Minkä verran tv:tä päivässä 3-6v lapsenne?
Minkä verran teidän 3-6v lapsenne saavat katsoa telkkaria/dvd:tä tms päivässä?
Minusta tunti olisi riittävä aika, poikkeuksena joku leffailta tai sadepäivä, sairastelut. Mies antaa taas katsoa vaikka miten paljon, jotta pääsee itse helpolla. Aamulla saavat katsoa 1½h kaikki lastenohjelmat mitä tulee, iltapäivästä joku leffa ja vaikka iltasella vielä yhteisesti hetki jotain. Minusta määrä on kohtuuton, se kun vie vapaalta leikiltä, yhteisiltä pelailuilta ja ulkoiluilta aikaa - mutta sehän miehen tarkoituskis. Tokaisee lapsille, että leikkikääs jotain yhdessä, kun alkavat riidellä niin pistää telkkarin jotta ovat hiljaa. Ei viitsisi pelata lapsen kanssa, mieluummin telkkaria. Ulkona käyttää, mutta herkästi voi jäädä sisällekin...
Minä teen monesti töitä silloin kun mies töistä pois ja lapset ovat siis keskenään isän kanssa, sen takia tämä on noussut ongelmaksi. Jos olen kotona, tietysti minä rajoitan. Olen pyytänyt miestä rajoittamaan tuntiin päivässä, sanoo että ei se niin tarkkaa ole tai että ei hän antanut katsoa vaan lapsi itse laittoi sen päälle.
Suututtaa miehen asenne.
Kommentit (28)
tunti on ihan maksimi. Jos on aamulla jostain syystä
katottu lastenohjelmat niin iltapäivällä lähetään suoraan ruokailun päälle ulos eikä siis enää katsota mitään. Meillä kans mies on mua lepsumpi näissä, mutta rajoittaa silti pariin tuntiin. Parin tunnin jälkeen vaan lapset on niin yliaktiivisia että ei niitä kukaan jaksa katsella. Ihan todella ne tarvii sitä tylsistymistä ja riitelyä kehittykseen ja kasvaakseen, tv:tä ne ei tartte
Ota antennijohto töihin mukaan?
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 17:24"]
katottu lastenohjelmat niin iltapäivällä lähetään suoraan ruokailun päälle ulos eikä siis enää katsota mitään. Meillä kans mies on mua lepsumpi näissä, mutta rajoittaa silti pariin tuntiin. Parin tunnin jälkeen vaan lapset on niin yliaktiivisia että ei niitä kukaan jaksa katsella. Ihan todella ne tarvii sitä tylsistymistä ja riitelyä kehittykseen ja kasvaakseen, tv:tä ne ei tartte
[/quote]
En ymmärrä iten lapset voi mennä yliaktiivisiksi tv:n katselusta? Vai katsooko ne jotain actionia?
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 17:26"]
[/quote]
En ymmärrä iten lapset voi mennä yliaktiivisiksi tv:n katselusta? Vai katsooko ne jotain actionia?
[/quote]
en tiedä mutta riehumaan ne alkaa jos antaa liian pitkään katsoa. Ihan pikkukakkosta tai vastavaa.
Meillä 3v katsoo lastenohjelmia arkisin noin 0.5 - 1.5 tuntia (joskus ei ollenkaan, kun ollaan koko ilta tai päivä jossakin). Viikonloppuisin max 2 tuntia/vrk.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 17:33"]
Meillä 3v katsoo lastenohjelmia arkisin noin 0.5 - 1.5 tuntia (joskus ei ollenkaan, kun ollaan koko ilta tai päivä jossakin). Viikonloppuisin max 2 tuntia/vrk.
[/quote]
Lisäys vielä, että katsois tuo enemmänkin, mutta en anna, eikä anna mieskään.
Meillä melkein 4v katsoo aamulla ja illalla pikkukakkosen. Ennen nukkumaan menoa katsotaan sylissä vielä yksi lyhyt piirretty (max 10min).
5v katsoo iltapäivisin päivällisen jälkeen n. 1-1,5h. 2v katsoo ehkä puoli tuntia, sitten alkaa leikkiä. Mies antaisi lasten katsoa telkkaria enemmänkin, minä olen se joka nipottaa katselumääristä.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 17:28"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 17:26"]
[/quote]
[/quote]
en tiedä mutta riehumaan ne alkaa jos antaa liian pitkään katsoa. Ihan pikkukakkosta tai vastavaa.
[/quote]
outoa.
Olen itse pyrkinyt siihen tuntiin/päivä. Esim. Päiväkotipäivän jälkeen lapsi on saanut päättää, katsooko Pikkukakkosen vai jonkin dvd:n. Viime aikoina tästä on kyllä lipsuttu sen takia, että olen ollut liian aikaisen synnytyksen vaaran vuoksi vuodelevossa ja mieheni kiireinen kun on ollut yksin vastuussa kaikista kotitöistä ym. Juuri pyörähti toinen dvd käyntiin. :/ Kunhan vointini tästä kohenee, suorittamme ryhtiliikkeen ...
Meillä 3vuotias poika katsoo arkisin telkkari tunnin verran, Pikku Kakkosen. Jos isällä iltavuoro, saa poika katsoa myös aamulla Pikku Kakkosta. Viikonloppuisin katsoo aamulla Pikku Kakkosen ja iltapäivällä ( jos katsoo) jotain dvd-tä (yleensä Muumia, Postimies Patea, Richard Scarrysin Touhulaa yms). Yleensä vk-loppuna ip:llä kysyy että koska Pikku Kakkonen alkaa, ja koska sitä ei tule, katsoo sitten tunnin verren jotain muuta. Mutta jos ollaan ulkona, tehdään/on muuta ei katso telkkua.
Meidän 3 ja 5v.:t aamulla saavat katsoa 1.5 tuntia kaikki lastenohjelmat ennen päiväkotia ja illalla sen tunnin Pikku Kakkosta. Mielestäni ok kun päivisin on riittävästi muuta ohjelmaa, ulkoilua, lepoa, oppimista. Ja minusta inhimillistä että aikuisetkin saavat valmistautua töihin aamulla ja laittaa päivällisen valmiiksi rauhassa. :)
Meillä 4v ei katso tv:tä tai dvd:tä kuin kerran tai pari arkena, yleensä 30min kerrallaan, joskus jonkun pidemmän dvd-leffan (juuri nyt katsoo cars-leffaa isänsä kanssa). Viikonloppuisin voi katsoa aamulla lastenohjelmia 30min-tunnin, jos ei lähdetä aikaisin ulkoilemaan tai sataa. Emme ole koskaan rajoittaneet katselua, lapsella on vain luonnostaan niin paljon muutakin tekemistä ettei tv:tä tule katsottua enempää.
Miksi pitäisi olla joku tietty määrä joka päivälle, eikö se ole ihan hyvä että välillä saa katsoa enemmän ja välillä taas on päiviä ilman tv:n katselua? Ap:n tapauksessa isäkin voisi joskus keksi jotakin muuta ohjelmaa päiväksi, vaihtelun vuoksi.
Arkiaamuisin ei katsota lastenohjelmia. Viideltä katsoo Pikku Kakkosen. Sen lisäksi joskus katsoo Pingua koneelta. Mitäs siitä nyt tulee, 1h - 1 ½ h päivässä. Viikonloppuisin saa katsella enemmän, eli aamulla Pikku Kakkosen ja päivällä jonkun lastenleffan, jos ollaan kotona.
Ai niin, 16:n lapsi täyttää kohta viisi.
Aamulla pikkukakkonen ja sen jälkeen max. puolituntia sen jälkeen tulevaa ohjelmaa ( varmaan katsoisivat pidempää mutta pitää ehtiä päikkyyn ja töihin kl 9). Illalla satunnaisesti toinen pikkukakkonen pimeinä vuodenaikoina. DVD tosi satunnaisesti.
Meilläkin mies on lepsumpi tässä asiassa. Ollaan juuri päätetty (tai minä päätin ja mies myöntyi ;) ) siihen, että 4-vuotiaalla lapsella on ruutuaikaa arkisin tunti ja viikonloppuisin vähän enemmän. Tähän lasketaan myös iPadilla pelaaminen.
Minusta lapselle on tärkeää olla "luova" eli leikkiä, eikä vain tuijottaa ruutua tai pelata iPad-peliä, vaikka ohjelma/peli olisi miten opettavainen. Se on kuitenkin aina passiivista toimintaa. Iltaisin luetaan mieluummin yhdessä kirjaa, kuin annetaan tuijottaa töllöä. Tässä tulee vuorovaikutusta lapsen kanssa.
Leikkiä tulee toki päiväkodissakin, mutta kotona leikit ovat rauhallisempia ja oppii vähän yksin tylsistymäänkin, joka on mielestäni myös tärkeä taito.
Kyllähän lapsi on oppivinaan noista peleistä ym. Englannin kielisestä aakkospelistä oppi aakkoset englanniksi 2.5-vuotiaana. En kuitenkaan usko, että tästä on lapselle juuri hyötyä, nyt jo ne unohtamassa kun tuota peliä ei enää ole.
19 jatkaa:
ruutuaikaa siis päädyttiin rajoittamaan, sillä lapsi tuntuu tulevan helposti riippuvaiseksi tv:stä/iPadista ja mitä enemmän antaa niitä tuijottaa, sitä enemmän haluaa.
Meillä viisivuotias katsoo aamulla telkkaria reilun tunnin, iltapäivällä pikkukakkosen ja sitten vielä netistä ohjelmia....tuliskos tuosta 2-3 tuntia päivässä. En mä osaa pitää siitä mitenkään pahana, varsinkaan kun vaihtoehtona on usein se, että lapsi tappelee sisaruksensa kanssa tuon ajan...
1 h päivässä ja viikossa pari päivää kokonaan ilman televisiota. Lapset 3 ja 5.
Minusta tv:n katselussa ei ole vikaa jos katsoo sopivia ohjelmia.
Meillä 4 v katsoo arkisin tv:tä aamuisin n 1tunnin ja iltaisin n 3 tuntia. Hän katsoo pääasiallisesti nickejr kanavaa ja onkin sitä kautta oppinut paljon eläimistä, osaa numerot 20 englanniksi, osaa muotoja englanniksi, värit englanniksi ym.
Hän on perheemme viides lapsi. Kakki ovat katsoneet paljon tv:tä, isommat nyt jo koulussa ja koulu sujuu hyvin. 14v ja 12v katsovat nykyisin tv:tä vain jos ei ole kaveriseuraa eli parina päivänä viikossa jonkun leffan verran.
9v katsoo tv:tä aamulla tunnin ja iltapäivällä päivästä riippuen 30min-2tuntia.
Voisit vähän relata.