Miksi ei kellojen siirtely THL:n mukaan aiheuta mielenterveysongelmia iltojen pimetessä
Kun ilmastonmuutoksesta aiheutuva lisääntynyt pimeys sen sijaan aiheuttaa:
"Masentuneisuus ja muut mielenterveysongelmat voivat yleistyä pimeän lisääntyessä, kun pilvisyys lisääntyy ja lumen määrä vähenee etenkin Etelä-Suomessa.
”Pimeys heikentää mielialaa, ja sen aiheuttamat haitat uhkaavat lisääntyä”, Lanki toteaa."
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kesäaika-asia on meillä Suomessa ihan peffallaan: nimenomaan pimeänä vuodenaikana tarvittaisiin se valoisampi lisätunti illalla, mitä sillä kesällä tekee?
Talvella aurinko laskee iltapäivällä kolmen maissa ihan eteläisimmässäkin Suomessa, miten sä siirrät siitä valoisan lisätunnin iltaan?
Jos kesäaika olisi käytössä nimenomaan talvella, olisi siis neljältäkin vielä suht valoisaa. Yksinkertaista.
Ja jos kelloa käännettäisi eteenpäin vielä pari tuntia lisää, niin olisi sitten illalla kuudeltakin suht valoisaa. Yksinkertaista, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Tunti suuntaan tai toiseen ei vaikuta minuun mitenkään. Jännä, että jotkut kokevat tunnin niin merkityksellisesti.
Samaa olen ihmetellyt. No, olen muutenkin kroonisesti enemmän tai vähemmän uniongelmainen, joten minulla ei ole mitään kiveen hakattua unirytmiä. Itselleni joku kellon siirtely kaksi kertaa vuodessa on ihan yks hailee. Ovatko ihmiset yleensäkin ihan noin herkkiä, että kaikki menee sekaisin, kun kelloa siirretään tunnilla? Siis varmasti se on joillekin tosi hankalaa, mutta onko se yleistäkin, sitä mietin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunti suuntaan tai toiseen ei vaikuta minuun mitenkään. Jännä, että jotkut kokevat tunnin niin merkityksellisesti.
Samaa olen ihmetellyt. No, olen muutenkin kroonisesti enemmän tai vähemmän uniongelmainen, joten minulla ei ole mitään kiveen hakattua unirytmiä. Itselleni joku kellon siirtely kaksi kertaa vuodessa on ihan yks hailee. Ovatko ihmiset yleensäkin ihan noin herkkiä, että kaikki menee sekaisin, kun kelloa siirretään tunnilla? Siis varmasti se on joillekin tosi hankalaa, mutta onko se yleistäkin, sitä mietin.
Pääpointti tässä hommassa on se, että miksi sitä kelloa pitää ylipäätään käännellä edestakaisin, kun siitä ei ole mitään todellista hyötyä, mutta erilaisia haittoja sen sijaan on, tärkeimpänä terveyshaitat.
Nuoremmat ihmiset ilmeisesti kuvittelevat, että kellonkääntely on jotenkin taivaasta annettu ja "aina ollut", mutta eihän suinkaan. Suomessa se on ollut jatkuvassa käytössä vuodesta 1981. Perusteena oli silloin energian säästö, jota kuitenkaan ei ole missään tutkimuksissa todettu toteutuvan.
Ennen vuotta 1981 kukaan ei kesäaikaa kaivannut, eikä kärsinyt siitä, että kello oli koko ajan normaaliajassa. Koska touhusta ei ole hyötyä, vaan vaan haittoja, lopetetaan nyt vihdoin tuo hölmöläisten touhu.
Meillä ainakin pidetään kellot omilla paikoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääpointti tässä hommassa on se, että miksi sitä kelloa pitää ylipäätään käännellä edestakaisin, kun siitä ei ole mitään todellista hyötyä, mutta erilaisia haittoja sen sijaan on, tärkeimpänä terveyshaitat.
Nuoremmat ihmiset ilmeisesti kuvittelevat, että kellonkääntely on jotenkin taivaasta annettu ja "aina ollut", mutta eihän suinkaan. Suomessa se on ollut jatkuvassa käytössä vuodesta 1981. Perusteena oli silloin energian säästö, jota kuitenkaan ei ole missään tutkimuksissa todettu toteutuvan.
Ennen vuotta 1981 kukaan ei kesäaikaa kaivannut, eikä kärsinyt siitä, että kello oli koko ajan normaaliajassa. Koska touhusta ei ole hyötyä, vaan vaan haittoja, lopetetaan nyt vihdoin tuo hölmöläisten touhu.
Tarvitsisin kipeästi sitä iltapäivän lisävalotuntia ihan työmatkan suorituksessa. HSL pitää niin huonoa joukkoliikennettä, että osa matkasta täytyy taapertaa Helsingin pahimmassa ryteikössä, jossa ei ole juuri valaistusta saati kunnossapitoa. Reippaillaan hei ja katkotaan jalkamme!
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsisin kipeästi sitä iltapäivän lisävalotuntia ihan työmatkan suorituksessa. HSL pitää niin huonoa joukkoliikennettä, että osa matkasta täytyy taapertaa Helsingin pahimmassa ryteikössä, jossa ei ole juuri valaistusta saati kunnossapitoa. Reippaillaan hei ja katkotaan jalkamme!
Aamullako ei ole työmatkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamullako ei ole työmatkaa?
On, mutta joudun lähtemään niin aikaisin, että on pimeää joka tapauksessa. Aamun valosta voivat nauttia vain esimerkiksi liukumia käyttävä toimistoväki. Tosin he ovat nykyään mukavasti etätyössä.
Juuri näin - jos pysyvä normaaliaika ei enää jostakin syystä käy. Kuten täällä joku kirjoittikin, kesällä ei tee mitään sillä ylimääräisellä valoisalla tunnilla.