Anna minulle parhain, helpoin, nopein ateriasi!!! Arkiruuaksi lapsiperheelle!!!
Tässä minun: Paista jauheliha samalla kun spagetti kiehuu. Lisää jauhelihaan grillimaustetta ja jos et ole jaksanut pilkkoa sipulia aiemmin jauhelihaan niin sipulijauhe. Lisää ananas ja ruokakerma. Volaa...Ruoka maistuu miehelle, lapsille ja itselle.
Auttakaas, niin on ensi viikon ruoat sumplittu :)
Kommentit (96)
Nakkeja ja/tai lihapullia ja ranskalaisia/lohkoiksi. Kuori perunat, pilko ne ranskalaisiksi perunoiksi tai lohkoiksi. Sekoita öljy/suola/mauste-seos ja lisää se ranskalaisten joukkoon. Nostele (jotta liiemmat öljyt jää pois) komeus uunipellille ja laita uuniin 200 asteeseen. Tarjoile salaatin ja ketsupin/majoneesin kera.
57 lisää: Jos oikein ahkera olet tee lihapullat itse!
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 23:20"]
Tässä minun: Paista jauheliha samalla kun spagetti kiehuu. Lisää jauhelihaan grillimaustetta ja jos et ole jaksanut pilkkoa sipulia aiemmin jauhelihaan niin sipulijauhe. Lisää ananas ja ruokakerma. Volaa...Ruoka maistuu miehelle, lapsille ja itselle.
Auttakaas, niin on ensi viikon ruoat sumplittu :)
[/quote]
Valmiiksi pilkottu pakastesipuli on todella kätevä, kannattaa kokeilla!
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:55"]
Nakkeja ja/tai lihapullia ja ranskalaisia/lohkoiksi. Kuori perunat, pilko ne ranskalaisiksi perunoiksi tai lohkoiksi. Sekoita öljy/suola/mauste-seos ja lisää se ranskalaisten joukkoon. Nostele (jotta liiemmat öljyt jää pois) komeus uunipellille ja laita uuniin 200 asteeseen. Tarjoile salaatin ja ketsupin/majoneesin kera.
[/quote]
Miksi kuoria vitamiinit pois, kun riittää kunnon pesu perunoille. Eikä ole muuten kovin nopea ruoka, jos menee yli ½ tuntia jo pelkästään uunissa ja jos ryhtyy vielä kuorimaankin. Äläkä unohda kurkkusalaattia.
Kaikki ei tykkää kuorista (esim. meidän perhe). Alle tunti on mun mielestä nopeaa, nopeammin jos vielä haluaa niin sitten valmispizza mikroon :D
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 13:09"]
Kaikki ei tykkää kuorista (esim. meidän perhe). Alle tunti on mun mielestä nopeaa, nopeammin jos vielä haluaa niin sitten valmispizza mikroon :D
[/quote]
Saarioisten valmispizza ja maksalaatikko pitää ehdottomasti syödä kylmänä. Tunnissa ehtii tekemään kunnonkin ruokaa ettei tarvitse einespullia ja makkaraa syötää.
Keitot. Ensimmäisenä päivänä seminopeita, seuraavana tosinopeita, kun lämmittää vaan, kunhan muistat tehdä tarpeeksi isot satsit. Sama aika, sama vaiva eikä huomenna tarvii huolehtia.
Helppo tuunata aina vähän erilaiseksi: Jauhelihakeiton ohjeesta voi vääntää käristyskeiton vaihtamalla jauhelihan käristyslihaan ja lisäämällä liemeen koskenlaskijaa reilusti. Kanakeitosta saa eri makuista, kun laittaa välillä riisiä, välillä pastaa, vaihtaa juurekset maissiin ja herneisiin, liemeen kookosmaitoa tai sitä kanalientä vaan. Minestronekeitto tulee, kun pilkkoo kinkkusiivuja ja laittaakin pakastevihannekset suikalemuodossa ja pätkii vähän spagettia ja lisää liemeen herneitä ja ketsuppia. Kalakeitto pakastekalasta ja siitä kirotusta ruokakermasta uppoaa aina.
täysjyväcouscousin päälle vedenkeittimestä vesi, imeytymisaikana avaat paputölkin, ruskistat jauhelihaa tai kanaa. Sekoitat couscousin kanssa, maustat. Voit käyttää sörsseliä pannulla ja lisätä lopuksi vaikka tomaattia. Tai Tarjoat tomaatit erikseen. Hemapaa voi käyttää seassa, täyslihamakkaraa lihan asemasta, tonnikalaa....
kana-kookos-wok:
wok-vihanneksi (jos et jaksa tuoreita käyttää)
kanafilettä
red-curry-tahnaa
kookoskermaa (-maitokin käy)
nuudelia
Liha-sipulipaistos:
sipuli-peruna-sekoitus (pakaste jos et jaksa tuoreita käyttää)
jauhelihaa (ruskista pannulla ja mausta)
sekoita Creme bonjour (oman maus mukaan)
pataan ja uunissa niin kauan kun perunat kypsiä (pussissa ohje)
Tortillat:
Tee salaatti oman maun mukaan tai pilko erillisiin rasioihin salaatti, kurkku, tomaatti, punasipuli..... yms
paista ja mausta kana
käytä tortilla mikrossa 30-60sek.
täytä kanalla ja salaatilla
kastikkeeksi smetanaa tai ranskankermaa ja salsaa (valmis purkki)
Sille joka ihmetteli tuota ruokakerman käyttämistä niin vastaukseksi, että täällä kysyttiin HELPPOJA JA NOPEITA kotiruokia. Työläämmät ja aikaa vievät ruuat kuuluvat sitten johonkin muuhun ketjuun. Esim parhaat reseptisi ketjuun. Äly hoi! Ruskea kastike on tosi perus, mutta sitäkään ei kaikki osaa välttämättä tehdä. Itse teen jatkuvasti nakkikastiketta, jauhelihakastiketta "vanhanajan tyyliin" eli ruskistan jauhot voissa ja lisään veden. Karjalanpaistikin on helppo tehdä, mutta vie aikaa kun muhii uunissa. Mutta sen ohje: karjalanpaistilihat ruskistaa voissa, heittää uunivuokaan ja huuhtelee pannun ja kaataa veden vuokaan (täyteen vettä) lisää porkkana ja lanttukuutioita, sipulia, suolaa ja mustapippuria. Tarjolle keitettyjen pottujen tai perunamuussin kanssa. Lisäksi salaattia. Mutta tämä onkin sitten jo sellainen ruoka mitä ei tosiaan puolessa tunnissa valmisteta kahden pienen lapsen kanssa. (joskus olen tehnyt jo illalla valmiiksi) Minä kirjoitin useamman ohjeen mitä meidän perheessä tehdään, kun ei jaksa täysillä panostaa kokkailuun. Näitä ruokia syödään paljon, mutta teen kyllä myös paljon ruokaa ihan ajan kanssa alusta loppuun asti. Patoja, lihamureketta, lihapullia, täytettyjä leikkeitä, leivitettyjä leikkeitä, erilaisia ruokaisia salaatteja, laatikoita,kalaa jne..
Niin ja yks tosi helppo vielä pakko mainita. Osta savustettua lohta, valmiita kermaperunoita ja salaattia marketin tuoretiskistä. Ei ihan halvinta mahdollista, mutta välillä kannattaaa hyödyntää myös näitä. Sieltä saa myös ihania ruokaisia salaatteja, grillibroileri on tosi hyvää ja ne kermaperunat, nams. :P
Mielestäni ketjussa on todella hyviä arkiruokia. Nykyään on tosi paljon perheitä, joissa eitehdä itse ikinä minkäänlaista ruokaa, vaan kaikki on valmisruokaa. Parempi sekin, että keittää itse sen pastan ja valmistaa spagettikastikkeen, kuin ostaa pelkkää einestä.
Jos tietää, että syödään huomenna kello X, niin eikö niitä esivalmisteluita voisi tosiaan jo tehdä edellisenä iltana, vaikka sitten kun lapset ovat käyneet yöpuulle.
Meidän arkipelastus on NÖTKÖTTI.
Pussi makaronia keitetään, lisätään pilkottu nötkötti liemineen ja pakasteherneitä. Mausteet maun mukaan. Pikainen lämmitys ja syömään.
Nötkötistä valmistuu myös pikainen keitto. Vesi kiehumaan, muutama pussillinen keittojuureksia, pilkottu nötkötti liemineen, mausteet.
Anteeksi, mutta miksi sipuli on paskaa?[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 07:25"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 06:55"]
Mita ihmetta te keittaisitte jos kaupasta olisi kerma loppu?
[/quote]
tai grillimauste ja sipuli?!?! valkoista pastaa. Hirveetä roskaa jengi syö.
[/quote]
Chili con carne
400g jauhelihaa
sipuli
pari valkosipulin kynttä
1 prk paseerattua tomaattia tai tomaattimurskaa
1 prk valkoisia papuja tomaattikastikkeessa / kidneypapuja / papusekoitusta
chiliä, mustapippuria, basilikaa, suolaa maun mukaan
Ruskista jauheliha, lisää sipulit, kuullota. Mausta. Lisää paseerattu tomaatti tai tomaattimurska, anna hautua lisäkeriisin kiehumisen ajan. Lisää pavut ja kuumenna, tarjoa riisin kanssa.
Seuraavana päivänä tee tähteistä joko
- täytettyjä paprikoita (riisi ja chili con carne sekaisin, puolitettujen paprikoiden täytteeksi, päälle juustoraastetta, uuniin 200 astetta noin puoli tuntia)
tai
- burritoja (riisi ja chili con carne sekaisin, täytä tortillaletut seoksella, voit lisätä tuoretta tomaattia kuutioina ja ranskankermaa nokareen, tortillarullat uunivuokaan, päälle vähän juustoraastetta ja uuniin 200 astetta puoli tuntia)
Ihan hyviä vinkkejä, vaikka ihmettelen vihannesten vähäistä käyttöä. Moni ruoka tuntuu olevan kombo pastaa ja lihaa/kanaa/makkaraa/kinkkusuikaleita. Muistakaa tehdä sivuun myös se salaatti, tai lisätkää lämpimään ruokaan porkkanaa, paprikaa, parsakaalia, papuja, tomaattia tai muuta helppoa ja suhteellisen nopeasti kypsyvää.
Minusta kerma on hyvää. Siksi käytän. KUKAAN, ei kukaan ole selvinnyt elämästä hengissä, siksi käytän suolaa, lihaliemikuutioita, grillimaustetta, kookosmaitoa, ja muita "kauheuksia". Sen minkä elän, pitää maistua hyvältä. Ja noi edellä mainitut minusta maistuu hyvältä. Kermankarttajat saa mun puolesta aivan rauhassa nakertaa selleriä ja keitellä linssejä. Ei ole multa pois.