Joulu tulee, mitään en saa säästöön
Siinäpä se. Jo alkukeväästä olen yrittänyt säästää jouluksi, mutta mitään en ole saanut sivuun. Ensin tuli kolme keikkaa hammaslääkäriin (lähes 200 euroa), silmälääkäriin toista sataa, hautajaiset toisella puolella Suomea veivät osansa, lapsi pitäisi viedä optikolle, ero pitää maksaa, koko ajan uusia yllättäviä menoja, vaikka miten budjetoisi. Rahat eivät vain riitä! Mielellään sitä olisi säästeliäs, ettei tarvitsisi joulun alla tuskailla, mutta taas on itku ja hammastenkiristys...
Kommentit (191)
Sitten et juhli joulua hulppeasti
Ruoka on jouluna Jopanormaalia halvempaa
Mihin jouluna tarvii rahaa? En minä ainakaan syö sen enempää kuin muutenkaan. Lahjat nyt on muutenkin ihan turhaa krääsää.
Tuleeko sinulle lehtiä? Ne voi lukea ilmaiseksi kirjastossa. Entä netflix ym.? Leffojakin saa kirjastosta.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko sinulle lehtiä? Ne voi lukea ilmaiseksi kirjastossa. Entä netflix ym.? Leffojakin saa kirjastosta.
Ei tule lehtiä, ei ole maksullisia palveluja. Ainoat ns. ylimääräiset (ei välttämättömät) laskut ovat kahden yhdistyksen jäsenmaksut. Tosin jäsenyyksistä on hyötyäkin erilaisten alennusten yms. muodossa.
Vaihteeksi voisi ehkä pitää pienen budjetin joulun?
Parhaillaan on marja-aika. Verotonta tienaamista!
Suursiivous kotona ja ylimääräisen ryönän myynti torissa
Paljonko joulua varten pitäisi olla, suunnilleen? Ehkä voisimme keksiä vinkkejä kun tavoitesumma on selvillä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin jouluna tarvii rahaa? En minä ainakaan syö sen enempää kuin muutenkaan. Lahjat nyt on muutenkin ihan turhaa krääsää.
Lahjat kannattaa ostaa joulun jälkeen alennusmyynnistä
Vierailija kirjoitti:
Paljonko joulua varten pitäisi olla, suunnilleen? Ehkä voisimme keksiä vinkkejä kun tavoitesumma on selvillä.
Viitisen sataa, arvioisin. Siinä lahjat ja syömiset. Riippuu hiukan siitä, että vietetäänkö joulua meillä vai siskolla, että miten paljon ruokiin menee. Suunnitelmat eivät ole vielä niin pitkällä. Nyt olis "mun vuoro" laittaa joulu, siskon perheelle, veljelle ja isälle.
Olen myynyt jo tarpeetonta tavaraa Facekirpulla, mutta kovin nihkeästi tavara liikkuu, vaikka olisi miten hyvää. Myin tarpeettoman nojatuolin, 30 euroa siitä sain. Lasten vaatteita olen laittanut myyntiin, mutta ei mene kaupaksi, koska ei ole merkkituotteita. Mitään arvokasta ei ole, kultakorut myyty aikoja sitten vihki- ja kihlasormuksia myöten.
Eilen kävin metsässä. Mustikat on poimittu lähimetsistä, litra kantarelleja löytyi, puolukat eivät suurta satoa tee ainakaan täällä. Meillä ei ole autoa.
Aloitatte perinteen että jokainen tuo pöytään jotain- 1 perhe laatikot- 1 kinkun- 1 jälkiruoan. Arvotte ekana vuonna kuka/mitä, ja siitä lähtee kiertämään. Kulut max 100, jopa alle 50e . Lapselle yksi toivelahja - max 50e, aikuiset ei lahjo toisiaan. Muille lapsille Mäkkärin lahjakortit. Tässä olisi n. 150e joulu. Aikaa 3,5kk.
Noihan on kaikki joululahjoja sulle ja muille, mihin oot rahoja käytelly. Voi ne hommata reilusti etuajassakin. Hyvää joulua viel päälle, kun sulla se on jo päässyt alkamaan.
Laittamalla joka viikko sivuun 10 €, sulla on jouluna 150 €. Laittamalla 20 € sulla on jouluna 300 €. Ostamalla fiksusti syksyn ruuat, helposti saat tuon 20 € viikossa säästöön.
Lopettakaa se lahjojen ostaminen aikuisille, jos ei ole varaa siihen. Oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Laittamalla joka viikko sivuun 10 €, sulla on jouluna 150 €. Laittamalla 20 € sulla on jouluna 300 €. Ostamalla fiksusti syksyn ruuat, helposti saat tuon 20 € viikossa säästöön.
Heh, mun budjetti on usein viikoksi tuo kymppi, joten tällainen neuvo on monille ihmisille ihan turha.
en ole ap, mutta tarkoituksena on sanoa, että on paljon ihmisiä, joilla ei ole sitä ylimääräistä kymppiä joka viikko ja siitähän ap.nkin aloitus juuri kertoi.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa se lahjojen ostaminen aikuisille, jos ei ole varaa siihen. Oikeasti.
Ap. kertoo ketjussa, että hänellä on lapsia.
Sama se on muillakin. Näillä mennään 😒