Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

***KESÄKERTUT 2006***

19.07.2006 |

Tässä meille kertuille sitten jo kolmas pino =)

Edellinen:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7773120&p=2&tmode=1&smode…

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
21.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on nuo isommat lapset siellä mökillä. Kohta lähdetään mekin sinne kunhan tuo mies kotiutuu töistä.

NELJÄKÖ, eikö olekin " ihanaa" kun on noi isommat apulaiset apuna? Oikeasti monesti ihan oikeasti ovat apuna mutta sitten taas toisinaan ovat ihan liikaa lähmimässä ja kähmimässä tuota vauvaa, meillä ainakin. Ja kun en viitsi hirveästi rajoittaa kun ovat niin myytyjä (poika 8v., tyttö kohta 7v.) tuosta vauvasta. Nyt olen laittanut (yrittänyt) rajan että kun se syö tai nukkuu siihen ei kosketa!! Alkaa meinaan vauva jo toisinaan hermostua kun on käsiä joka paikassa ja meidän tytön pitkät hiukset aina naamalla jne.. Ja sitten kun meidän naapureina (siis ihan samalla tontilla) asuu myös kolme samanikäistä lasta niin ei tosiaan pusuja, käsiä ym puutu tuon meidän vauvan elämästä. Yks ilta kun oltiin kylvettämässä pojua niin lapsetkin tuli auttamaan ja niin siinä oli yhteensä 8 kättä pesemässä, huh!

S@N, onnittelut sulle näin jälkikäteen! Ja imetyksestä sen verran että mun mielestä se on hyvä juttu niin kauan kun se tuntuu itsestä hyvältä, kukin tehköön itselleen parhaan ratkaisun. Esikoinen meillä ei ollut ns. tissi-vauvoja, vaan raivosi tissillä niin että mäkin aina itkin ja imetyshetket oli kaukana ihanudesta, ne oli tosi ahdistavia koska aina koin jokaisella imetyksellä kuinka " huono" äiti olen, siis omasta mielestäni. Minä itkin ja vauva itki, kunnes mun mies kerran ampaisi kauppaan ja osti korviketta ja totesi että " p***kele, nyt loppuu kummankin itkeminen" :). Sitten aloin antaa pullosta ja imettää yhdessä. Lähinnä imetin vauvaa yöllä ja silloin kun se oli rauhallinen, niistä jäi hyvät muistot kun vaan tissuteltiin lähinnä läheisyyden takia. Ja itseasiassa tuo lapsi on meillä ollut itse terveyden perikuva!! Tyttö jota taas täysimetin 5kk on ollut varsinainen infektiolapsi, se on saanut kyllä kaikki taudit sun muut mitä maa päällään kantaa, eli turha on syyllistää edes sillä hirveästi itseään. Nyt tämän kolmosen kanssa täysimetän sen aikaa kun hyvältä tuntuu. Nyt mua ahdistaa eniten se että olen niin sidottu vauvaa vaikka mulla on nuo isommatkin lapset ja lypsäminenkin on kuitenkin aika työlästä, siis lypsää niin paljon että voisi huoletta isompien kanssa touhuta. Ja kun tuossa lypsin yhden viikon pakkaseen alkoi maitomäärä lisääntyä hurjasti joten siitä seurasi taas itselle vaikeuksia kun tissit on täys ja vauvalle lisää ilmavaivoja kun maitoa suihkuilee täysillä.

Nyt mä lopetin kaikki tipat, niin deetipat, relat, ja disflatylin! Poju on nyt itkenyt niin valtavasti pari päivää ja puklaillut ihan kauheita määriä että lopetin kaikki tipat ja tauon jälkeen aloitan yksitellen pienillä annoksilla taas kokeileen mikä oikein aiheuttaa noin kauhiat ilmavaivat? Ja deetipat meinaan vaihtaa Jekovittiin, eikös ne ole vesipohjaisia?

Ootteko todennut jotain omassa syömisessä mikä erityisesti aiheuttaisi ilmavaivoja vauvalle? Mä olen jättänyt kaikenlaista pois omasta ruokavaliosta mutta ei tunnu auttavan, pahenee vaan. Vinkkejä otan vastaan mielellään!!

Eilen ostettiin isompia pampersseja 4-9kg ja ne on nyt pitänyt pissaa paremmin kyljistä, aiemmin kokeiltiin 3-6kg vaippoja. Mutta kiitos ÄITIMIIA kommenteista tästä " läpipaskomisesta" että siis on normaalia. Meillä kun on isommat lapset kärsineet lähinnä ummetuksesta ja epäsäännöllisestä kakkaamisesta niin on oikeasti tuntunut tosi epänormaalilta tällainen jatkuva paskominen :)). Mielessä käynyt kaikki allergioista ties mihin jo...

Nyt tuo poju nukkuu tuossa vieressä vaunuissa kun niitä jalalla potkin ees taas. Kyllä tämäkin on elämää ;).

Täriseekö teidän muiden vauvat? Poju on alkanu täristää jaloilla oudosti?

t. mariadee +" jussi" 3vko6pvää

Vierailija
22/53 |
21.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, kyllä joutuu kieltämään välillä ihan urakalla kun liikaa klähmivät ja pussailevat..ollan miehen kanssa tuumittu että leksasta tulee lellipoju : ) kun on neidit kokoajan iholla ja lääppimässä ; ). Sitten on vielä isoveli joka puolustaa ja suojelee huh taitaa tulla varsinainen lellikki! : ) Hauskaa mökkilomaa ja viikonloppua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
21.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan oltu sairaita, kun mä sain molempiin rintoihin rintatulehduksen :( korkee kuume, ja hirve hedari ym. ja rinnat niin kipeet. Sain antibiotit ja nyt alkaa vähän helpottaa. Imettää on pakko koko ajan, mutta onneks enää se ei oo ihan tuskaa. En vaan tajua mistä sain sen..

Hoxa kyseli nimistä ja meillä ei oo nimeä lainkaan, iik. Ristiäispäivä sovittu ja nimee ei vaan tuu..Tytölle oli nimi jo valmiina, mutta poika onkin vaikeampi. Mulla ja miehellä vähän erimielisyyksiä aina kun jompi kumpi keksii jotain. Eli poika-nimi ehdotuksia otetaan vastaan :)

Mariadee kyseli poikavauvojen pissoista. Meillä kans vuotaa kaikki vaipat. Käytän tosin kestovaippoja, mutta välillä kertakäyttöjäkin ja kaikista tulee välillä läpi. Viime yö oli oikee pissayö ja meni kanssa 4 potkarit melkein kaulaan asti pissasta..

Vähän on pelottanut ton mun lääkekuurin kanssa pojan vatsa ja samaan aikaan aloitin myös d-tipat, mutta ei vielä pahoja oireita tullut. Annan maitohappobakteerikapseleita vauvalle maitoon sekoitettuna, siis sen jauheen sieltä sisältä..en kapselia...

Mä ostin kanssa kantoliina, babun. Nyt kun paranen , niin alan kantaan siinä. KAupassa opeteltiin sidonta ja eri asentoja ja vaikutti tosi hyvältä. Vauva tykkäs olla pystyssä, en nyt muista mikä asennon nimi on..

anninapa ja poju 2 vkoa ja 4 pv.ää

Vierailija
24/53 |
21.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ole kirjoitellut aikoihin. Meille syntyi poika 13.6. Painoa oli 4140 g ja pituutta 54 cm. Ihan hyvin on vauva-arki alkanut, vaikka pojalla on jaloissa virheasento, jonka vuoksi jalat ovat jo viidettä viikkoa kipseissä ja ensi viikolla leikataan. Vaiva on kuitenkin hyvin korjautuva, eikä siitä pitäisi isompana olla juurikaan harmia.

Mies on ollut yhdeksän päivää työmatkalla ulkomailla, mutta tulee vihdoin tänään kotiin. Lasken jo minuutteja... Auttamassa ovat olleet äiti, siko, kaverit ja appivanhemmat, mutta on ihanaa taas päästä jakamaan niin ilot kuin myös vastuu lapsesta isän kanssa.

Vaippajuttuja voisin kommentoida vähäsen. Meilläkin on paljon pissaava ja kakkaava vauva, ja vaippojen on pakko olla falskaamatta, sillä kipsit ulottuvat ylös asti, eivätkä ne saa kastua. Meillä kestovaippaillaan ja parhaiten toimii sopivan kokoinen muotoonommeltu sisävaippa & vuotosuojin varustettu pul-kuori.

Voidaan jatkaa vaippakeskustelua myöhemmin, nyt on mentävä...

Vierailija
25/53 |
21.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on sellanen hetki, että ehtii pari riviä raapustaa.

Meillä tyttö voi hyvin ja kasvaa kohisten. Veljistään poiketen osaa jopa röyhtäistä, eikä sen vuoksi puklailekaan juurikaan. Pojat nimittäin puklasivat melkein puolet syömisistään ulos ja joka paikka oli maidossa. Ilmavaivoja ei toistaiseksi ole ilmaantunut vaan tyttö paukuttelee kovasti. Ja Mariadee, täälläki on yksi kova kakkailija. Meillä on tosin pojatkin olleet samanlaisia. Nykyäänkin pojat vielä kakkaavat monta kertaa päivässä (3v ja 2v) ja tämä neiti näyttää jatkavan samaa linjaa. Melkein joka vaipassa on kakkaa ainakin väriksi asti. Parempi kai noin kuitenkin, että maha toimii.

Ristiäisiä meillä vietetään 13.8. Nimi on jo valmiina odottamassa, vaikka vähän kädenvääntöä miehen kanssa ensimmäisestä nimestä käytiinkin. Sopuun kumminkin päästiin. :)

Sitten tulee " tyhmä" kysymys.. Tuntuu, että te kaikki käytätte Rela-tippoja, miksi? Olen niistä täällä vauvapalstalla kuullut. Neuvolassa eivät ole niistä puhuneet mitään. Miksi niitä pitäisi vauvalla antaa, vai pitäisikö? Valaiskaahan vähän meikäläistä asiasta...

Kiva oli kuulla teistä muutamista joiden vauvauutisiakaan ei oltu vielä kuultu! Oikein ihania aurinkoisia päiviä kaikille kesäkerttuperheille!

Mirju ja neiti 4vkoa

Vierailija
26/53 |
22.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuolla heiniksissä kirjottanut kun la oli 3.7 mutta pikkuinen syntyi 27.6 ja silläpä varsinkin teiltä jolla myö spikkuiset syntynyt loppukuusta, kyselisin että minkälaisia syöttäaika neuvoja te saitte?

No meillä nyt oli hiukan sitä keltaisuutta ja painokin laski, joten syöttä väliksi " määrättiin" se 3h. Mutta nyt keltaisuus kurissa eikä juurikaan enää ole ja painokin alkoi nousta räjähtämällä mutta silti pitäisi herättää/syöttää 3h välein.

Tylsää se on, kun neiti saattaa syötön jälkeen olla hereillä 2h-2½ ja heti kun hän on nukahtanut niin pitäisi taas herättää syömään..

Ja silläkin olen epäillyt että voisi mahan purut johtua myös jatkuvasta syönnistä kun maitoa tulee pulppuamalla ja kun neidillä ei vielä edes olisi nälkä ja ahmimalla sitten raasu sitä juo niin olisi ihan suoraan sanottuna liika syönnistä masu kipea..

Maanantaina on taas neuvola ja toivon että antavat jo pidentää syöttä väliä, kun neiti itse ei niin usein maitoa kaipaa ja tuntuu että koko ajan tisuttelen.. Ja kyllä se yölläkin on aikaslailla uuvuttavaa herätä 3h välein puoleksi tunniksi aina olemaan hereillä ja syöttämään. Eri asia voisi olla jos neiti its eheräisi ja olisi heti halukas syömään, mutta kun se on juuri tuota että ensin pitää oikein herättää suurimmaksi osaksi

Kuinkahan teksti sekavaa, kun tässä silmät ristissä kirjoittelen..

Jenni ja neiti 4vkoa

Vierailija
27/53 |
22.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut täällä nyt 9 päivää yksin kolmen alle 4v. lapsen kanssa, kun mies on matkoilla. Onneksi tulee ensi yönä kotiin. Vanhin tytöistämme on todella innokas vauvan hoitaja, kuten monella muullakin kuulosti isot sisarukset olevan. Pienempi " isoista siskoista" (tasan 2v.) tyytyy pussailemaan ja paijailemaan, tosin välillä vähän kovakouraisesti. Aika rankkaa on ollut, kun vauva nukahtaa suht myöhään ja muut lapset herää jo 06.00.

S@N - imetyksestä. Jokaisen täytyy tehdä niin kuin itselleen tuntuu parhaimmalta, jos vain mahdollista. Itse olen täysimettänyt tämän vauvan sekä keskimmäisen lapsen. Esikoinen sai korviketta silloin tällöin. Itselleni imetys tuntuu helpoimmalta, kun öisinkään ei tarvitse edes nousta, ja muutenkin ruoka kulkee aina mukana ja on heti saatavilla.

Mariadee - meillä ainakin parsa -ja kukkakaali saivat aikaan hurjat vatsanväänteet pariksi päiväksi. Eli niitä en aijo nyt syödä vähään aikaan. Lisäksi on lopettanut ruisleivän, papujen sekä voimakkaiden mausteiden käytön joksikin aikaa. Meillä vauva ei suoranaisesti itkenyt syötyäni ko. ruokia, mutta nukkui vain lyhyitä pätkiä päivällä ja valitti. Tipoista meillä on käytössä disflatyl, rela tipat (sekä vauva, että minä otamme) ja d-vitamiini.

2Jenni2 - Voi hyvin olla, että vauvasi saa masuvaivoja, jos sinulta tulee runsaasti maitoa. Meillä on auttanut se, että imetän samasta rinnasta 3-4 kertaa peräkkäin ja pumppaan 20ml pois ennen ekaa syöttöä. Siten maito ei suihkua niin. Lisäksi ryöhtäytykset ovat tärkeitä ja usein vauva nukkuu sylissä, sitterissä tms illalla n. 30min ennen kuin laitan hänet sänkyyn. Siten nukkuukin 4-6h pätkän (joskus jopa 7-8h).

Täysimetyksellä siis mennään ja vauva kasvaa kohisten. Iltasin varsinkin viihtyy rinnalla useasti ja pitkään. Onneksi on kokemusta tuosta imetyksestä joten pystyn hoitamaan isompien lasten iltapesutkin vauva rinnalla, jos on pakko. Olen pumpannut jonkin verran pakkaseen ja harjoitellut vauvan kanssa pullosta juontia silloin tällöin. Keskimmäinen ei pulloa koskaan huolinut ja oli aika rankkaa ekat 6kk kunnes alkoi saada kiinteitä.

Meillä ei ristiäisistä ole vielä edes puhuttu. On ollut niin monenlaista muuta puuhaa ja mies tosiaan nyt vielä matkoilla.

