Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löytyi jokin patti rinnasta, onko kellään kokemuksia..?

Vierailija
17.10.2013 |

Kävin tänään lääkärillä ja muun tsekkauksen yhteydessä lääkäri löysi rinnastani patin. En ollut itse huomannut, vaikka rintAni ovat aika pienet. Patti on sellainen nännipihan alapuolella tuntuva herneen tai pavun kokoinen ja liikuteltavissa oleva kyhmy.. Ei ole suvussa rintasyöpää ja ikää minulla on 34 v. Lääkäri ei osannut sanoa miltä vaikuttaa, sain lähetteen ultraan muutaman viikon päähän. 

Onko täällä kellään kokemuksia vastaavasta ja miten on käynyt?

Pelottaa vaikka ei tietoa vielä olekaan, en ole edes koskaan ajatellut, että minulle voisi tulla joku rintasyöpä tms, kun rinnat ovat muutenkin olleet jokseenkin mitättömässä sivuosassa elämässäni. en edes tarvitse rintsikoita ja nyt joudun miettimään mitä nisälleni on tapahtumassa... Ja alkoi jotenkin puistattaa koko rinta ja ajatuskin miehen kosketuksesta siihen jotenkin arastuttaa.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko sä kasassa, AP?

pohtii Tiitu

Vierailija
2/23 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun patti löytyi kevättalvella. Sain tk-lääkärille ajan parin päivän päähän löydöksestä (itse siis vahingossa löysin, oli nännin yläpuolella), sieltä sain lähetteen mammoon+ultraan+mahd. koepalaan (kaikki siis samassa lähetteessä ettei tarvi tuskailla ja odotella tutkimusten välissä). Lääkäri kyllä varoitti mua heti menemästä tutkimuksiin, että pitäisi odottaa tiettyyn vaiheeseen kuukautiskiertoa. Paskat, soitin heti aikaa ja sain sen seuraavalle päivälle, en hetkeäkään uskonut lääkärin juttuihin hormonaalisesta patista, joita "tulee ja menee, kun oot noin nuorikin, 34-vuotias, ei sulla syöpää voi olla" (ikinä ei rinnoissa ole mitään erikoista ollut, ei kystia, ei mastopatiaa). Vielä ultraava lääkäri tuumi että taitaapi olla fibroadenoomaa kun oon niin nuori, mutta onneksi otti paksuneulanäytteen, joka sittemmin kertoi patin olevan syöpä ja vielä ärhäköintä mahdollista. Nyt on hoidot lusittu ja hengissä ainakin toistaiseksi selvitty.

Tsemppiä ap. Voisitko saada tutkimusaikaa aikaistettua oman mielenrauhasi takia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

22,

kuulostaa hyvin samanlaiselta kuin munkin tarinani. Mun lääkäri ei tosin sanonut, ettei voi olla syöpää, vaan että pitää tutkia asia ilman muuta. Se ei ottanut oikeastaan lainkaan kantaa tai lähtenyt arvailemaan. Sen sijaan mammografian ja ultran tehnyt lääkäri vakuutteli, että ei tämä näytä tyypilliseltä pahantyyppiseltä kasvaimelta, on todennäköisesti jokin, jonka nimen olen unohtanut, ehkä juuri tuo fibroadenooma tms. Multakin otettiin sitten paksuneulanäyte saman tien, ja loppu olikin historiaa.

Jaksamista sullekin! Melkoinen paukku tämä kieltämättä on, mutta vain todettu sairaus voidaan hoitaa. Siksi kannattaa mennä tutkimuksiin, jos jotain löytyy.

Loppuun vielä tätimäistä paasausta: Tutkikaa ne rinnat säännöllisesti, siskot!

t. Tiitu

Vierailija
4/23 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi AP!

Olen miettinyt, miten voit. Jos näet tämän ja haluat kertoa, kiva.

t. Tiitu

Vierailija
5/23 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla patti oli isompi ja osoittautui vain nestekystaksi. Paikkakin oli sama, ja lääkäri heti sanoi, että syöpäkasvaimet ovat useimmiten rinnan yläosassa eikä nännin alapuolella.

