Mikä on syntymätodistus?
Saako Suomessakin lapsesta sellaisen tämän synnyttyä? Ei mulla ainakaan lapsistani syntymätodistuksia ole. Kuuluisiko olla?
Kommentit (7)
Amerikassa se on hienolle paperille präntätty dokumentti jossa lukee ihmisen nimi, syntymäpäivä ja -paikka ja vanhempien nimet; ne on joka osavaltiossa vähän erilaiset. Sitten siinä on vielä sinetti että tietää että se on aito. Sitä voi käyttää esim. todisteena siitä että on syntyperäinen kansalainen.
Suomessa ei ole vastaava todistusta. Asun USAssa, ja jos joskus on kysytty niin olen näyttänyt väestöliiton otetta henkilörekisteristä tai suomen passia, kysyjästä ja tilanteesta riippuen. Nykyisin minulla on sitten naturalization certificate jota näytän jos joku pyytää nähdä syntymätodistusta, esim. ajokorttia uusiessa se pitää olla mukana.
Mun lapsilla on syntymätodistukset, ainakin vanhimmilla, mutta en muista, onko kaikilla. Ja ihan täällä Suomessa ne on saatu sairaalasta lähtiessä. Vanhin lapsi on 25-v.
Se suomalainen sairaalasta saatu paperi ei ole sama asia. Jos joku ulkomaan viranomainen haluaa nähdä syntymätodistuksen, niin ei ole kyse sairaalasta saadusta paperista. En ole koskaan kuullut kenenkää pyytävän nähdä syntymätodistusta Suomessa, siksi oletuksena on että ap kysyy asiaa jostain muusta syystä.
No tottahan se on, että syntymätodistukset on sairaalasta saatu, ihan kätilön allekirjoittamat :) Mutta ei nitä tosiaan missään kysytä.
Mun lapsella on kaksoiskansalaisuus, ja kyllä virkatodistus kelpasi syntymätodistuksesta brittipassia haettaessa.
Kyllä mulla on oma 35 vuotta sitten saatu syntymätodistus, ihan Naistenklinikalta saatu.
Ei. Suomessa on väestörekisteri. Britanniassa saa syntymätodistuksen.