Jazzimiina ja tytteli 5vkoa 3 pvää

Vierailija
28/53 |
22.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takana parempi yö... oli tässä taas muutama aivan mahdoton pitemmän hyvän putken jälkeen.. No meillä poika parka kärsi viimeyönä äitin tisseistä... siihen maitoon hukkuu ja se menee ihan väärään paikkaan.. Mieskin hyppäsi pystyyn ja kysyi tukehtuuko se? Ei ihan saatiin ne pois hengestä...=)

Rela-tipoista: niiden pitäisi rauhoittaa vauvan suolistoa ja auttaa sitä kehittymään nopeammin toimivaksi. Niissä on sekoite aineena bambuöljy, joka saattaa toisille vauvoille aiheuttaa kuitenkin vatsanpuruja. Lisäksi täydellä annoksella aivan pienille voi seurauksena olla turhan liukasta vatsan toimintaa ja siitä palavan pyllyn kiusaa...

Voi mä hukkasin nikin.. mut 3h välein syöttämisestä... kuukauden vanhaa vauvaa ei tarvitse mielestäni syöttää enää tietyn tuntiluvun mukaan vaan vauvan tahtisesti.... toisaalta et maininnut vauvan painoa, jos on alta 3kg niin meillä oli tytön kanssa syötöt 2h välillä ja itse vauvakin tahtoi usein jo 1,5h kohdalla. Sanoit vauvan nukkuvan, joten eiköhän tuo ilmoittele, koska nälkä tulee.

Pullosta syöttäminen on mielestäni ihan ok. Samoin korvikkeet, jos ei maitoa riitä tai muuten ahdistaa on parempi vaihtoehto rauhallinen onnellinen äiti. Itse olen tytön täys imettänyt 6kk, mutta sai siis pullosta äidinmaitoa aina, kun olin omilla teilläni. Tyttö ei tuttia koskaan huolinut. Nyt poika kasvaa hyvin rintamaidolla ja imetystä aion jatkaa kuten sanottu niin kauan, kun hyvälle tuntuu. Pakkaseen olen lypsänyt maitoa aina aamuisin nyt viikon... Alkaa tuntua, että täytyy vähän tauottaa, kun tuo raasu hukkuu tähän maitoon... pääseepä tytön kanssa kahden jonnekin, kun pullo kelpaa pojulle. Tuttia tuo syö vähän harmiin lähinnä hetken itkutulppana, kun täytyy vaikka likalle ruokaa tai tiskit on kesken.. julma äiti...

Imettämisestä muuten - se sitoo ja ahdistaa mua ainakin eniten, kun menemiset on siitä kiinni, mutta kätevin on vauvan kanssa matkustaa maito tississä... aina lämmintä aina valmiina ja ei suuria kasseja.. Nyt alkaa rytmiäkin löytymään niin helpottaa tuota menemistäkin.. Lisäksi meillä poju on oikea matka kissa. Rattaissa ja turvaistuimessa nukkuu liki välittömästi tai katselee tyytyväisenä herättyään. olen aloittanut molemmat 4pv ikäisenä.

Vaipoista: meillä käytössä liberot. Ovat riittävän kapeat ja siten istuvat. Pampersit ovat liian leveitä ja muumit huonolaatuisia sisältä - iho heti ekalla käytöllä rikki. Nyt on koko 3-6kg ja jätkällä eilen vaakassa 5kg. Ympärysmitta alkaa hieman tuntua napakalta, mutta vielä ostin tuota koko yhden paketin.. sitten täytyy harkita tuota 5-8kg mut ne on aika paljon isompia haaruväliin... Toi geeli hyytelö kakka muuten tarttuu niin napakasti pyllyyn, että ei ole vielä haaruista valunut ulos... selästä ja maha puolesta sitten tulee jos on tullakseen.. Pari päivää oli poika ummella mut nyt on toiminut nätisti aina aamupäivisin.

Johan tuli tarinaa.... nimestä väännetään vielä, kun tuo ei oikein ole valitun näköinen.. Veikaksi ollaan kutsuttu ja se tuntuu sopivan, mutta ei istu kastenimeksi... siis kelpaisi mulle mutta jotain lisäksi... voi vaikeeta on mut aikaa liki kuukaus...

Lytte ja Veikka 5vko+

Vierailija
29/53 |
22.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli neiti on yli 3kg, varmaankin nyt jo yli 4kiloakin :)

Ehkä minäkin sitten hyvällä omalla tunnolla annan vauvan nukkua ihan rauhassa enkä koko ajan käy repimässä tissille :) Kuitenkin syödessään syö todella reippaasti ja REILUSTI. (olen itse aiassa eilen viimeksi pumpannut ja maitoa tuli paljon, ja neidin lopettaessa tisuttelun niin rinnat ovat aina aikas tyhjän oloiset, joten silläkin uskon hänen sitä maitoa syövän " tarpeeksi" :D)

Vierailija
30/53 |
22.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt pariin kertaan kirjoitella vähän pitemmästi kuulumisiamme, mutta viesti ei ole lähtenyt, kysyy aina,e ttä täytä jotain viestikenttään, ja sitten kaikki on hävinnyt...

laitan nyt varuiski pienemmissä pätkissä...

