Miten keitetään Teevesi?
Appiukko tuli kylään ja pyysi keittämään teetä. Minä lorautin vedenkeittimeen vettä lisää ja napsautin päälle. Ukkeli tuli siihen ja sanoi että et sä taida edes vettä osata keittää.
Minä harmistuin ja suutuin ja sanoin että keitä itse. Menin pesuhuoneeseen pyykkiä ripustamaan.
Ukkeli joi teensä ja häipyi tunti sitten. Nyt harmittaa, ei kai se suutuksissa lähtenyt. Ja mitä minä muka tein väärin. Onko veden keittämisestäkin tehty taiteenlaji?
Kommentit (9)
Teit yhden virheen, josta appiukkosi suuttui. Teevesi keitetään aina tuoreesta kylmästä vedestä. Se ettet tyhjentänyt keitintä ensin vanhasta vedestä herätti varmasti hänen huomion.
Teevesi on mieluiten keitettävä metallipannussa liedellä, ei millään muovisella "vedenkuumentimella". Kylmää tuoretta vettä ja veden on kiehuttava kuplien n 1min/litra, jotta veden happipitoisuus on oikea.
Vesi on sitten kaadettava haudepannuun jne. Mutta se on jos sitten toinen juttu, kun nyt edes veden osaisit keittää niin siitä on hyvä lähteä.
Sinun olisi pitänyt ymmärtää tarjota miehesi isälle itsesi. Ennen teen keittoa, teen juonnin jälkeen ja sitten vielä siellä pyykkituvassa. Silloin olisi ollut tyytyväinen. Terve mies haluaa naista niin kauan kuin henki pihisee. Minuun kävi kerran käsiksi 77 vuotias miehen setä. Annoin kokeilla rintoja karheilla käsillä. Komeasti sillä seisoi, mutta sen pitemmälle ei voinut mennä kun oli muitakin vieraita talossa.
Höpö höpö. Jos on totta, appiukollasi on huono päivä. Älä mieti enempää, anna sen vain itse keittää teensä tästä lähtien. Ota puheeksi joskus kun miehesi on läsnä. Toi teeveden keittäminen on hifistelyä. Minä keitän kahvin aina siten, että kaadan vedenkeittimestä kylmän veden kahvinkeittimeen. Se on kerran kiehunutta. Kuumaa vettä ei saa kaataa, ei ainakaan MoccaMasteriin, sen tiivisteet alkavat vuotaa ja tippastavat vettä pöydälle.
Teräksisellä vedenkeittimelle tulee oikein hyvää teevettä. Muovisiin keittimiin en koskisi pitkällä tikullakaan.
Ja aina keittämisen päätteeksi ylimääräinen vesi kaadetaan pois ja seuraavalla käyttökerralla lasketaan kannuun uutta, kylmää vettä.
No hyi helvetti, ei kai kukaan käytä keittimessä seisonutta, limoittunutta vettä uudestaan? Ja lisää päälle uutta vettä? Miksi ihmeessä, onko se joku uusi säästökikka vai? Ja kuka sanoi laittavansa kahvinkeittimeen KUUMAA vettä? Kraanavesi pitää ottaa aina kylmänä,koska lämmin vesi irrottaa putkistosta kaiken lian ja bakteerit.
Ihme, ettei tällaisia perusasioita tiedetä.
Toivottavasti en koskaa joudu kylään ihmiselle, joka lisäilee vedenkeittimeen vettä vanhan kuraveden päälle!
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:28"]
Höpö höpö. Jos on totta, appiukollasi on huono päivä. Älä mieti enempää, anna sen vain itse keittää teensä tästä lähtien. Ota puheeksi joskus kun miehesi on läsnä. Toi teeveden keittäminen on hifistelyä. Minä keitän kahvin aina siten, että kaadan vedenkeittimestä kylmän veden kahvinkeittimeen. Se on kerran kiehunutta. Kuumaa vettä ei saa kaataa, ei ainakaan MoccaMasteriin, sen tiivisteet alkavat vuotaa ja tippastavat vettä pöydälle.
[/quote]
Siis miksi ihmeessä käytät kahvinkeittimeen jo kerran keitettyä vettä?
Voi vitja, miten tyhmä on ap ja muutama muu. Vai että oikein uutta vettä vanhan päälle.
Minä käytän teen valmistamiseen vain merkkilähdevettä, ja laadukasta irtoteetä. Ei se sen kummempaa ole.