Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotona asuvista täysi-ikäisistä lapsista:

Vierailija
17.10.2013 |

"Ikäongelmainen" on jo pilannut kaikki nämä aiheeseen liittyvät mietiskelyt pakkomielteellään, mutta kysyn siltI: Millaisia rajoja laitatte kotona asuville/ opiskeleville/ kypsyville täysi-ikäisille lapsillenne?

Tuli vain mileen, kun oma 18v. poika nyt lähti syyslomalle toiseen päähän Suomea. Kaveri, joka ei juo, ei polta, ei aiheuta pelkoa "häpeästä" käytöksellään. On kyllä maistellut yhdet  ainoat kunnon kännnit ja todennut, että ei ole oma juttu= kahden saunaoluen mies.

Kesken lomamatkansa yrittä nyt esittää, että tulisikin kotiin vasta MA sovitun sunnuntain sijaan. Isänsä ei anna lupaa -enkä minäkään- , koska maanantaina on lukiossa erityisen tärkeä opiskelupäivä.

Nii että ollaankio me kauheita niuhoja? Minusta työelämän moraali ja ajoissa paikalla oleminen opitaan viimeistään nyt, Ei voi olla töistä pois 1h sen takia, että on kivaa kaverin luona. Poika pisti ystävällisesti luurin korvaan, mutta lopputulos on se, että kotona on oltava sunnuntaina, ennen opiskeluviikon alkua. No can do.

Kuinka paljon te muut keski-ikäiset äipät ja iskät sanelette vielä nuorten aikuisten lastenne elämää?

Tämä on ihan aito keskustelunavaus, ei ikisongelma.

T: vanha aaveeläinen

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhteiskunta pysy pystyssä, jos ei enemmistö kansalaisista käy töissä.

Vierailija
22/73 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa totta ettei yhteiskunta pysy pystyssä jos enemmistö kansalaisista ei käy töissä, mutta se koskee vain (suunnilleen) nykyisen yhteiskuntamuodon ajattelua. Lisäksi työssäkäymiseen saataisiin paljon enemmän joustavuutta esim. sellaisella mallilla että ihmisillä on töitä puolet vuodesta ja toinen puoli lomaa. Näin saataisiin myös työttömille töitä ja työssäkäyville enemmän lomaa. Ja lisäksi ei noiden työ/lomajaksojen tarvitsisi mennä niin yhtäjaksoisesti, vaan esim parin kuukauden jaksoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksinkertaisen väestömäärän kouluttaminen samaan työhön ei onnistuisi. Tarvittaisiin lääkäreitä, opeja, insinöörejä, sairaanhoitajia yms. 2 kertaa se määrä kuin nykyisin, jos työt jaettaisiin. tulisi liian kalliksi ja yhteiskunta ei kestäisi.

Paras nuorten vain on oppia työmoraali ja aamuisin herätä kouluunsa ja meidän vanhempien valvoa/pomottaa nuoriamme koulutielle ;) Muuten ei ole niitä vanhainkotipaikkoja tiedossa meille itsellemme tulevaisuudessa... ;)

Vierailija
24/73 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

exäni vanhemmat olivat samallaisia. Poika ei enää jaksanut ja kun täytti 20 muutti 500 km päähän ja lopetti yliopiston kesken. Pitää vanhempiin yhteyttä, mutta hyvin harvakseltaan ja viileästi, etteivät he enää pääsisi hänen elämäänsä määräilemään. 

Että näinkin voi käydä

Vierailija
25/73 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt, vai miten se meni.

Kun asuin lukiolaisena täysi-ikäisenä kotona täyshoidossa, ei olisi tullut mieleenkään olla tottelematta vanhempia. Ap:n mainitsemassa tapauksessa olisi totellut tai jotenkin yrittänyt neuvottelemalla päästä haluamaani lopputulokseen.

Vierailija
26/73 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta höh.. Tässä tämä ristiriita tuleekin, että kyse on niin sanotusta "kunnollisesta ja kiltistä pojasta", joka ei ryyppää eikä rellestä.  Että  tähän 17v-18v ikään on päästy näinkin kiltisti, on se vaatinut tosi paljon kuulolla ja läsnäoloa perheeltä. En rankaise pieniä enkä isoja lapsia, enkä pidätä keneltäkään pois mahdollisuutta lähetä kesälomamatkalle 2014.  En myöskään lähde "rankaisemaan" nuorta aikusta rahanpuutteella, iltapallojen eväämisillä tai lelujen (tietokone, känny) piilottamisella.

Tarkoitan sitä, että haluaisin opettaa ihan nuorelle miehelle / pojalle sitä rikkumatonta työmoraalia ja sitoutumista, jolla arvatenkin on käyttöä työmarkkinoilla. Ei varmasti ole lukio pilalla, jos olisi maanantaina 3h myöhässä aamun tunneilta, mutta periaate on se, että omat velvollisuudet on hoidettava.

Jos 18-vuotiaan pää sano, että voi nyt yhden maanatain olla pois, se pää ei ole kypsä. Sillo9n opin on yhä tultava vanhemmilta. En ikinä menisi sanelemaan hänen seurusteluasiotaan, poliittisia aatteiraan tai maailmakatsomustaan, mutta oman kulttuurimme säännöt tukevat kotoa. Se ei ole

Hasta Mañana

Suomessa.

Vierailija
27/73 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

iltapallojen... siinäpä uusi AV-käsite. Sana oli kuitenkin iltapalojen.

Vierailija
28/73 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuori muutu yhtäkkiä yön aikana kypsäksi, vastuuntuntoiseksi ja harkitsevaiseksi nuoreksi aikuiseksi täytettyään 18. Mielestäni ap on tehnyt ihan oikein sanoessaan, että kouluun on tultava sunnuntai-iltana. On sitten pojan itsensä asia, tuleeko hän. Luulen kyllä, että tulee, ei hän muuten olisi soittanut ja haistellut mielipideilmastoa kertomalla uusista suunnitelmistaan. Vaikuttaa melkisen kuuliaalta pojalta. Saat olla ylpeä hänestä. :)

Muutenkin on hyvä pitää huolta vielä lukioikäisestä ja vähän vanhemmastakin lapsesta. Toki on hyvä höllätä otetta, mutta ei näihin asioihin tosiaankaan ole mitään viisasten kiveä olemassa. Asiat pitää ratkaista tapaus kerrallaan sen mukaan, millaisesta nuoresta ja millaisesta perheestä on kysymys. Minä esimerkiksi jouduin luovuttamaan oman täysi-ikäisen nuoreni suhteen toiveesta, että hän kävisi lukionsa loppuun siinä koulussa, jossa aloitti, koska hän sairastui. Sairauden hoito ja nuoren hyvinvointi menee kaiken muun edelle. Todennäköisesti hän jatkaa koulua jotakin muuta kautta, mutta päivälukio on nyt poissa laskuista lopullisesti. 

Vierailija
29/73 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistelisin 18-vuotiaana menneeni miten lystää... eipä komenneltu kotiin eikä kovin kyselty, meillä pelasi luottamus. Lukiossahan voi olla pois kurssilta 5h ilman selityksiä, ainakin näin minun aikanani. Jos on tuota kiintiötä jäljellä,  mitä yhdestä maanantaista. Kysyittekö edes, mitä siellä koulussa olisi maanantaina ollut? "Maanantai on tärkeä päivä" on vähän epämääräistä!

Vierailija
30/73 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh. Minulla on 18 ja 19v pojat, vanhemmalla vakituinen työ, nuorempi opiskelee. Ja kumpikin hoitaa asiansa itse, eipä tulis mieleenkään komennella aikuisia miehiä kuin pikkulapsia. Itse olin 18v yhden ja 19v kahden lapsen äiti! Exäni ja veljensä taas oli paapottu pitkään. Ja niinpä joutuivat paapomaan vielä kolmikymppisiä perheellisiäkin, sekä vanhemmat että vaimot. Pakottamaan töihin ja hoitamaan asiansa kun pojat olisivat vaan pelanneet pleikkaa päivät pitkät. Höllää nyt hyvä ap ja anna pojan kasvaa aikuiseksi. Jos kohtelet kuin pikkulasta niin eihän sen tarvitse eikä mahdollisuutta ja tilaa koskaan aikuistua. Ei myöskään kuulu sulle pojan asiat ja koulu, hän on ihan lain mukaan aikuinen. Voi lähteä vaikka maailmaa kiertämään, sinun osuutesi on nyt tehty ja poika tästä lähin vastuussa omasta elämästään.

Vierailija
31/73 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantai on tärkeä päivä= palautuspäivä. Eli jakson tenttejä palautuetaan ja saadaan palautetta koko opiskelun edistymisestä. Tärkeä päivä mielestäni. ap

Minullakin oli vapaus tehdä mitä lystätti, koska vanhemmat eivät jaksaneet enää patistaa se paremmin kuin kannustaakaan. Toivon, että omat lapseni eivät kaadu samaan vapauden illuusioon. Nyt pitää pakertaa edes lukion oppimäärä, että on sitten mahdollisuus päättää alkaako katusoittajaksi vai opettajaksi. ap, niuho.

Vierailija
32/73 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 01:37"]

No huhhuh. Minulla on 18 ja 19v pojat, vanhemmalla vakituinen työ, nuorempi opiskelee. Ja kumpikin hoitaa asiansa itse, eipä tulis mieleenkään komennella aikuisia miehiä kuin pikkulapsia. Itse olin 18v yhden ja 19v kahden lapsen äiti! Exäni ja veljensä taas oli paapottu pitkään. Ja niinpä joutuivat paapomaan vielä kolmikymppisiä perheellisiäkin, sekä vanhemmat että vaimot. Pakottamaan töihin ja hoitamaan asiansa kun pojat olisivat vaan pelanneet pleikkaa päivät pitkät. Höllää nyt hyvä ap ja anna pojan kasvaa aikuiseksi. Jos kohtelet kuin pikkulasta niin eihän sen tarvitse eikä mahdollisuutta ja tilaa koskaan aikuistua. Ei myöskään kuulu sulle pojan asiat ja koulu, hän on ihan lain mukaan aikuinen. Voi lähteä vaikka maailmaa kiertämään, sinun osuutesi on nyt tehty ja poika tästä lähin vastuussa omasta elämästään.

[/quote]

Ymmärrän myös sinun ajatuksesi. Ei pidä paapoa avuttomaksi. Mutta haluan opettaa vastuullisuutta ja suoraselkäisyyttä nyt vielä, kun se ei ole yhdessä yössä tullut 17v ja18v synttäreiden välillä. Minulla on myös isompi lapsi, joka on jo maailmalla omin voimin ja itsenäisesti kanaemomammastaan huolimatta. Hän kypsyi hyvin varhain, tämä veljensä ei sitten samaan tahtiin. Aikuisuus tuo oikeuksia samalla mitalla kuin velvollisuuksia. ap

Vierailija
33/73 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa etpä vain enää voi määrätä. Voithan tosin antaa ukaasin, että jos ei sinun talossa olla miten sinä sanot, niin siinä on ovi, painu muualle asumaan.

Ehkä ei kasva yhdessä yössä taikaiskusta vastuulliseksi aikuiseksi jne.

MUTTA sehän siinä onkin. Hän on nuori. Hänen PITÄÄ tehdä omat ratkaisunsa itse. Tässä vaiheessa ei kyllä enää tarvitsisi äidin tehdä muuta kuin neuvoa, ei komennella. Sinä voisit esittää toiveesi, että poika tulisi jo sunnuntaina, että pääsisi kouluun maanantaina. Jos hän sanoo, ettei tule, ei sinulla vain ole pahemmin keinoja sitä estääkään. Ellet sitten heitä tosiaan pihalle häntä tämän kerran takia.

Vierailija
34/73 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vastaavassa tilanteessa työelämässä sovittaisiin pomon kanssa vapaapäivästä tai myöhäisemmästä vuorosta... Ei se vastuu ja opiskelu/töissä käyminen tarkoita etteikö pikku irtioittoihin ole mahdollisuus.

Itseasiassa poika "kysyi lupaa" väärästä paikasta, rehtorilta/opettajilta olisi oikeampi osoite.

Mitä tiukempaan nipotatte, sitä nopeammin ne muuttavat omilleen.

t. terkuin penkkaripäivänä muuttoilmoituksen allekirjoittanut

Vierailija
35/73 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti koulutyö on hoidettava. Tietysti. Mutta koulusta saa olla kaksi tuntia per kurssi pois ilman eri selittelyitä ainakin meidän lasten koulussa. Eli olisin saaattanut pehmetä antamaan luvan. Toki olisin keskustellut asiasta vakavasti. Niin kauan on lupia kysyttävä, kun elää vanhempien rahoilla. 

Vierailija
36/73 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 09:26"]

Mutta vastaavassa tilanteessa työelämässä sovittaisiin pomon kanssa vapaapäivästä tai myöhäisemmästä vuorosta... Ei se vastuu ja opiskelu/töissä käyminen tarkoita etteikö pikku irtioittoihin ole mahdollisuus.

Itseasiassa poika "kysyi lupaa" väärästä paikasta, rehtorilta/opettajilta olisi oikeampi osoite.

Mitä tiukempaan nipotatte, sitä nopeammin ne muuttavat omilleen.

t. terkuin penkkaripäivänä muuttoilmoituksen allekirjoittanut

[/quote]

Olen työnantaja ja sanon ei vapaille silloin, kun töissä tarvitaan tekijää eli päivä vastaa kokeenpalautuspäivää. Jos työntekijä on "sairas" niin meillä kelpaa vain työterveyslääkärin santama todistus työkyvyttömyydestä eli maanantaina ei olla pois töistä ellei maanantaina aamulla mene lääkäriin. Sama koulumaailmassa.

Jos oma lapsi tekisi kuin ap:n lapsi niin kertoisin ystävällisesti, että vastuu tekemisistä on nuorella itsellään. Minä en aio kantaa vastuuta nuoresta, joten saisinko kiitos kotiavaimen, jotta hän voi lähteä rauhassa elämään vapaata elämäänsä. Ilman televisiota, rahaa, puhelinta jne. ei välttämättä enää olekaan niin kiva olla oman elämänsä herrana.

Ja jos lapsi "tuhoutuu", niin hän valitsee senkin itse.

Vierailija
37/73 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 01:39"]

Maanantai on tärkeä päivä= palautuspäivä. Eli jakson tenttejä palautuetaan ja saadaan palautetta koko opiskelun edistymisestä. Tärkeä päivä mielestäni. ap

Minullakin oli vapaus tehdä mitä lystätti, koska vanhemmat eivät jaksaneet enää patistaa se paremmin kuin kannustaakaan. Toivon, että omat lapseni eivät kaadu samaan vapauden illuusioon. Nyt pitää pakertaa edes lukion oppimäärä, että on sitten mahdollisuus päättää alkaako katusoittajaksi vai opettajaksi. ap, niuho.

[/quote]

Meneekö pojalla sitten opiskelut huonosti?

Vierailija
38/73 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä määrään myös kotiintuloajat niin kauan, kun asuu minun kattoni alla ja elää minun kustannuksellani. Tosin 18-vuotiaalla on eri kotiintuloajat kuin 12-vuotiaalla.

Jos tämän talon tavat eivät häntä miellytä, järjestäköön asumisensa ja elämänsä niin hyväksi kuin tahtoo jossakin muualla.

Vierailija
39/73 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun opiskelija on ilman syytä poissa koulusta, joutuu opettaja tekemään hänen vuokseen turhaa työtä. Mahdollisesti menee myös opiskelutovereiden ryhmätyö pipariksi tai tuntiaikaa käytetään siihen, että selvitetään poissa olleelle hänen korvaavat tehtävänsä tai asiat, jotka hänellä on oppimatta. Eli on itsekeskeistä olla poissa koulutyöstä ilman syytä. Opetussuunnitelmat ovat erittäin täysiä, ja poissaolo ei ole todellakaan hyväksi. 

Vierailija
40/73 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni menettelit ihan oikein. Tottakai käsketään kakara kotiin sunnuntaiksi jos kerran maanantaina on tärkeä päivä. Ei nuoret vielä ihan kaikkea ymmärrrä, joten vastuullinen vanhempi vähän komentaa ja neuvoo vaikka lapsi täysi-ikäinen jo olisikin. Mutta jos kerran kotona vielä kuitenkin asuu niin saa puuttua.