Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G:Maksatko ajokortin lapsellesi?

Vierailija
19.10.2013 |

Ajokortti maksaa useamman tonnin. Maksatteko ajokortin lapsellenne? Jos maksatte, niin miksi? Jos ette maksa, niin miksi? Ja onko teille itsellenne aikoinaan vanhempanne maksaneet mahdollisen ajokortin vaiko oletteko hankkineet "omilla rahoilla" ajokortin?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan molemmille lapsilleni ajokortit. (toiselle olen jo maksanut, toisella ei ole vielä tarpeeksi ikää)

Itselleni isäni maksoi ajokorttini kun olin 18v.

Mielestäni ajokortti kuuluu olla. Ilmankin voi elää, mutta elämää helpottaa kun voi/osaa ajaa autoa.

Vierailija
22/58 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on ajat muuttunut.. Jo aikuiset lapset maksoivat aikoinaan puolet ajokortin hinnasta. Autot ostivat itse ja joskus maksettiin vakuutusmaksuja ja annettiin bensarahaa.

Nyt maksetaan autokoulu teinille ja autokin ostettiin. Auton kulut maksamme myös koska nuori ei ole töissä.

Rahatilanne on nyt (olimme teinivanhempia) paljon parempi ja aikuisiakin lapsia autetaan taloudellisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsia, mutta minulle maksettiin, ja nyt olen kolmekymppinen. Ajokortin hyötyjä:

1. Olen saanut työpaikkoja muun muassa siivoojana ja toimittajana. Varsinkin jälkimmäiselle ajokortti on välttämättömyys, mutta siivoojakin saattaa sitä tarvita siirtyessään paikasta toiseen.

2. Olen uskaltanut lähteä töihin kauas julkisen liikenteen lähes ulottumattomiin (sellaisia paikkoja on, muun muassa Lapissa). Ilman autoa olisin siellä jumissa.

3. Ajokortin saaneena nuorena pystyin kuskaamaan perheenjäseniänikin.

4. Ei ole tarvinnut pummia kavereilta kyytejä jatkuvasti.

5. Kortin maksaminen silloin, jos lapsen toiveammatissa tarvitaan sitä, on nurinkurinen ajattelutapa, koska ei läheskään jokainen 17-vuotias tiedä tulevaa ammattiaan. Sen sijaan kortittomuus helposti sulkee pois jotain, joka ei tulisi mieleenkään. Ajokortin saatuaan 18-vuotiaalla on mahdollisuus tykästyä autoiluun niin, että haluaakin esimerkiksi taksi- tai linja-autokuskiksi.

Vierailija
24/58 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön ajokortin maksoi hänen isänsä ja toivon vaan, että maksaa pojankin kortin vuoden päästä (itse en pysty). Itsellä ei myöskään ole korttia. Lasten isällä on ja vanhemmat ovat sen hälle kustantaneet.

Vierailija
25/58 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisesti, jos tarvis, todennäköisemmin isänsä ostaa, tai myyköön metsäänsä tai osakkeensa.

Vierailija
26/58 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamme lapsillemme ajokortin. Oman korttini maksoin itse.

Varmaan suurimpana syynä on se, että lapset opiskelevat ja asuvat kotona, ja se, että heillä on kortit helpottaa heidän kulkemistaan ja lisäksi he voivat hoitaa myös meidän asioitamme.

Vierailija
27/58 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika rikkaita näyttää olevan tämän palstan käyttäjät. No otoshan on valikoitu, onneksi!. Suurin osa tänne kirjoittajista omistaa tietokoneen ja nettiyhteyden. Sekään ei ole itsestäänselvyys kaikille.

Vierailija
28/58 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä maksamme kaikille kolmelle lapselle ajokortin. Tai ehkäpä isovanhemmat maksavat tai ainakin osallistuvat, ovat muutenkin antaneet lapsillemme isohkot summat rahaa, jotka lapset saavat isompana käyttöönsä johonkin järkevään.