Meillä tyttö on nyt 5 vk ja 3 pv. Iltakitinät ovat asettuneet. No, viime yönä pisti nukkumaan 2:00, mutta ei onneksi itkenyt. Aina heräsi kun pistin rinnalta takaisin omaan sänkyyn. Meillä on kans olleet relatipat käytössä, en kuitenkaan ole antanut joka päivä. Itse syön yhden Gefilus basic kapselin päivässä.

Ristiäiset ovat 5.8., ja nimi on edelleen kateissa...muutama vaihtoehto on, mutta päätökseen ei olla vielä päästy. Toiseksi, tai kolmanneksi nimeksi haluaisin antaa mummoni etunimen, Anni.

sokuri tyttö 5 vk 3 pv, ja poika 3v

Vierailija
31/53 |
22.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkanpa muita aiheita, mitä tääällä on käyty...

Imetys: Jokainen tekee miten parhaalta tuntuu, imetyksestä ei missään nimessä kannata ottaa paineita, pääasia että lapsi saa ravintoa, oli se sitten rinnasta tai pullosta, äidinmaitoa tai korviketta..läheisyyttä vauva saa varmasti muillakin keinoin kuin rinnalla olemisesta!

meilläkään tyttö ei houli tuttia, yritän kyllä opettaa siihen, sillä on hyvä nukutuskeinu vaunuissa. Esikoinenkin oppi tuttiin vasta 2 kk jälkeen, ja sitä käytettiin pitkään vain vaunuilessa. Vasta imetyksen lopetuksen jälkeen (9kk) tuttia käytettiin yölläkin. En ole vielä tarjonnut korviketta, pitäisi kohta kokeilla mitä tyttö siitä tykkää. Mulla on kyllä omaa maitoa hyvin pakkasessa, mutta ajattelin että korvike ois helpompi käyttää mun ollessa pois, nekin kerrat ovat aika harvassa. Omat maidot pakkasesta voin viedä sairaalaan maitokeskukseen, ovat varmaan siellä enemmän tarpeen.

Jeps, nyt täytyy lopetella, esikonen vaatii oman huomionsa...

Vierailija
32/53 |
23.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs kaikki kerttuset on?

No, ainakin meillä päin on pitkästä aikaa tosi hyvä ilma, joten porukka taitaa olla pihalla. Meillä muut nukkuu päiväunia joten miulla on hetki omaa aikaa! Joten tämä konehan se veti taas puoleensa.

Meidän tyssi kasvaa kohisten! Ensiviikolla on neuvola, joten sitten on vähän jotain mittojakin antaa. Meidän imetys alkoi himpun huonosti, kun maito ei oikein kiirreellä noussukaan ja jouduin antamaan korviketta (huom. korvike on toki hyvä juttu, mutta itse toivoin saavani täysimettää, koska esikoisen kanssa homma ei onnistunut alkuunkaan ja suorituspaineet oli melkoisen kovat...) Mutta kärsivällisyys näköjään palkitaan: nyt me ollaan tissitelty pelkästään jo reilusti toista viikkoa!

Miun mielestä tää imetyshässäkkä on niin henkilökohtainen juttu, että kellään ei pitäis olla arvosteltavaa toisen imetyksestä tai pullottelusta. Kaiken huippu oli esikoisen kanssa kun kävi rotinavieraina eräs työkaverini perheineen, niin hänen miehensä kysyi kahvipöydässä että riittääkö maito???!!!Ja juuri olin luopunut epäonnistumisen takia koko hommasta. Oli nimittäin ikuisuudelta kestävä tauko tuossa kahvin juonnissa. Meinasin kysyä vastakysymykseksi, että haluatko tietää jälkivuodosta....?Nojoo, jotenkin sitä on niin herkillä hormonihirviönä, jotta kaikki pienet sanatkin tuntuu isoilta, vai mitä?

Onko teillä muuten kellään tullu sitä ihanaa isoa mahaa ikävä? Miulla oli yksi ilta tosi ihmeellinen olo, oli tavallaan ikävä vauvamahaa ja jotenkin ajatteli vaan että saakohan sitä enää ikinä kokea vielä uudestaan. Sairaalan ihanaa vauvantuoksuista kiireetöntä elämää ja tutustumista pieneen ihmiseen... Onko miulle tulossa vauvakuume takaisin???Tuo nyyttikin kasvaa niin vauhdilla, että eihän se enää kohta mikään pikkuvauva enää ole. Paitsi onhan ne kaikki omia vauvoja vaikka olisivat jo minkä ikäisiä tahansa...

No, tulipas nyt vuodatettua taas...taitaa olla joku hormonihäiriö, kun täällä tälleen herkistelen...

Mallu+ " pikku-iita" 1kk

Vierailija
33/53 |
23.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä pikaisesti koneella rupesin rustailemaan. Tyttö on mummilla ja poju tuossa tuolissa juuri kakat päräytti housuun, joten kohta käy äkeä käsky pyllyn pesulle :D

Vaavin möyrimisiä mahassa on ikävä... se on jotenkin niin ainutlaatuista... Eilen mies haaveili jo parista lisä kaverista.... mut mulla ei oikeen helly. Heti muuttuu ääni kellossa, kun saa öitään nukkua, mutta mutta kovasti silti tuntuu että tällä erää on nämä kaksi hyvä määrä... ehkä vähän myöhemmin...

