Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalainen ruoka on huonoa

Vierailija
13.09.2013 |

Tai sitten mulle sattuu koko ajan maanantaikappaleita. Esim. leivän valinta on nykyään hyvin vaikeaa kun mikään ei enää maistu hyvälle. Se Maitotuotteita en voi enää käyttää ollenkaan, etenkään Valion. Vatsa turpoo jopa kypsytetyistä juustoista. Vihannekset maistuvat jatkuvasti kummallisille. Etenkin kurkku ja tomaatti. Porkkanoistakaan ei aina tiedä. Välillä ne eivät maistu ollenkaan ja sitten välillä ihmeellisen kitkerälle. Perunoissa samoin. En tiedä mitä lajiketta seuraavaksi kokeilisin kun maku ja rakenne ovat sekundaa.

Rehellisyyden nimissä, ei s eulkomaalainenkaan tuote aina hyvää ole. Esim. Liptonin ruusunmarjatee. Ekasta pussista tuli hyvän makuista teetä mutta tokan pussin tee paistui pahville. Enempää ei tehnyt mieli kokeilla.

Milla samoja kokemuksia?

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan paljon lidlistä ja teen mahdollisimman paljon itse. Pidän ruoanlaitosta ja leipomisesta. Leipää leivon yleensä joka toinen päivä, teen pienen taikinan, joten sen saa valmistettua ihan todella nopeasti. Leivon vehnään, mutta lisään esim.kauraryynejä tuomaan kuituja sekä käytän oliiviöljyä. Uskon, että itse vehnään leivottu on terveellisempää kuin kaupan ruisleivät, joissa tosi paljon vaikka mitä aineita ja kaupan vaalea leipä täynnä sokeria.

Tänään teen tomaattista uuniseitiä. Teen itse tomaattikastikkeen, johon tulee sipulia, valkosipulia ja tomaattia. Kuullotan sipulia ja valkosipulia pannulla kunnes pehmenevät. Keitän tomaatin kiehussa vedessä n.30sekuntia ja irrotan kuoret. Laitan kaikki ainekset kulhoon ja sekoitan sauvasekoittimella. Kastike kalojen päälle ja oikein hyvää tulee.

Olen samaa mieltä, että Suomessa ruoka on usein huonoa ja varmasti se johtuu isoista markeiteistä sekä k ja s-ryhmän monopoliasemasta.

Näillä mennään ja paras kun itse yrittää tehdä mahdollisimman paljon

Vierailija
2/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 11:05"]

Ihmettelen myös sitä, miksi Suomessa, jos jokin tuote on paikan päällä tehty tai muuten ns. "tuore", sen hinta on heti pilvissä?

[/quote]

Kyse on lähinnä jakelun ja kaupan keskittymisestä, mutta kyllä suoraan sanoen myös kuluttajien omista valinnoista. Itse asun pk-seudulla, jossa varsinkin leipomotuotteiden osalta valikoimaa kyllä on. Ei tarvitse välttämättä ostaa sitä marketin "uunituoretta patonkia". Mutta toisin kuin Ranskassa, jossa ihmiset ovat valmiita näkemään kauppareissulla sen vaivan, että käyvät erikseen siellä leipomossa hakemassa leivän, vaikka muut tuotteet ostetaan Carrefourista, täälläpä vielä turhan harva niin tekee. Sekin, että joudutaan tekemään todella pieniä sarjoja ja varautumaan hukkaan, nostaa näiden tuotteiden hintaa. Karppausbuumi ei myöskään varmaan osaltaan ole helpottanut leipomoyrittäjien työtä...

Viime vuosina pk-seudulla noussut pienimuotoinen leipomobuumi on kyllä tällaisen savolaisgeenisen mummojen leivinuunissa tekemillä leipomuksilla kasvaneen henkilön mielestä aivan mahtava, mutta vaatii jatkuakseen ja levitäkseen muualle Suomeen myös kuluttajien asenteen muutosta. Hyvää pitää osata vaatia, ja siitä pitää, ainakin aluksi, olla valmis myös maksamaan vähän enemmän!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa on joka pikkuisessakin kylässä ja kaupungissa oma leipomoliike. Sieltä voit hakea samana päivänä sen yrittäjän leipomaa leipää, joka on tajunnanräjäyttävän hyvää ja silti maksaa puolet vähemmän kuin vastaava leipä Suomessa. 

[/quote]

Joo tuo leipätilanne on Suomessa surkea. Oltiin kesälomalla Italiassa ja siellä on tuo sama, on pieniä leipomoita joita jopa yksittäinen ihminen voi pyörittää, pieneissä tiloissa ja yhtä puu-uunia käyttäen. Sain yhdessä paikassa ihan taivaallista leipää ja kyselin omistajalta salaisuuksia miten se olikin niin hyvää, ja tajusin että varmaan 60-70-vuotias leipurirouva olikin taiteilija jolla oli hommaansa intohimo. Tulen tekoon käytettiin puun lisäksi pähkinänkuoria, josta tuli leipään selvä makunsa. Hyvää vastapuristettua öljyä vähän taikinaan. Ja hän paistoi eri asiakkaille, joista vakioasiakkaat  tunsi, eri paistoasteisia leipiä uunin eri osissa. Todellista palvelua! 

Ja leipä tosiaan maksoi saman kuin joku teollisen paahtoleivän kämppy Suomessa. Surullista on, että meillä ei varmasti onnistuisi eikä kannattaisi tuontyyppinen yrittäjyys :( 

Vierailija
4/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 11:38"]

Viime vuosina pk-seudulla noussut pienimuotoinen leipomobuumi on kyllä tällaisen savolaisgeenisen mummojen leivinuunissa tekemillä leipomuksilla kasvaneen henkilön mielestä aivan mahtava, mutta vaatii jatkuakseen ja levitäkseen muualle Suomeen myös kuluttajien asenteen muutosta. Hyvää pitää osata vaatia, ja siitä pitää, ainakin aluksi, olla valmis myös maksamaan vähän enemmän!

[/quote]

Minä luulen että ihan asukastiheys muualla kuin pääkaupungin keskustan lähialueilla ei riitä tuollaisen ylläpitoon, valitettavasti. Kun kaikki asukkaat ei kuitenkaan ala käydä pienleipomossa, niin tarvitaan aika paljon asukkaita lähietäisyydellä, että sellainen kannattaa. Pienleipomoon kun ei yleensä lähdetä erikseen autolla vaan sen pitäisi olla joko hyvin lähellä kotia tai sitten esim. ostoskeskuksessa jossa on muita kauppoja joissa käy muutenkin.

Itse asun helsinkiläisessä lähiössä ja täällä ainakaan ei ole minkäännäköisiä pienleipomoita lähelläkään. Puhumattakaan sitten pienistä kaupungeista.

Vierailija
5/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista eteläeurooppalaisista pikkuliikkeistä ei verottaja saa tai edes ota omiaan, ja siitä päästäänkin sitten seuraavaan ongelmaan.

Vierailija
6/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen myös sitä, miksi Suomessa, jos jokin tuote on paikan päällä tehty tai muuten ns. "tuore", sen hinta on heti pilvissä?

Ranskassa on joka pikkuisessakin kylässä ja kaupungissa oma leipomoliike. Sieltä voit hakea samana päivänä sen yrittäjän leipomaa leipää, joka on tajunnanräjäyttävän hyvää ja silti maksaa puolet vähemmän kuin vastaava leipä Suomessa. Ja valinnanvaraa riittää pienemmässäkin leipomossa.

Jos täällä edes on joku pieni kivijalkaleipomo, ne hinnat on heti ihan älyttömiä. Yksi sämpylä euron tai jopa enemmän, kun muualla saat koko patongin 70 sentillä. Valinnanvaraa on just ne yhdet sämpylät ja ehkä joku karjalanpiirakka. Ja usein nekin on eilen leivottu ja vähän koppuraisia jo.

Sama, jos ostat kunnollista lihaa, ilman marinadeja, kilohinta huima verrattuna Keski-Eurooppaan. Ja vihannesten ja hedelmien hinta-laatusuhde on täällä surkeaakin surkeampi. Ranskalaisesta hypermarketistakin saa maistuvampia hevi-tuotteita kuin Suomessa torilta.

Menet Ranskassa torille ostamaan vaikka melonia. Myyjä kysyy, syötkö tänään vai huomenna. Sanon, että huomenna. Myyjä kääntelee ja koputtelee ja haistelee hedelmiä, lopulta ojentaa yhden ja sanoo, että tässä, tämä on täydellinen syötäväksi huomenna.

Missä Suomessa saa torilta tuollaista palvelua?

[/quote]

Ei ole Suomessa tuoreen raaka-aineen hinta pilvissä, jos ostaa vaikka ruokapiirin kautta suoraan tiloilta.  Silloin se on pilvissä, kun S ja K saa vetää välistä muutaman kerran.  Kaikki oikea ruoka on halpaa ja hyvää, kunhan kiertää ketjuliikkeet kaukaa.

Vierailija
7/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sentään Helsingin kokoisessa kaupungissa pienleipomotkin menestyisi? Kas ettei siellä ole sellaisia. Mä yritän suosia paikallisia leipomoita vaikka ne eivät mitään pienleipomoita olekaan mutta en ole ihan tyytyväinen niiden tuotteisiin. Esim. Viialan leipomon tuotteet ovat kyllä syötäviä mutteivät mitenkään huippuja.

Vierailija
8/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 11:55"]

Eikö sentään Helsingin kokoisessa kaupungissa pienleipomotkin menestyisi? Kas ettei siellä ole sellaisia. Mä yritän suosia paikallisia leipomoita vaikka ne eivät mitään pienleipomoita olekaan mutta en ole ihan tyytyväinen niiden tuotteisiin. Esim. Viialan leipomon tuotteet ovat kyllä syötäviä mutteivät mitenkään huippuja.

[/quote]

Kantakaupungin alueella kyllä onkin pieniä leipomoita, varsinkin hyvin toimeentulevien kaupunginosissa. Muuten sitten Helsingissäkin ankeaa, varsinkin lähiöissä.

Vierailija
9/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun joutuu marketin keskusliikkeiden eväiden varaan, huomaa selkeän eron siihen parempaan, suoraan tuottajalta ostettuun.

Me normaalisti haetaan naudan- ja sianliha, maito, munat, porkkanat, perunat suoraan tuottajalta. Paprikat, tomaatit, kurkut, parsakaalit, palsternakat, nauriit ja kesäkurpitsat kasvatetaan itse, samoin yrtit. Riistaa ostetaan metsästäjiltä. Kalat pyydystetään itse.

Jos joskus joutuu ostamaan marketista suojakaasulihoja tai pahimmassa tapauksessa jotain marinoitua, meinaa itku päästä. Niin onnettoman makuista, suoraan sanottuna PASKAA siinä paketissa kyllä on.

Perunat ja porkkanat ynnä muut juurekset marketin hevi -osastolla on niin hyvin pesty ja desinfioitu, että makukin on huuhtoutunut samoin pois. Onhan se ny kerrassaan kamalaa, jos sormiin tarttuu vähän multaa.

Vierailija
10/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 12:04"]

Heti kun joutuu marketin keskusliikkeiden eväiden varaan, huomaa selkeän eron siihen parempaan, suoraan tuottajalta ostettuun.

Me normaalisti haetaan naudan- ja sianliha, maito, munat, porkkanat, perunat suoraan tuottajalta. Paprikat, tomaatit, kurkut, parsakaalit, palsternakat, nauriit ja kesäkurpitsat kasvatetaan itse, samoin yrtit. Riistaa ostetaan metsästäjiltä. Kalat pyydystetään itse.

Jos joskus joutuu ostamaan marketista suojakaasulihoja tai pahimmassa tapauksessa jotain marinoitua, meinaa itku päästä. Niin onnettoman makuista, suoraan sanottuna PASKAA siinä paketissa kyllä on.

Perunat ja porkkanat ynnä muut juurekset marketin hevi -osastolla on niin hyvin pesty ja desinfioitu, että makukin on huuhtoutunut samoin pois. Onhan se ny kerrassaan kamalaa, jos sormiin tarttuu vähän multaa.

[/quote]

Tästä vuodatuksesta unohtui tykkänään se, että ostamme paikallisen pienleipomon tuotteita. Leipä on ihan eri makuista kuin joku vaasan sämpylä tai ruispala. Aika paljon leivotaan itsekin.

Vierailija
11/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tuo juuresten pesu kyllä oikeasti tappaa sen juureksen tosi nopeasti. Nopeuttaa pilaantumista todella paljon. Niitä pottuja ja porkkanoita ei saisi pestä kuin viisi minuuttia ennen käyttöä.

Vierailija
12/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 10:30"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 10:28"]

Halvalla ei saa hyvää, sama toimii niin suomalaisissa kuin ulkomaalaisissa tuotteissa. Useimmissa tapauksissa voi syyttää ihan itseään, jos on sen halvemman vaihtoehdon valinnut. Vaikka porkkanat, marketin porkkanat valmiiksi pakattuina ovat halpoja ja monesti pahoja, mutta porkkanat luomuna, torilta ostettuna, suoraan tuottajalta/tuottajatorilta tai jopa multaporkkanat irtomyynnissä ovat parempia.

[/quote]

Ostin kerran prismasta irtoporkkanoita muttei ne olleet sen parempia kuin pussitetutkaan.

[/quote]

No ei ole parempia, jos ne ovat vanhoja jo valmiiksi. Pitää käyttää omia silmiään ja muita aistejaan tuotteiden vertailuun. Kerran ostit ja nyt voit levittää varmana tietona, että ei ole parempia. Näitä fiksuja kaivataan lisää.

Oikeasti, antakaa palautetta kauppiaille, keskusliikkeille, myyjille ja netin kautta, jos ja kun tuotteissa on vikaa. Jos kiltisti ostaa huonoja tuotteita, niin sitä samaa teille myydään jatkossakin, kun menee niin hyvin kaupaksi.

Jos ollaan niin tyytymättömiä ruoan laatuun, niin miksi kaikki yksityiset lähi- ja luomuruokakaupat kaatuvat parin vuoden sisällä kannattamattomina?

Vierailija
13/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 11:41"]

ja tajusin että varmaan 60-70-vuotias leipurirouva olikin taiteilija jolla oli hommaansa intohimo. Tulen tekoon käytettiin puun lisäksi pähkinänkuoria, josta tuli leipään selvä makunsa. Hyvää vastapuristettua öljyä vähän taikinaan. Ja hän paistoi eri asiakkaille, joista vakioasiakkaat  tunsi, eri paistoasteisia leipiä uunin eri osissa. Todellista palvelua! 

Ja leipä tosiaan maksoi saman kuin joku teollisen paahtoleivän kämppy Suomessa. Surullista on, että meillä ei varmasti onnistuisi eikä kannattaisi tuontyyppinen yrittäjyys :( 

[/quote]

Ei, Suomessa ei onnistuisi tuon tyyppinen yrittäjyys. Täällä byrokratia on jostain ihan toisesta aurinkokunnasta. Sitä yhtä uunia varten pitää hakea viranomaisilta lupia toisensa perään. On täytettävä elintarvikehuoneelta vaadittavat vaatimukset. On oltava omavalvonta, maksettava tarkastusmaksut, ja vaikka mitä. Pieneltä yhden uunin leipomolta vaaditaan sama byrokratia kuin Vaasan leipomoilta. Jos siitä byrokraiasta se eläkeläismummo on selvinnytkin, niin hintahan on pompannut pilviin jo enen kuin yhtään leipää on leivottu.

Vierailija
14/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 12:43"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 10:30"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 10:28"]

Halvalla ei saa hyvää, sama toimii niin suomalaisissa kuin ulkomaalaisissa tuotteissa. Useimmissa tapauksissa voi syyttää ihan itseään, jos on sen halvemman vaihtoehdon valinnut. Vaikka porkkanat, marketin porkkanat valmiiksi pakattuina ovat halpoja ja monesti pahoja, mutta porkkanat luomuna, torilta ostettuna, suoraan tuottajalta/tuottajatorilta tai jopa multaporkkanat irtomyynnissä ovat parempia.

[/quote]

Ostin kerran prismasta irtoporkkanoita muttei ne olleet sen parempia kuin pussitetutkaan.

[/quote]

No ei ole parempia, jos ne ovat vanhoja jo valmiiksi. Pitää käyttää omia silmiään ja muita aistejaan tuotteiden vertailuun. Kerran ostit ja nyt voit levittää varmana tietona, että ei ole parempia. Näitä fiksuja kaivataan lisää.

Oikeasti, antakaa palautetta kauppiaille, keskusliikkeille, myyjille ja netin kautta, jos ja kun tuotteissa on vikaa. Jos kiltisti ostaa huonoja tuotteita, niin sitä samaa teille myydään jatkossakin, kun menee niin hyvin kaupaksi.

Jos ollaan niin tyytymättömiä ruoan laatuun, niin miksi kaikki yksityiset lähi- ja luomuruokakaupat kaatuvat parin vuoden sisällä kannattamattomina?

[/quote]Ei täälläpäin ole mitään lähi- eikä luomukauppoja. Vaikea kannattaa kun ei ole. Olisin kyllä ostanut niitä irtoporkkanoita toisenkin kerran jos olisin ekalla kerralla tykästynyt. Jos ei eka kerta nappaa, ei kuluttaja uudelleen samaa osta.

Vierailija
15/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 12:07"]

[/quote]

Tuo juuresten pesu kyllä oikeasti tappaa sen juureksen tosi nopeasti. Nopeuttaa pilaantumista todella paljon. Niitä pottuja ja porkkanoita ei saisi pestä kuin viisi minuuttia ennen käyttöä.

[/quote]

Ensin perunat pestään ja sitten ne "mullataan" uudestaan. Minkä ihmeen takia?

Vierailija
16/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 12:43"]

[/quote]

Tämä minuakin kiinnostaa. Asun pienehköllä paikkakunnalla jossa sellaista kauppaa ei ole koskaan ollutkaan, mutta olen aina ajatellut että jos olisi, kävisin mielelläni. Mutta olen kuullut että jopa Helsingissä ne on olleet aika kannattamattomia. Onko ne sitten aivan kohtuuttoman kalliita vai mikä on ongelma?

Vierailija
17/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että tarjonta näyttää suomalaiseen silmään monipuoliselta, mutta se on silmänlumetta. Otetaan esimerkiksi tavallisen Prisman vakuumilihatiski:

Broilerin suikaleita monella eri MARINADILLA. Broilerin reisikoipia MARINADILLA. Naudan lihaa eri muodossa, MARINADILLA. Jauhelihaa viideltä eri valmistajalta. Yksi paketti munuaisia, päiväysvanhaa. Yksi paketti sairaan kallista lammasta.

Tai: jauhomakkaraa. Chilimakkaraa. Juustowilhelmiä. Halpaa makkaraa, sinistä lenkkiä. Monta erilaista pakettia monelta valmistajalta, mutta sisältö on samaa: lihapitoisuus 13%. Sama valmislihapullissa, leikkeleissä... hyllyt notkuu, mutta periaatteessa sisältö on samaa lisäaineilla kyllästettyä brasiliasta asti raahattua teuraseläimen jauhettua luuta. Noin vähän kärjistettynä.

Leivissä on lisäaineta, ruispitoisuus 5%. Kaikki maistuu samalta, kuivalta ja suolaiselta, jotenkin kitkerältä. Leipä ei edes näytä tuoreelta vaikka se olisi paistopisteestä (mikä johtuu siitä että paistopisteen leipä on raakapakastettua :D)

Kasvikset on nuutuneita ja niitä on PALJON mutta vaihtelua on vähän. 

Ainoa paikka, mikä suomalaisessa kaupassa on monipuolinen, on sipsi- ja karkkihyllyt sekä limsaosasto. Huhheijaa!

Vierailija
18/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi pienyrittäjyys ruokapuolella kaatuu muutamassa vuodessa? Voin kertoa siihen kaksi syytä: byrokratian hinta menee suoraan tuotteen hintaan, ja suomalaisella ostovoimalla ei normipalkkaa saava pysty ostamaan kaikkea tuoreena ja hyvänä. Siis näillä hinnoilla. 

Euron paketti lihapullia, alle eurolla pieni säkki perunoita ja pakastevihannekset tulee valitettavasti halvemmaksi kuin luomulähituotettu peruna ja porkkana, ja paljon halvemmaksi kuin käsittelemätön naudan liha jonka itse voisi jauhaa haluamaansa tarkoitukseen. Valitettavaa, erittäin erittäin valitettavaa, mutta totta.

Meillä ei ole varaa ostaa puhdasta ruokaa :/

Vierailija
19/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:54"]

Ja miksi pienyrittäjyys ruokapuolella kaatuu muutamassa vuodessa? Voin kertoa siihen kaksi syytä: byrokratian hinta menee suoraan tuotteen hintaan, ja suomalaisella ostovoimalla ei normipalkkaa saava pysty ostamaan kaikkea tuoreena ja hyvänä. Siis näillä hinnoilla. 

Euron paketti lihapullia, alle eurolla pieni säkki perunoita ja pakastevihannekset tulee valitettavasti halvemmaksi kuin luomulähituotettu peruna ja porkkana, ja paljon halvemmaksi kuin käsittelemätön naudan liha jonka itse voisi jauhaa haluamaansa tarkoitukseen. Valitettavaa, erittäin erittäin valitettavaa, mutta totta.

Meillä ei ole varaa ostaa puhdasta ruokaa :/

[/quote]

Kyllä mä välillä ostaisin jos sitä edes olisi myytävänä. Ostanhan luomutuotteitakin mutta ei ne luomutuotteet  näistä muista eroa. Banaanitkin maistuu ihan samalle kuin luomuttomatkin. Mulla on itseasiassa sellainen karmea tuntuma, että ne luomut on huonompia. Ainakin luomuviljat ovat huompia. Olen yrittänyt niitä käyttää.

Vierailija
20/100 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on leipuri, valmistui kolme vuotta sitten. Ensimmäisen työvuoden jälkeen paikat alkoivat vähentymään, useampi leipomo lopetti tai yhdistyi isomman kanssa. Työpaikat alkoivat olemaan sarjassa "lämmitä raakapakasteita", mies olisi halunnut LEIPOA. Kyllä hän pohti useamman kerran, että miksi opiskeli kaikenlaista eri taikinoista, juurista jne. kun työpaikalla paistetaan Ranskasta tullutta pakastetta? Nyt on työtön ja vanhempainvapaalla, saanut energiansa takaisin. Kotona leipoo säännöllisesti, keksii omia reseptejä, on onnellinen. Työelämässä tämmöinen ei enää onnistuisi, koska entistä työpaikkaa pyörittää harjoittelija kera alan opiskelijan...tulivat nääs halvemmaksi kuin mieheni kokopäiväinen työ, ammattilaiselle kun pitää maksaa taulukon mukaan enemmän!

Mieheni haaveena olisi perustaa pieni leipomokahvila vielä joskus, mutta tiedämme molemmat ettei sellainen kannattaisi tässä maassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä