimuksiin, vaikka ilmiselkeä tarve olisikin kohdallasi tervehdyttääksesi sinut vielä ilmaistyöorjatyövoimaan mukaan, ja sinnehän ne sinut viimein laittavatkin karenssikirveellä uhaten, eli joudut aivan taatusti kunnan 9 euron arvon luokitelluksi orjan tehtäviin jonnekin kunnan kierrätyskeskukseen tai jäteasemalle jaottelemaan jätteitä. Tervemenoa!
Onneksi edellisen kaltaiseen asemiin joutunut pitkäaikaistyötön, jolla todettu moniakin sairauksia, joiden vuoksi häntä ei kuitenkaan ole päästetty työkyvyttömyyseläkkeelle kelan tai vakuutuslaitoksen taholta, ja täten kyseinen henkilö joutuu jatkamaan työttömänä oloaan, vaikkakin monisairaana, niin ja jos typ määrää karenssin uhalla kuntouttavan työtoiminnan nimikkeellä työttömän ilmaistöihin jonnekin vähintään 4 tunniksi kerran viikossa, niin voihan työtön kipaista lääkäriin ja hakea sairaslomaa. Se siitä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pyytänyt päästä työkyvyn arviointiin, mutta en ole päässyt. Ikää 58. Minulle ei enää edes soitella te- toimistosta. En pääse mihinkään.
:D Sinut onkin katsottu toivottomien työttömien tapaukseksi eli sinut on mapitettu ÖÖÖ-porukkaan, ja et pääse enää mihinkään, et edes hoitoon ja tutkimuksiin, vaikka ilmiselkeä tarve olisikin kohdallasi tervehdyttääksesi sinut vielä ilmaistyöorjatyövoimaan mukaan, ja sinnehän ne sinut viimein laittavatkin karenssikirveellä uhaten, eli joudut aivan taatusti kunnan 9 euron arvon luokitelluksi orjan tehtäviin jonnekin kunnan kierrätyskeskukseen tai jäteasemalle jaottelemaan jätteitä. Tervemenoa!
Onneksi edellisen kaltaiseen asemiin joutunut pitkäaikaistyötön, jolla todettu moniakin sairauksia, joiden vuoksi häntä ei kuitenkaan ole päästetty työkyvyttömyyseläkkeelle kelan tai vakuutuslaitoksen taholta, ja täten kyseinen henkilö joutuu jatkamaan työttömänä oloaan, vaikkakin monisairaana, niin ja jos typ määrää karenssin uhalla kuntouttavan työtoiminnan nimikkeellä työttömän ilmaistöihin jonnekin vähintään 4 tunniksi kerran viikossa, niin voihan työtön kipaista lääkäriin ja hakea sairaslomaa. Se siitä sitten. Ja orjuuttaminen on täten selätetty. Kyllä fiksu aina keinot keksii, kun aletaan haistelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi edellisen kaltaiseen asemiin joutunut pitkäaikaistyötön, jolla todettu moniakin sairauksia, joiden vuoksi häntä ei kuitenkaan ole päästetty työkyvyttömyyseläkkeelle kelan tai vakuutuslaitoksen taholta, ja täten kyseinen henkilö joutuu jatkamaan työttömänä oloaan, vaikkakin monisairaana, niin ja jos typ määrää karenssin uhalla kuntouttavan työtoiminnan nimikkeellä työttömän ilmaistöihin jonnekin vähintään 4 tunniksi kerran viikossa, niin voihan työtön kipaista lääkäriin ja hakea sairaslomaa. Se siitä sitten. Ja orjuuttaminen on täten selätetty. Kyllä fiksu aina keinot keksii, kun aletaan ahdistelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkein juttu omasta mielestäni oli, kun tein masennustestin ja se masennustesti piti viedä työvoimavirkailijalle. Yksi tämän testin kysymyksistä oli: koetko seksuaalisen kiinnostuksesi vähentyneen, tms. Todella järkyttävää oli sitä jollekin kalkkunalle kiikuttaa. Ilman sitä kuulema en olisi ollut oikeutettu työttömyysetuuteen, koska eivät olisi voineet tietää olenko tarpeeksi terve työmarkkinoille. Tästä on aikaa yli 10 vuotta ja vieläkin vit uttaa.
mitä hemmettiä se te-virkailijalle kuuluu kenenkään seksuaalisuus??? Eihän sitä saa työhaastattelussakaan kysyä.
Tuollaiset yksityisasiat ei kuulu työnhakuun tai mihinkään työkkärin "palveluihin". Jos vaan on mahdollista, kannattaisi ottaa lakimies näihin tyky-haastatteluihin ym. Siihen kai kansalaisella on oikeus.
Eivät ne kuulukaan ja yritin kaikkeni, ettei sitä lappua olisi sinne täytynyt viedä. Ikäänkuin joku työvoimatoimiston virkailija olisi tällaisen testin perusteella itsenäisesti voinut tehdä päätelmiä tai päätöksiä kenenkään työkuntoisuudesta. Ne testit eivät millään tavalla kuuluneet tai kuulu työvoimatoimiston virkailijan osaamisalueeseen.
Oli nöyryyttävää. Seksuaalisuus ihmiselle on niitä henkilökohtaisimpia asioita.
Nuo kummelihahmot. Niillä on järkyttävän pahojen traumojen vuoksi aivan kamalan paha ptsd/dissosiaatiohäiriö. Eli niin paljon kaikkea pahaa tehty niille jo varhaislapsuudesta asti, että niiden aivoihin on tullut paljon ihan aitoa fyysistä neurologista vauriota, melkolailla samankaltaista vauriota kuin autismi mutta jopa sitäkin pahempaa. Kuin autismi+adhd+dementia. Ja lisäksi vielä aivot täynnä sietämätöntä kipua.
Jos tahdot nähdä aivan pahimman kaltaisia narsisteja, siis sellaisia läpeensä pahoja sosiopaattinarsisteja, niin mene katsomaan niiden kummelihahmojen vanhempia. Noin pahasti ihminen nimittäin traumatisoituu ainoastaan jos ihan pienestä asti kuritetaan vuosikausien ajan. Ja noin pahaa kuritusta tapahtuu useimmiten ainoastaan sellaisissa kodeissa joissa molemmat vanhemmat ovat narsisteja. Ainoastaan narsistit ovat niin sokeita toisen ihmisen pahoinvoinnille, siis lapsensa pahoinvoinnille, että ihan loppuun asti uskovat kaiken sen kurituksen olevan hyvää kasvattamista.
Jos tahdot nähdä vielä lisää pahimman kaltaisia narsisteja, niin mene katsomaan niitä "terveydenhuollon ammattilaisia" ja sosiaalityöntekijöitä ja työkkärityöntekijöitä jne joiden työ on auttaa niitä kummelihahmoja. Heillä ei ymmärrystä riitä kummeleille yhtään vaan he syyttävät kummeleita ongelmista. Kummeleiden syytä kaikki. Kummelit ovat laiskoja, haluttomia, uppiniskaisia, ylimielisiä, hankalia, itsekkäitä, pelkureita, nössöjä, valehtelijoita, kaksinaamaisia, selkärangattomia, velttoja, huonotapaisia, pahoja, ahneita, kurittomia, ne on jätetty kasvattamatta, ne on oppinut pahoille tavoille,...
Joten se "apu" mitä nuo työntekijät antavat on kummeleiden kurittamista, jotta ne saataisiin kuriin, ryhdistäytymään, aktivoitumaan. Kurittaminen on siis nöyryyttämistä ja vielä pahempaa.
Ja oikeaa diagnoosia nuo kummelit ei saa ikinä. Alkuun pistetään samaa masennusdiagnoosia kuin kaikille muillekin ongelmaisille ihmisille. Mutta jos hoidot jatkuvat ja vielä lisää diagnooseita pistetään niin se on persoonallisuushäiriöitä. Mieluiten psykiatrit diagnosoivat kummelit narsisteiksi. Mutta saatetaan diagnoosiksi pistää mitä vain muutakin, vaikkapa psykopaatti. Sitten niitä kummeleita saadaan kurittaa vielä lisää.
Noita kummeleita on Suomessa paljon. Mutta tuollaisia pahimman kaltaisia narsisteja on vielä enemmän, aivan älyttömän paljon.
Tätä varten tääkin ketju oikeesti taas on aloitettu...
ketjun aloittaja lanseeraa ja markkinoi klise väittämiä
vastaillen itse omiin postauksiin..ei tarvii kuin
vähän katsoa ketjun kommenteja niin näkee sen...
-Onhan niitäkin jotka tahallaan loisivat.
-köyhyys ja työttömyys ovat oma valinta,
-tukien varassa elävät ovat heidän elättejään.
-köyhien ei anneta kuolla, heitä joutuu elättämään.
-että muiden kuuluu kustantaa heidän elämänsä.
-Up , Up, Up, Up, Up, Up, Up, Up,
-olla kateellisia mutta työttömälle kyllä
-miten työttömät vaan vaativat lisää ja lisää rahaa
-elättämisen sijaan nämä työttömät osallistettaisiin
yhteiskuntaan maksuna sieltä saamastaan tuesta?
-Minua ei työttömissä ärsytä mikään muu kuin se,
että he vasemmiston äänestäminen-
-hmisiä jotka eivät edes yritä hakea töitä
-jne tätä samaa melkein joka kommentissa tuodaan esiin.
Tää ketjun aloittaja joka uppaa tätä vihaketjua
vastailemalla ite itelleen on hyvä esimerkki
millaisia epäihmisiä kokkarepers.ut on ja miksi
niitä ei pidä koskaan äänestää.Ne on epäinhimillisiä
rottia,jotka vain haluavat lyödä lyötyjä,
kiusata heikompia ja potkia maassa makaavaa.
Aivan kuten tämä mielisairas ketjun uppaaja,
joka päivittäin heti aamusta tehtailee tänne näitä
työtön-tuet pois-köyhät aloituksia ja vielä
työaikaan!.Ei näytä tälle mielisairaalle työ maittavan kun koko
päivän uppaa ketjujaan.
Näin moderni orjatyö toimii Suomessa
Jos puhutaan sossutuista niin silloin tulee puhua myös KAIKISTA muistakin tuista!
-yritystuet
-maataloustuet
-puoluetuet
jne katsomalla valtion tuet-listaa on tukilista loputon.
Kaikki tuet framille!
7 vuotta työttömänä eikä ole kukaan ehdottanut tuollaisia arvioita.