Vierailija
6/23 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemuksia ja mun kokemukset ei kyllä vala suhun lainkaan rohkeutta ja toivoa. Löysin rinnastani patin toissa keväänä, ja se todettiin aggressiiviseksi syöväksi. Kasvain leikattiin, se ei ollut ehtinyt levitä, onneksi. Kesä meni sytostaattihoidoissa, syksy sädehoidoissa. Nyt on takana ensimmäinen vuosikontrolli, josta sain puhtaat paperit. Tukkakin kasvaa taas.

Lämmin halaus sulle, rankkaa tuo on, odottelu. Hyvä, että huomattiin, hyvä, että tutkitaan. Jos se on syöpää, on hyvä asua Suomessa, täällä rintasyöpätutkimus ja -hoito on ihan huippua. Ja jos se on syöpää, on hyvä, että saat diagnoosin ja sitä kautta hoitoa.

95% rintasyöpään sairastuneista elää 5 vuoden kuluttua diagnoosista, ja siitä lopuista  5% moni kuolee johonkin muuhun kuin syöpään. Nuoret kestää hoidot paremmin, mutta toisaalta syöpä on nuoremmilla usein aggresiivisempi.

Pahoittelen, AP, mutta mun pitää mennä nyt nukkumaan. Tulen huomenna katsomaan, oletko halunnut kysyä tai sanoa vielä jotain.

t. Tiitu

Vierailija
7/23 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastanneille. Olisi kiva kuulla sinulta Tiitu, että onko suvussasi syöpää? Minkä ikäinen olet? Ja millainen patti sinulla oli, miltä tuntui, liikkuiko, minkä kokoinen ja aristiko tms? Ja missä kohtaa rintaa? 

Kiva oli kuulla myös, ettei nyt välttämättä kuitenkaan olisi syöpää, vaikka yksilöllisiähän ne varmaan ovat ne patti ja oireet. Miten miehenne ovat reagoineet? 

Ap

Vierailija
8/23 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin pari vuotta sitten löytyi vähän isompi ku herneen kokoinen patti. Se aristi, ja se myös liikkui sormen alla. Kävin mammografiassa, ei löytynyt mitään. Lääkäri sanoi sen olevan joku tulehtunut rauhanen. Ja sanoi myös, että yleensä jos patti liikkuu, tai on aristava, niin ei olisi syöpää. Syöpäkasvain on yleensä kiinni jossain, ei liiku. Ja ei tosiaan aristakaan, yleensä. Siis tosiaan yleensä, kaikki on yksilöllistä, kuten sanoit. :)

Vierailija
9/23 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoista vielä mietin, että voiko pitempään jatkunut ylenpalttinen stressi jotenkin laukaista rintasyövän? Kolmisen vuotta ollut hurjaa kuormitusta vähän jokaisella elämänalueella, niin voikohan tämä vaikuttaa?

ap

Vierailija
10/23 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli joskus sellainen herne rinnassa, se oli vain rasvapatti.

Vierailija
11/23 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vähän yli parikymppisenä sama kuin kakkosella, vaaraton kysta ja paikkakin sama kuin teillä. Pidän peukkuja, että sinullakin todetaan tämä. Kyllä siinä ehti ennen tutkimusta kokea helvetin tuskat, olin varma että syöpää on.

Vierailija
12/23 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli myös joku tulehtunut rauhanen. Liikkui, herneen kokoinen, ei aristanut.

Vierailija
13/23 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vuoden töissä terveyskeskuksessa ja lähettänyt jokaisen tuntemani rintapatin (n=toistakymmentä) ultraan. Yhdelläkään ei ole ollut syöpää.

Toivottavasti rauhoittaa.

T. tk-lääkäri

Vierailija
14/23 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälläni oli ihan vaaraton kasvain ja se leikattiin. 

Vierailija
15/23 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli parisenttinen vaaraton patti. Ap kyseli miehen suhtautumisesta. Mies ei milloinkaan huomannut sitä tunnustellessa, vaikken ole isorintainen ja patti tuntui minusta jättimäiseltä. Mies suhtautui asiaan niin huolettomasti, että se tuntui melkein välinpitämättömyydeltä.

Kun pääsin mammografiaan ja ultraääneen, huolet hälvenivät lähes täysin. Ohutneulanäytteestä en ollut enää ollenkaan huolissani.

En ollut itsekään kovin pelokas, mutta silti menisin nykyisin yksityislääkärille enkä odottelisi viikkoja.

