Äidit jotka panostaa lastenvaatteisiin ym. ja kulkee itse rytkyissä...
Selittäkää mulle mitä järkeä siinä on, että aletaan elää elämää lasten kautta panostamalla heihin (esim. vaatteet, harrastukset jne.) kaikki mitä irtoaa ja samaan aikaan laiminlyödään itseä kulkemalla huonoissa vaatteissa, jätetään käymättä kampaajalla, päästetään oma kroppa lässähtämään jne. Mitä liikkuu tällaisen äidin päässä?
Kommentit (24)
Mä olen lössähtänyt, joten en enää saa iloa vaatteiden ostamisesta itselleni kun en tykkää niistä mihin mahdun. Lasten vaatteisiin satsaaminen ei siis ole mitään uhriutumista vaan luonteva kiva shoppailukohde tässä tilanteessa.
Vai onko tämän kysymyksen pointti itse asiassa vain että "millä oikeudella naiset päästävät itsensä lössähtämään"?
No lapselle on pakko ostaa uusia vaatteita koska tämä kasvaa joten miksi ei samantien sitten kivannäköisiä. Itse ostan harvemmin vaatteita, mutta toki ne minusta ovat nätin näköisiä. Itse en tajua miksi lapselle täytyy ostaa rumia vaatteita vain koska tämä on lapsi.
Puen lapset siisteihin vaatteisiin heidän itsensä takia. Varsinkin vanhemmat lapset saavat sellaista mitä muillakin on jotta eivät tuntisi oloaan epämiellyttäväksi. Lapset osaavat itse jo arvostaa vaatteita varmaan jo 7 vuotiaasta lähtien eli on väliä onko uutta ja kivannäköistä vai ei. Miksi pakottaisin heitä käyttämään jotain sellaista mitä eivät halua.
Vauvalle ostankin paljon käytettyä kun ei itse välitä mitä päällä on. Tosin hänellekin ostan sitten laadukkaat ulkovaatteet jotta ulkoillessa on hyvä olla.
Vaikka en itse jaksaisi panostaa täysillä omaan ulkonäköön niin en näe siinä mitään ristiriitaa miksi en voisi panostaa lasten vaatetukseen.
Toisaalta jos rahaa olisi enemmän voisin panostaa omaan pukeutumiseenkin enemmän mutta näin se kyllä mielestäni pitääkin olla että ensin lasten tarpeet ja sitten omat!
Tarkoitan nyt sitä, etten tajua äitejä jotka satsaavat kaiken lapsiin, mutta laiminlyövät itsensä! Mitä järkeä???
Ap
Mutta mitä on laiminlyöminen. Kuinka hyvin pitää pukeutua jotta ei kulje rytkyissä? En itsekään käy kampaajalla koskaan koska hiusmallini on sellainen että latvojen siistiminen riittää.
En jaksanut kaikkea. Uratykkimies, oma vaativa työ, iso talo, kaksi lasta, joista toisella krooninen sairaus. Eli jostain tinkii väkisinkin. Nykyään ostan itsellekin.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 15:38"]
Tarkoitan nyt sitä, etten tajua äitejä jotka satsaavat kaiken lapsiin, mutta laiminlyövät itsensä! Mitä järkeä???
Ap
[/quote]
No kun rahaa on vähän satsaan sen mitä on mielummin lapsiin. Lapset kasvavat nopeasti ja tarvitsevat täällä neljän vuoden ajan Suomessa paljon vaatteita ja kun niitä lapsia on useampia ostan mielummin kalliimpaa ja kestävämpää jota voi sitten seuraava lapsi käyttää. Täten rahaa säästyy. Olen nämä lapset tehnyt, nyt niitä myös pitää hoitaa. Jos itselleni ei vähään aikaan jää pahemmin mitään niin ok by me. Kyllä se minun aikani taas joskus koittaa. :)
Klassisesti pukeutuva voi käyttää samoja vaatteita pitkään. Ehkä klassiset vaatteet ovat joidenkin mielestä ryysyjä?
Mulla ei vaan rahat meinaa riittää. Kampaamokäynti on helposti satasen, takki satasen jne. Vaatteet ovat kalliita. Mun on kuitenkin pakko ostaa lapsille sitä vaatetta, koska kirppiksillä ei liiku pojille hyvää vaatetta enää tietyn senttikoon jälkeen.
Olen viime kuussa ostanut siis lapsille yhteensä kahdet talvihaalarit, villavaatetta, fleecet, neljät kengät, rukkasia ja pipot. Tässä kuussa on ostettava esikoiselle läjä uusia housuja ja paitoja, koska hän on kasvanut kesän aikana yhden vaatekoon. Ja tätä rataa läpi neljän vuodenajan. Jos pitää valita, ostanko lapselle vaatetta vai itselle, niin ostan lapselle. Saman tekee mies. Ei se ole mitään itsensä unohtamista vaan ihan käytännön fakta, että pikkulapsiperheissä on paljon menoja.
Niin, lapsi tarvitsee useammin kaikkea, joten uutta pitää jatkuvasti ostaa. Viime aikoina olen ostanut 1v:lle mm. uuden talvihaalarin, villahaalarin, pipon, kengät ja jotain sisävaatetta.