Itse maksoin aikanaan puolet ajokortista itse, vanhempani maksoivat puolet. Tein töitä kesäisin ja viikonloppuisin, niillä sitten maksoin oman puolikkaani.

Vierailija
29/58 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti maksamme!

Omat vanhempani eivät osallistuneet aikoinaan mitenkään oman korttini hankintaan. Vieläkin harmittaa kun ajoin korttini vasta vuosia myöhemmin kun olin jo työelämässä.

Vierailija
30/58 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös tuo kortti ole lähemmäs 3000 euroa?

Vierailija
31/58 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 22:41"]

ajokortin hinta on kyllä suomessa liian korkea.

[/quote]

Eikä ole. Autokoulun opetusta pitäisi lisätä rutkasti nykyisestäkin. 99% autokoulusta päässeet eivät osaa ajaa autoa tai osaa liikennesääntöjä.

Vierailija
32/58 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä maksamme, kaikille kolmelle. Omat vanhempamme ovat myös meille maksaneet.

Esikoinen on kohta 18, onneksi teoriatunnit sai suoritettua lukiossa. 

Vierailija
33/58 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikoinaan vanhempani maksoivat puolet ja minä itse puolet opintolainalla. Vähän kirveli etenkin kun vanhemmillani olisi ollut varaa maksaa kokonaan. Työttömänä/pätkätyöläisenä makselin opintolainaa pois lamasuomessa.

Omille lapsille me vanhemmat maksamme, on varaa ja haluamme satsata lapsiin ja pikkasen helpottaa heidän elämäänsä. Autoa emme maksa, mutta autojamme saa lainata.

Vierailija
34/58 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan, jos on rahaa maksaa. Itse olen maksanut ajokorttini itse.

Vierailija
35/58 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksa lapsilleni ajokorttia. On liian kallis. Itse maksoin opiskeluaikoinani ajokortin kesätyörahoilla, lapseni saavat myös itse kustantaa ajokorttinsa. Satsaamme kuitenkin lastemme harrastuksiin paljon, noin neljän ajokorttimaksun verran vuodessa (siis jokavuosi!). Mutta ajortin saavat hankkia itse.

Vierailija
36/58 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksa, lapsen isä maksaa. Ja osti myös auton lapselle. Oman korttini kustansi aikanaan isäni.

Vierailija
37/58 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka mieheni on maalta kotoisin hänellä ei ole ajokorttia. Minä olen Helsingistä, missä nykyään asumme, eikä minulla koskaan ole ollut ajokortin tarvetta. 

Esikoinen tulee muutaman vuoden kuluttua ajokortti-ikään. Jos hän jostakin - minulle tällä hetkellä tuntemattomasta - syystä ihan oikeasti tarvitsisi autoa ja ajokorttia, niin kai siihen pitäisi jotenkin rahallisesti osallistua. 

Vierailija
38/58 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaa vastuuntuntoa nuorelle,kun itse hankkii rahat ajokorttiin. kaikkea ei pidä tarjota kultalusikalla suuhun.

Vierailija
39/58 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan. Ihan siitä syystä että lapsella itsellään ei ole mahdollista saada tuollaista summaa kasaan. Vanhempani osallistuvat kustannuksiin myös.

Minun ajokorttini maksoi isäni, muistan myös isovanhempieni antaneen siihen rahaa.

Vierailija
40/58 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksa, vaikka varaa olisikin. En halua opettaa lapsiani siihen, että sen saa mitä pyytää, vaan pitää tehdä töitä sen eteen mitä haluaa, tässä maailmassa mikään ei ole ilmaista.

Olemme mieheni kanssa kummatkin maksaneet oman korttimme itse, kesätyörahoilla :) Hauska juttu sinänsä, että olemme tutustuneet vasta ajokorttien hankintojen jälkeen, mutta kummallakin on ollut sama periaate, että olemme itse halunneet korttimme maksaa :) Vanhemmat tarjosivat rahaa minulle korttia varten, minä kieltäydyin :) Musta oli niin kauhean hienoa maksaa kortti ihan itse, tunsin ansainneeni ajotaitoni ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän