Hei kaikki pitkäaikaistyöttömät: Oletteko olleet työkykyarviossa?
Tarpeeksi pitkään ihmisen oltua työttömänä tässä huonosti työllistyvässä valtiossamme, hänet passitetaan viimeiseltä työkykyarvioon te-toimiston määräyksestä.
Millaisia kokemuksia em. työkykyarviosta työttömillä on?
Oliko siitä hyötyä vai haittaa?
Kommentit (176)
Mua ei voi vähempää kiinnostaa, pitääkö joku neuropsykologi mua tyhmänä kummelihahmona, vai ei! Sorry. Kertoo minusta paljon, jos haukkuu asiakkaitaan.
Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkykyarvioinnin psykiatrit ja neuropsykologit ovat monet yhtä sekaisin kuin asiakkaansa. Suojatyöpaikka.
Terv. Toimiston kollega
Pk-seudulla?
Olen tavannut työni puolesta kaksi psykiatria ja he olivat minusta tosi outoja. Kummeliin/putoukseen ihan supermatskua! Vaatetus, eleet, habitus, jutut... sääliksi käy potilaita.
Vierailija kirjoitti:
Törkein juttu omasta lööpitmielestäni oli, kun tein masennustestin ja se masennustesti piti viedä työvoimavirkailijalle. Yksi tämän testin kysymyksistä oli: koetko seksuaalisen kiinnostuksesi vähentyneen, tms. Todella järkyttävää oli sitä jollekin kalkkunalle kiikuttaa. Ilman sitä kuulema en olisi ollut oikeutettu työttömyysetuuteen, koska eivät olisi voineet tietää olenko tarpeeksi terve työmarkkinoille. Tästä on aikaa yli 10 vuotta ja vieläkin vit uttaa.[/quot
Mä myöskin karenssin uhkaamaana jouduin menemään tuonlaiseen pitkäaikaistyöttömän terveyssyyniin, ja kaiken huipuksi naapurikaupunkiin piti matkustaa ja maksaen itse ensi alkuun matkakulut työkykyarvio paikkaan. Toki oma asuinkunta hakemuksestani korvasi matkan ja vain menon + paluun, mutta sitäkin piti anomuksella anoa kunnan sossusta, vaikka matkakorvaus oli oikeus saada kaikkien huomioimatta työttömän tuloja. Kuitenkin törkeetä, että vaikka työtön ei ikinä ole ollut edes toimeentuloavun saajana aikaisemminkaan, niin tuosta työkykyarvion matkakuluista halvimman kuljetustavan (linja-auto taksan tms.) mukaisesti piti laatia hakemus, vaikka sen saamiseksi ei ollut mitään estettä kenelläkään osallistujalla. Itse en yöpynyt koko viikon aikana työkykyarvio paikassa vaan kuljin päivittäin omalla autollani kotiin yöksi.
Viikko sisälsi todellakin vinon pinon erilaisten utsimislomakkeiden loputonta täyttelemistä, ja niissä utsittiin ihan kaikkea intiimistä seksuaalielämästä alkoholin käyttöön sekä "Mitä syöt?" ja "Mitä harrastat?" sekä piti kertoa myös sosiaaliset suhteesi, harrastukset jne. Psykologi länttäsi yksilötapaamisen aikana siltä istumalta täytettäväksi moni määräisen "ruksi ruutuun" - kyselykaavakenipun. Esim. Kysyttiin surullisuudesta, että oletko ollut surullinen ja miten usein ja vaihtoehdot vastata edellä mainittuunkin olivat erittäin mustavalkeat!
Viikko oli minulle aivan naurettavan turha, mutta sainpahan tutustua ainakin pintapuolisesti eri tilanteissaan oleviin muihin työttömiin. Terveystarkastuksista ei sinänsä ollut hyötyä, koska ne ovat olleet jo tiedossa muutenkin, mutta työeläkevakuutuslaitos ei ole hyväksynyt minua työkyvyttömyyseläkkeen saajaksi sairauksista huolimatta, jotka rajoittavat työkykyäni. Kyse ei kuitenkaan ole psyykesairauksista, vaan fyysisistä vammautumisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vilpittömästi kysyn; jos olette olleet yli kaksi vuotta työttömänä, niin miksi ette hae palkkatukipaikkaa jostain kivasti ja itseä kiinnostavasta kolmannen sektorin paikasta? Ettekö oikeasti koe, että esim. kuuden tunnin työ itseäsi kiinnostavassa paikassa 1700€ palkalla auttaisi työllistymään, toisi mielekästä tekemistä ja ennen kaikkea hyödyttäisi muita?
Vilpittömästi vastaan sinulle; luuletko että joakinen joak sellaisen haluaa/sellaista hakee saa sen? Osa pikkupaikkakunnista on niin huonossa taloudellisessa tilanteessa että edes palkkatukipaikkoja ei enää myönnetä. Osassa taas isoimpia pomoja lukuunottamatta kunta pyörii täysin näiden palkkatukilaisten/9€ päivä työttömien varassa.
Miksi yhdistys tai järjestö ei haluaisi heille ilmaista työntekijää? Toki jos asuu Lapin perukoilla, mutta silloin on ehkä muutenkin haasteita työllistyä. Ja pienemmältä paikkakunnalta muidenkin täytyy töihin kulkea.
Miksi ei haluaisi? No jos ei ole mitään työtä, mitä niille antaa. Minä olen ollut kahdessa eri järjestössä töissä 10 vuoden aikana, pk-seudulla. Toisessa tein 15 tuntia viikossa ja toisessa vain yhden päivän viikossa. Kummassakin tapauksessa olin ainoa työntekijä. Eli jos niillä ei ollut edes yhdelle ihmiselle tuon enempää töitä, niin mitä siellä joku toinen tekisi? Katselisi seiniä 1700 euro palkalla? Kiitos, ottaisin sen itselleni mieluummin kuin nykyisen alle 500 euron palkan/kk.
Olen ihan varma, että sama tilanne on monessa muussakin pienessä järjestössä.
Eikö järjestö tarvitse yhtään uusia toimintoja, jäsenkeräystä, somemarkkinointia tai koulutusmateriaalia? Tapahtumia? Kysely jäsenille? Nettisivujen uudistamista? Rahoitushakemuksia uusiin projekteihin? Avustusjärjestöissä ei yleensä käsittääkseni työt ainakaan lopu.
Toki, mutta silloin pyydetään nykyistä toimistotyöntekijää tekemään ne, ihan sen jo aiemmin sovitun työajan sisällä. Sitä vartenhan hänet on sinne palkattu. Rahoitushakemuksia tosin oman kokemukseni mukaan tekevät vain toiminnanjohtajat, eivät todellakaan mitkään osa-aikaiset työntekijät, saati tukipalkatut, jotka eivät tunne järjestön toimintaa ollenkaan.
Jos nykyinen työntekijä ei jotain osaa noista, niin toiminnanjohtaja sitten itse väkertää niitä yömyöhään.
Sinulla on vähän liian ruusuinen kuva järjestöistä, ja ehkä muutenkin siitä että töihin vain mennään. Ei järjestöihinkään nyt kuka tahansa voi mennä touhuamaan. Esim. ylimääräisiä tietokoneita ei ole, ja sille toimistosihteerin koneelle pääsee vain salasanalla.
En ole tuo aiempi kirjoittaja, mutta jos joku meille laittaisi avoimen hakemuksen, jossa kertoisi mitä pystyisi tekemään ja ilmoittaisi, että kaikki perustyötkin käy ja palkka tulee valtiolta, niin totta kai hänet otettaisi töihin. Jos siis ei mikään tässä ketjussa kuvailtu kummeli olisi.
Mutta ei kyllä kukaan ole koskaan laittanut tuollaista hakemusta.
T: Suht isossa järjestössä töissä oleva.Kenen työn te hänelle antaisitte? Miten te nyt sitten pärjäätte, kun joku ei jo tee niitä tavallisia perustöitä?
Minä saisin potkut, jos joku toinen tulisi ilmaiseksi tekemään näitä minun töitäni. Sitäkö sinä haluat? Tätäkin etsin kaksi vuotta! Olen 5-kymppinen eikä kukaan palkkaa minua enää tämän jälkeen, tai vaikka palkkaisi, niin joku muu menettäisi oman työnsä kun minä tulisin sinne palkkatuella.
Hel*etti kun jotkut eivät tajua yhtään mitään. Olet tyhmä kuin saapas.
Ei työn määrä ole mikään vakio! Työtä nimenomaan luodaan ja uutta kehitetään. Jos oikeasti joku meille hakisi, niin silloin minun tai jonkun muun työtäni vapautuisi johonkin muuhun, joka parhaimmillaan taas tuottaa jotain uutta jne. Ei työpaikkoja ole mitään tiettyä määrää olemassa.
Ei ole ei, jos koko maailmaa ajatellaan, mutta kyllä voi olla yksittäisessä työpaikassa. Montako kertaa se pitää sanoa, että nytkään eivät pysty tarjoamaan minulle kuin päivän viikossa? Olen yrittänyt kysyä useamman kerran, mitä muuta voisin tehdä, mutta mitään ei ole.
Työtä kyllä olisi, mutta sinulle ei ole varaa maksaa palkkaa lisäajalla. Nyt puhutaan ilmaisesta työntekijästä.
Mahtavaa, että sinä tiedät minun työpaikkani asiat noin hyvin.
KOKO TYÖELÄKEVAKUUTUSLAITOKSET JA KELA MUKAAN LUKIEN OVAT JULMIA!
Olen sivulta huomannut niin monen vakavasti sairastuneen ihmisen työkyvyttömyyseläkkeen saamisen vaikeuden, että sitten on vasta irronnut työkyvyttömyyseläke sairastuneelle ihmiselle, kun hänen elinaikaodotuksensa on todettu lääkärinkin toimesta lyhyeksi. Sitten ovat vakuutusyhtiöt vasta myöntäneet tk.eläkkeen sairaalle vakuutetulleen, koska tietävät, ettei vakuutettu elä enää kauan ja eikä tarvitse kauan maksaa tk.eläkettä.
Muistan kun eräässä koulutuksessa työttömiä tutkinut lääkäri sanoi, että lähes kaikki pitkäaikaistyöttömät ovat työttömiä koska he ovat mielenterveys-, päihdeongelmaisia tai lievästi kehitysvammaisia. Särähti korvaan kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun eräässä koulutuksessa työttömiä tutkinut lääkäri sanoi, että lähes kaikki pitkäaikaistyöttömät ovat työttömiä koska he ovat mielenterveys-, päihdeongelmaisia tai lievästi kehitysvammaisia. Särähti korvaan kyllä.
Jaahas, kerroppas samantein tuon lääkärin nimi, niin lähtee lääkärioikeutensa poistoon ja sassiin!!
Pitkäaikaistyöttömissä on näet lääkäreitäkin, tiedän moniakin hammaslääkäristä lähtien.
Ja nykyisin kehitysvammaiset on karsittu jo lastentarhoissa erityishuollon piiriin, heille on koulusta lähtien erityisluokat jne. ja suojatyöpaikka odottelee oppivelvollisuusiän päätyttyä jokaikistä, että aivan todenperättömiä juttuja tuolta lääkäriltäsi, jossa olet ollut kuuntelemassa tuonkaltaisen idioottilääkärin juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, kerroppas samantein tuon lääkärin nimi, niin lähtee lääkärioikeutensa poistoon ja sassiin!!
Pitkäaikaistyöttömissä on näet lääkäreitäkin, tiedän moniakin hammaslääkäristä lähtien.
Ja nykyisin kehitysvammaiset on karsittu jo lastentarhoissa erityishuollon piiriin, heille on koulusta lähtien erityisluokat jne. ja suojatyöpaikka odottelee oppivelvollisuusiän päätyttyä jokaikistä, että aivan todenperättömiä juttuja tuolta lääkäriltäsi, jossa olet ollut kuuntelemassa tuonkaltaisen idioottilääkärin juttuja.
Kyllä keski-ikäisissä ja nuoremmissakin on lievästi kehitysvammaisia, joilla ei ole diagnoodia. Näitä tulee ilmi kylllä.
Vierailija kirjoitti:
Hahah! Kiitos päivän nauruista. Ei se turhaan eräs CV kouluttaja sanonut että ei ne kaikki siellä yliopistollakaan ihan täysillä käy :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä keski-ikäisissä ja nuoremmissakin on lievästi kehitysvammaisia, joilla ei ole diagnoodia. Näitä tulee ilmi kylllä.
Jahhas, ja sulla ainakin on tekstin tuottamisessa vaikeuksia, liekkö kehitysvammasi syynä moiseen, kun et osaa kirjoittaa oikein?
Vierailija kirjoitti:
KOKO TYÖELÄKEVAKUUTUSLAITOKSET JA KELA MUKAAN LUKIEN OVAT JULMIA!
Olen sivulta huomannut niin monen vakavasti sairastuneen ihmisen työkyvyttömyyseläkkeen saamisen vaikeuden, että sitten on vasta irronnut työkyvyttömyyseläke sairastuneelle ihmiselle, kun hänen elinaikaodotuksensa on todettu lääkärinkin toimesta lyhyeksi. Sitten ovat vakuutusyhtiöt vasta myöntäneet tk.eläkkeen sairaalle vakuutetulleen, koska tietävät, ettei vakuutettu elä enää kauan ja eikä tarvitse kauan maksaa tk.eläkettä.
Ahne illuminaatti siellä vaikuttaa.
Minä olen pyytänyt päästä työkyvyn arviointiin, mutta en ole päässyt. Ikää 58. Minulle ei enää edes soitella te- toimistosta. En pääse mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon pitkäaikaistyöttömiä tavannut haastatteluissa ja eri hankkeiden parissa. Valtaosaa yhdistää tietty outous, eli tyyppi ei nyt vaan ole ihan normaali. Sitten nämä ihmettelevät, kun eivät työpaikkaa saa. Katsokaa oikeasti peiliin ja nöyrtykää joskus kuuntelemaan mitä esim. siellä työkykyarviossa sanotaan.
Outo on tilannekin. Onko teillä muuten rasti ruutuun arvioinnit vai pitääkö kokonaisilla lauseilla tehdä se arviointilomake työttömästä?
Siis ihan normaaleissa työhaastatteluissa tavannut, kun on pitänyt velvoitetyöllistää yms. En tiedä tarkemmin tuosta työkykyarviosta, mutta jonkun pitäisi näille tyypeille sanoa asia ihan suoraan. Outoja, haisevia, omituisesti pukeutuvia, väärässä kohtaa nauravia/suupaltteja tai muuten vaan hassusti käyttäytyviä ei nyt vaan kukaan halua työpaikalleen, valitettavasti. Ja toki kaikki eivät ole, osa nyt vaan on ihan perilaiskoja, joiden perusasenne on sellainen hanskat tippuu maahan ja aidan ali mennään. Joskus jonkun vanhemman järkevän olen kohdannut. Tämä siis pk-seudulla, noin 14 vuoden kokemuksella ja noin 140 kohtaamisen perusteella.
Samantyylisiä kokemuksia minulla. Ovat usein tosi omituisia. Haisevat hieltä, lialta, homeelta, silliltä. Jos eivät haise, niin ovat muuten epäsiistejä kuten takkutukkaisia, huonoryhtisiä, päällä joku kotiasu tyyliin pieruverkkarit ja reikäinen paita. Joku voi pukeutua puhtaisiin vaatteisiin, mutta kasvoilla on semmoinen kuumeinen tuijotus eivätkä hallitse ilmeitään. Haastattelussa eivät joko osaa muuta kuin mollata itseään ("huono terveys", "kehitysvammaisen lapsen kotona hoito vie kaikki mehut", ja myös oma ikä mainitaan vikana) tai vaihtoehtoisesti retostelevat suuruudenhulluja juttuja johtamistaidoista vaikka ainoa työkokemus on 2 kk verohallinnon arkistossa mapittajana kuusi vuotta sitten. Soittavat vielä työhaastattelun perään 5 min päästä uhkaavalla äänellä vainoharhaisena että "mitä sinä minusta kirjoitit haastattelussa, lähetäpä heti nähtäväksi". Sit ovat nämä 57 v miehet jotka olivat joskus muinoin Nokialla ja sen jälkeen eivät ole sopeutuneet mihinkään työpaikkaan, kun pitäisi tehdä ihan oikeita töitä. Istuvat haarat levällään haastattelussa ja jo aluksi haukkuvat ikäsyrjijäksi ja pikkutytöksi (olen 39). Siltä pohjalta onkin molempien kiva aloittaa keskustelu.
Poikkeuksiakin varmaan on.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pyytänyt päästä työkyvyn arviointiin, mutta en ole päässyt. Ikää 58. Minulle ei enää edes soitella te- toimistosta. En pääse mihinkään.
:D Sinut onkin katsottu toivottomien työttömien tapaukseksi eli sinut on mapitettu ÖÖÖ-porukkaan, ja et pääse enää mihinkään, et edes hoitoon ja tutkimuksiin, vaikka ilmiselkeä tarve olisikin kohdallasi tervehdyttääksesi sinut vielä ilmaistyöorjatyövoimaan mukaan, ja sinnehän ne sinut viimein laittavatkin karenssikirveellä uhaten, eli joudut aivan taatusti kunnan 9 euron arvon luokitelluksi orjan tehtäviin jonnekin kunnan kierrätyskeskukseen tai jäteasemalle jaottelemaan jätteitä. Tervemenoa!
En ole ollut enkä ole kuullutkaan mistään työkykyarviosta. Nyt olen kyllä ollut monta vuotta jo töissä, mutta sitä ennen monta vuotta työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkein juttu omasta mielestäni oli, kun tein masennustestin ja se masennustesti piti viedä työvoimavirkailijalle. Yksi tämän testin kysymyksistä oli: koetko seksuaalisen kiinnostuksesi vähentyneen, tms. Todella järkyttävää oli sitä jollekin kalkkunalle kiikuttaa. Ilman sitä kuulema en olisi ollut oikeutettu työttömyysetuuteen, koska eivät olisi voineet tietää olenko tarpeeksi terve työmarkkinoille. Tästä on aikaa yli 10 vuotta ja vieläkin vit uttaa.
mitä hemmettiä se te-virkailijalle kuuluu kenenkään seksuaalisuus??? Eihän sitä saa työhaastattelussakaan kysyä.
Tuollaiset yksityisasiat ei kuulu työnhakuun tai mihinkään työkkärin "palveluihin". Jos vaan on mahdollista, kannattaisi ottaa lakimies näihin tyky-haastatteluihin ym. Siihen kai kansalaisella on oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon pitkäaikaistyöttömiä tavannut haastatteluissa ja eri hankkeiden parissa. Valtaosaa yhdistää tietty outous, eli tyyppi ei nyt vaan ole ihan normaali. Sitten nämä ihmettelevät, kun eivät työpaikkaa saa. Katsokaa oikeasti peiliin ja nöyrtykää joskus kuuntelemaan mitä esim. siellä työkykyarviossa sanotaan.
Outo on tilannekin. Onko teillä muuten rasti ruutuun arvioinnit vai pitääkö kokonaisilla lauseilla tehdä se arviointilomake työttömästä?
Siis ihan normaaleissa työhaastatteluissa tavannut, kun on pitänyt velvoitetyöllistää yms. En tiedä tarkemmin tuosta työkykyarviosta, mutta jonkun pitäisi näille tyypeille sanoa asia ihan suoraan. Outoja, haisevia, omituisesti pukeutuvia, väärässä kohtaa nauravia/suupaltteja tai muuten vaan hassusti käyttäytyviä ei nyt vaan kukaan halua työpaikalleen, valitettavasti. Ja toki kaikki eivät ole, osa nyt vaan on ihan perilaiskoja, joiden perusasenne on sellainen hanskat tippuu maahan ja aidan ali mennään. Joskus jonkun vanhemman järkevän olen kohdannut. Tämä siis pk-seudulla, noin 14 vuoden kokemuksella ja noin 140 kohtaamisen perusteella.
Avainsana on siis velvoitetyöllistää!! Oma asenteesi on jo valmiiksi huono, voin kuvitella ilmeesi kun kyselet työttömältä asioista. Voin kuvitella työttömän vitutuksen kun taas pitää mennä palkattomiin töihin joista ei koskaan mitään pitempiaikaista irtoa vaikka joku saattaa valehdella että ehkä jopa saakin pitemmän sopparin. Kukaan ei niihin velvoitetöihin oikeasti halua, sillä kohtelu on niin ala-arvoista siitä haastattelusta alkaen, kuvittelette oikeasti että ihminen on intopinkeenä ja nöyränä tulossa palkattomaan työhön? Tietysti jokainen näyttää huonoimman puolensa että siltä välttyisi. Et taida olla ihan penaalin terävin kynä jos muuta kuvittelet? Saitko oman työpaikkasi miehesi junailemana? Tässä taas loistava esimerkki siitä että parhain aines ei ole aina siellä työelämässä :D
Ei meillä mitään palkattomia töitä ole, normaaleja työpaikkoja, jossa on palkkatuki mukana. Muuten ihan normaali työsuhde, joskus määräaikainen joskus vakituinen. Ja ilmeisesti tämä on todellinen ongelma, koska joskus on varovasti asiasta sanottu, niin ei kyllä olisi kannattanut. Jokainen saa olla sellainen kuin haluaa, mutta ei kannata ihmetellä ja kummastella, jos on pitkäaikaistyötön. Valitettavasti sellaista "kummelityyppiä" ei nyt vaan kukaan töihin halua.
Vaikutat tosi mukavalta ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mitä niiden Kummeli-hahmojen ja omituisten ihmisten sitten pitäisi oikein tehdä?!!! Ei pääse töihin, ei pääse eläkkeelle, ei saisi näköjään käydä edes työhaastatteluissa, kun se on ihan turhaa ja haastattelijalle tulee epämukava olo.
Kuten täällä on sanottu, katsoa peiliin, nöyrtyä ja muuttaa sitä käytöstään. Mutta jos vastaanotto on "epäammattimainen psykologi, valituksen teen", niin se kehittyminen on hieman vaikeaa.
En ole työtön enkä ole koskaan ollut moisessa arviossa mutta suututtaa asenne että jonkun pitäisi persoonansa takia katsoa peiliin ja nöyrtyä, järkyttävää.
Maailma nyt on hieman julma paikka. Ja ei kukaan pakota muuttumaan, mutta olisi hyvä tiedostaa mistä se pitkäaikaistyöttömyys johtuu. Töihin valitaan parhaimmat. Vai olisitko oikeasti tyytyväinen, että aamulla lastasi hoitoon viedessä hoitaja tulisi vastaan hihittäen jotain omituista, laittaisi haalarin lapsesi päälle kesäkuumalla ja leikkaisi lapselle otsatukan, koska leikittiin kampaajaa?
Sinä et nyt puhu pitkäaikaistyöttömistä vaan ihmisistä joilla on oiekasti jonkinasteisia mielenterveysongelmia ja he eivät tarvitse mitään nöyrtymistä vaan tukea ja hoitoonohjausta. Ihmetyttää suuresti että sinun kokemuksesi pitkäaikaistyöttömistä on valtaosin tuollaista kuin kuvaat. Todellisuudessa pitkäaikaistyöttömissä on niin monenlaisia ihmisiä kuin missä tahansa sosioekonomisessa asemassa olevissa yhteiskunnassamme. Sinun ongelmasi on asenteellisuus ja se että et viitsi avata silmiäsi tai mieltäsi tuossa asiassa. Kenenköhän oikeasti tulisi nöyrtyä ja muuttaa käytöstään.
Olen ollut hoitoon ohjaamassa juuri tällaisia pitkäaikaistyöttömiä, mutta vain harvat viitsivät ottaa apua vastaan. Mielenterveyssyyt voisivat oikeuttaa eläkkeelle, mutta jostain syystä on helpompaa syyllistää ammattilaisia täällä kuin käydä miettimässä psykiatrian ammattilaisen kanssa, mikä omassa psyykessä rajoittaa ja on pitkäaikaisesti rajoittanut työllistymistä. Monilla pitkäaikaistyöttömillä on ollut isoja haasteita kehitysiässä koulunkäynnissä, oppimisessa, sosiaalisissa suhteissa. Monilla isoja traumoja. Eikä ne itsestään helpota, jos ei lähde ammattilaisen kanssa niitä työstämään.
Onkohan minusta tullut kummelihahmo nyt kun olen pitkäaikaistyötön?
Olen kyllä aikaisemmin ollut töissä, jopa vuosia samassa työpaikassa, ja työpanokseeni on oltu ihan tyytyväisiä. Mutta onko se sitten tämä työttömyys, joka kummelihahmouttaa ihmisen omituiseksi?
Pikkuisen syrjäänvetäytyvät olen kyllä aina ollut, kärsin melusta, en aina ymmärrä mikä ihmisiä jossakin asiassa naurattaa, enkä välitä pukeutua muodikkaasti.