Löytyi jokin patti rinnasta, onko kellään kokemuksia..?
Kävin tänään lääkärillä ja muun tsekkauksen yhteydessä lääkäri löysi rinnastani patin. En ollut itse huomannut, vaikka rintAni ovat aika pienet. Patti on sellainen nännipihan alapuolella tuntuva herneen tai pavun kokoinen ja liikuteltavissa oleva kyhmy.. Ei ole suvussa rintasyöpää ja ikää minulla on 34 v. Lääkäri ei osannut sanoa miltä vaikuttaa, sain lähetteen ultraan muutaman viikon päähän.
Onko täällä kellään kokemuksia vastaavasta ja miten on käynyt?
Pelottaa vaikka ei tietoa vielä olekaan, en ole edes koskaan ajatellut, että minulle voisi tulla joku rintasyöpä tms, kun rinnat ovat muutenkin olleet jokseenkin mitättömässä sivuosassa elämässäni. en edes tarvitse rintsikoita ja nyt joudun miettimään mitä nisälleni on tapahtumassa... Ja alkoi jotenkin puistattaa koko rinta ja ajatuskin miehen kosketuksesta siihen jotenkin arastuttaa.
Kommentit (23)
Hei taas, AP, toivottavasti nukuit hyvin!
Suvussani ei ole syöpää, vaikka suku on laaja, vain yksi on kuollut syöpään ja sekin kymmeniä vuosia sitten.
Olin tuolloin 37-vuotias, ja aika puulla päähän lyöty itsekin. Lääkäri totesi minun olevan nuori, mutta että ikäisiäni ja nuorempiakin potilaita on kyllä, ei se niin kovin harvinaista ole. Nuorin hänen tapaamansa oli muistaakseni 22-vuotias.
Patti oli nännin yläpuolella. Sen halkaisija oli ehkä sentin, puolitoista. Sen huomattuani oli kummallista, etten ollut huomannut sitä aiemmin. En muista kovin hyvin yksityiskohtia, tuntomuistini ei ole kovin kummoinen, mutta luulisin, että sitä näpellessäni patti itse ei liikkunut, lähinnä kudos sen ympärillä, ja patti oli paikallaan. Kipeä se ei ollut lainkaan.
Mä menin heti patin huomattuani yksityiselle gynekologille, pääkaupunkiseudulla ajan sai ongelmitta. Sieltä sain lähetteen rintaspesialistille mammografiaan ja ultraan. Toisesta klinikasta, johon soitin (Ultra-Röntgen Bulevardilla, suosittelen) sain mielettömällä mäihällä peruutusajan samalle päivälle, ja diagnoosin viikon kuluttua. Naistenklinikalla olin leikattavana diagnoosista viikon päästä, sekin onnekkaasti peruutusajalla. Patin huomaamisesta meni siis kaksi viikkoa siihen, kunnes olin leikkauspöydällä.
Yksityinen maksoi, mutta mun oli tärkeää saada asia selväksi mahdollisimman pian. Lisäksi rintaklinikan tutkimuksista sai tuntuvat kelakorvaukset, ehkä noin puolet hinnasta pois. Toki yksityisellekin on mahdollisesti jonotettava, ensimmäinen klinikka, johon soitin mammografiatutkimusaikaa, tarjosi sellaista kahden viikon päähän.
Mies. Se on ollut ihana, tässäkin. Ihan oma itsensä. Ei se panikoi asioista, ottaa elämän sellaisena kuin on. Jos voisin, menisin sen kanssa uudestaan naimisiin.
t. Tiitu
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 23:56"]
Miksi pitaa odottaa muutama viikko ennekuin paasee jatkotutkimuksiin? Johan siina tulee hulluksi kun viikkotolkulla saa pelata. Ei tuo minusta ole huippuhyvaa hoitoa.
[/quote]
Mä puhuin hoidosta eli diagnoosin saamisen jälkeen tapahtuvasta sairauden hoitamisesta, jonka tarkoitus on saada potilas terveeksi. Sä puhut resursseista eli terveyspolitiikasta. Ne on eri asioita.
t. Tiitu
No suositeltiin ainakin minulle, että siellä ultrassa pitää käydä menkkakierron alkuvaiheessa, ei juuri ennen menkkoja. Saattaa siis johtua jostain tämmöisestä sekä odottelu.