Ei ole rahaa ostaa omia vaatteita tai käydä kampaajalla. Kotihoidontuki on tosi pieni ja mieskin on tällä hetkellä työtön (tekee vain keikkatöitä) niin kyllä mä käytän ne vähät rahat lapseen (=oikeasti tarpeeseen) kuin hassaan kampaajakäyntiin. On mulla ihan ok vaatteita ja ostan kyllä itsellenikin välillä uutta, mutta ne on yleensä halvinta.
Luulen, että taustalla on myös tavallaan ympäristön paine, kuten vauvapalstat. Kyllähän kunnon äidin lapsella pitää olla sen ja sen merkkinen haalari ja ne ja ne kengät, ettei jalat kasva kieroon. Ja onhan se ihan selkeä hifistelyn ja elvistelyn lajityyppinsä, että meidän Kalevilla on ultrasöpö ja ultrakallis toppahaalari.
Mutta toisaalta nuo paineet ulkopuolelta myös antavat luvan ostella lapsille söpöstelyvaatteita, vaikkei oikeasti olisikaan rahaa.
Minusta nimenomaan lapsille ei kannata aina ostaa parasta laatua ja varsinkaan kalleinta, mutta aikuisena kannattaa panostaa laatuun, koska samoja vaatteita ja asusteita voi käyttää vuosikaudet. Jos nimittäin ovat laadukkaita!
Mä myönnän avoimesti, että mulla oma vaatekaappi on täynnä nukkavieruja, venyneitä ja nukkaisia vaatteita, kun taas lapsien vaatetus on huomattavasti siistimpää. Syy on ihan siinä, että olen ollut viimeiset neljä vuotta vaihtelevasti raskaana tai laihdutuskuurilla. Ensimmäistä lasta odottaessani tuli lisäpainoa 15 kg, josta 5 kg jäi lähes vuodeksi roikkumaan, vaikka kuinka kävin salilla ja söin terveellisesti. Toisen lapsen kanssa sama juttu. Juuri kun olin pääsemässä tavoitepainooni huomasin yllättäen olevani taas raskaana (kuparikierukka, jeps) ja tässä sitä taas ollaan. Ei huvita ostaa uusia, liian isoja vaatteita, jotka kuitenkin ovat käytössä vain vuoden. Lapsille on pakko, kun kasvavat, mutta minä kotiäitinä pärjään näillä sopivan kokoisilla kuluneemmillakin. :)
No onhan se kornin näköistä kun äiti näyttää joltain sossuruusulta ja lapset on silti puettu viimesen päälle tamineisiin.
Olen tällä hetkellä niinköyhä, että o joko valittava vaatteet lapsille tai itselle. Lapsetkin saavat kirpparilta vaatteet.
Aika usein ei tee heti ostaa itselleen mitään jos on lihonut raskauksien aikana. Mä aloin ostaa taas itselleni kun laihduin menessäni takaisin töihin ja myös tarvitsin taas töissä smart casual vaatetta. Kotiäitiaikana ostin kyllä laadukkaat goretexvermeet itselleni puistoiluun mutta juurikan tarvetta ei muille vaatteille ollut.
Mamma toivoo itse vielä laihtuvansa kymmenen kiloa ja panostavansa sitten omiin vaatteisiin ;)
Ap, mitä se sulle kuuluu, mitä muut tekee tai miltä näyttää? Jos ei äiskällä ole tarvettaa miellyttää ympäristönsä silmää, mutta haluaa, että lasten on hyvä olla, ja ovat kunnolla puettuja, millä tavalla se on sinun ongelmasi? Miksi sulle pitäisi kenenkään selitellä mitään? Mulla on päiviä, jolloin lähen ulos petolinnun perheen näkösenä, ja päiviä, jolloin laitetumpana, ja tämän teen tasan oman jaksamiseni mukaan. Ei kaikki jaksa, eikä niitä kiinnosta laittautua. Tai ei yksinkertaisesti jaksa tai ehdi laittautua ja reenata. Mut miksi pitäisi pakonomaisesti siihen pyrkiäkään!
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 20:23"]
No onhan se kornin näköistä kun äiti näyttää joltain sossuruusulta ja lapset on silti puettu viimesen päälle tamineisiin.
[/quote]
mun mielestä todella ilkeästi sanottu. Ei millään pahalla. Mistä sä tiedät oikeaa syytä tähänkään asiaan?
ja ihan oikeasti, mitä ihmeen väliä sillä on, miten muut rahansa käyttävät?
mulla on hyvin hullu tilanne: olen vaihtanut mannerta "ikuisesta lämmöstä ja auringosta" tänne Pohjolaan. Pidin huolen siitä, että lapsilla on lämmintä päälle, eivät ole koskaan tämmöisessä ilmastossa asuneet. Omat vaatteet ovat tällä hetkellä vähemmän hyviä, mutta pikkuhiljaa se tästä kohenee.
Onko ap niitä naisia jotka itse pukeutuvat viimeisen päälle, mutta lapset kulkevat rytkyissä ja rääsyissä. Ei lapsiin tarvitse panostaa, eikä lasten vaatteisiin, kasvavat kuitenkin heti ulos niistä on ilmeisesti ap:n mielipide.
Olen vielä niin lösähtäneessä kunnossa raskauden jälkeen, ettei huvita ostaa mitään itselleen. Ei huvittaisi vaikkei olisi lastakaan. Ei riitä tila eikä into säilöä vaatekaapissa neljää eri kokoa vaatteita kaikille vuodenajoille.