Kotona asuvista täysi-ikäisistä lapsista:
"Ikäongelmainen" on jo pilannut kaikki nämä aiheeseen liittyvät mietiskelyt pakkomielteellään, mutta kysyn siltI: Millaisia rajoja laitatte kotona asuville/ opiskeleville/ kypsyville täysi-ikäisille lapsillenne?
Tuli vain mileen, kun oma 18v. poika nyt lähti syyslomalle toiseen päähän Suomea. Kaveri, joka ei juo, ei polta, ei aiheuta pelkoa "häpeästä" käytöksellään. On kyllä maistellut yhdet ainoat kunnon kännnit ja todennut, että ei ole oma juttu= kahden saunaoluen mies.
Kesken lomamatkansa yrittä nyt esittää, että tulisikin kotiin vasta MA sovitun sunnuntain sijaan. Isänsä ei anna lupaa -enkä minäkään- , koska maanantaina on lukiossa erityisen tärkeä opiskelupäivä.
Nii että ollaankio me kauheita niuhoja? Minusta työelämän moraali ja ajoissa paikalla oleminen opitaan viimeistään nyt, Ei voi olla töistä pois 1h sen takia, että on kivaa kaverin luona. Poika pisti ystävällisesti luurin korvaan, mutta lopputulos on se, että kotona on oltava sunnuntaina, ennen opiskeluviikon alkua. No can do.
Kuinka paljon te muut keski-ikäiset äipät ja iskät sanelette vielä nuorten aikuisten lastenne elämää?
Tämä on ihan aito keskustelunavaus, ei ikisongelma.
T: vanha aaveeläinen
Kommentit (73)
Jaa-a. Olisikohan pikemminkin hyvä juttu, että "kiltti poika" tekee joskus jotain pikkuisen hurjempaa? Olisiko vaikka siellä reissun päällä mukavaa seuraa? Kouluarvosanat ovat tietysti tärkeitä, mutta niin ovat sosiaaliset taidotkin.
Meillä on nyt kuopus 18 vee lukiolainen ja eihän täysikäiselle periaatteessa voi mitään sanella. Voi vain vedota hänen omaan järkeensä, siihen että koulu on hoidettava ja niin kauan kuin bunkkaa himassa se on hänen työtään. Pohjalla siis on se, että kasvatustyö pitäisi olla tehty ennen sitä pyhää 18 vee rajapyykkiä.
Ap:n lapsi on jo 18-vuotias, joten hän joutuu itse selvittämään mahdollisen poissaolon, ei siihen ap:lla ole mitään velvollisuutta eikä oikeutta. Koska poika tuntuu tunnolliselta, voi syyn valehteleminen olla sen verran kova paikka, että hän ei sitä tee vaan kotiutuu reissultaan ajoissa.
Omat lapset oli lukiossa pari vuotta sittten ikä heilläkään kokeiden palautuspäivinä käyty mitään läpi. Muuten he hoitivat opiskelunsa itse ja hyvin enkä kyllä muista, että he olisivat ottaneet omaa lomaa koulusta. Toki tuollaisessa tapauksessa heitä olisin muistuttanut, että asiasta olisi pitänyt sopia luokanvalvojan kanssa etukäteen.
Siis mitä ihmettä? :D
Miten tässä päästiin jo siihen ikuiseen riitelyn aiheeseen, että työtä on tehtävä (itsestään selvää minulle), vaikka se ei (muka?) ollut ap:n pointti.
Minulle tässä on yksi ainoa kysymys: Miksi täysi-ikäinen ottaa käskyjä vanhemmiltaan? Siksikö, että asuu kotona, ja jos ei ole kiltti poika, lentää pihalle? Itse olen muuttanut kotoa 18 vuotiaana enkä ole koskaan sen jälkeen saanut vanhemmiltani senttiäkään, mutta enpä ole kyllä ottanut heiltä käskyjäkään vastaan.
