Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G:Maksatko ajokortin lapsellesi?

Vierailija
19.10.2013 |

Ajokortti maksaa useamman tonnin. Maksatteko ajokortin lapsellenne? Jos maksatte, niin miksi? Jos ette maksa, niin miksi? Ja onko teille itsellenne aikoinaan vanhempanne maksaneet mahdollisen ajokortin vaiko oletteko hankkineet "omilla rahoilla" ajokortin?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani maksoivat oman korttini ja lapsen isovanhemmat ovat luvanneet maksaa hänenkin korttinsa.

Vierailija
42/58 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joo, toivottavasti lasten isä osallistuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 20:59"]

Minä maksan. Ihan siitä syystä että lapsella itsellään ei ole mahdollista saada tuollaista summaa kasaan. Vanhempani osallistuvat kustannuksiin myös.

Minun ajokorttini maksoi isäni, muistan myös isovanhempieni antaneen siihen rahaa.

[/quote]

Onhan lapsella mahdollista haalia tuommoinen summa rahaa kasaan, kesätöitä, kesätöitä. Eikä korttia tarvitse ajaa heti 18v -_-' Missä kuplassa te oikein niitä lapsia kasvatatte? Tulevat vielä 30v pummimaan rahaa äidiltään, kun ei "Lapsella ole mitään mahdollisuutta haalia vuokrarahoja kasaan"

Vierailija
44/58 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksa, ellei nuori aivan välttämättä sitä tarvitse. En kylläkään osaa kuvitella, mikä voisi olla sellainen syy. Ehkä jos toiveena olisi ammatti, jossa työskentelyn ehdottomana edellytyksenä ajokortti on.

Minulle vanhemmat maksoivat kortin, mutta asuimme maalla ja siellä kortille oli todellista tarvetta. Oma perheeni puolestaan asuu Helsingin kantakaupungissa, jossa autosta on usein enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vierailija
45/58 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa mulla missä se kesätyö luuraa? Miten sellaisen saa jokainen nuori tässä talouden taantumassa? 

t. äiti joka mieluummin maksaa lapsen ajokortin ja antaa lapsen selviytyä opiskeluista ilman lainaa kesäansioilla eläen.

Vierailija
46/58 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokorttien hinnat ovat nousseet moninkertaisesti 20 v aikana. Vaikka suhteutetaan rahan arvoon, ajokortti maksaa paljon enemmän nyt. Lisäksi itse sain ensimmäisen kesätyön 15 vuotiaana, 18 v kummityttöni pääsi viime kesänä ekan kerran kesätöihin. Olisi päässyt mansikoita poimimaan mutta matkaa olisi ollut yli 10 km suunta ja tie kapea hiekkatie. 

Ehdottomasti maksetaan. Vanhempani maksoivat puolet, toinen puolet otettiin lapsilisistä. Nykyään niitä ei kannata enää jemmata, koska rahastojen korot ovat niin alhaalla.

Vierailija
47/58 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tienasin kesätöistä 200-1400e/kesä enkä säästellyt niitä ajokorttia varten.. koska raha oli ainoa motivaatio tehdä töitä. Viikkorahoja tai mitään en koskaan saanut elämäni aikana. Jaoin mainoksia vuodesta toiseen ja palkka oli 30-60e/kk joten kuinka olisin saanut ajokorttiin vaaditun summan kasaan. Halusin kuitenkin joskus tehdä jotain normaalia: vuokrata leffa, ostaa jäätelö, shoppailla kirppiksillä.. Näin kun olin 14-18v. 

Ajokortti maksettiin "lapsilisä-tililtäni" jossa oli ajokortin ja vuokra+takuuvuokran verran rahaa. Näin pääsin alkuun. Ja ilman ajokorttia tuskin olisin missään koskaan töissä ollut. Tässä pienehkössä kaupungissa työttömyys% korkea.

Vierailija
48/58 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina on tarkoitettu opintojen rahoittamiseen opintorahan lisäksi. Se ei ole mikään pahe, vaan osa opintotukea. Siis opintotukipakettia.

Vierailija
49/58 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetin esikoisen opetusluvalla. Nyt mietin jos avustaisi seuraavaa lasta koulun jälkeen ulkomaille töihin ja hankkimaan kortin sieltä.

Suomessa ajokortti on JÄRJETTÖMÄN  kallis.