Vierailija
16/23 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 22:47"]

Mulla on kokemuksia ja mun kokemukset ei kyllä vala suhun lainkaan rohkeutta ja toivoa. Löysin rinnastani patin toissa keväänä, ja se todettiin aggressiiviseksi syöväksi. Kasvain leikattiin, se ei ollut ehtinyt levitä, onneksi. Kesä meni sytostaattihoidoissa, syksy sädehoidoissa. Nyt on takana ensimmäinen vuosikontrolli, josta sain puhtaat paperit. Tukkakin kasvaa taas.

Lämmin halaus sulle, rankkaa tuo on, odottelu. Hyvä, että huomattiin, hyvä, että tutkitaan. Jos se on syöpää, on hyvä asua Suomessa, täällä rintasyöpätutkimus ja -hoito on ihan huippua. Ja jos se on syöpää, on hyvä, että saat diagnoosin ja sitä kautta hoitoa.

95% rintasyöpään sairastuneista elää 5 vuoden kuluttua diagnoosista, ja siitä lopuista  5% moni kuolee johonkin muuhun kuin syöpään. Nuoret kestää hoidot paremmin, mutta toisaalta syöpä on nuoremmilla usein aggresiivisempi.

Pahoittelen, AP, mutta mun pitää mennä nyt nukkumaan. Tulen huomenna katsomaan, oletko halunnut kysyä tai sanoa vielä jotain.

t. Tiitu

[/quote] Miksi pitaa odottaa muutama viikko ennekuin paasee jatkotutkimuksiin? Johan siina tulee hulluksi kun viikkotolkulla saa pelata. Ei tuo minusta ole huippuhyvaa hoitoa.

Vierailija
17/23 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 22:41"]

Kävin tänään lääkärillä ja muun tsekkauksen yhteydessä lääkäri löysi rinnastani patin. En ollut itse huomannut, vaikka rintAni ovat aika pienet. Patti on sellainen nännipihan alapuolella tuntuva herneen tai pavun kokoinen ja liikuteltavissa oleva kyhmy.. Ei ole suvussa rintasyöpää ja ikää minulla on 34 v. Lääkäri ei osannut sanoa miltä vaikuttaa, sain lähetteen ultraan muutaman viikon päähän. 

Onko täällä kellään kokemuksia vastaavasta ja miten on käynyt?

Pelottaa vaikka ei tietoa vielä olekaan, en ole edes koskaan ajatellut, että minulle voisi tulla joku rintasyöpä tms, kun rinnat ovat muutenkin olleet jokseenkin mitättömässä sivuosassa elämässäni. en edes tarvitse rintsikoita ja nyt joudun miettimään mitä nisälleni on tapahtumassa... Ja alkoi jotenkin puistattaa koko rinta ja ajatuskin miehen kosketuksesta siihen jotenkin arastuttaa.

[/quote]

Minulla oli vähän isompi patti rinnassa, samoissa kohdin. Se oli hyvänlaatuinen kasvain, joka leikattiin. Olin aivan paniikissa, kun patti löydettiin, mutta se ei ollutkaan mitään. Jos patti on selkeäreunainen, on hyvät mahdollisuudet, että se on hyvänlaatuinen.

Vierailija
18/23 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmikuussa löytyi 3 cm patti, 2 päivän päästä lääkäri, lähete mammografiaan ja ultraan, aikaa sai odotella muutamia kauhunsekaisia viikkoja. Neulanäytteet otettiin myös.

Vastausten mukaan oli todennäköisesti sidekudoskasvain, mutta kirurgian polilla olin huhtikuussa ja toukokuun alussa leikkaus.

Oli myös nännin alapuolella ja pidettiin isokokoisena, siksi omalääkäri suositteli leikkausta.

Oli lopultakin vaaraton ja arpikin on parantunut tosi hyvin.

Vierailija
19/23 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 on 37 v eikä suvussa ole rintasyöpää.

Vierailija
20/23 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun pitkä odotusaika, voisitko käydä yksityisellä? Itse käyn kahden vuoden välein mammografiassa ja ultrassa, gyne laittaa lähetteen ja varaan heti ajan. Hoituisi kaikki vaikka samana päivänä, mutta katson töiden mukaan sopivan ajan ja menee usein vähän pidemmälle, mutta tarvittaessa  hoituisi kaikki samana päivänä. Tsemppiä, useimmat patit on vaan kystia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän