Anna minulle parhain, helpoin, nopein ateriasi!!! Arkiruuaksi lapsiperheelle!!!
Tässä minun: Paista jauheliha samalla kun spagetti kiehuu. Lisää jauhelihaan grillimaustetta ja jos et ole jaksanut pilkkoa sipulia aiemmin jauhelihaan niin sipulijauhe. Lisää ananas ja ruokakerma. Volaa...Ruoka maistuu miehelle, lapsille ja itselle.
Auttakaas, niin on ensi viikon ruoat sumplittu :)
Kommentit (96)
ap, grillimauste ei sovi kenellekkään eikä varsinkaan lapsille; järkkymäärät suolaa ja useimmissa natriumglutamaattia plus ties mitä muita E-koodeja. Sipulijauhetta, hyi! Jos et ehdi pilkkoa sipulia, käytä edes pilkottua pakastesipulia
ja se on voilaaa (voila, a:n päällä accent grave, ei onnistu puhelimella).
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 23:57"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 23:49"]
mikä tuossa ruuan laittamisessa nyt on niin hankalaa.. Mä ainakin kokkailen mun lasten kanssa ihan rauhassa ja kiire ei ole mihinkään..
[/quote]
Eihän se vaikeaa olekaan, mutta kun päiväkodissa on syöty tosi pieni välipala ennen kolmea, niin jos aloittaa ruoanlaiton kaikessa rauhassa viideltä, niin ennenkuin ruoka on kuuden jälkeen valmista, niin kaikilta on mennyt nälän takia hermot! Eli arkena on pakko tehdä nopeaa ja helppoa, viikonloppuna voi sitten kokkailla rauhasta koko porukalla.
[/quote]
jos kokkaa hyvää kotiruokaa alusta loppuun itse, saa sen taatusti reippaasti alle tunnissa valmiiksi.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 06:55"]
Mita ihmetta te keittaisitte jos kaupasta olisi kerma loppu?
[/quote]
tai grillimauste ja sipuli?!?! valkoista pastaa. Hirveetä roskaa jengi syö.
Tomaattipasta:
1. vesi kiehumaan, pannu lämpiämään. 2. pilko sipuli, valkosipuli, pari tomaattia, muut kasvikset mitä nyt ehkä haluat laittaa. 3. heitä pilkotut kasvikset pannulle jossa on tilkkanen öljyä, paista sen aikaa kun pasta kiehuu, tomaateista irtoaa sen verran nestettä että homma alkaa muistuttaa kastiketta. 4. lisää vähän pastan keitinvettä kastikkeen joukkoon (+tomaattipyrettä jos tykkäät) ja mausta reilusti yrteillä, suolalla, pippurilla, mutta jätä ne grillimausteet ja aromisuolat kaappiin. 5. valuta pasta, kippaa kastikkeen joukkoon, hämmennä, laita lautaselle, raasta päälle parmesania jos tykkäät.
Helppo ja nopea kastike, joka valmistuu sillä aikaa kun pasta kypsyy. Ja ei ole mitään ylimääräisiä kermoja tai lisäainemausteseoksia. Jos ei jaksa pilkkoa isommalle porukalle tarvittavaa määrää tomaatteja (1 iso, pari, kolme pientä per hlö riittää) voi myös heittää joukkoon tomaattimurskaa. Siltikin kannattaa laittaa edes jonkin verran tuoretta tomaattia.
Kasvispihvit valmistuu myös tosi nopeasti. Säilytän liotettuja ja keitettyjä kikherneitä pakastimessa aina hätävararuuaksi kasvispihvejä varten, myös tölkkikikherneet on ihan ok. Sekaan raastettua porkkanaa, sipulia, inkivääriä, chiliä, korianteria yms ja muna, korppujauho+neste-setin voi myös tehdä sekaan jos tekee isomman satsin. Sulatetut kikherneet menee muusiksi ihan käsin tai jollain puuhaarukalla. Pihvit paistuu nopeasti, ja jos laittaa uuniin niin ne tulee ihan itsekseen vajaassa vartissa eikä tarvitse stressailla pannun vahtimisesta tai pihvien kääntämisestä. Sillä aikaa kun pihvit on uunissa, ehtii tehdä salaatin ja jugurttikastikkeen pihvien kaveriksi. Aikaa menee maksimissaan 30min.
No, ehkäpä juuri tästä syystä teiltä täällä kyselen reseptejä. En ole keittiön ihmelapsi (enkä myöskään näitä termejä kokkauksessa tiedä) ;) . Ja tuo grillimausteinfo oli hyvä tietää. Suolaa en ruoassa käytä, vaan grillimauste on ollut sen puolesta käytössä aika usein. Tämän jälkeen varmasti vähemmän!!
Muuten täysjyvä pastat ja spagetit otin jo aikaa sitten käyttöön tavallisten sijasta.
Kaikki ei vain viihdy keittiössä. Onneksi mieheni viihtyy. Minä tarvitsen näitä vinkkejä arkeen. Kiitos vielä kaikille ja lisääkin otetaan vastaan.
Kysyisin noista kanasuikaleista joissain mainitsemissanne resepteissä: Voiko ne olla maustamattomia? En oikein pidä marinoiduista. Ja sen verran itsekin tiedän,että epäterveellisempiä ovat (vaikkakaan tuskin se silloin tällöin ruokavaliossa haittaa).
ap
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 07:25"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 06:55"]
Mita ihmetta te keittaisitte jos kaupasta olisi kerma loppu?
[/quote]
tai grillimauste ja sipuli?!?! valkoista pastaa. Hirveetä roskaa jengi syö.
[/quote]
Luin näitä viestejä ja hämmästyin. Oikeestiko suomalainen perheruoka on näin kermapitoista? Melkein jokaisen resepti neuvoo kaatamaan ruokaan ainakin purkin kermaa. Itse en käytä kermaa ollenkaan, terveydellisistä syistä. Mutta noin muutenkin, mä oon pitänyt sitä enempi harvoin käytettävänä aineksena kuin jokapäiväisenä.
Saisiko reseptejä ilman sitä kermaa?
Pestopasta
-Täysjyväpastaa (jos on tosi kiire niin tuorepastaa, keittoaika lyhenee n. 10min)
-Vihreää tai punaista pestoa
-Pikkutomaatteja (kirsikka,pisara tai luumu)
Keitetään pasta. Joukkoon pesto sekä tomaatit. Sekoitellaan. Kylkeen vaikka täysjyväleipää ja päälle juustoa/leikkelettä. Ei ole ravintoarvoiltaan kummoinen, mutta ei haittaa jos ei aina syö. Lapsille on maistunut :)
Kus-kus ja paistettuja broilerinfilesuikaleita sekä sipulia.
Paista sipulilohkot ja broilleripalat öljyssä ja lisää curryä ja paprikaa, mustapippuria ja suolaa. Hieman luomu-kanaliemijauhetta ja vettä ja kypsäksi. Tämä on todella nopeaa.
Maustamattomia broilerin filesuikaleita kannattaa käyttää ja itse maustaa mieleisekseen.
Kerman ihmettelijöille vastaan ainakin omalta osaltani... Mun "pikaruuissa" on usein kermaa, mutta jos rupean tekemään ruokaa ajan kanssa jää kerma useimmiten käyttämättä. Se on helppo keino nopeuttaa ruoanlaittoa/tehdä nopeita ruokia.
Tätä voisin kokeilla huomenna!
ap
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 23:55"]
Keitetyt perunat. Tonnikalakastike (punasipulia, valkosipulia,tomaattimurskaa, ruokakermaa) Kanastakin tulee hyvä. Innostuin vähän, meidän perheen kaikki yleisimmät ruuat täällä edustettuna. :D Mutta ole hyvä. Kokkaamisessa nopeus ja herkullisuuson valttia pienten kanssa.
[/quote]
Me tehdään pääasiassa nopeita ja halpoja ruokia.
Tässä 1:
Parsakaali tai kukkakaali veteen kiehumaan (vaihtoehtoisesti kesäkurpitsaa myöhemmässä vaiheessa), 2 minuutin jälkeen lisätään joukkoon pasta. Kun pasta kypsää, kaadetaan vedet pois, lisätään 1 kerma, 1 prk fetaa ja joko pannulla paistetut kanasuikaleet tai vaihtoehtoisesti lohikuutiot. Raa'at lohikuutiot saisi keittyä vielä 5 min samalla kun kermakastike muodostuu, jos käytät esim kylmäsavulohta, riittää pelkkä lämmitys n 2min.
2:
tonnaripasta
2 prk tonnaria (paloina öljyssä)
2 prk tomaattimurskaa
1 prk tomaattipyrettä
1 kerma
kalamaustetta, oreganoa, suolaa, valkosipulia (maun mukaan, käytämme 4 kynttä)
pastaa
- pasta keitetään, kun lähes kypsää, kaadetaan vedet pois ja lisätään kaiki muut ainekset. Annetaan muhia kannen alla n 5 min.
Tätä ei olla tehtykään aikoihin. Pitääpä tänään taas tehdä.
tosi helppo keitto: kattilaan 500 ml vettä, purkki kookosmaitoa, 500 g raakaa jauhelihaa, ja pari kourallista perunasipulisekoitusta. jos on muita pakastevihanneksia niin voi laittaa mukaan. yksi liemikuutio, loraus ketsuppia sekaan ja keitetään 45 min. sillä aikaa voi imettää, pestä pyykkiä, vaihtaa vaipat tai lukea kirjoja lapsille :)
täysjyväpasta, esim penne, kiehumaan.
syvälle pannulle tetra Pirkka luomu tomaatti-basilika pastakastiketta ja 1-2 prk (valutettua) tonnikalaa vedessä. Pilko patros feta pienehköiksi kuutioiksi, lisää joukkoon ja anna hieman pehmetä/sulaa. Lisää pippuria, yrttimaustetta, EI suolaa. Tarjoa juustoraasteen kanssa. Aikaa menee pastan kiehumisen verran.
AP, AINA kannattaa valita marinoimattomat broi.suikaleet. Lisäät vaan öljyä pannulle kun paistat ja maustat itse!!!
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 07:49"]
Pestopasta
-Täysjyväpastaa (jos on tosi kiire niin tuorepastaa, keittoaika lyhenee n. 10min)
-Vihreää tai punaista pestoa
-Pikkutomaatteja (kirsikka,pisara tai luumu)
Keitetään pasta. Joukkoon pesto sekä tomaatit. Sekoitellaan. Kylkeen vaikka täysjyväleipää ja päälle juustoa/leikkelettä. Ei ole ravintoarvoiltaan kummoinen, mutta ei haittaa jos ei aina syö. Lapsille on maistunut :)
[/quote]
mä lisään tähän aina mozzarellaa joki minipalloina tai pilkon palasiksi!
Jauhelihakeitto. Kasvissukaileita+herne-maissi-paprika ja jauhelihaa.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 23:27"]
Kalakeitto keittoperunoista+vihanneksista(pakasteesta valmiina) ja pakastekalakuutioista, lisäksi kalaliemikuutio ja ruokakermaa. Helppoa, nopeaa ja terveellistä kalaruokaa:)
[/quote]
Meillä tämä toimii kookosmaidolla! Lapsen mielestä super-herkkua!
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=29014
Kookosmaito ei kai ole erikoisen terveellistä?
Tämä kuulostaa myös hyvältä! Kirjoittelen näitä reseptejä nyt vihkoseeni vapaapäivän kunniaksi..
Wokkiaterioita en juuri koskaan tee kun yksi perheenjäsen on soija-allergikko. Kiva olisi saada hyvä resepti siihenkin ilman soijaa. Ja kookosmaitoa en ole oikeasti koskaan ruokaan lisännyt ja vaikka nyt olisikin vähän epäterveellisempää niin tuskin se silloin tällöin käytettynä haittaa. Sitä siis aion myös joskus kokeilla.
ap
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 23:30"]
Pistä kattilallinen vettä kiehumaan. Paista kirjolohisuikaleita pannulla (5 min), lisää vaikka pienittyä kesäkurpitsaa, lopuksi kermaa. Mausta vaikka sitruunalla ja mustapippurilla ja suolalla. Samaan aikaan lisää kiehuvaan veteen tuorepastaa ja keitä muutama minuutti. Tarjoa raikkaan salaatin kera :) Helppo kalaruoka!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 23:28"]
Keitä nuudelit, wokkaa vihanneksia (vaikka suoraan pakastealtaasta) ja paista broikut. Yhdistä. Lorauta vielä perään vähän soijakastiketta :P Nam nam. Lapsetkin tykkää. Mitään super terveellistähän se ei ole, kun on tota nuudelia, mutta onhan siinä kasviksia ja kanaa, eikä ole mitään kermaa tms rasvaista. ;)
[/quote] Viela parempaa saat kun kuullotat vahan tuoretta valkosipulia ja inkivaaria oljyssa ennenkuin lisaat kasvikset. Myos seesaminsiemenia voi lisata tai pieni tilkka seesamoljya paalle mausteeksi kun ruoka on valmis.