Jos E-urheilu on urheilua niin miksi pokerin tai shakin pelaaminen ei ole?
Kommentit (36)
Suoritin asepalveluksen aikoinani Puolustusvoimain Urheilukoulussa ja siellä oli yksin shakinpelaaja silloin..
"The International Olympic Committee recognized chess as a sport in 1999 and a year later it was an exhibition event at the Sydney Olympics."
https://www.reuters.com/article/us-chess-olympics/chess-makes-move-for-…
Pistooliammunta on urheilua. Rankempaa hommaa se Counter Striken pelaaminen on.
Missä urheiluksi määrittely näkyy?
Wikipedia määrittelee urheilun näin:
Urheilu on liikuntamuoto, jota harjoitetaan fyysisen kunnon ylläpitämiseksi, virkistykseksi ja sääntöjen mukaisena kilpailuna. Siihen kuuluvat myös huvi- tai kilpailumielessä harrastetut suoritukset, joissa mekaanisten laitteiden tai eläinten osuus on merkittävä.
Ohessa YLE:n juttu e-urheilijan treenaamisesta ja tämä varmasti kehittyvä ala jatkossa. Nytkin jo kiinnittävät huomiota ravintoon sekä fysiikkaan.
https://yle.fi/urheilu/3-11135786
Shakki urheilulaji kansainvälisen olympiakomitean mielestä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/joko-tarppaa-shakki-pyrkii-olympial…
Pokerissa tuurilla on liian suuri vaikutus tuloksiin.
Kyllähän shakkia on urheiluna pidetty niin kauan kuin minä yli viisikymmenvuotisen elämäni aikana muistan. Itse en sitä tosin urheiluna pidä. Minulla on urheilulle erittäin tiukat kriteerit ja esimerkiksi "hevosurheilu" ja "autourheilu" ei täytä niitä kriteerejä.
Vierailija kirjoitti:
Pokerissa tuurilla on liian suuri vaikutus tuloksiin.
Ei pitkässä juoksussa. Kyllä se uheilusta käy, kun istuu pöydän ääressä turnauksessa 12 tuntia päivässä viikon ajan, puhumattakaan isoista nettiturnauksista, jotka kestävät yli 24h putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän shakkia on urheiluna pidetty niin kauan kuin minä yli viisikymmenvuotisen elämäni aikana muistan. Itse en sitä tosin urheiluna pidä. Minulla on urheilulle erittäin tiukat kriteerit ja esimerkiksi "hevosurheilu" ja "autourheilu" ei täytä niitä kriteerejä.
Tuollainen liian tiukka rajaaminen menee nopeasti hölmöläisten hommaksi. Esimerkiksi toi hevosurheilu on paljon rankempaa suorittamista kuin vaikka curling. Pitäisikö sekin sitten jättää pois urheilulajien joukosta? Vähitellen joutuu jättämään puolet olympialajeista pois kun raja siirtyy yhä edemmäs.
Mielestäni shakki, pokeri ja e-urheilu eivät ole urheilua, vaan pelaamista. Urheiluksi luen vain fyysistä liikettä, voimaa, nopeutta ym. vaativat lajit.
Veljeni on todellinen sporttihirmu. Makaa sohvalla kaiket päivät rasvamaha pystyssä, työntää sipsia suuhun ja kituset huuhtelee kaljalla tai limulla. On niin sporttinen että hakkaa pleikkaria aamusta iltaan. Varmasti rankkaa on olla aktiiviurheilija.
Vierailija kirjoitti:
Missä urheiluksi määrittely näkyy?
Wikipedia määrittelee urheilun näin:
Urheilu on liikuntamuoto, jota harjoitetaan fyysisen kunnon ylläpitämiseksi, virkistykseksi ja sääntöjen mukaisena kilpailuna. Siihen kuuluvat myös huvi- tai kilpailumielessä harrastetut suoritukset, joissa mekaanisten laitteiden tai eläinten osuus on merkittävä.
Ohessa YLE:n juttu e-urheilijan treenaamisesta ja tämä varmasti kehittyvä ala jatkossa. Nytkin jo kiinnittävät huomiota ravintoon sekä fysiikkaan.
https://yle.fi/urheilu/3-11135786
Shakki urheilulaji kansainvälisen olympiakomitean mielestä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/joko-tarppaa-shakki-pyrkii-olympial…
Mielestäni urheilussa sen itse aktiviteetin pitää olla liikunnallista. Ei riitä, että sitä sivutuotteena pitää kiinnittää huomiota ravintoon ja fysiikkaan. Minä pidän neulomisesta ja neuloakseni pidempiä aikoja minun pitää pitää huolta siitä, että niskat kestävät neulomisen ja että olen syönyt terveellisesti, että jaksan neuloa. Silti neulominen ei ole mitään urheilua.
Jos tarkka olisin, niin kehonrakennuskilpailut eivät olisi urheilua, koska niissä vaan pönötetään paikallaan arvioitavana. Kehonrakennus itsessään toki on urheilua, mutta se kilpailu ei ole. Eiväthän missitkään ole urheilijoita, vaikka suurin osa heistä liikuntaa harrastaakin saadakseen kropan, jolla pääsee missikilpailuun.