Panet tiukat ehdot. Jos ei tule sunnuntaina, saa alkaa maanantaina etsimään omaa asuntoa
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 13:40"]
Apua :)
Meillä saa kyllä kaikki muuttaa suunnitelmia. Olin juuri toissaviikolla ystäväni luona yökylässä naapurikaupungissa. Soitin kotiin ja ilmoitin, että on niin kivaa, että tulen vasta sunnuntaina.
Lähtisin varmaan läiskimään, jos mies olisi sen kieltänyt ja alkanut raivoamaan, että ei saa tehdä, mitä huvittaa.
Äitinikin jopa on ollut meillä joskus pari päivää kauemmin, kuin on alunperin sovittu.
Me ollaan varmaan palstamammojen mielestä ihan kauhea perhe, kun muutetaan etukäteissuunnitelmia.
[/quote]
Siinä kohtaa kun kesken reissun haluaa muuttaa suunnitelmia... pitää sitten vaan miettiä ensin aiheutuuko muille hankaluuksia.
Kyllä mä voin soittaa pomolle su-iltana 22 aikaan, että "kivaa on en tule huomenna"... mutta mulla onkin mukava ja joustava työpaikka. Enkä tietenkään ole su 22 viihteellä jos ma-aamuksi on aiemmin sovittua menoa tai tiistaina pitää projektissa olla jotain valmiina.
Mutta lukion kokeidenpalautuspäivä.... (milloin sellainenkin lomapäivä on keksitty?) Elämää on niiiin paljon vielä koulun jälkeenkin :)
Saattaa tehdä "kiltin pojan" maineelle ihan hyvää kaveripiirissä tuollainen viikonlopun pidennys ja "lintsaus".
:)
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 15:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 13:40"]
Meillä saa kyllä kaikki muuttaa suunnitelmia. Olin juuri toissaviikolla ystäväni luona yökylässä naapurikaupungissa. Soitin kotiin ja ilmoitin, että on niin kivaa, että tulen vasta sunnuntaina.
Lähtisin varmaan läiskimään, jos mies olisi sen kieltänyt ja alkanut raivoamaan, että ei saa tehdä, mitä huvittaa.
Äitinikin jopa on ollut meillä joskus pari päivää kauemmin, kuin on alunperin sovittu.
Me ollaan varmaan palstamammojen mielestä ihan kauhea perhe, kun muutetaan etukäteissuunnitelmia.
[/quote]
Siinä kohtaa kun kesken reissun haluaa muuttaa suunnitelmia... pitää sitten vaan miettiä ensin aiheutuuko muille hankaluuksia.
Kyllä mä voin soittaa pomolle su-iltana 22 aikaan, että "kivaa on en tule huomenna"... mutta mulla onkin mukava ja joustava työpaikka. Enkä tietenkään ole su 22 viihteellä jos ma-aamuksi on aiemmin sovittua menoa tai tiistaina pitää projektissa olla jotain valmiina.
Mutta lukion kokeidenpalautuspäivä.... (milloin sellainenkin lomapäivä on keksitty?) Elämää on niiiin paljon vielä koulun jälkeenkin :)
[/quote]
Vastaisin kyllä sille ihmiselle, jonka mielestä kukaan perheenjäsen ei saa muuttaa suunnitelmiaan. En vain saanut sitä jostain syystä lainattua. Ihmettelin asennetta, sillä meillä ihan hyvin saa ihmiset muuttaa suunnitelmia ja ei siitä raivota.
Mutta jotkut haluaa määräillä ja kontrolloida perheenjäseniään. Jotkut jopa ehkä tykkää siihen alistua. Minä en jaksaisi
Vaikeita asioita nuo ovat, nuoren kanssa.
Itse "karkasin" kotoa täytettyäni 18 ja laitoin välit vanhempiini poikki. Se oli elämäni helpottavin päätös jota en tule koskaan katumaan. Vuosia on kulunut, olen työelämässä ja naimisissakin ensi kesänä.
Tämä vain siksi, että näinkin voi käydä ääritapauksissa. :)
Niin kauan kuin asuu kotona vanhempien kustannuksella, on vanhempia kuunneltava. Sitten kun pärjää itsekseen niin asia on toinen.
Samaa mieltä, vanhempia on kuunneltava.