Meillä on mummu nyt ollut huonommassa kunnossa ja vähän epäilyttää miten sitä itse jaksaisi, kun tuota mummua ei olisi. Hän on nääs se ihminen, joka eniten jakaa tätä vauva-arkea. Mies tekee remonttia ja töitä ja osallistuu tavallaan, mutta hälle ne lapset on sitten vähän isompina enemmän lähellä.

Äkinä alkaa, joten huolto töihin...

Lytte ja Veikka 5vko +

Vierailija
34/53 |
23.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

anninapa --> Millaista nimeä haet? Kansainvälistä vai supisuomalaista? Mä tykkään tällasista nimistä..Santeri, Artturi, Oliver, Valtteri. Mä tykkään antaa sellasen nimen, et toinen on vähän kansainvälinen/erikoinen ja toinen ihan perussuomalainen..ehkä vähän vanhanaikainenkin tai sellanen nimi mitä on ollu kautta aikojen. Esikoinen meillä on Oliver Aleksanteri. Ja tytöstä tulee Adeliina, mut toinen nimi on hakusessa.

Joku puhu ' geelimäisestä' kakasta?? Meillä tytöltä tulee jatkuvalla syötöllä ' kakkavaahtoa' eli ilmaa on paljon, mut ei pahemmin itkeskele. Joka vaipan vaihdolla yleensä oikein ' pumpataan' pieruja. Tarvis koittaa jotain tippoja. Jos se helpottais entisestään vauvan oloa.

Kysyin neuvolassa , et onko normaalia, et aina on kakka vaipassa ja kun vaipan avaa niin kakkaaminen jatkuu..Sanoi, et ihan normaalia. Toiset kakkaa kerran viikossa ja toiset monta kertaa päivässä.

Joku sano vauvansa kakkaavan kerran viikossa..niin mietin, et eikö se suolikin kasva/pitene, et kakkaamisen välit pitenee?!

Tänään saatiin suru-uutisia, et naapurin vanha setä on kuollut. Vaikkei mulle sukua ollutkaan niin oli tosi läheinen ja juteltiin aina kaikenlaisista asioista. Harmittaa! Muuten oltu pihalla, ruoho leikattu ja touhuiltu ja syöty vadelmia puskista. Mansikoita pakastettu ja mehut niistä keitetty. Nyt alkaa mustaviinimarja rumba..ja karviaiset ja vadelmat tarvis kans noukkii.

Kohta on miehelläkin vähän lomaa. Mennään muumimaahan esikoisen kanssa ja loppukesästä ois tarkotus mennä ruottiin sukuloimaan ja kolmårdenin eläintarhaan.

Mutta eipä muuta kuin moikka..kaikki meillä hyvin.

Hanna* ja Adeliina

Vierailija
35/53 |
23.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

MarjutR77 : Mulla oli, ja on vieläkin ajoittain ikävä masuaikaa. Varsinkin kun tultiin tytön kanssa kotiin laitokselta, mieli oli herkässä. Itkeskelin miehelle, että kyllä mä haluaisin vielä kerran kokea raskauden ja kaikki. On se niin ihanaa ja mahtavaa aikaa kun tuntee pienet potkut masussa, ja synnytyskin on jotenki järisyttävä kokemus.

Mutta katotaan nyt, miehen mielestä kaksi lasta riittää...

Meillä on 5.8. ristiäiset, ja nimi vielä hakusessa...vaihtoehtoja on, mutta ei vielä olla tehty lopullista päätöstä. Varmaan viimeiseen asti mietitään : ) Juhlat pidetään mun vanhemmilla. Esikoisen ristiäiset olivat täällä omassa kodissa, ja tupa täyttyi aika hyvin, vaikkei ylimääräisiä vieraita kutsuttukkaan.

Jaahas, mies ja esikoinen tulivat juuri pizzan kanssa kotiin, joten pitänee kiirehtiä syömään : )

sokuri ja tyttö 5 vk 3pv

P.S. meillä kans tyttö kovasti hymyilee ja jokeltelee, kyllä aika rientää!

Vierailija
36/53 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hereillä oon sananmukaisesti pimeään aikaan vaikka vauva nukkuu ja ihteäki väsyttää... piti laskuja maksaa ja arvelin pinon lukea ja vähä kirjoittaakki ku mariadee kyseli pukluista, meillä poika röyhtäisee syönnin jälkeen ja lähes aina puklaa silti kohta, koostumus milloin mitäki, paksua ,löysää jne.

ja vaipat vuotaa meilläki, ite oon sitä mieltä et libero pitää parhaiten, muumeja en edes kokeile ku edellisellä vaippailijalla niillä meni iho heti puhki, tosi huonoja

meillä oli perjantai iltana ristiäiset ja pojasta tuli

JOOA NIILO MIKAEL

ny nukkumaan!

Anne

Vierailija
37/53 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni miehet vetää tuolla vielä sikeitä niin ehdin ehkä muutaman rivin tässä kirjoitella.

Meillä on muutaman päivän mennyt tässä tosi hyvin. (ei hirmu rankkaa ole missään vaiheessa kyllä ollut..) Pojalla alkaa olla selkeä rytmi, mikä helpottaa elämää. Kapalointi on tehny meillä suuren muutoksen. Poika nukkuu sikeämmin ja pidempiä pätkiä. Nyt herää yöllä kolmen ja puolen tai neljän tunnin välein. Äkinä alkaa edelleen neljän aikoihin, mutta siihen on jotenkin jo tottunut. Nykyisin nukkuu päivällä vaunuissa kahdet pitkät päiväunet, vaunuissa myös kapalossa.

Meillä myös täysimetetään, mutta niin kuin täällä on ollut jo puhetta, se on jokaisen oma juttu. Kukin löytää sen oman tapansa, mikä tuntuu parhaalta. Itse koen sen helpoimpana ja koen itseni onnekkaaksi, että maito riittää.

Meillä käytetään liberoa ja ainakin toistaiseksi myös poikavauvan pissan pitää. Muutaman kerran on kyljet olleet märkinä, kun vaippa on jäänyt liian löysälle. Ollaan siis huomattu, että tosi tiukalle saa vaipan laittaa, välillä oikeasti tulee mieleen, että onkohan vaippa liiankin tiukalla??? Mutta ei poika kyllä valita...

Mitäs vielä... ristiäiset meilläkin 5.8. Monella muullakin taisi olla sama päivä. Me pidetään ne minun vanhempien luona. Mummi on siellä lomalla ja laittaa kaiken a:sta ö:hön. Olen kyllä tosi kiitollinen, kun saa marssia valmiiseen pöytään. Meillä nimi on ollut valmiina jo kauan. Enemmän mulla päänvaivaa tuottaa omat vaatteet. Vielä, kun en ole entisissä mitoissa ja pitäs vissiin käydä ostamassa itelle kamppeet... Venytän ostamista viimiseen asti, jos tässä vielä vähän pienenis ;)

Rela-tipoista: Meillä ei käytetä mitään vatsatippoja, koska poika on ollut niin tyytyväinen. Välillä on ilmavaivoja mutta ei siinä määrin, että oltaisiin koettu tarpeelliseksi. Katotaan, miten jatkuu..

Mulla ei ole mahaa yhtään ikävä, ihme kyllä! Tuntuu niin hyvältä, kun nukkuminen, kenkien laittaminen jne. on niin helppoa. Toisaalta oletan myös, että saan sen vielä kokea uudelleen...

Miten muuten olette päässeet vanhoihin mittoihin?? Vielä on muutama kilo ylimääräistä ja maha ei tosiaan ole palautunut entiselleen... Mitään en ole sen eteen kyllä tehnyt, paitsi imettänyt ;)

Ehkäisystä vielä: Te joilla on usempi lapsi, mitä ehkääisyä olette käyttäneet. En haluais laittaa kierukkaa ja ajatus kumeista tuntuu niin vastenmieliseltä. Olen miettinyt minipillereitä. Onko kellään kokemusta?? Lähinnä ajattelen, onko niiden jälkeen ollut ongelmia raskautua uudelleen sitten joskus (ei ole tarkoitus ihan heti ;)). Mahtaa olla aika yksilöllistä, mutta kyselen kumminkin..

Tulipa pitkä sepostus. Nyt aamupalalle. Makuhuoneestakin kuuluu jo ääniä. Aamut on ihania, kun pikkumies on hyvällä tuulella, hymyilee ja kiljahtelee tyytyväisenä :)

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

Nearoosa ja Nyytti (huomenna jo täydet 6 viikkoa)

Vierailija
38/53 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellepäivä tulossa...

Me herättiin tänäaamuna tyssin kanssa jo ennen seitsemää. Muu porukka nukkui melkein yhdeksään...hmm.Väsytti kovasti, meillä mennään kolmella yösyönnillä joka yö. Eli nukkumaan öbaut kymmenen tienoilla, eka syöttö n. klo 2, toinen n.klo 4-5 ja kolmas n. klo 6-7. Yleensä me nukutaan lapsien kanssa sitten vielä ainakin yhdeksään, mutta tänään jostain syystä herätys oli aikasemmin. Oli toisaalta kiva lukea aamulehti ja juoda kahvikupillinen rauhassa. Meillä on onneksi jo aika selkeä rytmi muodostunu elämään, osaa jo vähän ennakoida tulevaa.

Pikkuneiti piti sitten kymmenen päivän kakkaamistauon!!Eilen tapahtui " räjähdys" pikkusen auttelun tuloksena. Toivottavasti suolisto alkaa toimia pikkuhiljaa paremmin. Ei onneksi ollu kyllä mitään vaivaa, mutta kyllä jo ajattelin että kohta vauva varsin sairastuu jotenkin..hmm. Sellasta se on, koko ajan saa olla huolissaan jostain asiasta..

Mutta nyt lähdetään vähän ulkoilemaan. Hyvää maanantainta!

Mallu + " pikku-iita" 4vko 3pvä

Vierailija
39/53 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaavi nukkuu tyytyväisenä sängyssään aamupäivä-päikkäreitä. Tänään ei lähdetty lenkille kun itellä on sellanen olo että kipeeksi tässä vielä tullaan.

Viimeksi epäilin koliikin alkavan... ja siitähän se sitten alkoikin. Olin syönyt ison annoksen jätskiä ja mansikoita ja sitten alkoi todelliset iltahuutamiset.. ja päivälläkin oltiin kärttyisiä... naama kukkii ja vihreetä kakkaa aina vain. No sitten päätin jättää kaikki maitotuotteet pois (sukurasitteen takia) ja melkein het iltahuutamiset rauhoittui. Muutama takapakki on tullut kun kerran söin pullaa (unohdin että se sisältää maitoa) ja toissapäivänä söin puol. pussia Pihlaja-karkkeja kunnes huomasin että ne sisältävät maitoproteiinia... ja seuraava päivä olikin taas huutamista. Olen joutunut myös jättämään vaavin rautatipat tauolle kun selvästi kärsi myös närästyksestä (huusi aina röyhtäisyjen jälkeen surkeena eikä kestänyt olla tuntiin makuuasennossa syönnin jälkeen). Eilen aloitin raudan uudestaan ja sen jälkeen huusi taas ja tänään annoin miniannoksen rautaa jonka jälkeen välittömästi oksensi kaaressa... :( ja tota rautaa olis pakko syöttää kun on niin pienipainoisena syntynyt.

Nyt vaavi on alkanut viihtyä enemmän sitterissä, kun saatiin anopilta sellanen tärisevä sitteri jossa roikkuu lelujakin. Siinä sitten pällistelee ja kattelee innoissaan leluja... ja jos tärinän laittaa päälle niin sit alkaa silmät lupsumaan :) Anoppi se löytää kaikkea kivaa kirpparilta.

Vaipoista: Meillä kans poitsu onnistuu lirauttamaan pisut sopivasti aina lahkeesta tai sit tulee kyljistä yli... liberoja käytetään, mut olen huomannut et kaikista parhaat ovat Fuzzi-Bunz tai Lillamamman taskuvaipat, joihin tungen Bambinomion imut sisään. Yläreuna pitää vaan laittaa aika tiukalle.

Imetyksestä: Välillä kans tekis mieli syötellä pullosta, kun tuntuu että millonkaan ei oo hyvä, välillä tulee liikaa ja välillä liian vähän... mut on kyllä helppo kun ruoka tosissaan on vaavilla hetivalmiina eikä tartte reissunpäällä alkaa hakee mikroa maidon lämmittämiseen. JA nyt kun tuo ilmeisesti on maidolle allerginenkin niin eipä voi ajatella noita korvikkeita.

No nyt täytynee hoitaa laskuasioita kun kerran on aikaa... :)

Ninni ja Jesse 5 vk.

Vierailija
40/53 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips!

Meillä oli tänään toka neuvola ja vauva kasvaa silmissä, nyt jo 4700gr..Ja paljon mustaa tukkaa päässä, niin näyttää jo vaikka kuinka isolta pojalta :)

Tosiaan mulle tuli se antibioottikuuri ja vauva on siitä asti itkenyt, inissyt ja ollut kärttyinen. Ihan hirveetä kun vauva itkee, eikä saa tehtyä mitään, mikä helpottais. Kantoliinassa kannan koko ajan, koska se rauhottaa ja pystyasento helpottaa maidon pysyyn mahassa. Puklua lentää kaaressa muuten ja selällä ei vauva viihdy. Onneks tosiaan on myös sitteri, koska siinä vauvaa viihtyy. Ja tietty äitin ja isän sylissä..

Mäkin aloin nyt pumppaan pahimmat maitosuihkut pois ennen syöttöä ja nyt tunnollisesti röyhyttään myös yöllä..Samoin mahalla olo päivällä helpottaa kai vähän. Tänään aloitin vauvalle myös disflatyl-tipat. Onko kellään niistä kokemuksia? Toivottavasti oireet helpottaa, kun oma lääkekuuri loppuu torstaina. Sinne asti odotellessa...Yöt aika rankkoja, kun ite meen nukkuun vasta klo.24 jälkeen. En osaa mennä aiemmin ja vauva herääkin sitten klo.1-2 ja klo.3-4 ja klo.7-8. Ja sitten ite jaksan herätä vasta klo.11-12...Kuulostaa kauheelle rytmi, tai kun elämässä ei ole rytmiä lainkaan....

Mies palaa elokuussa töihin :( sitten öisin se ei varmaan jaksa puklauttaa vauvaa, kun sen pitää herätä aikaisin, joten yövalvomiset taitaa jäädä yksin mulle,. Mitenköhän sitä jaksaa, jos aina nukkuu niin pätkissä. Aina kun saa unen, niin vauva herää....

Hoxa! Kiitti nimiehdotuksista! Meillä itseasiassa mies haluaa kansainvälisen nimen ja mä vanhan suomalaisen, joten yhteisymmärrykseen on vielä matkaa..Tosin nyt löydetty pari nimeä, jotka vähän sopis kummallekin. Mä oon rakastunut nimeen Leo :) mutta mieheen se ei iske...

nyt tarvii mennä vaipan vaihtoon....