Pokerin pelaamisen määrittelemisessä urheiluksi on se ongelma, että sen jälkeen pitäisi johdonmukaisuuden nimissä kaikkien muidenkin vastaavien korttipelien olla urheilua. Tulisi samalla rytinällä monta sataa uutta urheilulajia! Varmasti sitten pitäisi ottaa lautapelit mukaan listalle heti seuraavaksi. Monet lautapelit on paljon enemmän urheilua kuin pokerin peluu. Jengasta nyt puhumattakaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen liian tiukka rajaaminen menee nopeasti hölmöläisten hommaksi. Esimerkiksi toi hevosurheilu on paljon rankempaa suorittamista kuin vaikka curling. Pitäisikö sekin sitten jättää pois urheilulajien joukosta? Vähitellen joutuu jättämään puolet olympialajeista pois kun raja siirtyy yhä edemmäs.
Mitä fyysistä suorittamista liittyy shakin pelaamiseen? Urheilun käsitettä on jo venytetty niin, että se kattaa paljon sellaista, mikä ei ole perinteisessä mielessä urheilua. Minusta urheilu pitäisi terminä varata fyysistä ponnistelua vaativiin suorituksiin. Tämä ei tarkoita sitä, että muut lajit pitäisi poistaa esim. olympialaisista. Kilpailuja voidaan järjestää muissakin lajeissa kuin urheilussa. Mutta jos urheilun käsitettä laajennetaan kattamaan kaikki lajit, joissa kilpaillaan ja jotka vaativat edes jotakin minimaalista fyysistä suoritusta, niin tullaan tilanteeseen, jossa esim. viulun soittaminen katsotaan urheiluksi.
Ei kukaan ole koskaan väittänyt, että e-urheilu on urheilua. E-urheilu on e-urheilua. Ihan toinen kysymys sitten on, hämääkö sana "urheilu" sen nimessä niin, että jotkut kuvittelevat sen olevan urheilua..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä fyysistä suorittamista liittyy shakin pelaamiseen? Urheilun käsitettä on jo venytetty niin, että se kattaa paljon sellaista, mikä ei ole perinteisessä mielessä urheilua. Minusta urheilu pitäisi terminä varata fyysistä ponnistelua vaativiin suorituksiin. Tämä ei tarkoita sitä, että muut lajit pitäisi poistaa esim. olympialaisista. Kilpailuja voidaan järjestää muissakin lajeissa kuin urheilussa. Mutta jos urheilun käsitettä laajennetaan kattamaan kaikki lajit, joissa kilpaillaan ja jotka vaativat edes jotakin minimaalista fyysistä suoritusta, niin tullaan tilanteeseen, jossa esim. viulun soittaminen katsotaan urheiluksi.
Esimerkiksi jousiammunta on ollut olympialaji jo 120 vuotta sitten järjestetyissä kisoissa. Eikä siinäkään mitään fyysistä voimaa tarvita. Pistooliammunta taas on ollut olympialaisissa mukana jo 1800 luvulla.
Pitäisikö nämä pitkän perinteen omaavat lajit poistaa olympialaisista epä-urheiluna?
(Kysymys on retorinen, ei pidä poistaa)
Termin "e-urheilu" ongelmallisuus johtuu siitä, että englannin "sport" on käsitteenä paljon laajempi kuin suomen "urheilu". Wikistä:
"Sport includes all forms of competitive physical activity or games which,[1] through casual or organized participation, at least in part aim to use, maintain or improve physical ability and skills while providing enjoyment to participants, and in some cases, entertainment for spectators."
Olisiko parempi puhua vaikkapa e-kilpailusta? Olisivatko kaikki sitten tyytyväisiä?
Samasta syystä myös shakki on "sporttia" mutta ei "urheilua". Määritteet eivät ole yksi yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni aktiivimuusikko harjoittelee yhtä tehokkaasti ja paljon kuin esim pikajuoksijat tai hyppylajien taitajat. Niin viulun, pianon ym virtuoosimainen soittaminen vaati erittäin hyvää yleiskuntoa ja motoriikan hallintaa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni shakki, pokeri ja e-urheilu eivät ole urheilua, vaan pelaamista. Urheiluksi luen vain fyysistä liikettä, voimaa, nopeutta ym. vaativat lajit.
Mitkä kaikki olympialajit mielestäsi pitäisi poistaa tulevista kisoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaan määritellä fyysisen suorittamisen tarkoittavan kaikilla kehon osilla tehtävää suoritusta. Ei pelkästään lihaksilla vaan myös huippuunsa treenatuilla aivoilla tehtävää suoritusta. Toisessa lajissa pitää treenata tiettyjä lihaksia, joissain taas keskushermostoa, tietyissä lajeissa hapenottokykyä ja kestävyyttä, shakissa taas pitää treenata aivojansa huippukuntoon. Jokaisessa lajissa kuitenkin pitää omalla kehollaan pystyä suorittamaan jokin tehtävä kanssakilpailijoitaan paremmin.
Shakin pelaaminen ON urheilua :D