Vierailija
50/58 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan tietysti, esikoinen täyttää tammikuussa 18 vuotta. Ei ole koskaan ollut kesätöissä, joten aika vaikeaa olisi maksaa itse :O

Itselleni ei maksettu ajokorttia, otin lainaa sitä varten. Jo senkin takia haluan, että omalla lapsellani olisi vähän paremmat oltava....

Vierailija
51/58 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti maksaisin jos olisi rahaa niin paljon, esikoisen kortista maksoi kyllä sukulaiset aika ison osan, ja tytöllä oli omaa rahaa säästössä. 13 vuotta aikaa säästää kaksosten kortteihin, en tiedä kuinka hirveästi mahtaa silloin maksaakaan, voi olla että pitää silloinkin isovanhemmilta pyytää jos ovat vielä hengissä.

Vierailija
52/58 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, ei ole varaa. Itse maksoin aikoinaan opintolainalla, ja sitä sitten työttömänä makselin pois minäkin.

Vierailija
53/58 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamme lapsillemme ajokortit. Kumpikin meistä on aikoinaan saanut ajokortin 18-vuotislahjaksi. Meillä ei ole harrastettu kalliita lahjoja, joten tuo 18-vuotislahja edustaa sitten senkin edestä sellaisia. Mieheni on opettanut kaksi jo täysi-ikäsitä lastamme opetusluvilla, joten kortti on tullut halvemmaksi kuin autokoulussa. Nyt kun opetuslupa-ajon hinta on noussut reilusti, ero ei ole enää niin suuri. Jäljellä on vielä 3 alaikäistä. 

Ajokortilliset lapset ovat osallistuneet nuorempien sisarusten kuljettamiseen, joten kortista on ollut hyötyä meillekin.

Vierailija
54/58 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksetaan molemmille, omista menoista pihistäen. Pidetään itsestäänselvyytenä että lasten elämä kustannetaan tai ainakin autetaan niin kauan kuin pääsevät töihin ja jaloilleen.

Itse en saanut vanhemmilta paljon mitään.

Vierailija
55/58 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan. Minullekin maksettiin. Ajokortti on elämänhallinnan väline. Maksan myös lasten lukiokoulutuksen, ylläpidon ym. Miksi en maksaisi ajokorttia, kun siihen pystyn!

Vierailija
56/58 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni eivät vanhemmat ajokorttia kolme vuotta sitten maksaneet enkä maksanut sitä itsekään. Asun kaupunkialueella julkisten liikenneyhteyksien lähellä ja vielä toistaiseksi ainakaan en ole joutunut kuormittamaan ympäristöä yksityisautoilulla.

Vierailija
57/58 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 20:54"]

Aika rikkaita näyttää olevan tämän palstan käyttäjät. No otoshan on valikoitu, onneksi!. Suurin osa tänne kirjoittajista omistaa tietokoneen ja nettiyhteyden. Sekään ei ole itsestäänselvyys kaikille.

[/quote]

Rikkaita? Poikani on 10 vuotta vanha, laitan joka kuukausi kympin tai kaksi tilillensä jotta ajokorttiraha, tai ees osa siitä olisi kasassa kun poika täyttää 18 vuotta. Sama 8-vuotiaan kanssa. Vanhimmalle kortti on jo maksettu. Ajokortti on satsaus lapseni tulevaisuuteen, mahdollistaa laajemman työnhaun ja asuinpaikan valinnan. Vanhin lapsi sai kesätöitä juuri sen takia, että hänellä oli ajokortti!

Vierailija
58/58 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksa. Asumme pk-seudulla, jossa on niin hyvin toimiva julkinen liikenne, että harvalla on oikeasti tarvetta autolle. Ei olisi mitään järkeä hankkia ajokorttia nyt 18-vuotiaana, kun taloudessamme ei ole edes autoa, jolla voisi harjoitella lisää kortin hankkimisen jälkeen. Jos lapsemme joskus myöhemmin oikeasti tarvitsevat autoa, voivat he silloin sitten hankkia työansioillaan ajokortinkin. Ennen opisekelujen päättymistä heillä tuskin on oikeaa tarvetta autolle.

Maksoin itse kesätyöansioillani suurimman osan ajokortistani. Isovanhempani maksoivat siitä pienen osan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä